Nekromanti Så fel man kan ha...

Riddaren

Swashbuckler
Re: Hallå

"Öhh kan någon förklara vad det är ni diskuterar, för att krilles länk fungerar inte för mig..."

Sätt ett l på länken längst bak. Krille missade det.
Alltså:
http://www.rollspel.nu/nyheter/Nyhe...backtotellus.com/ http://www.eyesoffate.com/

chrull

Stockholm Kartell
Re: Åhå...

javisst... Men den stora frågan är om det kommer att duga...

chrull

Riddaren

Swashbuckler
Re: Lycka?

"Jag sa att det redan fanns två... Eon och Gemini, ska man inte räkna så noga så kanske Gondica platsar där också, men jag har inte tittat på det och har fått intrycket att det inte är fantasy(?)"

Även jag undrar som Dnalor vad Gondica är om det inte är fantasy... Har det med att alver, dvärgar och sådant inte finns med? För då vet inte du vad fantasy är. Det är bara du som i såfall hamnat i Tolkien-gropen eller vad man skall kalla det.

Riddaren - som vet att Gondica är lika mycket fantasy som DoD

http://www.backtotellus.com/ http://www.eyesoffate.com/

chrull

Stockholm Kartell

Men jag hade ingen aning om om alver fanns med eller inte... allt jag har hört om det är att det ska ha nått med renäsansen att göra...

Alltså kunde jag inte avgöra om det var fantasy eller inte...

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Re: Gondica

okej... då klarnar det litet...

chrull

Ofeig

Warrior
Re: Åhå...

Jag tycker att det borde finnas några stycken så man har lite å välja mellan

"Gud är död" - Friederich Nietzsche
"Nietzsche är död" - Gud

Ofeig

Warrior

Det låter kul!

"Gud är död" - Friederich Nietzsche
"Nietzsche är död" - Gud

Discordian

Swordsman

Det verkar helt OK (äger det men har inte spelat - ett alltför vanligt fenomen), men jag är inte riktigt förtjust i systemet för att köpa färdigheter. (Min gissning är att Krille inte heller gillar det.;)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Krille

Super Moderator

"Men jag hade ingen aning om om alver fanns med eller inte... allt jag har hört om det är att det ska ha nått med renäsansen att göra..."

Alver eller avsaknad av renässans är inget krav på något för att det ska vara fantasy. Chronopia är fantasy, inte på grund av alver utan på grund av att det är en fantasimiljö (att det är en sorts fantasy som jag inte gillar är en annan sak). Castle Falkenstein är fantasy, trots ångmaskiner och luftskepp, på grund av att det är en fantasimiljö (åkej, fantasimiljön är ett alternativt och jefligt annorlunda Europa i andra halvan av 1800-talet, men ändå). Faen vet om jag inte vill klassa Star Wars som fantasy - science fiction är det garanterat inte, så mycket som Lucas totalignorerar både Newton, Einstein och Bohr.

Så nog är Gondica fantasy, även om det har renässansinslag och byter ut standardbjäfset alver, dvärgar och orcher mot satyrer, kentaurer och liknande.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Milrik

Veteran
Re: Äntligen...

Jag ställer mig frågande till hela det här.

Om man nu ger ut spelet har jag svårt att tro att man lär "återanvända" spel/moduler från tidigare utgåvor. Framförallt ser jag ingen orsak ALLS att ge ut äventyr som t.ex. Dimön eller Döda Skogen. Varför ska man ge ut äventyr som är hopplöst föråldrade och knappast kan tilltala en ny spelgeneration???

Sen är frågan om hur marknaden ser ut, som jag ser det är marknaden idag tuffare än den var 82 när DoD kom ut första gången. Vi ska inte heller glömma att rollspelen idag får hård konkurens från kortspel som Pokemon och Magic.
Det återfinns dessutom redan en mindre uppsjö rollspel på svenska, som redan har tagit sin bit av marknaden.

Till vilka ska man vända sig?
De yngre spelarna? Där har redan Games Workshop ett rejält försprång när det gäller Warhammer och 40K, för att inte tala om Magic och dylika spel.
När det gäller de äldre spelarna då? Även där ser marknaden dålig ut, de flesta äldre spelare använder sig oftast av antingen engelska spel eller några av de mer avancerade svenska spelen.

Jag har faktiskt, hur trist det än nu låter svårt att tro att spelet lär bli någon succé. Vem ska köpa spelet?
Vill man vända sig till den yngre marknaden, måste man slåss med produkter som nämnda ovan spel, dvs man måste göra ett *häftigt* spel. Vilket lär göra att de flesta äldre spelare inte köper produkten.

Vill man vända sig till den äldre generationen måste man slåss med redan etablerade spel som t.ex. Vampire, Call of Cthulhu, Rolemaster, osv. Dessutom så lär ett sånt spel knappast tilltala den yngre generationen...

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan

chrull

Stockholm Kartell

JAvisst... men somm jag har förstått så var Gondica ett renässans spel... och det är inte fantasy... Däremot om det är ett fantasy spel placerat under renässansen istället för medeltiden...

Men jag visste inte om det hade något med fantasy att göra...

har jag förklarat tillräckligt nu då?
chrull

G

Guest

Guest
Undrar om det slår?

Att många kör DoD idag beror ju på att det funnits så länge.

Ska man ge en ny utgåva av DoD får nog regelsystemet förbättras något sen Chronopia.

Ifall de nu inte ser till regelsystemet så tror jag att endast DoD-nostalgiker och nybörjare kommer köpa det.
Det vore t ex som att ge ut ett dataspel med samma grafik och spelkänsla som Quake idag; visst det skulle nog vara kul men inte tillräckligt bra för att bli något stort!

För övrigt är Ereb Altor okej.

//Robin P. Liljenberg - hm...

Mäster Azazel

Nathan

Schattenmeister
Målgrupp?

Visst är det en relevant fråga, vem ska köpa det?

Jag hoppas att det blir en enkel version, som kan tilltala nybörjarna. Jag tror att man kan konkurrera med GW, om inte annat än med att DoD är på svenska. Denna fördel ska aldrig underskattas.

Själv kommer jag att köpa ett ex, om inte annat för att kolla vad det är.

Och sen varumärket: Drakar och Demomer.

Så jag tror att de som vill spela rollspel, men som inte vill plöja Eon-reglerna, utan bara lägga lite lagom mycket tid på att lära sig regler, de kommer att köpa nya DoD. Och nybörjare. Om nu reglerna fortsätter vara enkla, vill säga.

Om det blir en succe beror på vilka mål man har satt upp, vilket vi inte vet något om idag. Om deras mål är att sälja typ 500 ex, tror jag att de lyckas med råge, och då blir det ju succe.

Men om de tror att de kan sälja 5000, så tror jag att de får det svårt, och då blir det fiasko.

Men bara RiotMinds vet vilket mål de satt upp. Så vi får vänta och se. Och bomba forumen med önskemål.

Sedan på frågan: "Varför ska man ge ut äventyr som är hopplöst föråldrade och knappast kan tilltala en ny spelgeneration???", kan jag bara svara; för att jag tycker att det skulle vara kul.

Om det säljer nått...? Näe, det tror inte jag heller,,, men om det är det enda sättet för mig att få tag på Dimöns hemlighet, så gärna för mig. :)

N.

Baldyr

Hero
förutsägelse

Vem som ska köpa DoD v6?

Svaret är Drakar och Demoner-spelarna, naturligtvis. Jag vill påstå att DoD fortfarande är det största rollspelet i Sverige, även om bristen på nytt material givetvis är ett stort problem. Därför tror jag att många idag övergett favoritspelet och experimenterar med nya och modernare spel. Antingen orkar man inte skapa eget längre, har blivit besvikna på Target Games och/eller Chronopia, eller så har helt enkelt gett upp hoppet för ett dött spel.

Eftersom rollspelare är så pass konservativa tror jag att en ny upplaga av DoD, liksom nyproducerat material till spelet, kommer att befästa spelets dominans ännu mera. Personligen tror jag inte att andra fantasyspel har en chans i Sverige, såvida RiotMinds inte upprepar Target Games misstag med Chronopia. (Dvs försöker vara nyskapande och anlitar utländska konceptmakare istället för svenska DoD-fantaster.)

Drakar och Demoner är och förblir Sveriges starkaste spelvarumärke, trots ett helt decenniums vanskötsel av Target Games. (Jag baserar detta på främst erfarenheter av begagnatmarknaden.) Vad RiotMinds väljer att göra med varumärket är svårt att förutsäga, men jag tror inte att man ska underskatta spelet som i princip är synonymt med hela rollspelshobbyn i Sverige (inte inom hobbyn, utan i samhället i stort).

Det kan också nämnas att jag har spelat DoD under en stor del av mitt och liv, men att jag numera anser det vara stelt och föråldrat. Jag skulle inte själv spela spelet, och kommer inte heller att köpa några fler upplagor av spelet. Däremot säljer jag massvis med gamla DoD-produkter genom vårt spelantikvariat: http://www.hobbyspel.com/antikvariat

Därför är min optimism knappast färgad av mina personliga preferenser - jag gillar inte ens spelet och tycker att en ny upplaga är ett steg tillbaka i spelutvecklingen i Sverige.

/Baldyr, som förutspår DoD en lysande framtid

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Discordian

Swordsman

Star Wars brukar väl betecknas som Space Opera, en genre som inte bekymrar sig alltför mycket om naturlagarna.

"Hellre kul i kaos

Discordian

Swordsman

Det beror på om den är väl underbygd och klart uttryckt eller inte. ;)

"Hellre kul i kaos

Man Mountainman

Storsvagåret

<I>har jag förklarat tillräckligt nu då?</I>

Javisst, du är förlåten, mitt barn :)

/Dnalor, din finne på hornhinnan

chrull

Stockholm Kartell
Re: förutsägelse

Eftersom rollspelare är så pass konservativa

Ursäkta?

Det här känns som det är taget ur luften...

Jag tycker inte rollspelare verkar vara mer konservativa än andra... De rollspelare jag umgås med är snarare motsatsen...

chrull