Äntligen...
Jag tror att det kommer att bli ett lyft för svenska rollspel i stort. Jag tror att det alltid är bra att det finns alternativ, och hoppas att det finns plats för två bra svenska kommersiella fantasyrollspel.
Äntligen kan diskussionerna här gälla vad som verkligen händer med DoD och inte vad som varit.
Fast jag tror att det kommer att bli svårt för RiotMinds att göra folk helt lyckliga. Även om man tror att man har en klar bild av vad DoD är, så har alla sin egen privata version inom sig, och frågan är då;
vad vill vi att de ska göra med DoD?
Jag själv tycker att de ska gå in för att förenkla, tillbaks till grunderna i den första upplagan med Elric på omslaget (gröna boxen, eller svarta boken, eller andra upplagan, eller vad den kallas). Rensa ut det mesta av reglerna som lagts till under åren, för att skapa ett enkelt nybörjarspel, som är lätt att komma igång med.
Sen är det viktigt att de lyckas fånga en tydlig stämning, en känsla av mystik och äventyr.
Vilka äventyr vill jag att de ger ut igen?
Egentligen inga. Rollspel har gått framåt sedan de då bästa Drakar-äventyren äventyren kom, så jag tror att vi skulle bli mer besvikna av rena nytryckningar. Men ändå;
1. Dimöns hemlighet (av nostalgiskäl)
2. Döda Skogen-trilogin (önskemål: nytt tredje äventyr av Roger Undhagen som ersätter det nuvarande tredje)
3. Svavelvinter-serien (ungefär vad alla andra kommer att skriva också, misstänker jag)
Nathan