Übereil said:I alla fall, för att återgå till ditt exempel med folk som är för lata för att stava korrekt: det är inte en fråga om lathet. De är omotiverade. Antingen för att de inte fullt ut förstår konsekvenserna av sitt handlande eller för att de bedömer det som för jobbigt att handla bättre för att vara värt det (eller en kombination av de två).
Naturligtvis handlar lathet alltid om val. För mig handlar rättstavning om mottagaranpassning: Jag vill underlätta för min mottagare att förstå vad jag skriver. Om jag nämner ett spel eller en term ska den gå att googla på om man inte förstår den, och jag tänker mig någonstans att även de som själva har svårt för läsning läser bättre om den text de ska läsa är någorlunda korrekt.
Så: min bristande respekt för den andra gruppen står fast. Den som kan stava, men väljer att inte lägga ner den ansträngningen, får finna sig i att jag inte heller orkar med ansträngningen att ta mig igenom deras text och att jag inte bryr mig om vad som står där. Eller att sannolikheten att jag läser och bryr mig hursomhelst minskar.