Nekromanti Sätta smäll på Eon

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Om pistolskytten inte dödar riddaren med sitt första skott är det risk att riddaren knallar fram till honom och hugger ihjäl honom.
Det dröjde dessutom mycket länge innan pistoler (eller handeldvapen över huvud taget) fick någon träffsäkerhet värd namnet. Soldaterna i Napoleons arméer - och då snackar vi avancerade krutvapen - fick order om att inte titta mot fienden utan att blunda så de inte skulle få rök och gnistor i ögonen. Vi hade mao hela arméer som sköt utan att sikta. Detta är för att musköter är mycket effektiva om hundra soldater ger salveled samtidigt.

Ryttarpistoler hade så usel träffsäkerhet att de avfyrades på närstridsavstånd, annars missade man. Träffsäkra pistoler var länge ganska dyrbara och enbart något som rika människor hade råd med, alltså inte vanliga tjuvar som folk påstår i den här tråden.

Erik
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Nämn några fantasyspel med krut i.
Nu ska vi se... om vi börjar med de rena fantasyspelen:

Arrowflight
Warhammer Fantasy RPG
Warcraft
Advanced Dungeons & Dragons (vet inte hur det är med D20, men AD&D's grundregler inkludera regler för Arquebus)
Drakar och Demoner 4.0

Och sen de som inte är helt och hållet klassisk fantasy:

Seventh Sea
Gondica (om jag inte minns helt åt helskotta fel)
Västmark (nog tusan har du knåpat ihop regler för dem...)

Tja... det var väl ändå ett par?

/Joel
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Drakar och Demoner 4.0"

Först i Krigarens Handbok, dock.

"Västmark (nog tusan har du knåpat ihop regler för dem...)"

Jo, men de kommer inte förrän om ca 250 år.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: En riddare i en smäll

Dessutom sammanföll de tidigaste musköten och kanonerna med höjdpunkten av rustningsutvecklingen. De allra bästa rustningarna stoppade faktiskt en kula från de tidiga musköten, och det var snarare kostandseffektivitet än ineffektivtet som var dödsstöten för helrustningarna på slagfältet.
Jag ser inga problem problem med krutvapen i Mundana, som dessutom har den lilla praktiska egenheten i sitt magisystem att man inte kan påverka något man inte kan se. De lär åtminstone försvåra "kasta eldbollar på krutlagret"-tricket.

/Joel - som nog skulle tänka sig att primitiva kanoner börjat användas av t ex Jargien, Ehbron eller dvärgarna.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
dom få magiker jag har stött på är nekromantiker... och dom dödar det mesta men däremot har jag under min tid som rollspelare endast stött på 2 magiker (dvs eon). och med massa menar jag runt 16 st för jag har en tendens till att inte hitta rollspel alls på internet hittat run 34-35 exclusive på rollspels smedjan. och bågskyttar (om dom träffar) skjuter alltid på förlångt avstånd och..jag tycker att det är relativt svårt att orsaka riddaren någon för stor skada innan han e framme och du har ett svärd i magen. (jag har oxå lite problem med att accptera krut i värden, vem vet (inte jag) men jag kan inte få fram någon intressangt karaktär som är ostereotyp om det skulle finnas krut.
Va? :gremconfused:

Jag tror nog du får förtydliga dig en smula...

/Joel - Förvirrad
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Krutvapen på Mundana.

Du glömmer en jävligt viktig detalj.

Krutvapnen på 1400-talet var betydligt sunkigare än på 1600-talet. Det var först framåt mitten på 1400-talet man började använda kanonkulor formgjutna i järn istället istället för grovt tillknackade i sten, eller stora pilar.
När helrustningarna var på sin höjdpunkt (andra hälften av 1500-talet) var de i praktiken ogenomträngliga för allt utom kanoner, utan att för den skull vara särskilt mycket otympligare. Problemet var att de var satans dyra och inte särskilt kostnadseffektiva längre. Det tunga kavalleriets totala herravälde hade brutits redan på 1300-talet, dock av långbågar och stångvapen snarare än krutvapen. Det var fortfarande effektivt, men det var inte längre den ultimata stridsformen. Det blev effektivare att använda lättare enheter som maximerade sin rörlighet.

