entomophobiac
Low Prep High Play
Grejen med spel är väl att ingen bett om dem, egentligen. Även om du själv är 100% engagerad i ditt skrivande så är det faktiskt ingen som uttryckligen vill att du gör det. Så du behöver övertyga dem om att det är värt det. Varför de ska bry sig och varför de ska lägga sina surt förvärvade lånavbetalningspengar till dig istället?
För mig behöver det finnas en hook av något slag. Men även med den hook:en är jag relativt svårflirtad, för om jag får minsta lilla känsla av "samma gamla" så går jag vidare. Spel som utforskar intressanta premisser eller saker som fastnar i mitt smakfilter ger jag alltid lite mer tid (som nyligen, med Mothership, som är scifi/skräck). En sak som också går bort helt för mig personligen är rena nostalgiprojekt. När Hindenburg kom och fick M:UA-svitens äventyr som hook (i praktiken) så var jag genast ointresserad. Så resonerade dock bevisligen inte majoriteten av de som slog till och lät kampanjen gå väldigt bra — så där bevisas ju att nostalgi i sig är en väldigt kraftfull hook.
Vilket belyser ett annat problem: tycke och smak. För en "hisspitch" kommer aldrig vara universellt bra. Den kan bara vara bra för en målgrupp i taget. Om du gör det som gorillotaur går in på och försöker säga ingenting alls med jättemånga ord så låter det ofta lite halvdesperat. Typ, "vad behöver jag säga för att du ska köpa?"
Jag har jobbat med att pitcha under perioder och det är stor skillnad på om du pratar med en investerare/förläggare, en potentiell kund som gillar regler, eller en annan potentiell kund som gillar metaplot/story. Men kruxet är att du måste kunna sälja till *alla*, eller väldigt tidigt etablera vilka som är din ideala målgrupp och bli duktig på att sälja till just dem.
För mig behöver det finnas en hook av något slag. Men även med den hook:en är jag relativt svårflirtad, för om jag får minsta lilla känsla av "samma gamla" så går jag vidare. Spel som utforskar intressanta premisser eller saker som fastnar i mitt smakfilter ger jag alltid lite mer tid (som nyligen, med Mothership, som är scifi/skräck). En sak som också går bort helt för mig personligen är rena nostalgiprojekt. När Hindenburg kom och fick M:UA-svitens äventyr som hook (i praktiken) så var jag genast ointresserad. Så resonerade dock bevisligen inte majoriteten av de som slog till och lät kampanjen gå väldigt bra — så där bevisas ju att nostalgi i sig är en väldigt kraftfull hook.
Vilket belyser ett annat problem: tycke och smak. För en "hisspitch" kommer aldrig vara universellt bra. Den kan bara vara bra för en målgrupp i taget. Om du gör det som gorillotaur går in på och försöker säga ingenting alls med jättemånga ord så låter det ofta lite halvdesperat. Typ, "vad behöver jag säga för att du ska köpa?"
Jag har jobbat med att pitcha under perioder och det är stor skillnad på om du pratar med en investerare/förläggare, en potentiell kund som gillar regler, eller en annan potentiell kund som gillar metaplot/story. Men kruxet är att du måste kunna sälja till *alla*, eller väldigt tidigt etablera vilka som är din ideala målgrupp och bli duktig på att sälja till just dem.