Nekromanti Så vi kan inte diskutera eller kritisera spel öppet längre alltså?

.113

Swashbuckler
Swedish Chef;n132423 said:
och det är inte jag som skrivit det

Nä, det var därför det var ett mellanrum och ett "angående..." före :p lätt att misstolka eftersom det just före var angående dig, men jag menar bara, nu vet du, det var inte menat för att jäklas med dig så ta det lugnt.

Edit: Eller inte, gör som du vill.

.113;n132427 said:
Nä, det var därför det var ett mellanrum och ett "angående..." före :p lätt att misstolka eftersom det just före var angående dig, men jag menar bara, nu vet du, det var inte menat för att jäklas med dig så ta det lugnt.

Edit: Eller inte, gör som du vill.

Topp

RasmusL;n132422 said:
loop

put_line ("Alla är givetvis välkomna att ha en åsikt i frågan!");

end loop;
Jag fattar inte riktigt, men ok känns som jag läste in saker i ditt meddelande som kanske inte var riktat till mej. Hatar att läsa det här forumet på telefonen, är för gammal för smartphones..

Sapient

Swashbuckler
RasmusL;n132411 said:
Gruppen är imltho så pass liten att alla bör ha så pass mycket koll på de mer ljudliga lirarna att det ska gå att tolka in lite kontext.
"De ljudliga lirarna" behöver också följa gemensamma regler. De är inte alltid perfekta (#include tidigare utläggning) men de är vad vi har. De är kända, iaf så kända de kan bli, genom klistrade trådar och what not.

Annars blir det, med förlov sagt, samma sak som när killarna i nian just gjort kalsongrycket på Klas i 7B men säger "vi bara skämtade!" när en lärare undrar vad de håller på med. Din "kontext" DU ser, ändrar inte på den ilska någon annan känner över att ha varit utsatt för kontexten/kalsongrycket.

Att gruppen är liten, är inte skäl för eller emot. Grupptryck och gruppdynamik finns i alla grupper - det kan tom vara starkare när gruppen är liten.

RasmusL

Champion
Sapient;n132431 said:
"De ljudliga lirarna" behöver också följa gemensamma regler. De är inte alltid perfekta (#include tidigare utläggning) men de är vad vi har. De är kända, iaf så kända de kan bli, genom klistrade trådar och what not.

Annars blir det, med förlov sagt, samma sak som när killarna i nian just gjort kalsongrycket på Klas i 7B men säger "vi bara skämtade!" när en lärare undrar vad de håller på med. Din "kontext" DU ser, ändrar inte på den ilska någon annan känner över att ha varit utsatt för kontexten/kalsongrycket.

Att gruppen är liten, är inte skäl för eller emot. Grupptryck och gruppdynamik finns i alla grupper - det kan tom vara starkare när gruppen är liten.
Jag kan köpa det, även om det i mina ögon är "något" snarare än "någon" som fått kalsongerna sönderrivna, men tror inte att det kommer att fungera på samma sätt när det kommer till andra ämnen eller spel som inte bor på forumet.

Sapient

Swashbuckler
RasmusL;n132434 said:
Jag kan köpa det, även om det i mina ögon är "något" snarare än "någon" som fått kalsongerna sönderrivna, men tror inte att det kommer att fungera på samma sätt när det kommer till andra ämnen eller spel som inte bor på forumet.
Där kan jag nästan hålla med dig på första punkten. Det hade varit "något" snarare än "någon", om God45 hade hållit sig till det, och inte "broderat ut" om de som spelar spelet eller de som ligger bakom det.

Men gränsen för det senare, är så klart också den hårfin. Det är mycket svårt att ge kritik - och alldeles särskilt skruvad och överdriven sådan - som helt skiljer mellan sak och person, också i personernas ögon.

Och även det att det spelar roll om det rör saker som inte "bor på forumet" är en klar poäng. Det var helt okej när krank kollade på Game of Thrones, att han uttryckte sig mer skruvat än vad som annars är okej, eftersom det knappast fanns anledning att oroa sig över att någons känslor skulle bli sårade.

