Nekromanti Så, hur gick det?

Krille

Super Moderator
  • Det var någon som donade med en värld där alver dominerade stenhårt i sin stad och där människorna var mer eller mindre slavar. Jag minns att namnet hade något med "lotus" i sig, men... mer?

Mask_UBBT

Hero
Mask kan inte ordspråk :p

"Sisu - jag associerar alltid det med programmerarordpråket "skräp in, skräp ut". Är associationen oförtjänt?"

Beror på vad det betyder :gremtongue: Definiera! :gremwink:

/Mask - tycker det är väldigt kul att krille visar att han är intresserad av andras små projekt :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Gah, din skurk!

Tre projekt som jag är med i, och jag kommer ihåg vår gamla diskussion om produktionstekniker där du poängterade att om man arbetar så oproffesionellt som jag gör så blir ingenting färdigt till slut.

Well, CCC ligger och puttrar, men det ska bli färdigt. Promiss. Jag har uselt samvete för att inga bilder blir klara, men det måste lätta snart.

Mytomnesia är inbakat i Eskapix numera, och det skriver jag på lite då och då. Problemet just nu är att jag inte vet hur jag ska teckna bilderna, och jag har försökt lära mig akvarell för att jag trodde det skulle ge en schysst effekt. Men det såg inget ballt ut, så jag köpte en massa terracotta-pennor och tänkte att de skulle ge rätt effekt, men det kändes bara Jorges. Min nya idé är collage, kladdkritor och tunna tuschstreck, lite som Dave McKean's alster. Än så länge ser allt skitdåligt ut, dock.

Annars vet jag precis vad jag ska skriva. Jag har gjort så som du brukar säga; "börja med innehållsförteckningen!" och det är förvånansvärt få frågetecken kvar att reda ut.

Jag skyller min låga produktionshalt på mycket jobb fastän jag har ekonomiska svårigheter (får hela tiden låna pengar för att betala skatter o.dyl, och sedan när jag väl får pengar så går de alltid åt till att betala skulder) och allt detta dribblande tär enormt mycket på arbetskraften (och all kraft i största allmänhet, faktiskt). Man går omkring och oroar sig för mycket, så på fritiden klarar jag endast av lättsamt klur och avkopplande småpyssel, medan det saknas ork för det där riktigt ansträngande arbetet. Jag har haft problemen sedan jul, och hoppas att det snart börjar vända så att man kan koppla av litet igen. Annars får jag lämna Mediasmedjan och börja på ICA, typ. Då kanske man får mer tid över...

/Rising

Mask_UBBT

Hero
Re: Gah, din skurk!

" Problemet just nu är att jag inte vet hur jag ska teckna bilderna, etc. etc "

Vad är det för känsla du vill ha på bilderna? Kan kanske komma med något tips, man vet ju aldrig... :gremtongue:

"Annars får jag lämna Mediasmedjan och börja på ICA, typ. Då kanske man får mer tid över..."

Sökte jobb på ICA för ett par veckor sedan...

ICA-kärrigen; Nä, jag ber om ursäkt, men vi vill bara ha kassörskor... Bitch :gremtongue: :gremwink:

Dimfrost

Special Circumstances
Jag antar att arbetet med Staden avstannade för att inspirationen försvann, så var det åtminstone i mitt fall. Dock har ett flertal personer utlovat varianter av Staden Lite som dogmaspel, så jag antar att det finns en liten chans att någon faktiskt har avslutat det. :gremsmile: Inte jag själv, dock, jag är upptagen med dels Fablejazz och dels ett annat litet projekt när det gäller dogmaspelen.

Men jag gillar fortfarande Staden skarpt, och en dag hoppas jag att jag komemr att känna mig inspirerad att fortsätta. Quan'talis har ju postat nya regelversioner ganska nyligen.

Det var någon som donade med en värld där alver dominerade stenhårt i sin stad och där människorna var mer eller mindre slavar. Jag minns att namnet hade något med "lotus" i sig, men... mer?
Det här var Sinisas gamla alster Balladen om den röda lotusen. Sinisa är ju ökänd för att posta otroligt intressanta idéer och sedan försvinna för ett år eller så, så vi kan nog anta att detta projekt har runnit ut i sanden. När (om?) vi ser Sinisa igen är det nog med något nytt i bagaget.

/Dimfrost

Mask_UBBT

Hero
Sisu; Ah, jag fattade!!

"Sisu - jag associerar alltid det med programmerarordpråket "skräp in, skräp ut". Är associationen oförtjänt?"

Skräp In, Skräp Ut

:gremlaugh:
Va kul, kände inte jag till :gremlaugh:
Har dock fortfarande inte annat än en aning om vad det kan betyder, men jag kan gissa. Att man slänger in skit man vill ha, och tar bort skit som inte fungerar?

I så fall kanske det passar in, även om jag gärna vill se att jag har lite mer bektanke bakom projektet än att jag bara slänger in saker som jag anser är "tuffa" och vore kul och sållar bort de som jag inte kan ha med...

Men å andra sidan är det väl det som du propagerat lite för, om jag minns rätt? "Kill your darlings"?
Och att man slänger in vad man vill ha i spelet anser iaf jag är ganska självklart...

Hursomhellst; Sisu är i skrivand stund monumentalt! Ingen överdrift på något sätt. Jag nämnde i en tråd nedan att Sisu uppgår i te fyllda 100-sidors a3-block(fram- och baksida!) med konceptbilder, anteckningar, mindmaps, tidslinjer, ordspråk, småsånger, viktiga namn och dylikt :gremtongue: Att sätta någo i slutgiltig skrift har jag påbörjat på sistone, och gör det på två sätt; ett sagokoncept som man kanske minns att jag nämde, och ett mundana-rip, alltså kall fakta uppraddat efter en mall...

Jag skulle nog säga att Sisu är 50-60% klart nu(till en förstaversion dvs)... på tiden, med tanke på att jag jobbat med det i över ett år :gremtongue:

/Mask - tycker saker ska få ta sin tid

(edit ; sorry, var menat att svara mej själv, måste missat :gremtongue:)

Quan'talis

Swashbuckler
Staden - nu har inget hänt på vikin på två månader. Voffodådå?
Jag har åtminstone tänkt sätta igång igen så fort jag har tid, men just nu kan vi väl säga att vi befinner oss i det där stadiet då vissa auktoriteter rekommenderar att man låser in datorn och ordbehandlaren...

JPS

Krille

Super Moderator
Re: Sisu; Ah, jag fattade!!

"Har dock fortfarande inte annat än en aning om vad det kan betyder, men jag kan gissa. Att man slänger in skit man vill ha, och tar bort skit som inte fungerar?"

Näe, det är mycket enklare än så. Stoppar man in skräp (i form av felaktig data, inkompetent personal, skräpig utrustning etc) i ett system eller process så får man ut skräp i andra änden.

Och i den mer officiella/mindre rumsrena versionen av ordspråket så står det inte "skräp" utan "sk*t".

Kimon

Swordsman
GiGo [OT]

Och i den mer officiella/mindre rumsrena versionen av ordspråket så står det inte "skräp" utan "sk*t".

Är inte SiSu bara en försvenskning av det engelska (amerikanska?) uttrycket GiGo?

Alltså Garbage in - Garbage out.
Isåfall skulle väl skräp passa bättre (rent översättningsmässigt) än sk*t...

Mask_UBBT

Hero
Hmm...

"Stoppar man in skräp (i form av felaktig data, inkompetent personal, skräpig utrustning etc) i ett system eller process så får man ut skräp i andra änden."

Ska jag känna mej förolämpad? :gremmad:

Kimon

Swordsman
Re: Hmm...

Ska jag känna mej förolämpad?

Nej. Gör inte det. Bli inte förolämpad.

GiGo är en term som används när den snorkiga användaren av ditt program hävdar att det inte fungerar, när det i själva verket är den snorkiga idioten som gett programmet fel indata.

Det har inget med rollspel att göra, även om det rent teoretiskt kan användas även där. Men då är det du som får göra det mot oss när vi snorkiga användare av ditt eminenta system i anklagande tonlägen och med viss bestämdhet hävdar att något är fel.

Skrik GIGO!!!

Själv tänker jag på spurtande finländare i finkampen när jag hör ordet Sisu.

Krille

Super Moderator
Re: Hmm...

"Ska jag känna mej förolämpad?"

Det är ju det jag frågar dig: blev det bara skräp av alltihop? Om det inte kom ut något skräp så kan man ju anta att det inte åkte in något skräp heller.

Rising

Vila i frid
Bilder:

"Vad är det för känsla du vill ha på bilderna?"

Drömskt och expressionistiskt hade jag tänkt mig. Jag söker en barnbokskänsla, men vill att det ska se lite melankoliskt ut, inte glättigt. De inledande bilderna i Changeling-boken är mycket vackra, något sådant var min idé i början, men jag skulle gärna vilja ha det mörkare och mustigare. Eskapix's färger ska vara purpur, orange, indigo och kanske olivgrönt. Å så har jag en dröm om att trycka boken med en silverdekorfärg som gnistrar över omslaget, men okej, det är bara en dröm.

Jag hade en barnbok som liten som var tecknad i samma manér som den där Changelingberättelsen, den handlade om en pojke som fantiserade fram dinosaurier omkring sig. Den boken var skitvacker, för den var enbart målad i rödbruna nyanser. Asplövsrödbruna. Jag har letat omkring på boklådor och bibliotek efter den där boken, men har ingen aning om vad den heter och mamma kommer inte ihåg den alls. Det retar mig. Men om någon känner till någon snygg barnbok där människorna är tecknade som riktiga människor och det har den där inbjudande och lite kittlande barnbokskänslan, då är jag väldigt intresserad av att få veta.

Hittils har jag några klur på vilken grafisk profil jag ska använda, bl.a denna skiss: (med ett färgval som är helt okej)

...och ett skrivbordsunderlägg, men det är inget motiv på dessa bilder (förutom heptagonen, vilken kommer bli Eskapix's trademark). Bara en känsla. Jag vet inte hur jag ska få in den här känslan i bilder med motiv.

Men det ska vara mycket stjärnhimmel, mycket maskrosfnus som virvlar runt i luften, mycket höstlöv, mycket nysnö, mycket dramatiska moln och brandgula skymningsskyar osv. Å så mycket psykadeliskt oljiga virvelmönster och purpurmalströmmar. Och sånt. (Dåligt förklarat?)

/Rising

hittade det här försöket, men gillar inte datormanipulerade fotografier. Om man ritade den här bilden och fick den att bli lite naturligt "skraffsig", då kunde det kanske bli något.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Bilder:

Ja, Eskapix är verkligen spännande. Jag tycker det känns alldeles varmt och mysigt på något sätt. :gremgrin: Det ska bli intressant att få reda på mer om det, någongång i framtiden.

/Dimfrost

Morgoth

Swashbuckler
Eh, jaja...

...du är jätteduktig, vi vet.

Var frågan riktad till alla eller bara de i listan? Eller...

Därtill kommer en massa projekt med folk som efterlyser hjälp utan att tala om vad det skulle vara till (hur gick det? fick ni hjälp?), alla regelsystemsfnulare (fick ni ihop något?) et cetera.

Jag får väl tolka det som att alla får svara. Du är intresserad, alltså. Jepp:

Fagins Hand
En ordentlig figurskaparbeta är på väg! Den är skriven i bästa uppläggsformat, det vill säga precis som den kommer att se ut i det färdiga Fagins Hand. Den kommer inte bara innehålla regler för figurskapande (av vilka det finns ganska få), utan snarare en famn full av information som man kan använda när man broderar ut sin rollperson. Alltså ska allt man behöver för att bygga sin första figur finnas i rollpersonsgenereringskapitlet. Projektet "Fagins Hand" grundades någon gång i vintras och har hållit i gång till faktiskt datum - 27/5. Gnistan är inte tappad, å andra sidan har konceptet utbroderats och inspirationen ökat!

Snöväktare
Mja. Det var rätt pretto. Det ligger på is. :) Vi får se hur det går med det. Snöväktare grundlades för nästan ett år sedan nu, men inget har gjorts på det på säkert ett halvår, tyvärr.

I övrigt... kolla drömbanken. Den är lite gammal men gäller nästan fortfarande (fast nu när jag kollar på det så fattar jag inte hur jag kunde vara nöjd med Drivhuset-arbetet! yuck![/i])

Man Mountainman

Storsvagåret
CCC, m.m.

CCC - blev det det eviga spånandet som jag fruktade, eller har det faktiskt spelats någon gång?

Femtio sidor regler och, tja, femton-ish sidor värld senare så kan jag nog påstå att CCC har lämnat spåningsstadiet. Just nu händer det inte så mycket på CCC-fronten, men jag har i alla fall material att arbeta med.

Jag kan väl passa på att ge er övriga några lägesrapporter från mina andra stora projekt.

Ögjl
Ögjl tror jag knappast någon utom Arvid känner till särskilt mycket om (Gaz-boben jag la ut för ett tag sedan kommer därifrån, i alla fall). Ögjl är för närvarande nedlagt. Jag ämnar inte göra klart det.

Yggdrasil
Yggdrasil är fortfarande på konceptstadiet dessvärre. Där fick Krille the better of me.

Tokiga Landet
Tokiga landet är ju ett ungt project, men jag har ändå kommit en bit. Ingen som jag vill visa än så länge, men ändå.

Krille

Super Moderator
Re: Eh, jaja...

"Var frågan riktad till alla eller bara de i listan?"

Den var riktad till alla, som någon slags... uhrm "rannsakande sporre" eller nåt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad håller jag på med egentligen

Jag är kroniskt dålig på att annonsera mina egna projekt, men här är ett utmärkt tillfälle, när folk har börjat prata om saker de håller på med.

Omertà
Smuggla sprit på 20-talet, dekapitera hästar på 50-talet eller örfila dina olydiga ungar på 90-talet. Gör allt det du alltid drömt om, men varit för laglydig för att prova. I Omertà ska man spela gangster i allmänhet och maffiamedlem i synnerhet. Reglerna är helt färdiga, det som återstår är beskrivningar av organisationer, rättsväsende, brottslighet och annat kul, som kan vara bra att känna till.

Millennium 2
En uppdaterad version av spelet Millennium. Reglerna ska slimmas en smula och magisystemet ska göras lättare att använda. Det ska dessutom få en lite mindre hoptryckt och mer genomtänkt layout. För dig som inte vet vad Millennium är finns det en länk i min signatur. Arbetet är ungefär halvklart med den nya versionen.

/tobias

Mask_UBBT

Hero
Jaha...SÅ!

"Det är ju det jag frågar dig: blev det bara skräp av alltihop? Om det inte kom ut något skräp så kan man ju anta att det inte åkte in något skräp heller. "

Oki, fatade inte riktigt det. Nej, jag anser nog att Sisu(hittills) är riktigt, riktigt lyckat. Anser att världen håller för mina egna kritiska granskningar, och borde hålla för de flesta andras med. Gillar hur religionen blev, magin är inte klar, men börjar arta sej, faunan kommer förmodligen möta lite motstånd, men enligt min bok håller den. Personligen gillar jag stämmningen i världen, det behovet av både livsnödvändig paranoia och att kunna välja vänner, med en generell syn på världen som inte skiljer sej mycket, men tillräckligt, från vår...

...så nej, skräp har det inte blivit, med viss förhoppning får ni se en rejäl modul eller dylikt emot hösten...

En del skräp höll på att smyga in i spelet, främst under det tidiga konceptstadiet, men de har jag avlägsnat med hovtång och slaktkniv...

/Mask

Ackerfors

Alas, your rapids!
Idéer som gror

De idéer som jag delat av mig av på forumet och de tips som jag fått ligger i något dammigt hörn inne i huvudet på mig. Det har inte blivit särskilt mycket nerskrivet (Förutom mitt Dogma-spel som måste pfd:as. Någon som vet hur man får excel till pdf? Skicka ett PM isf :gremsmile: ) utan jag tror på årgångsidéer. Tar fram idéerna och dricker upp dem om en 70 år eller så. :gremwink: