Nekromanti Så vi kan inte diskutera eller kritisera spel öppet längre alltså?

Fahnen

Swordsman
Nu har jag inte läst hela tråden ordentligt så jag kanske upprepar det någon annan sagt.

Men är inte poängen den att man ska ha respekt för andra och inte vara otrevlig? Jag tror inte heller intentionen är att skydda spelskapare mot hårda ord och linda in deras värld i bomull utan bara att de ska slippa få hinkar med skit hällt över sig. Uppenbarligen så finns det ett egenvärde i att ha officiella forum här på wrnu och då kommer ju såklart konstruktörernas (i egenskap av konstruktörer) åsikter om verksamheten vägas in, till en viss nivå. Som jag tolkar det hela är man välkommen att kritisera och ha åsikter om spel helt fritt men däremot är inte ordval, tillvägagångssätt eller forum helt fritt.

Om jag vill såga ett spel, tex Eon, vid fotknölar får jag göra det men inte 1) gå till personangrepp och kasta skit omkring mig 2) göra det i Eonforumet samt komma ihåg att inte bara lojala fans utan skribenter och konstruktörer återfinns på forumet så mitt ordval måste spegla hänsyn och respekt men inget hindrar mig från att tycka att Eon är världens sämsta spel. Därtill måste jag vara konstruktiv och förklara varför jag tycker något och inte bara basera det på vad jag känner, liksom mer "Jag tycker Eon är dåligt därför att x, y och z" än "Eon är dåligt för det känns så för mig". Givetvis får man känna vad man vill men man ska fråga sig "kommer mitt inlägg bidra till en rolig diskussion eller dålig stämning?" innan man postar. Vill man gå till brutalt rasande angrepp mot något får man göra det någon annanstans än på wrnu. På samma vis som man inte går hem till någon och förklarar att deras inredning är smaklös, dålig etc så går man inte in på ett specifikt forum och berättar hur illa man tycker om det. Om jag ägnar min tid åt att hänga i Järns forum och förklara hur illa jag tycker om det så gör jag alltså fel. Om jag däremot hänger i Rollspelsforumet och förklarar hur illa jag tycker om Järn så kan det vara okej. Men ingenstans på wrnu får jag kalla de som spelar Järn för okvädesord eller antyda att Krille är en sämre människa bara för jag inte gillar BRPsystem.

Däremot ett skapa eller skriva i en tråd som frågar efter för- och nackdelar, rekommendationer, tycke och smak är helt okej även i spelets forum. Jag får säga att jag tycker nivån på texten är för dålig, att saker kan göras bättre och att jag personligen rekommenderar andra spel så länge jag inte diskuterar eller angriper någons person.
Man ska visa hänsyn över hela wrnu men lite extra då man är i ett specifikt spelforum. Men samtidigt är inte tanken att man ska starta trådar som klankar ner på andra spel, få gå till regelvidriga angrepp mot kritiker av spelet och etc bara för forumet är dedikerat till ett speciellt spel. De specifika forumen är inte en skyddad verkstad utan hemmaplan. Tanken är inte heller att det ska vara en grogrund för huliganfirmor, enögda hejarklackar utan en schysst supporterkultur och ett ställe där det till viss mån är okej att vara lite hemmablind. Men återigen, ingenstans på forumet får man vara otrevlig, bete sig illa och kasta kottar.

De flesta spelkonstruktörer verkar ju välkomna kritik men verkar också uppskatta om de bjuds in att förklara och i viss mån försvara sin produkt. Sedan är det väl just det. Att även när man kommer med skarp kritik måste man välkomna andra åsikter. Om någon startar en tråd i syfte att förklara vilket inavlat mongo man är känner sig nog ytterst få sugna på att försvara sig och om man gör det så blir det sällan på ett vettigt sätt. Min upplevelse är att vi på det här forumet har en ganska unik chans att påverka våra (svensktillverkade) favoritspel och samtala direkt med konstruktören. Det är något vi ska måna om för det är inte så många andra hobbyer där sådana möjligheter återfinns. Det är tack vare det här forumet som jag gått från att spela ett spel till att aktivt bidra med officiellt material (även om bidraget är blygsamt så återfinns mitt namn i credlistan, det här alltså något som jag och mina vänner typ drömde om när vi började spela och för mig är det skithäftigt).

Vidare angående moderatorer, redaktion etc. Givetvis kommer deras bedömningar vara subjektivt färgade. De har gjort misstag, varit orättvisa och missat regelbrott förr och de kommer garanterat göra det igen. De är liksom bara människor som är moderatorer på ett rollspelforum på sin fritid. Jag tror ingen av dem vill vara här för att trycka ner regler i halsen på folk och leka polis utan de vill precis som alla andra diskutera rollspel. Det är klart de tröttnar när de istället för att få prata om hur häftig deras senaste kampanj var får agera ordningsvakt och lägga all sin energi på att om och om igen säga till folk att uppföra sig hyggligt. Jag tycker mig personligen se en strävan efter ett trevligt forum med bra diskussionsklimat där alla ska känna sig välkomna. Men samtidigt så är wrnu ett privat forum, det är ingen rättighet att skriva här och det finns inget som säger att wrnu måste vara en neutral plattform med totalt fria diskussioner. Det finns uppenbarligen en värdegrund och den förutsätts man respektera när man är medlem. Självklart kommer "återfallsförbrytare" dömas hårdare än andra. Om en person konstant bryter mot regler, är otrevlig och antagoniserar moderatorerna så kommer den till slut åka ut en gång för alla. Jag tycker inte det är konstigt alls. Om man har åsikter, idéer och tankar kring hur wrnu och/eller moderering sköts så får man framföra den på ett vettigt sätt och på rätt ställe. Jag tror mig ha sett inlägg som talar om hur och var man gör sådant.

Poängen med mitt ordbajseri är liksom: Var trevlig, hänsynsfull och ha respekt för andra. Det är inte svårare än "Ska man inte säga något snällt så behöver man inte säga något alls". Nej, det betyder inte att man måste vara inställsam, fjäskig eller bästa vän med alla. Det betyder att man inte ska förstöra för andra. Var inte ett as.

Eller har jag totalt missuppfattat forumets regler?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Fahnen;n132547 said:
Poängen med mitt ordbajseri är liksom: Var trevlig, hänsynsfull och ha respekt för andra. Det är inte svårare än "Ska man inte säga något snällt så behöver man inte säga något alls". Nej, det betyder inte att man måste vara inställsam, fjäskig eller bästa vän med alla. Det betyder att man inte ska förstöra för andra. Var inte ett as.
Jag tolkar det likadant.

Man kan rentav komma med väldigt vass kritik mot saker och ting, mot spel och mekaniker etc. Det jag uppfattat som det som moderatorerna mest vill ha bort är att folk som gillar ett visst spel, eller som skapat ett visst spel, är korkade undermänniskor som äter bajs och torterar djur och att deras rollspel är ett brott mot mänskligheten. Jag ser personligen ingen direkt värdefull kritik eller information som gör förlorad av att man förbjuder den sortens direkta personangrepp i inlägg på en enda sajt på internet. Tycker man att det är absolut nödvändigt att kunna prata om spelmakares penisstorlek för att kunna bedriva "riktig kritik" så får man väl göra som en hel del andra här gör, dvs skriver blogginlägg och länkar till dem. Därmed inte sagt att de som brukar länka till blogginlägg brukar skriva att folk äter bajs, men... Jag tror och hoppas att min poäng går fram.

Och det gäller oavsett om det är på skämt eller inte. Jag tror givetvis inte att en kritiker av Eon som skriver att spelmakarna har små snoppar tror det på riktigt, men bara för att jag inte tror att någon har ett IQ under 30 så betyder inte det att det inte är förolämpande och onödigt att kalla vederbörande för idiot.

Överlag tycker jag om giftig, elak humor. Jag gillar Betnér när han raljerar om kändisar och Bill Hicks är en av mina favoritkomier genom tiderna. Men there's a time and a place, och i många sociala sammanhang är den elaka, giftiga humorn inte såpass rolig att den väger upp det obehag den skapar. Rollspel.nu och rollspelsdiskussioner i allmänhet är ett sånt sammanhang. Det blir liksom inga diskussioner, det blir bara gräl.

Necross

Swashbuckler
Mycket underhållande tråd, på ett sadomasochistiskt vis. Orkar inte sätta mig in i alla turer, men så här tycker jag: Moderera hårdare! Släng ut folk som inte kan bete sig vid ett tangentbord. Och varför man går in på ett speciellt spels delforum och bashar spelet i fråga kommer jag nog aldrig förstå. Liknelsen med att stå i AIK-klacken och skrika att man hatar AIK känns passande.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Necross;n132563 said:
Och varför man går in på ett speciellt spels delforum och bashar spelet i fråga kommer jag nog aldrig förstå.
Av samma anledning som man sätter upp varningsskyltar i anslutning till faror, och inte på helt andra ställen?

Det här är alltså inte tänkt som en kommentar på just eon-bashandet eller något specifikt överhuvudtaget, utan mer varför man skulle skriva negativt om ett spel, på det spelets forum, under förustättning att man inte bara trollar.

erikt

Hero
Necross;n132563 said:
Och varför man går in på ett speciellt spels delforum och bashar spelet i fråga kommer jag nog aldrig förstå.
Det är väl ganska uppenbart? Om man har något att säga om spelet X, positivt eller negativt, så tycker åtminstone jag att det mest naturliga stället att göra det på är det spelets delforum (om sådant existerar) snarare än ett mer generellt forum. Sedan kan man ju uttrycka sina åsikter på olika sätt - varav vissa är mindre lämpliga än andra.

Om det skulle vara så att något visst inlägg om spelet X faktiskt skulle vara okej i ett mer generellt delforum, men inte okej att posta i ett delforum som finns just för spelet X - isåfall är min åsikt att något är väldigt, väldigt fel.

(Motsatsen har jag mycket lättare att förstå: "Öh, det finns ett forum just för X. Posta där om du vill prata om X.")

charl

Veteran
erikt;n132598 said:
Det är väl ganska uppenbart? Om man har något att säga om spelet X, positivt eller negativt, så tycker åtminstone jag att det mest naturliga stället att göra det på är det spelets delforum (om sådant existerar) snarare än ett mer generellt forum. Sedan kan man ju uttrycka sina åsikter på olika sätt - varav vissa är mindre lämpliga än andra.

Om det skulle vara så att något visst inlägg om spelet X faktiskt skulle vara okej i ett mer generellt delforum, men inte okej att posta i ett delforum som finns just för spelet X - isåfall är min åsikt att något är väldigt, väldigt fel.

(Motsatsen har jag mycket lättare att förstå: "Öh, det finns ett forum just för X. Posta där om du vill prata om X.")
Fast det handlar ju inte om ett diskussionsforum för spelet egentligen, utan ett sorts officiellt supportforum från utgivarens sida. Det är lite som att gå in på supportforumet för typ Apple och klaga på att iOS är jättedrygt: det kan mycket väl vara sant, men det är helt irrelevant för diskussionsmediets syfte.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
charl;n132602 said:
Fast det handlar ju inte om ett diskussionsforum för spelet egentligen, utan ett sorts officiellt supportforum från utgivarens sida.
Nej, som det står nu är det, förutom ett officiellt supportforum, också ett diskussionsforum för spelet.

Jämför dessa, som är kopierade rakt ifrån forumets förstasida:
Rollspel Diskutera bordsrollspel i allmänhet och specifika sådana som saknar egna forum.

Helmgast Diskutera bordsrollspel av Helmgast; Eon och Neotech.

Sen verkar de forumspecifika moderatoerna ha en rätt annorlunda syn på det, och tydligen verkar en del av de globala moderatorerna ha en personlig syn som inte speglar detta. Men det officiella beskrivningen, den som alla nya på forumet ser och kan läsa, är som det står ovanför.

Fram tills de beskrivningarna ändras har jag väldigt svårt att se varför man skulle diskutera Eon, även om det är mellan några forumiter som inte har någon särskild/specifik önskan efter input från spelmakarna, någon annan stans än på just Eon-forumet.

Annat än möjligen om följande motivering läggs fram:
"Men kom igeeeeeeeeen! Det är skitjobbigt att ändra de där beskrivningarna! Man måste ändra på sex ställen för varje beskrivning och även då är det inte säkert att det faktiskt slår igenom. Kan ni inte bara acceptera att det står fel just nu och att forumen _egentligen_ bara är officiella supportforum fram tills att vi inom en snar framtid byter platform?"

Krille

Super Moderator
Rymdhamster;n132606 said:
Sen verkar de forumspecifika moderatoerna ha en rätt annorlunda syn på det, och tydligen verkar en del av de globala moderatorerna ha en personlig syn som inte speglar detta.
Det har vi egentligen inte. Brädan är till för dialoger konstruktör-spelare och spelare-spelare, och den dialogen ska vara troll-fri. Eller om man så vill, var inte en rövhatt.

Faktum är att "var inte en rövhatt" egentligen gäller hela forumet. Sett ur den synvinkeln så är det egentligen inte något som har förändrats. Det har bara förtydligats att eftersom det är ett officiellt forum så gäller trollfriheten även spel-forumets spel.

Björn den gode

Swashbuckler
Ok jag är lite förvirrad nu, är det så att de specifika forumen är att anses som supportforum och att saker som rör ett specifikt spel men som inte har något med support att göra (särskilt om det innehåller kritik) bör tas i allmänna rollspelsforumet eller inte?

Om jag vill starta tråden "Så tycker jag EON kunde hanterat ob-tärningar bättre." Specifika eller allmänna forumet?

.113

Swashbuckler
Det torde väl vara i allas intresse att det ligger på rätt forum, alltså det specifika, eftersom det blir svårt att få konstruktiv kritik och förbättra saker om ingen får fråga annat än typ "Hur funkar det här". Det är ju inte att trolla heller. Att om och om igen skriva sådant, eller för den som inte ens läst spelet att skriva att det är sämst eller liknande, bör väl hamna under trollning och vara sådant man inte får skriva.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Krille;n132612 said:
Faktum är att "var inte en rövhatt" egentligen gäller hela forumet. Sett ur den synvinkeln så är det egentligen inte något som har förändrats. Det har bara förtydligats att eftersom det är ett officiellt forum så gäller trollfriheten även spel-forumets spel.
Jag har inga motsättningar mot "var inte en rövhat"-policyn oavsett användning av forum. Det verkar snarare vara så att jag bara har missförstått ett av dina tidigare uttalanden om vad som hör hemma på vilket forum lite grann, eller så att säga fokuserat på fel delar i det.

Jag känner dock fortfarande att vissa av de forumspecifika moderatorerna (Dvs de som representerar spelen som har officiella forum här) ibland verkar vara av åsikten att om en tråd startas i "deras" forum så riktar den sig till dem i första hand. Ibland har det ju också hänt att diskussioner har låsts med motiveringen att de officiella representanterna har sagt sitt i frågan.

De trådarna som låsts har förvisso haft diverse problem i sig och behövts hantera på något sätt oavsett ett officielt uttlanade eller inte, men det har fortfarande figurerat i motiveringen. Vill jag i vart fall minnas. Såvida det inte var på gamla forumet. Eller att jag blandat ihop saker.

Hur som helst, så länge "Så tycker jag EON kunde hanterat ob-tärningar bättre." hör hemma på Eonforumet, och trådar i dessa forum inte automatiskt ses som frågor direkt ställda till de officiella representanterna utan kan rymma diskussioner som bara sker vanliga forumiter emellan så är jag fullkomligt nöjd med nuvarande beskrivning av forumen och dessa forums funktionalitet.

Necross

Swashbuckler
Rymdhamster;n132576 said:
Av samma anledning som man sätter upp varningsskyltar i anslutning till faror, och inte på helt andra ställen?
Nej, jag håller inte med. Jag har t ex aldrig sett någon som gått in på nåt WotC-D&D-forum och skrivit en lång varnings-rant om D&D.

Rymdhamster;n132576 said:
Det här är alltså inte tänkt som en kommentar på just eon-bashandet eller något specifikt överhuvudtaget, utan mer varför man skulle skriva negativt om ett spel, på det spelets forum, under förustättning att man inte bara trollar.
Som sagt, nu verkar det väl ha varit närmast trolleri det var frågan om?

Sapient

Swashbuckler
Rymdhamster;n132606 said:
Annat än möjligen om följande motivering läggs fram:
"Men kom igeeeeeeeeen! Det är skitjobbigt att ändra de där beskrivningarna! Man måste ändra på sex ställen för varje beskrivning och även då är det inte säkert att det faktiskt slår igenom. Kan ni inte bara acceptera att det står fel just nu och att forumen _egentligen_ bara är officiella supportforum fram tills att vi inom en snar framtid byter platform?"
Eller kanske:
Jag har inte läst den där beskrivningen. För x forum-plattformar sedan, en dimmig vårdag efter att jag varit ute och festat hela natten, tog jag på mig att vara moderator för det här underforumet och jag är säker på att jag läste något då. Det kan ha varit en random tråd på flashback också... Men i alla fall, då bestämde jag mig för att det är precis så här det här underforumet ska fungera, och alla som därefter sagt något annat har jag struntat i.

Eller:
Va? Finns det en beskrivning?

Eller:
Jag har gjort en satslogisk analys av forumreglerna som tydligt demonstrerar att det finns en motsägelse mellan olika regler på sexton ställen. Av logiska motsägelser följer vad som helst! Jag modererar som jag vill, och oavsett vad jag gör är det alltså förenligt med forumreglerna! Winning!

:)

Alltså, vi har att göra med människor som försöker umgås. Få kommer på att läsa regler - som någon annan ställt upp dessutom - och fundera över hur dessa bör påverka deras beteende, innan de skriver något. De utgår från att deras beteende är okej.

När någon påpekar för dem att det inte är det, reagerar många [SUP][who?] [/SUP]med att bli lite småputta och börja försöka hitta motsvarande fel hos moderatorerna.

Då blir det stor risk för hyperregeltolkning. Om inte moderatorerna har betett sig EXAKT som reglerna säger, har de FEL! Och då ... Ja, vad?

Ja, det är saker som kommer att vara oklara, otydliga - och som kanske kommer att skifta över tiden, eller iaf verka som det skiftar. Och mellan olika moderatorers sätt att uttrycka sig, och tolka samma regler lite olika.

Det gör vi alla, hela tiden. Så det är inget konstigt.

Ja, det Krille sa - där och då - kanske inte känns som EXAKT samma sak som någon annan skrev vid ett annat tillfälle. Och? Har du aldrig gjort samma sak?

Vi har inte - hittills iaf - byggt forumet för att robotar ska exekvera det med regelstyrd precision. (Men det vore ganska ballt... "Skynet? Nej, någon undergång är inte aktuellt - senast jag hörde något av Skynet så debatterade den Western IV på rollspel.nu...")

Sapient

Swashbuckler
Necross;n132658 said:
Nej, jag håller inte med. Jag har t ex aldrig sett någon som gått in på nåt WotC-D&D-forum och skrivit en lång varnings-rant om D&D.
Det har jag. "Edition Wars". Det var blodigt.

Det bannades hundratals. Faktiskt. Det gick så långt att WotC stängde ned forumen, gjorde om dem i grunden och relanserade dem som något helt annat, för att de tyckte att "Edition Wars" var så mycket dålig PR för dem.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Sapient;n132697 said:
Det har jag. "Edition Wars". Det var blodigt.

Det bannades hundratals. Faktiskt. Det gick så långt att WotC stängde ned forumen, gjorde om dem i grunden och relanserade dem som något helt annat, för att de tyckte att "Edition Wars" var så mycket dålig PR för dem.
Det här låter episkt! Kan man läsa de där gamla trådarna någonstans?

For science, naturligtvis...

Sapient

Swashbuckler
Björn Wärmedal;n132710 said:
Det här låter episkt! Kan man läsa de där gamla trådarna någonstans?

For science, naturligtvis...
Nej, jag tror inte det - jag tror det var därför de stängde ned och gjorde om. De använde någon vanlig forumplattform tidigare (med "skal" på) och då gick det att läsa gamla trådar väldigt långt tillbaka, som det brukar göra.

Jag var inne en del i deras nya forum, men det var helt omgjort och hade helt andra uppdelningar och iaf vad jag kunde se då, var hela historiken försvunnen.