/Joel
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
tänk dig att du möter ett fettigt grottroll, och du har bara ett tungt armborst...då blir det liksom en utmaning och man märker då att man kan liksom inte bara gå ut och möta ett troll utan att få sätta livet till, men om man har krutvapen så kan man bara dra fram en musköt och blåsa skallen av trollet och tro att man kan resa runt hur som helst utan några som helst faror...
Du glömmer att under väldigt lång tid var armborst billigare, pålitligare, effektivare, träffsäkrare, säkrare att använda, tystare samt snabbare att ladda och hade bättre räckvidd om än musköterna och deras föregångare.

Kort sagt, bättre på alla sätt, i stort sett.

/Joel
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
kanske därför karolinernas närstrids taktik var så framgångsrik, alla hande överskattat krutvapnenas effektivitet?
 

Belldozer

Veteran
Joined
10 Jul 2003
Messages
23
Location
Falun
Re: Krutvapen på Mundana.

Bilden i exemplet må vara från 1600-talet, men det hela handlade om man faktiskt kvalitetstestade rustningar med hjälp av provskjutning eller inte.


//Stefan Gunnarsson
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Krutvapen på Mundana.

Det där var precis vad jag hade tänkt säga.

När helrustningarna var på sin höjdpunkt (andra hälften av 1500-talet) var de i praktiken ogenomträngliga för allt utom kanoner, utan att för den skull vara särskilt mycket otympligare. Problemet var att de var satans dyra och inte särskilt kostnadseffektiva längre.

Och förbaskat tunga. Under senare hälften av 1500-talet fanns det enligt en fransk militärskriftställare inte en fransk adelsman i 30-års åldern som inte fått sin kropp mer eller mindre vanställd efter att ha använt rustning. I minst ett fall uppgick rustningens vikt till närmare 50 kg.

Det tunga kavalleriets totala herravälde hade brutits redan på 1300-talet, dock av långbågar och stångvapen snarare än krutvapen. Det var fortfarande effektivt, men det var inte längre den ultimata stridsformen.

Man kan säga som så att schweizarnas långspjut inte var särskilt populära i kavallerikretsar.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Krutvapen på Mundana.

Och förbaskat tunga. Under senare hälften av 1500-talet fanns det enligt en fransk militärskriftställare inte en fransk adelsman i 30- års åldern som inte fått sin kropp mer eller mindre vanställd efter att ha använt rustning. I minst ett fall uppgick rustningens vikt till närmare 50 kg.
Det är skillnad på Tornerrustningar och de som faktiskt användes på slagfältet. Jag trodde inte det undgått någon.

/Joel
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Krutvapen på Mundana.

Jag menar inte torneringsrustningar heller.
För övrigt framgår det inte av texten vilka som menas, men eftersom sagda 50 kilosrustnings ägare sades vara en imponerande anblick på slagfältet utgår jag ifrån att det faktiskt var hans fältrustning som vägde så mycket.

Att riddarna under senare tid inte ens kunde ställa sig upp själva säger att det inte var några lätta pjäser de bar på.
Många riddare blev tillfångatagna av den anledningen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Krutvapen på Mundana.

"Att riddarna under senare tid inte ens kunde ställa sig upp själva"

...är en viktoriansk myt om medeltiden. Själv har jag en videoinspelning av en kille i full 1400-talsrustning som slår kullerbytta, så det motsäger de där tunga pjäserna.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Krutvapen på Mundana.

Hmmm....
Jag har lite problem. Källorna talar em ot varandra på den här punkten.
Det är bevisat att man kan röra sig relativt obehindrat i rustning, men enligt vissa viktangivelser borde det i alla fall vara väldigt jobbigt.

Hur är en 1500-talsrustning gjord?
Är den lika smidig?

Hur som helst tror jag inte man springer särskilt fort i rustning.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Krutvapen på Mundana.

