Nekromanti Så fel man kan ha...

Nathan

Schattenmeister
Äntligen...

Jag tror att det kommer att bli ett lyft för svenska rollspel i stort. Jag tror att det alltid är bra att det finns alternativ, och hoppas att det finns plats för två bra svenska kommersiella fantasyrollspel.

Äntligen kan diskussionerna här gälla vad som verkligen händer med DoD och inte vad som varit.

Fast jag tror att det kommer att bli svårt för RiotMinds att göra folk helt lyckliga. Även om man tror att man har en klar bild av vad DoD är, så har alla sin egen privata version inom sig, och frågan är då;

vad vill vi att de ska göra med DoD?

Jag själv tycker att de ska gå in för att förenkla, tillbaks till grunderna i den första upplagan med Elric på omslaget (gröna boxen, eller svarta boken, eller andra upplagan, eller vad den kallas). Rensa ut det mesta av reglerna som lagts till under åren, för att skapa ett enkelt nybörjarspel, som är lätt att komma igång med.

Sen är det viktigt att de lyckas fånga en tydlig stämning, en känsla av mystik och äventyr.

Vilka äventyr vill jag att de ger ut igen?

Egentligen inga. Rollspel har gått framåt sedan de då bästa Drakar-äventyren äventyren kom, så jag tror att vi skulle bli mer besvikna av rena nytryckningar. Men ändå;

1. Dimöns hemlighet (av nostalgiskäl)
2. Döda Skogen-trilogin (önskemål: nytt tredje äventyr av Roger Undhagen som ersätter det nuvarande tredje)
3. Svavelvinter-serien (ungefär vad alla andra kommer att skriva också, misstänker jag)

Nathan

Pazuzu

Warrior
Re: Äntligen...

Jag är faktiskt ganska kluven. Känns nästan bättre om det var några fans som gjorde alltihop istället för all denna affärsverksamhet hit och dit som ändå inte fungerar.

Discordian

Swordsman
Re: Äntligen...

<quote>Även om man tror att man har en klar bild av vad DoD är, så har alla sin egen privata version inom sig</quote>

Olika personer har dessutom upplevt olika versioner. Jag har inte spelat DoD sedan Expert/Gigant-perioden och har bara ytlig koll på de senare varianterna.

<quote>tillbaks till grunderna i den första upplagan med Elric på omslaget (gröna boxen, eller svarta boken, eller andra upplagan, eller vad den kallas</quote>

Svarta boxen är väl den allmänna beteckningen.

<quote>2. Döda Skogen-trilogin</quote>

Inte utan rejäla omskrivningar. Döda Skogen är lite av rysk roulette med slumptabellen - många av slumpmötena gör köttfärs av en nybörjargrupp utan problem, och även erfarna karaktärer lär få problem med vissa av dem. Maktens Portar är bara en stor fet dunga proppad med odöda - knappast speciellt nyskapande.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste

Man Mountainman

Storsvagåret
Man må säga att det här var lite överraskande. Minst sagt..... Visste ni andra om något?

/Dnalor, din finne på hornhinnan

chrull

Stockholm Kartell
Lycka?

Är det någon som vet vilka det är?

Det står att de har kreatörer över hela världen... och det var väl ungefär det som var anledningen till att jag inte köpte all de där böckerna som släpptes efter Chrononpia...

Jag tror att det alltid är bra att det finns alternativ, och hoppas att det finns plats för två bra svenska kommersiella fantasyrollspel.

det finns det redan...

chrull

Nathan

Schattenmeister
Re: Lycka?

Två svenska kommersiella fantasyrollspel? Eon och...? Menar du Vägen?

N.

Riddaren

Swashbuckler

"Två svenska kommersiella fantasyrollspel? Eon och...? Menar du Vägen?"

Han sa att han hoppades det fanns plats för två kommersiella, inte att det fanns.

Riddaren

http://www.backtotellus.com/ http://www.eyesoffate.com/

Riddaren

Swashbuckler

Skall man vara riktigt noga finns åtminstone 3 svenska fantasy-rollspel på marknaden som är levande så att säga.

