Nekromanti Så vi kan inte diskutera eller kritisera spel öppet längre alltså?

RasmusL

Champion
Lupus Maximus;n132250 said:
Om detta hade varit min recension av din text, och inte en spegling av min uppfattning av ditt språkbruk; ja, då tycker jag att jag borde blivit avstängd eller åtminstone fått en varning:
Blir det ett mindre övertramp för att du påstår dig emulera mig?

Lupus Maximus said:
Men jag är varken redaktör eller moderator här, så jag kan bara bolla upp mina åsikter och tankar till dem.

Min poäng var detta:

"Eller med andra ord, du skrev på ett sätt som gjorde att jag inte brydde mig om att ta till mig vad du tyckte och tänkte. Om den texten är inom ramarna av vad redaktörerna och moderatörerna tycker är okej är upp till dem. Andra kanske tycker det var bra skrivet, vad vet jag. Men min spontana gissning är att den enbart fungerade som en predikning till kören. "
Vilken kör? :p Drunk är ett allmänt hyllat jeepform, skrivet av en spelskapare som upplever sig ha svårt att få ärliga åsikter om sina spel. Du läste ju inte heller texten, enligt dig själv, så jag har svårt att förstå vad det är för poäng du är ute efter. Hur vet du att jag skrev på ett sätt som gjorde att du inte brydde dig om du inte läste? Vad ör poängen? Förklara dig!

Lupus Maximus said:
Det är mycket möjligt att jag hade hållit med dig i din kritik av produkten, eller kanske hade sett att det du irriterar dig på är vad jag letar efter. Jag har ofta nytta av kritik, från någon som inte uppskattar vad jag gillar, så länge det är sakligt och sansat formulerat.

Jag levererade kritik till dig om att ditt sätt att skriva det inlägget, oberoende vad din poäng var, så misslyckas den att nå fram till mig. Det står dig fritt att ta till dig eller ignorera min kritik av din text. Samt att du kan, om du tycker jag har framfört den på ett otrevligt och attackerande sätt, rapportera mig till moderatörerna så de kan överväga om jag brutit mot någon regel.
Jag har dock inte gett ut en formell recension och varit delaktig i att andra människor betalat pengar för att få spela det. Det sätt medelst vilket du fortsätter att recensera mig som forumit tror jag dock belyser olikheterna i hur vi ser på detta:

*Jag ser det som en självklarhet att ärligt och oomhuldat kunna kritisera en produkt som jag betalat för, jag tycker att jag har "köpt" mig den rätten genom att betala med tid och pengar. Jag behandlar inte foruminlägg på samma sätt, där riktar jag mig mer tydligt till en person än till en produkt.

*Förstår jag dig rätt om du inte gör samma gränsdragning som jag här? Du ser det inte som mer problematiskt att du fortsätter att recensera mig än att jag ger mig på att recensera ett publicerat spel som jag betalt pengar för att spela?

Vimes

Sillkung
Sapient;n132228 said:
Ja. Och ditt alternativ till "gränsdragningsgungfly" är?

/.../

Om du inte vill ha "gränsdragningsgunglfy" alls - hur funkar det forumet, på riktigt?
Givetvis är jag väl medveten om att gränsdragningsproblem och gråzoner är en ofrånkomlig del av alla försök att implementera regler. Inga konstigheter. Jag är också med på att "godtycklig men välvillig" är mer än vad man kan önska av en ideell moderatorkår. Inga konstigheter.

Det jag vänder mig mot är att Krilles moderering (som väl i praktiken är ett regeltillägg) inför nya problem med gränsdragningar som inte fanns innan. Det är problematiskt att ha forum som råder under andra regler än de ordinarie. Huruvida det är fel att det är så har jag inte så mycket åsikt om, egentligen. Jag noterar mest att det finns en problematik här. (På samma sätt som hobbymodereringsregeln dras extra mycket med gränsdragningsproblem. Undantag är knepigt.)

Samtidigt förstår jag om WRNU vill ha kvar de officiella forumen, och ett sådant här regeltillägg är kanske nödvändigt för att ha det.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Rasmus och Lupus, jag tror inte att ni kommer att komma vidare, utan kommer att vandra i cirklar och prata förbi varandra.

Så släpp gärna diskussionen, så att inte tråden spårar ur helt.

Tack tack!

/Magnus

Lupus Maximus

Tekniker
RasmusL, du frågade om folks uppfattning. Jag svarade. Hade du inte frågat hade jag inte brytt mig om att skriva något.

Edit:
Magnus Seter;n132255 said:
Så släpp gärna diskussionen, så att inte tråden spårar ur helt.
Just vad som var tanken med detta inlägg. Så det är släppt för min del :)

.113

Swashbuckler
Det som kom fram i inlägg 95 om krille's ""Spelet är alldeles för crunchigt och strider tar flera timmar och intronovellerna är dåligt skrivna" är helt okej att skriva … men inte på det officiella spelforumet. " var alltså det jag syftade på och anledningen till att jag skrivit det mesta jag skrivit.

Det är det här jag menar att man borde få skriva. Sen vet jag inte om det finns nån poäng med att skapa en ny tråd på ett specifikt rollspelsforum och där skriva så, då hör det väl mer hemma i ett recensions forum om det är längre eller kanske i allmänna rollspelsforumet om det är.. något annat.. Men det jag reagerade på är alltså att det där går tolkas som att om någon ställer frågan på det officiella forumet "är det här bra" så får man inte skriva något negativt. DET är det jag är emot.

Är det inte så det menas, och alltså bara att man inte bör skapa en ny tråd på forumet där man skriver så (vilket jag iofs tycker kan vara ok beroende på hur man gör det) så var det en helt annan sak. Det skulle jag nog kunna tänka mig som "trollande".

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vimes;n132254 said:
Det är problematiskt att ha forum som råder under andra regler än de ordinarie.
Det där kan vara/bli ett problem, så vi får se över om det behövs ändras något i de skrivna reglerna.

/Magnus

.113

Swashbuckler
Sapient;n132222 said:
Du skriver här i samma "anda" som God45 försöker använda för att försvara sig. Men det är att skapa en falsk dikotomi. Frågan gäller inte om det är okej att "få kritisera saker", utom om ordval.

Det gäller heller inte om kritiken måste vara "objektiv" eller får vara "subjektiv" (innehålla "åsikter"). Ingen har, mig veterligt, någonsin krävt objektivitet. (Iaf ingen som är med och bestämmer över vad som får sägas, moderatorer eller redaktion. Svårare att säga vad andra kan ha uttryckt, förstås...)

Återigen - allt handlar om ordval.

Vad är då konsekvensen av det? Jo, att det alltid måste handla om bedömningar. Och bedömningar kommer alltid att innehålla ett visst mått av subjektivitet.

För vad är resultatet om det *inte* skulle vara så? Att få kommer att kunna skriva något alls. Då finns det regler att allt måste vara "objektivt", och moderatorerna ingriper ögonblickligen mot ALLA som bryter mot det. Bums!

Jag hade tex tänkt skriva "något vettigt alls" i föregående stycke. Men "vettigt" är ju subjektivt! Frågan är om jag ens hade fått påstå en sådan sak som att få kommer att kunna skriva alls - utan att försöka leda det i bevis, så att det kan förstås som något slags objektiv bedömning...

Så var försiktig med vad du "önskar". Det är inte vad du tror. Det kan låta bra, men det är åt helvete. Den sortens inställning har dödat flera forum och mejllistor jag varit med på eller tom varit med och modererat.

Det blir överreglering. Överreglering dödar meningsutbyte - långt mycket snabbare och effektivare, än då och då behöva banna någon som upprepade gånger inte kan hålla sig i skinnet. Även om det senare kan ske med viss "orättvisa", därför att det vilar på just bedömningar.

Naturligtvis kan det kännas väldigt orättvist att vissa "kommer undan med" uttryck som "saftmiffon" eller "var inte en rövhatt" (vilket för övrigt inte alls var "att kalla alla användare för" rövhatt, eftersom det var konditionellt skrivet, "var inte...") och andra blir bannade för liknande ordval. (Fast oftast betydligt värre...)

Det finns ingen möjlighet att ha ett forum där inte sådant, ibland, slinker förbi. Inte utan att ha brutala regler och millimeter-noggrann efterlevnad.

Sociala regler är alltid svåra att uttrycka tydligt. Det finns människor som aldrig lär sig att helt förstå hur de fungerar. Ett stort, socialt, handikapp - men inte desto mindre är det sociala regler som omger det mesta vi gör. På grund av sin "flexibilitet". På grund av att de flesta av oss kan förstå varför de tillämpade mot A och inte mot B. Och tycker att det är bra, på det hela taget.

Att sedan A (vare sig hen förstår eller inte förstår reglerna) inte gillar att vara den det drabbar, är ju en sak.

Men lösningen är inte att ersätta denna subjektivitet och till synes godtyckliga flexibilitet med "objektiva" regler.

Fast jag säger ju att kritik INTE är objektiv, inte att den borde vara det. Kritik är från någons synpunkt och på samma sätt kommer bedömningar att påverkas av någons åsikt. En moderator skulle varna, en annan kanske skippa det medan någon skulle sätta en kort banning, allt på samma post. Problemet är att det sänder mixade signaler. Som jag nämner senare är det jag anmärker på att det nämndes att viss kritik inte var ok på specifika spelforum, det är det jag menar med att kritik måste vara ok även där. Sen är en åsikt och kritik två olika saker och att hantera kritik på samma sätt som en åsikt blir inte bra. Som jag skriver ungefär att en åsikt kan vara att "jag tycker statyn är ful" medan kritik är "statyn är ful eftersom den är alldeles kantig, dåligt huggen, man ser inte konturerna bra och inte nog med det man placerade den på fel ställe och använde fel sten." Om jag som konstnär gjort statyn så tolkar jag båda dessa meningar på olika sätt, den ena blir dessutom betydligt mer aggressiv eftersom den går in på detaljer. Men det är ju det kritik är. Om jag säger som kritiker att "den är ful" då skulle jag förlora min status som kritiker ganska fort.