Hmmm....
Jag har lite problem. Källorna talar em ot varandra på den här punkten.
Det är bevisat att man kan röra sig relativt obehindrat i rustning, men enligt vissa viktangivelser borde det i alla fall vara väldigt jobbigt.

Hur är en 1500-talsrustning gjord?
Är den lika smidig?
Alltså... kan man inte röra sig ordentlig är man såld på slagfältet... det vore ren idoti att ge sig ut på slagfältet i en såpass otymplig rustning.

Hur som helst tror jag inte man springer särskilt fort i rustning.
Antagligen inte. Man blir dessutom trött fortare. Men det var därför man oftast satt till häst.

Notera "oftast". Under hundraårskriget stred de engelska riddarna oftast till fots.

/Joel
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Krutvapen på Mundana.

"Det är bevisat att man kan röra sig relativt obehindrat i rustning, men enligt vissa viktangivelser borde det i alla fall vara väldigt jobbigt."

Det fanns en del tornerrustningar som var riktigt vråltunga, men de användes enbart på tornerspel.

"Hur är en 1500-talsrustning gjord? Är den lika smidig?"

Om vi talar om de som användes på slagfältet, jajjemen! Till och med smidigare, eftersom man då började skippa arm- och benskydd.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Krutvapen på Mundana.

Om vi talar om de som användes på slagfältet, jajjemen! Till och med smidigare, eftersom man då började skippa arm- och benskydd.

Gjorde man inte det först i slutet? Anledningen till att jag frågar är att den information jag fått tag i säger att rustningarna blev allt tyngre och att man därför var tvungen att skära ner på pansaret för att bibehålla rörligheten.
Det första som rök var benskydden omkring 1600.

Ni får rätta mig om jag har fel. Min fakta är från 1951. :gremfrown:


Hur som helst har vi kommit bort från ämnet.
Frågan var om krutvapen och riddare tillsammans är historiskt korrekt, vilket jag anser att det är.
Vid samma tid som riddaren hade sina glansdagar (1400-talet) fanns krutvapen i form av hakebössor och kanoner.

Borde man ha krutvapen i Eon?
Det gör man som man vill med och jag hoppas att följande lilla text ska övertyga er om att det inte finns några hinder.

De borde inte vara dyra då de bara består av ett rör med ena änden igentäppt. Det krävs heller ingen finmekanik eller annat då de avfyras med hjälp av en lunta.
Det enda som kan vara lite svårtillgängligt för gemene man är krutet.
Krutvapen från 1400-talet är inte heller ett särkilt farligt vapen. Räckvidden för en hakebössa är inte ens hälften av ett armborst plus att den har dålig genomslagskraft. Ammunitionen är förhållandevis dyr, den utvecklar massor med rök som gör det näst intill omöjligt att sikta och den har en enorm rekyl som kräver en stor skytt för att skytten inte ska falla (det är det som var anledningen till att man utrustade handkanonerna med hakar för att man skulle kunna sätta fast bössan i något). Den tar lång tid att ladda och man måste ha en hel massa av dem som avfyras samtidigt för att få ordentlig effekt.
Enda fördelen med dem är den moraliska verkan de har på fienden.

Ovanstående egenskaper beror förstås på tillverkaren också.

Krutvapen skulle helt klart inte störa spelbalansen, det finns värre vapen redan.

Komplettera ifall ni hittar något jag glömt.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Ämnet KAN inte vara nytt, men jag har inte sett det på forumet så jag kör på. Jag vet inte om detta inlägg hör hemma här ,på rollspelsmakar, eon eller typ gondica som ju är fantasy med krut. Men ...
Iochmed piratermodulen bara MÅSTE man ha krut. En flintlåspistol instucken i byxan (eller nåt) samt att sätta en kraftig bredsida med sina kanoner i den där, där ... båten som gäckar en.
Nix jag har gjort flera insändningar med krut i sig :gremsmile:
Och om du söker hittar du nog några...
Här är en kopia angånde en insändare jag gjorde för flera flera månader sedan...

tyvär så blir listorna med vapen avstånd och så lite förrvirrad under kopiering men jag hoppas att du får något användbart från texten ändå.