Det, och i vilket forum saker utspelar sig, spelar roll. Även om det kanske finns en ambition att "reglerna ska gälla lika i alla underforum", som Magnus Seter sa apropå den deldiskussionen, så menar jag att det inte riktigt gäller överallt och hela tiden. "Det gäller, utom när det inte gäller", typ. Som alltid med sociala konventioner. I tex Off Topic eller Kulturforumet, kan det, ibland, göras vissa undantag, tycker jag. Men jag skulle inte försöka ge mig på att tydligt och enkelt beskriva när/var/hur som en enkel uppsättning regler. Bara "det beror på..."

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
RasmusL;n132395 said:
Sant, förvisso sant, men det ligger till stor del i betraktarens ögon. Jag tyckte att Eon III-tråden var kul att läsa och humoristisk både i sin dräpande stil och i sin självironi och även om jag förstår att den kan tolkas på olika sätt
Det är lätt att tänka så när en inte är måltavlan. Som en person som står vid sidan har en ett privilegium att välja att bry sig eller inte på ett sätt som de som får alla nålsticken oftast inte har, varandes känslomässigt engagerade i frågan.

/M

RasmusL

Champion
Magnus Seter;n132449 said:
Det är lätt att tänka så när en inte är måltavlan. Som en person som står vid sidan har en ett privilegium att välja att bry sig eller inte på ett sätt som de som får alla nålsticken oftast inte har, varandes känslomässigt engagerade i frågan.

/M
Ja, du har rätt, helt rätt.

Big Marco

Läskig
RasmusL;n132381 said:
Men shiiit mannen/tjejen, du tolkar alltså God45 ordagrant och allvarligt?
Ja. På ett diskussionsforum om rollspel brukar det som skrivs vara det som önskas förmedlas. Att inte ta folk på allvar blir bara nedlåtande.

RasmusL

Champion
Big Marco;n132453 said:
Ja. På ett diskussionsforum om rollspel brukar det som skrivs vara det som önskas förmedlas. Att inte ta folk på allvar blir bara nedlåtande.
Er... *backar sakta*

Ymir

Liten kantbaron
RasmusL;n132395 said:
Sant, förvisso sant, men det ligger till stor del i betraktarens ögon. Jag tyckte att Eon III-tråden var kul att läsa och humoristisk både i sin dräpande stil och i sin självironi och även om jag förstår att den kan tolkas på olika sätt så blir jag lite förvånad när de som läst annat som God45 skrivit tar illa upp. Kanske är det så att stringensen inte är tydlig för de som kommer ny till forumet men jag tycker inte att stilen, argumentationstekniken eller språkbruket skiljer sig mellan myriaderna av spelalster, galna brainstormingtrådar, genuskrig eller Eon-bash-trådar God45 varit inblandad i. Jag vet att jag kanske landar i lite i fällan att prata om en forumit nu (sorry God45!) men jag tycker ändå att det hör till saken: gillar du God45:s alla coola idétrådar, feta spel och drivande initiativ så har jag svårt att se det rimliga i att klappa händerna åt 95 % för att sedan surna till när han använder samma verktyg för att peta på din egen ögonsten.

Äh, jag vill väl mest säga att jag inte håller med alla som tycker att "trollning" är något solklart och binärt och tror ärligt att det går att be God45 att trappa ner lite om en råkar bli ledsen i ögat av energinivån.
well, Eon II-tråden gjorde åtminstone något gött som annan Eon-bashing inte gör; den höll sig borta från Eonforumet.

Pendragon

Swashbuckler
RasmusL; said:
Angående "brittisk butler"-attityden så låter det astråkigt. Om allt recenserande, kritiserande och åsiktsvädrande skulle anta den formen så skulle jag döööööö av tristess. Alla rollspelare är faktiskt inte _så_ fyrkantiga och jag hoppas att vi kan nöja oss med att 75 % av forumet skriver enligt robotbutler-modellen.
Läs igen. Jag tyckte folk skulle posta med lite artighet. Butlertipset var utifall detta skulle vara för svårt. Sikta mot stjärnorna så når du trädtopparna typ.

Arfert

Facit
Det första jag fick lära mig på RMI Berghs när jag läste kommunikationsteori var "All kommunikation sker på mottagarens villkor".

