Dogs in the Vineyard
Om du vill ha ett riktigt bra spel med väldigt intressanta regler måste jag rekommendera
Dogs in the Vineyard. Här är en
recension från RPGnet.
Jag betar av dina punkter bakifrån, det blir enklast så.
D) Trots att genren inte spelar någon roll så vill jag berätta lite om den. Spelet utspelar sig i västern-miljö (jag ser att du har Western, så du kanske gillar genren?), i små byar av folk tillhörande samma religion. Religionen är baserad på mormonlära, men man behöver inte känna sig begränsad. Exakt vad som är tillåtet eller inte inom religionen bestäms av spelarna genom deras rollpersoner. Rollpersonerna är nämligen Guds "vakthundar", och har i uppgift att rida från by till by och bekämpa synd och demoner. Temat i spelet är "hur mycket våld är du beredd att använda för att stoppa synd?", men också "vad är synd?". Det är aldrig helt klart. Visst är det förbjudet med utomäktenskapliga förbindelser, men vad ska man göra om ens man slår en och man har sökt tröst hos en annan man? Visst ska barnen respektera sina föräldrar, men är det rätt av föräldrarna att slå barnen för att få respekt? Det är upp till spelarna att bedöma vad som är rätt och fel och vilka som ska straffas för att ställa saker till rätta.
C) Coola och nyskapande regler är precis vad Dogs har. Varje rollperson har fyra grundegenskaper som är ganska standard. Dessutom har man traits som kan vara allt från "Stark" till "Revolverman" eller "Fegis", och relationer, t.ex. "Min syster" eller till en viss typ av synd eller till någon demon. Man äger dessutom föremål som har olika tärningar knutna till sig. Jag ska förklara.
Grundegenskaperna består av olika antal T6. T.ex. kanske man har Acuity 4T6 (uppmärksamhet, kvicktänkthet och likande) och Heart 2T6 (medkänsla, empati, social förmåga). De övriga två grundegenskaperna är förresten Body och Will. Säg att man hamnar i en konflikt där man diskuterar med någon. Man bestämmer vad som står på spel, t.ex: "Lyckas Broder Ishmael övertala Broder Arabus att sluta slå sina barn?". Båda slår Acuity+Heart och sparar alla tärningar framför sig. Den som inledde konflikten börjar med att höja, och det gör han genom att skjuta fram två tärningar och säga vad höjningen innebär. Han skjuter fram en 3:a och en 4:a, summan är 7, och säger "Broder Arabus, dina barn mår inte bra av att bli slagna." Nu måste den andra spelaren syna, och det gör han genom att skjuta fram tärningar med samma summa som den andres höjning. Han skjuter fram två tärningar med summan 8 och säger "Det är mina barn och jag gör som jag vill." Därefter höjer han, osv.
Om man använder en trait eller ett föremål i en höjning eller syning får man lägga till dess tärningar. Man slår dem helt enkelt, och nu är de tillgängliga för en. Om konflikten rör någon man har en relation till får man dessutom använda tärningar därifrån. Om ens tärningar tar slut kan man eskalera konflikten. Det betyder till exempel att man slutar snacka och klipper den andre på käften, nu får man slå tärningar i Body också och lägga till sin hög, eller och drar man sin pistol och skjuter och får slå andra tärningar. Frågan är hela tiden, hur långt är man beredd att gå? Man kan alltid ge sig. Om Broder Ishmaels spelare inte vill skjuta den andre, men får slut på tärningar, måste han kanske ge sig. Broder Arabus är inte övertygad, och kommer att fortsätta slå sina barn.
Det finns såklart en massa andra snygga saker i systemet. I boken finns exempel på coola användningsområden för konflikter. Ett exempel är att en person singlar upp en slant som någon ska skjuta med sin revolver. Höjningar kan vara saker som "Du får solen i ögonen", "Jag tar ett djupt andetag och koncentrerar mig" och liknande. Om någon håller på att förblöda kan höjningar vara "Blodet sprutar ut mellan dina fingrar" eller "Jag knyter min halsduk runt såret". Systemet är väldigt anpassningsbart, och mycket intressant.
Dessutom är boken sprängfylld med tips till spelledaren om hur spelet fungerar. SL skapar staden i förväg som hundarna anländer till, med en kedja av synd som går från små överträdelser, vilket leder till värre saker och till slut har man mord och manifesterade demoner. Reglerna för att skapa SLP:er och befolka byn är jättebra, och det finns inga onödiga steg i förberedelserna. Allt kan användas under spelmötet, och det är väldigt bra.
B) Jag tror inte att du har det, men du kanske har hört talas om det innan? Annars har du det nu, i alla fall.
A) Spelet finns bara som grundbok, och jag tvivlar på att det kommer några supplement till det eftersom det är ett komplett spel i sig. Däremot kom det precis en andra, reviderad, upplaga, så det är ett bra tillfälle att handla på. Spelet finns både som pdf eller att beställa i bokform, beroende på vad man gillar.
Om du har några frågor om spelet svarar jag på dem så gott jag kan. Du märker kanske att jag gillat Dogs, va? Det är ett spel skrivet som spel *ska* skrivas.