En gammal kinesisk förbannelse är "Må du leva i intresangta tider" i en av mina nyliga Eon
kampanjer utsatte jag verkligen spelarna för denna förbannelse de fick se hur krut spred sig över
mundana som en löpeld av förintelse och krig.
Bakgrunden som de var åskådare till var att NÅGRA tjuvar hade lyckats bryta sig in till ett av
Dvärgarnas hemligaste alkemiska och smides ställen där upptäckte tjuvarna krut bomber och
krut musköter samt böcker om HUR man bygger och använder dessa och vad deras effekt i strid
är.
Dvärgan hade upptäckt och lärt sig använda krutet i gruvgångar i århundraden och hade utvecklat
det som ett hemligt vapen att använda nästa gång alver eller tiraker ville kriga emot dom.
Tjuvarna stal hemligheten och jakten var i full gång spelarna fick se hur armer av dvärgar sprang
runt och jagade tjuvar och lyckades tjälv komma över en av de stulna böckerna och Musköterna
som tjuvarna hade stuligt.
Tjuvarna själv rymde sin väg delade upp bok bytet jagade av alla Mundans Dvärgar några sökte
skydd bland Cirfalierna en hos Jargierna och en for hem till Thalamur där de raskt sålde krutets
hemlighet.
Äventyrarna tog sin bok som de gjorde en kopia av och sålde till Alverna och tog resten hem till
Takaloor ( de var tiraker )
Snart började kriget härja och länder skakades i strid när de som hade hemligheten anföll dom
som INTE hade hemligheten.
Genom detta scenario kunde jag föra ut Musköt bössor som var i 1400-1500 tals nivå på
utvecklingen direkt från början inte börja med 1100 tals hakbössor som var mer eller mindre en
usel leksak. ( Även om jag lät Tirakerna börja med den nivån på kvaliten..

Magi visade sig vara ETT farligt vapen emot krut då magiker kan lätt tända eld på en tunna med
krut på långt avstånd det ledde i min kampanj att många magiker blev plötsligt tvångsvärvade till
olika armer och magisk forskning vart MILITÄR FORSKING magikerna fick plötsligt MER
MAKT men samtidigt MINDRE RÖRLIGHET då de var livsviktigt att ha magiker som kunde
MER än fiendens.

Användadet av magiker för att förstöra krut gjorde att gamla och lemmlestade soldater blev
krutbärare behovet av våghalsiga krutbärare gör att även dessa får respekt och bra lön även
bland människorna kallas de KrutTrokk även om de knappast kan kallas äkta kruttrokk.
och bland tirakerna uppfanns titeln KrutTrokk som nästan alltid är en Gurdh elit tränad på att
spränga saker bära med sig krut till strids platsen och skjuta samt spränga. dessa KrutTrokk
upptäckte att de kunde få en stor stark trukk att springa för livet bara genom att hålla i en
tom/halvtom/full krut kagge och hålla en fackla emot stubinen denna skräckblandade respekt för
de självmords benägna krutbärande sociopat gurdher gjorde att KrutTrokks vart en form av
underbefäl bland Tirakerna.
KrutTrokk "Jag vill anfalla NU eller så spränger jag oss i luften"
OM KrutTrokken vart FÖR jobbig så avrättades han snappt men bra KrutTrokker är svåra att få
tag i..
Bland Tirakerna i MIN kampanj så är det nästan bara Gurdher som VET hur man laddar
Musköterna tirakerna själva skjuter gärna men vägrar ofta bära med sig kruthorn i krig då en
elak magiker kan tända eld på det..

Magi
Ny effekt och nya besvärjelser.

Eld skimmer
Pyrotropi 1+ Räckvidd Avstånd, Varaktighet Momentan.
Eld skimmer skapar ett sväriskt moln av glöd inom 2 meters radie.
Molnet gör +1 i Smärta och Trauma per filament och har ett antändning värde på 2.
( Krut har Ob1T6-3 i svårighet för antändning minst 1. Varm kraftig sol har ett Antändning värde
upp till max 3 normalt är under 1 utom i öknar. )
Denna effekt kan få till och med krut förvarat i förseglade tunnor att explodera och
gevär/kanoner att brisera.

Krutets Bane. [3]
Även känd som: Armens baneman.
Färdigheter: Alstra Ataxatropi (Ob3T6), Transformering (Ob3T6)*1, Transformering
(Ob2T6)*2, Besvärjelse (Ob2T6), Besvärjelse (Ob2T6)
( Effekter som används: Eld skimmer, och Varsebli Metall i detta fall för att hitta svavel )
*1: Transformering till Geotropi. *2: Transformering till Pyrotropi.
Effekten det bildas glöd i varje samling krut inom 30 meter från magikern glöden har Antändning
värde på 2.
(Krut har Ob1T6-3 i svårighet för antändning minst 1)

Krut Vapen
Förklaringar. i vapen tabellen förekommer en del förkortningar och begrepp som förklaras här.
Vidare förklaring kan fås genom Neotech 2 regelsystem.
Kaliber: Vilken typ av Ammunition som vapnet är gjort för.
Avser kulans diameter mätt i millimeter eller i hundradels tum.
För Muskedunder används ett annat system
Räckvidder: De fyra maxavstånden alltid i meter.
Mag: Normalt bara en kula per laddning. och normalt bara en laddning. det finns dock gevär
med flera pipor sen experimenterar Dvärgarna med ett gevär som har en Cylinder som
innehåller upp till sju laddningar med kulor.
Laddning: ladd. Hur lång tid det tar att ladda vapnet.
EAB: Hur pålitligt vapnet är ett högt värde är bättre än ett lågt.
Rek: Rekylen hur kraftig rekyl vapnet har.
Tillbehör: Stödpinne för tunga gevär. Kruthorn.
Vikt: Oladdat vapen
Pris: Vapnets pris.

Pistoler Flinlås
Typ Duellpistol Kaptenspistol Dvärgpistol
Kaliber 11,2 mm 15 mm 20 mm
Räckvidd 5-15-30- 5-20-40- 5-25-45-
55-75 65-95 75-112
Mag 1 1 1
Ladd 5 sr 5 sr 5 sr
EAB 6 10 11
Rek 1 2 4
Vikt 1 1,3 1,5
Pris 1000 1500 1800
STYK 8 10 16
Fatt 1 1 1

Musköter Flintlås
Typ Jaktgevär Musköt Tung Musköt Hyggel Studsare*1
Kaliber 11,6 mm 17 mm 26,9 mm 35 mm
Räckvidd 10-75- 10-100- 25-150- 50-150-
100-175 125-260 200-320 300-650
Mag 1 1 1 1
Laddning 8sr 8sr 8sr 10 sr
Eab 10 9 10 12
Rek 2 6 8 5
Vikt 3,91 5,5 8,2 9,5
Längd
Utan stock 0,45 0,5 0,70 2,25
Med stock 0,95 1 1,2 2,75
Pris 1200 1900 2500 4000
STYK 9 12 15*2 15*3
Fatt 2 2 2 2
Mängd Krut 4,425gr 11,3 gr 53 gr 288,4 gr

*1
Hyggel Studsaren är den tyngsta geväret som finns den är tillverkad i syfte att döda monster på
långt medel och nära avstånd. Den är cirka 2,25 lång. Hyggelstudsaren kan liknas med en bärbar
kanon.
*2
Normalt används Bipod för att skjuta med en sådan bössa utan stöd STYK på 18. Bössan är
ungefär 1,2 meter lång med stocken inräknad.
Detta gevär kallas även för Drakstudsare, MonsterStudsare, Jordbest slaktare, Vraak Studsare,
Osv. Normalt krävs stöd för att skjuta med Hyggelstudsare
*3
Normalt används ett tripod liknande stöd när man skjuter. Utan stöd STYK på 25.

Pistol laddningar
Förklaring: [Penetrerings värde]2T6
*1: Avser kulans Vikt om den är av bly.
Kaliber Skada Pris 25 st laddningar
11,2 mm [1]Ob2T6 15 Silver.
15 mm [2]OB3T6 25 silver.
20 mm [3]OB3T6+3 50 silver.