EON
Gemini (men om inte jag förstått det helt fel, så ges numera bara äventyren ut på engelska i detta rollspel).
Gondica

Riddaren

chrull

Stockholm Kartell

Jag sa att det redan fanns två... Eon och Gemini, ska man inte räkna så noga så kanske Gondica platsar där också, men jag har inte tittat på det och har fått intrycket att det inte är fantasy(?)

chrull

Discordian

Swordsman

Jodå, nog är det fantasy, fast det avviker väl lite från standardformeln. Det finns magi av lite olika typer, men inte riktigt av eldbollsvarianten, och det finns intelligenta ickemänskliga varelser, fast det är främst olika sorters djurmänniskor (minotaurer, satyrer, kentaurer) och inte alver, dvärgar och orcher.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

chrull

Stockholm Kartell
Gondica

det låter ju intressant...

Stämmer beskrivningen Renässans med Grekisk Mytologi? Det var någon som kallade det för det någon gång...

chrull

Discordian

Swordsman
Re: Gondica

Renässans är det definitivt - en av magityperna är "mekanurgi", med vars hjälp man kan leka Leonardo da Vinci och göra koola manicker - men så värst mycket grekiskt är det väl inte, annat än minotaurerna osv, som inte är speciellt nära knutna till sina grekiska förebilder.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Nathan

Schattenmeister
Åhå...

Du har rätt... Eon, Gondica och Gemini. Fast Gemini finns inte på svenska längre, väl? Jaja, du har rätt i alla fall. Det fanns redan två. :) Det kanske finns plats för ett till?

N.

Riddaren

Swashbuckler
Varför?

"1. Dimöns hemlighet (av nostalgiskäl)
2. Döda Skogen-trilogin (önskemål: nytt tredje äventyr av Roger Undhagen som ersätter det nuvarande tredje)
3. Svavelvinter-serien (ungefär vad alla andra kommer att skriva också, misstänker jag)"

Ok...jag gillar till viss del DoD, men att ge ut äventyr på nytt?

Det skulle inte jag göra om jag inte hade en stor och fet plånbok. Det kan knappast bära sig att det går med plus. Detta beror på vissa saker. Bl.a.

1) Säkert många som spelat det en eller flera gånger

2) Säkert äger många äventyret när det utgavs av Äventyrsspel/Target Games

Jag skulle inte köpa något av nostalgiskäl bara för att placera det i bokhyllan som prydnad eller liknande.

Det krävs om möjligt en X stor upplaga för att det skall vara nödvändigt att ge en viss vinst, om man nu inte skall gå jämnt ut.

När det gäller exempelvis böcker så brukar det sägas att en offcetupplaga på 1.000 ex är minimum för att det skall vara värt detta. Och då gäller det också att lyckas sälja dessa också, så man inte sitter med 800 ex och en vinst på 500 kronor som inte går att sälja.

Finns billigare alternativ som t.ex. digitaltryck (däri ingår det tryck som kallas Print-on-Demand). Men fortfarande krävs ett antal X som skall säljas för att det skall gå jämnt ut, och dessutom behövs ett ännu större antal X att säljas om det skall gå med vinst.

Så mycket eftertracktat tror jag inte sådana äventyr är, utan en sådan satsning kommer nog sluta på samma sätt som för Target Games.

Att ge ut DoD som gammal version är nog inte bra, utan det krävs nog en heldel ändringar, så för min del är det nog mest namnet som är användbart, i övrigt är spelet sönder skapat etc.

Riddaren - tveksam till projektet

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Varför?

<I>Att ge ut DoD som gammal version är nog inte bra, utan det krävs nog en heldel ändringar, så för min del är det nog mest namnet som är användbart, i övrigt är spelet sönder skapat etc.</I>

Nåja, man skulle nog hur som helst inte tjäna på att göra om spelet så mycket att det inte går att känna igen som DoD längre, varken spelvärld eller regler. Dessutom tvivlar jag inte på att de nya ägarna själva spelar/har spelat DoD en gång i tiden och därför har personliga anledningar att inte förstöra det (eller vad man ska kalla det

Man Mountainman

Storsvagåret

<I>men jag har inte tittat på det och har fått intrycket att det inte är fantasy(?)</I>

Vad skulle det annars kunna vara?

kragghack

Warrior
Re: Hallå

Ett företag har köpt rättigheterna till DoD. Kolla på den nyaste nyheten på huvudsidan (www.rollspel.nu).

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains