Om jag ska vara fullständigt ärlig tycker jag inte att det hade varit bisarrt alls om gruppen helt enkelt frågat B om hen kunde tänka sig att fortsätta ifall man kickade A.Björn Wärmedal;n330334 said:De två individerna får lösa det själva. Precis som med alla konflikter är det i första hand parterna i konflikten som kan lösa det.
I en spelgrupp jag var i blev spelare A kär i spelare B, som inte alls hade intresse av det. Spelare B slutade komma, för att hen tyckte att situationen blev jobbig (A var ganska påstridig och omogen i situationen). Det hade varit väldigt bisarrt om gruppen på något sätt hade haft ett finger med i det och bestämt vem som skulle få vara kvar.
Björn Wärmedal;n330334 said:De två individerna får lösa det själva. Precis som med alla konflikter är det i första hand parterna i konflikten som kan lösa det.
I en spelgrupp jag var i blev spelare A kär i spelare B, som inte alls hade intresse av det. Spelare B slutade komma, för att hen tyckte att situationen blev jobbig (A var ganska påstridig och omogen i situationen). Det hade varit väldigt bisarrt om gruppen på något sätt hade haft ett finger med i det och bestämt vem som skulle få vara kvar.
Om jag hade hamnat i situationen, eller hamnar, så hoppas jag att jag skulle hantera det som krank nämner. Det oberoende könssammansättningen på A och B. Eller mer exakt, så hoppas jag att jag skulle snappat upp det tidigare, och se till att B (och förvisso även A) vet att A's oförmåga att inte backa och släppa är oacceptabelt och att om det fortsätter så ryker A.krank;n330344 said:Om jag ska vara fullständigt ärlig tycker jag inte att det hade varit bisarrt alls om gruppen helt enkelt frågat B om hen kunde tänka sig att fortsätta ifall man kickade A.
För mig är det bisarrt att det är A, som ju är den som betett sig illa, som ska få vara kvar. Som att flytta ett mobboffer från en skolklass, istället för mobbaren. Eller anse "problemet löst" när mobboffret slutar gå till skolan eller byter skola…
Inte för att jag vet om det var så i just ert fall, men det här är ju klockrent typexempel på den typ av beteende som skrämt bort tjejer och kvinnor från hobbyn. Framför allt genom att kvinnor tränas socialt i att lösa den sortens sociala problem genom att offra sig – genom att just ge upp aktiviteten, dra sig undan, etc.
Jösses.Björn Wärmedal;n330397 said:Hade gruppen istället kickat A så hade ju det varit lika mycket mobbning, eller? ”Du får inte vara med, för du har inte lärt dig att må dåligt över obesvarad kärlek i tystnad.”
Jag vill inte upplevas som den minst kännsliga personen på planeten... Men att klara att må dåligt över obesvarad kärlek i tystnad eller ännu hellre hantera att någon inte älskar dig tillbaka är väll ändå det mest grundläggande kravet vi ställer på en vuxen människa? Det ska väll till och med tonåringar lära sig hantera?Björn Wärmedal;n330397 said:”Du får inte vara med, för du har inte lärt dig att må dåligt över obesvarad kärlek i tystnad.”
Fick mig att tänka på...God45;n330405 said:Men att klara att må dåligt över obesvarad kärlek i tystnad eller ännu hellre hantera att någon inte älskar dig tillbaka är väll ändå det mest grundläggande kravet vi ställer på en vuxen människa?
Jag var inte på plats, så jag vet inte hur det yttrade sig. Men "mandat"?!?Björn Wärmedal;n330397 said:Det var några år sedan, men vi var alla vuxna. Hade någon av dem bett gruppen hjälpa till att lösa det så hade vi troligen vägt in. Det var ingenting som märktes under spelsessionerna, och hur som helst finns det ingen i en spelgrupp som har ett formellt mandat att lösa sånt här. Hade gruppen istället kickat A så hade ju det varit lika mycket mobbning, eller? ”Du får inte vara med, för du har inte lärt dig att må dåligt över obesvarad kärlek i tystnad.”
Eftersom det är andrahandsinformation för dig, och därmed tredjehandsinformation för oss andra här...Björn Wärmedal;n330412 said:Som sagt märktes inget under sessionerna. B slutade dyka upp, och när jag frågade en annan i gruppen om varför så fick jag svaret att A var kär och att det inte funkade, så B hade backat ur så som B har en tendens att göra när något blir jobbigt. Tydligen hade A varit ”lite tjatig” om sitt intresse. Jag tyckte inte - och tycker inte än idag - att det hade varit lämpligt för gruppen att lägga sig i en så harmlös situation om ingen av parterna bett oss. Hade någon betett sig illa under spelmöten hade det varit en annan sak, för då berörs andra.
I mångt och mycket anser jag att vuxna individer i konflikt med varandra ska lösa problemet på egen hand.