Nekromanti Sär skrivningar dödar an vändare

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Übereil said:
I alla fall, för att återgå till ditt exempel med folk som är för lata för att stava korrekt: det är inte en fråga om lathet. De är omotiverade. Antingen för att de inte fullt ut förstår konsekvenserna av sitt handlande eller för att de bedömer det som för jobbigt att handla bättre för att vara värt det (eller en kombination av de två).

Naturligtvis handlar lathet alltid om val. För mig handlar rättstavning om mottagaranpassning: Jag vill underlätta för min mottagare att förstå vad jag skriver. Om jag nämner ett spel eller en term ska den gå att googla på om man inte förstår den, och jag tänker mig någonstans att även de som själva har svårt för läsning läser bättre om den text de ska läsa är någorlunda korrekt.

Så: min bristande respekt för den andra gruppen står fast. Den som kan stava, men väljer att inte lägga ner den ansträngningen, får finna sig i att jag inte heller orkar med ansträngningen att ta mig igenom deras text och att jag inte bryr mig om vad som står där. Eller att sannolikheten att jag läser och bryr mig hursomhelst minskar.

Leon

Leo carcion
krank said:
Så: min bristande respekt för den andra gruppen står fast. Den som kan stava, men väljer att inte lägga ner den ansträngningen, får finna sig i att jag inte heller orkar med ansträngningen att ta mig igenom deras text och att jag inte bryr mig om vad som står där. Eller att sannolikheten att jag läser och bryr mig hursomhelst minskar.
Krank, det är ingen som tvingar dig att läsa. Men att sitta och skriva om sin "bristande respekt" är knappast hjälpsamt. I slutändan är det de som är slarviga med språket och inte blir fullt ut förstådda som förlorar på det, inte du som blir lite irriterad. Istället för att bli för negativa kanske vi kan poängtera det som du också säger - det är inte svårt att stava rätt och man tjänar på att ge din text en andra genomläsning.

Minimoni

Homelander
Bra att du inte upplever tråden som hotfull. Oavsett om Elmrig upplevde mina inlägg som angrepp mot dig som trådstartare så var det knappast min avsikt. Jag har fortfarande invändningar mot trådens utformning men det är knappast riktat mot dig som person, så det är bra att du i alla fall inte tar det personligt.

Nåväl, skönt att kunna diskutera på ett civiliserat och sansat sätt :)

RasmusL

Champion
Anarchclown said:
Det är snällt att du vill försvara mig. :gremsmile: Jag upplever dock inte stämningen i tråden som hotfull direkt.
Nej, inte särskilt kanske, det var mest valen av adjektiv som fick mig att gå igång.

krank

Etepete said:
I slutändan är det de som är slarviga med språket och inte blir fullt ut förstådda som förlorar på det, inte du som blir lite irriterad.
Forumet förlorar på det eftersom diskussionerna blir sämre och färre röster hörs. Jag förlorar på det eftersom jag kanske missar användbara tips, idéer och så vidare.

Det viktiga i en diskussion är inte, tycker jag, först och främst att bli förstådd. Utan att förstå. Vill jag bara gasta ut vad jag tycker har jag Twitter. På wrnu vill jag få in information, inte bara få ut den. Jag vill få hjälp och stöd och gemenskap och samarbete.

Och det kräver respekt för mottagaren.

Och jag tror att en del inte riktigt tänker på det som ett sätt att visa respekt, och att det är viktigt att visa hur det de gör upplevs.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jo, pressens bristande korrekturläsning är ännu ett tecken på den kulturskymning vi lever under ... God45 har kanske rätt. Om vi inte orkar vårda svenska språket kan vi lika gärna lägga ned det.

Minimoni

Homelander
Det där med en andra genomläsning och inte svårt att stava rätt ...

Jag har inte dyslexi, men oj vad svårt jag alltid har haft för stavning. Detta står sig än idag och det räcker inte med att läsa en eller två gånger för mig att prestera ett inlägg här på forumet. Jag tycker också att om man kan så bör man försöka stava rätt, men jag är inte säker på att ni som hela tiden påpekar hur enkelt det är med skrivning inser vilka problem individer kan ha med för er enkla ting.

Med vänlig hälsning, Minimoni

krank

Skarpskytten said:
Jo, pressens bristande korrekturläsning är ännu ett tecken på den kulturskymning vi lever under ... God45 har kanske rätt. Om vi inte orkar vårda svenska språket kan vi lika gärna lägga ned det.
Intressant nog har alla språkkonservativa alltid tyckt att språket håller på och förstöras, att det är fruktansvärt... Alla dessa tyska/franska/engelska låneord, att skriva "v" istället för "fv"...

...och så vidare.

Språkvård sådär i största allmänhet är något jag gärna bekämpar. Språklig kompetens och code-switching, alltså att kunna anpassa sitt språk efter mottagaren, är asbra. Men att sådär i största allmänhet påstå att det finns en "korrekt" svenska som "förfaller"? Phah!

Allt som spelar roll är att man kan uttrycka sig på ett sådant sätt att man kan uppnå det man vill uppnå. Att språket inte stänger några dörrar. Vilket språk som är bäst för att nå varje mål varierar såklart, och förändras med tiden.

Klart ska KUNNA skriva "korrekt". Men inte för att det är "korrekt"; utan för att en hel del människor uppskattar att få text med "korrekt" svenska.

Språk är en handling, och språk bör användas instrumentellt. En preskriptiv språkhantering stryper utvecklingen och funkar sällan i längden - och uppnår dessutom ingenting utom en inbillad "renhet".

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
I mitt jobb ingår ibland att läsa igenom användar/kundundersökningar och jag är uppriktigt bekymrad över hur uselt folk hanterar språket. Att unga tonåringar eller invandrade människor skriver som krattor rör mig inte särskilt mycket, det är fullt naturligt, men jag läser alltför ofta fritextsvar från vuxna människor med svenskklingande namn, som är av så språkligt usel kvalitet att man tar sig för pannan. Jag trodde att det var förbehållet Aftonbladets kommentarsfält, men det verkar vara betydligt mer utbrett än så.

Och det handlar inte om små språkliga missar, enstaka stavfel eller lite skev meningsbyggnad (jag tror t.ex. att ovanstående stycke innehåller ett syftningsfel i näst sista meningen) utan om en fullständig oförmåga att hantera språket på det mest basala planet.

Min poäng? Jämfört med resten av landets befolkning så är den språkliga nivån på rollspel.nu skyhög; oavsett enstaka särskrivningar och stavfel. Det brukar jag tänka på när jag vid tillfälle stör mig på ett styltigt skrivet inlägg.

Radioaktiv

Hero
Min poäng? Jämfört med resten av landets befolkning så är den språkliga nivån på rollspel.nu skyhög; oavsett enstaka särskrivningar och stavfel. Det brukar jag tänka på när jag vid tillfälle stör mig på ett styltigt skrivet inlägg.
Jag kan nog bara hålla med faktiskt.

Leon

Leo carcion
Skarpskytten said:
Inte kulturskymning, felgrepp runt bildning som samhällsvärde, det är ganska olika saker.

Möller

Hubert Hortlax
MiniMoni said:
Det är också min subjektiva känsla att det är väldigt lätt att komma hit och bli sönderdebaterad av en legion av vana forumiter som använder retorikens alla knep för att plocka köttet ner till märgen av den som har en åsikter eller liknande som de mest skickliga inom retorik på forumet inte besitter.
Trist att du tycker så =) Skulle vara ännu tristare om det faktiskt var sant, vilket, vill jag verkligen poängtera, jag inte vet om det är.

Min subjektiva känsla är att i de flesta, eller åtminstone de rollspelsrelaterade, ämnena så är stämningen inte så illa.

Om någon färsking kommer in och säger »Jag skriver på mitt egna Mutant, som är helt olikt Mutant (fast exakt lika dant). Har ni några tips?« (Oj, blev detdär elitistiskt ...?) så går en eller två forumrävar in och nämner Apocalypse World som ett nytt, häftigt spel att inspireras av. And that's it. Ingen total sågning av grundegenskaper, procentskala, etc.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Wow, det är nog första gången i mitt liv jag har blivit kallad språkkonservativ (?). (Inom parantes kan jag erkänna att jag är dålig på grammatik och stavar illa; men jag är medveten om dessa brister och gör i relevanta sammanhang mitt bästa för att bekämpa dem).

krank said:
Klart ska KUNNA skriva "korrekt". Men inte för att det är "korrekt"; utan för att en hel del människor uppskattar att få text med "korrekt" svenska.
Jag menade inte mer än så och jag förespråkar ingen språklig statis. Men inte desto mindre tycker jag att man i många sammanhang gör klokt i vinnlägga sig om att följa rådande språkliga normer. I akademiska sammanhang, t ex, liksom i tidningar och böcker. Om inte annat för att det man skriver ska vara begripligt och bli förstått och i förekommande fall taget på allvar.

Problemet med särskrivningar är ju att det faktiskt leder till betydelseglidningar. Det är i svenska skillnad på "brun hårig sjuk sköterska" och "brunhårig sjuksköterska". Det är skillnad på "en halv alv" och "en halvalv", "socialdemokrati" och "social demokrati". När jag läser vill jag gärna inte behöva gissa vad som menas eller läsa texter som är ofrivilligt komiska.

Leon

Leo carcion
Skarpskytten said:
Etepete said:
Inte kulturskymning, felgrepp runt bildning som samhällsvärde, det är ganska olika saker.
Kan du utveckla det?
Tja, vad kan man säga. Kulturskymning är lite blot und boden - organisk samhällssyn och oundviklig degeneration "yngre generationers förfall". Bildning som samhällsvärde är mer pragmatiskt - vad associerar man med bildning, vad har bildning för värde i samhället och vad har detta för effekter.

Minimoni

Homelander
Än en gång, om majoriteten av trådar på forumet genomsyrats av elitism och förakt mot de minde pålästa och kunniga, så hade jag knappast varit kvar här efter nästan tio år. Så du har rätt att oftast så är klimatet här bra, men jag vet av egen erfarenhet att fler än mig uppfattar forumet som delvis elitistiskt.

Jag baserar det här på egna erfarenheter och inte någon vetenskaplig undersökning eller källa så bara ignorera det jag har att säga om ni anser att personliga erfarenheter inte räknas. Det är dock så att jag under upprepade tillfällen och från ett brett urval av människor fått höra att de gärna skulle vilja vara aktiva här men har valt att avstå för att de känner att forumet är elitistiskt och högtravande. Vad detta betyder får självklart stå för dem, men problemet kvarstår att det tycks finnas ganska många som tycker att forumet är elitistiskt.

Än en gång vill jag poängtera att jag anser att forumet inte är elitistiskt i de flesta fallen men ibland reagerar även jag på hur tongångarna kan gå här.

Jag är helt öppen för att jag kan ha fel i många av mina antaganden här, så än en gång så bör ni inte se det här som att jag gör någon vetenskaplig ansatts med att försöka påvisa att forumet ÄR elitistiskt.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Då förstår jag. Bra poäng!

Sen var jag kanske inte helt allvarlig när jag använde ordet, även om jag är så gammal så att jag tillstånd att tycka att saker förfaller.

Och jag skulle så klart inte alls använt det ordet i sammanhang med pressens obefintliga korrekturläsning, eftersom det så klart handlar om helt andra saker: nämnligen att pressen i en tid av uppdrivna vinstkrav och internet inte längre har råd. Så det är egentligen något helt annat än vad som diskuteras här.

Leon

Leo carcion
Då är jag med - och menar inte på något sätt att säga att man inte kan använda kulturskymning. Håller helt med ang. tidningar. Pressen öh. i Sverige har ju usel kvalitet, och det är klart att det har att göra med storlek, skala och resurser.

Anarchclown

Swashbuckler
Definitivt. I princip ingen, oavsett hur skicklig denna är på att uttrycka sig i skrift, undviker helt att särskriva, stava fel eller göra syftningsfel. Därför är korrekturläsning viktig.

Leon

Leo carcion
Anarchclown said:
Definitivt. I princip ingen, oavsett hur skicklig denna är på att uttrycka sig i skrift, undviker helt att särskriva, stava fel eller göra syftningsfel. Därför är korrekturläsning viktig.
Definitivt! Mitt förra jobb var vid en liten lobbyistbyrå där kvaliteten på texterna var urviktig (och då inte bara stavning, utan även exaktheten i vissa formuleringar) och vi saknade egentliga korrresurser. Det var tokstressigt!