Nåt som man ska tänka på när man postar. Folk tolkar vad man skriver som det passar dem. Filtrerat genom deras preferenser och åsikter.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

Swedish Chef och RasmusL får ta 24 timmars paus och tänka över hur man kommunicerar på ett bra sätt. Det kan till exempel handla om att inte bli extremt arg på grund av ett missförstånd, och att, om någon blir extremt arg på grund av ett missförstånd, försöka förklara vad man menar istället för att försöka vara så dryg som möjligt.

CapnZapp

Myrmidon
Arfert;n132480 said:
Det första jag fick lära mig på RMI Berghs när jag läste kommunikationsteori var "All kommunikation sker på mottagarens villkor".

Nåt som man ska tänka på när man postar. Folk tolkar vad man skriver som det passar dem. Filtrerat genom deras preferenser och åsikter.
Det beror väl på dina avsikter med din kommunikation.

Du utgår lite väl mycket från att avsikten är att verkligen få folk att lyssna, att verkligen bilda en intellektuell dialog. Men enbart en förfärande liten andel kommunikation är verkligen av det här slaget.

När du vill övertala folk, ligger du nära det här. Men ändå inte, eftersom du kan välja dina ord med baktanken att fokusera på vissa saker men inte andra.

Eller när du vill locka folk, få folk att köpa något. Då är utmaningen att vända "kommunikation på mottagarens villkor" mot denne; att utnyttja hur din kommunikation får mottagaren att känna sig för dina egna ändamål.

Men mycken kommunikation är inte ens av det slaget.

Många politiska insändare förblir obegripliga om man inte inser att de "talar till de egna", och inte på allvar är intresserade av att möta allmänheten eller sina politiska motståndare. Det är inte riktigt envägskommunikation, men ett slags "signalinsändare".

Många internetkommentarer är fullständigt ointresserade av hur de bemöts. Här kan vi verkligen tala om envägskommunikation. Då säger jag precis vad jag vill, ofta i affekt, ofta enbart om jag känner mig säker på att aldrig behöva stå för mina uttalanden.

Helmgast
Goddagens. Jag har hängt på wrnu i femton år och som helmgastare varit rollspelsproducent i ett år . Eonforumet (och övriga forum på wrnu) har varit en fantastisk källa till inspiration både för rollspelande och rollspelsutvecklande under åren. Och inpirerande är just det jag vill att det ska vara! Tyvärr förkommer det allt för ofta att folk fokuserar på att klaga på spel de inte gillar, ibland gnälligt, ibland oförskämt.

Om en del tycker att det viktigt att man ska få vara oförskämd eller hatisk och andra vill ha ett forum utan oförskämdheter eller hat så kommer inte båda grupperna kunna vara nöjda på samma forum. Och jag tycker det är väldigt bra och viktigt att moderatorerna tar ställning för att de som vill ha ett trevligt forum ska trivas snarare än att de som vill ha ett "fritt" forum ska få ta mycket plats på ett otrevligt vis. Det finns andra forum på internet där det är betydligt mer högljutt och mindre gemytligt, för den eller de som uppskattar ett sådant klimat.

Det håller inte att argumentera för att forumet är så litet att alla ändå känner varandra såpass väl att man kan läsa mellan raderna. För det första har jag inte träffat er alla (men en hel del, på Dancon, Gothcon och Gothconpuben) och för det andra vill jag inte att det ska vara ett slutet sällskap likt en spelgrupp. Mitt mål är att alla de som nu postar saker på Eons facebooksida eller mailar oss helmgastare tar sig till forumet och delar med sig av sina idéer och frågor. Då gäller det att vi har en välkomnande attityd.

Det är bättre att fokusera på att diskutera spel som man gillar (eller för den delen vill förbättra) än att gnälla på spel som man inte gillar. Jag är själv inte utan skuld i den frågan, men jag får väl hoppas att jag lärt mig något med åren.

/ Anton Wahnström

Arfert

Facit
Zapp: just precis, vill du påverka folk får man sätta sig in i mottagarens preferenser, och starta med att "hålla med". Fast med en liten förändring. Jobba en bit i taget. Att säga "du har fel och så här är det" funkar inte. Det är bara att predika för de redan frälsta.

Å andra sidan handlar det just om det, att stärka sin målgrupp i de åsikter de redan har.