Gevärs Laddningar
Förklaring: [Penetrerings värde]2T6
Kaliber Skada Pris 25 st Laddningar gram Krut/Vikt Kula
11,6 mm [2]Ob2T6 25 Silver. 4,425 gr/12 gr
17 mm [4]Ob3T6+2 35Silver. 11,3 gr/31,7 gr
26,9 mm [6]Ob4T6+2 45 Silver. 53 gr/41 gr
35 mm [8]Ob7T6 90 Silver 288,4 gr/316 gr
För att få reda på penetrerings värdet måste man först räkna ut rustningens SKY värde för att
göra det krävs att man
1 har en kopia av NEOTECH2 och av EON samt KRIGARENS VÄG sen börjar man....
För enkelhetens skull så Kör jag med Eon regler för alla normala Hugg stick och kross vapen..
För enkelhetens skull har jag själv skrivit ner Rustningarnas SKY värde längst ner..
Genom att överladda eller underladda kan man öka vapnets skada men om man överladda så
ökar även möjligheten för att en olycka ska ske.

REGLER:
Svårigheter för att skjuta.
På grund av att siktsystemet inte är helt utvecklat så blir det svårare att skjuta
Kort blir Ob2T6+1T6 Medel Ob3T6+1T6 Långt Ob4T6+1T6+2 Mycket långt Ob5T6+2T6
( sista tärningen är ej Ob det ska symbolisera de att ofta så snurrar kulan ut snett ur pipan. )
När man ska skjuta måste man ha två olika sorters krut med sig laddningens kornkrut som ska
fylla 1/3 till 1/4 av pipans längd sen fänkrut som ska tända eld på allt.
Båda krut sorterna är lättantändliga och känsla för vatten och är svartkrut som ger mycket rök
och smuts som måste borstas bort från vapnet.
Krut rester kan göra att bössan blir för trång för kulan saltpetern och svavlet i krut resterna kan
även på skynda rost och förstöra vapnet.

Krut bomb Skada Expl Skada spliter Vikt Pris
Liten K+Ob2T6 H+Ob1T6 0,5 100
medel K+Ob4T6 H+Ob2T6 1 200
Stor K+Ob6T6 H+Ob3T6 2 400
Glöm bort huset: K+Ob10T6 H+Ob5T6 4 800

Rustnings Material.
Se tabell N2-112 och Tabell KV-10 i Krigarens väg.
Pansar typ Hugg Kross Stick SKY BRYT Vikt ( i Kg )
Vadderat tyg 2 3 1 0 10 0,12
Läder Mjukt 3 4 3 0 14 0,15
Läder, Härdat 5 6 5 1 15 0,30
Nitläder 7 5 4 1 14 0,40
Päls 2 3 2 0 13 0,15
Fjällpansar 8 5 5 2 15 0,45
Plåt 13 9 14 3 20 0,60
Somdiaplåt 15 11 14 5 20 0,60
Siluna 6 4 6 2 12 0,30
Ringbrynja 10 1 4 0 17 0,425
Tunnplåt 7 5 7 2 16 0,475
Tjockplåt 26 18 28 5 24 1,25
Alvglas 13 11 11 6 20 0,40

Utrustning.
Kläder Pris Vikt
Vapen bälte 6 silver 0,1 kg
tjockt bälte av läder som man
kan sticka ner två flintlåspistoler i.

Vapentillbehör Pris Vikt ( Kg )
Kruthorn ( 8 laddningar) 4 silver 0,2
Sprängkagge ( 8 laddningar 8 silver 4
( Spräng kaggen är en liten kagge förstärkt med tunnband av stål på utsidan om krutet exploderar
ska kaggen hålla för explosionen )
Rengörings utrustning 5 silver 0,5

Källor
Författare Namn Bokförlag
Josef Alm Eldhandvapen 1 Rediva
William Reid VAPEN GENOM TIDERNA Wahlström & Widstrand Stockholm
flera olika Neotech Neogames..
 
Top