Sen sa jag aldrig att man fick säga vad som helst, till och med i inlägget du quotar säger jag ju att man inte får säga vad som helst. Man måste få kritisera saker, även på specifika forum anser jag, men det betyder inte, återigen, att man får säga vad som helst. Och jag nämner också, och har gjort förut, att jag anser moderatorerna göra ett bra jobb, jag anser att de varningar jag sett brukar vara helt korrekta, och att de banningar jag sett också stämmer.

Jag nämner också, precis som du, att Rövhatt grejen inte var till någon specifik, så det var inte något speciellt konstigt med det inlägget enligt mig. Saftmiffo kommentaren däremot var högst personlig, riktad specifikt åt en viss person och det finns inte en chans att ingen moderator såg det. Det här är en post som garanterat granskas. Det är inte en kommentar som ingen såg, den drabbade nämner det till och med ganska direkt efter utan att någon säger något.

Om rollerna varit omvända tror jag tyvärr absolut att någon blivit varnad, och jag kan tycka att det är lite trist när man vet det är moderatorer som kollar tråden och knappast vill den ska urarta.

Jag är van att just Krille t.ex. går in och kör en liten allmän moderering sådär i stil med "Nu börjar det bli lite väl personligt, nu tar vi det lugnt" :)

Det är ingen som skadas av en Varning. En 24h banning för "saftmiffo" i det här läget hade varit ganska överdrivet, men en liten "håll det på bra nivå ALLA inblandade" hade gjort mycket för att visa att ingen är favoriserad. Ibland är det lika viktigt som att varna de som är mest provocerande.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
.113;n132266 said:
... det finns inte en chans att ingen moderator såg det. Det här är en post som garanterat granskas. Det är inte en kommentar som ingen såg ...
Utan att specifik säga att kåren såg just den kommentaren och granskade den eller inte, så finns det absolut risk att vissa saker inte observeras eller faller mellan stolarna. Vi har inte 100% träff när det gäller alla möjliga potentiella övertramp, och vi är inte alltid på samma toppnivå när det gäller att ta tag i övertrampen.

Så det finns alltid en chans att moderatorerna inte har sett just det övertramp som en användare själv tycker är helt uppenbart.

Bara för att förtydliga lite.

MVH

/Magnus

.113

Swashbuckler
Nä, ok, jag erkänner att det kunde slinka förbi, men å andra sidan nämndes det ganska direkt efter av den drabbade att "ok, det här får alltså förekomma" så det har jag svårare att se hur det kunde missas också. Å andra sidan är det en ganska aktiv tråd just nu, eller var åtminstone för inte allt för länge sedan så det är väl möjligt det också. Men men, shit happens.

RasmusL

Champion
Jag tolkar forumets linje lite såhär:

"På ett spels hemforum skall detta (spelet) behandlas som en forummedlem och en individ snarare än en kommersiell produkt."

Har jag förstått rätt?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n132266 said:
Saftmiffo kommentaren däremot var högst personlig, riktad specifikt åt en viss person och det finns inte en chans att ingen moderator såg det.
Hmm? Är det det här inlägget vi pratar om nu? För ingenstans verkar det vara personligt riktat mot God45. Han är trots allt inte den enda som klankar ner på Eon.

Sapient

Swashbuckler
.113;n132266 said:
[...] Som jag skriver ungefär att en åsikt kan vara att "jag tycker statyn är ful" medan kritik är "statyn är ful eftersom den är alldeles kantig, dåligt huggen, man ser inte konturerna bra och inte nog med det man placerade den på fel ställe och använde fel sten." Om jag som konstnär gjort statyn så tolkar jag båda dessa meningar på olika sätt, den ena blir dessutom betydligt mer aggressiv eftersom den går in på detaljer. Men det är ju det kritik är. Om jag säger som kritiker att "den är ful" då skulle jag förlora min status som kritiker ganska fort.

[...]
Vad jag ville säga - jag kanske missförstod dig - var att det nog inte är en bra idé att ta den diskussionen, i anslutning till God45s tråd/argument. För det är inte det hans argumentation egentligen syftar till.

Han vill gärna få det att handla om "jag tycker statyn är ful" vs. "statyn är ful eftersom den är (...)" medan han egentligen uttryckte något i stil med att skulptören var jättedum och att alla som gillade den var jättedumma - och det borde vara okej, för någon hade sagt att de som inte gillade skulpturen var saftmiffon... Utom att God45 inte använder uttryck som "jättedum" och inte verkar vilja förstå att det är DET som är problemet här. Inte "kritik".

erikt

Hero
Vimes;n132254 said:
Det jag vänder mig mot är att Krilles moderering (som väl i praktiken är ett regeltillägg) inför nya problem med gränsdragningar som inte fanns innan. Det är problematiskt att ha forum som råder under andra regler än de ordinarie. Huruvida det är fel att det är så har jag inte så mycket åsikt om, egentligen. Jag noterar mest att det finns en problematik här. (På samma sätt som hobbymodereringsregeln dras extra mycket med gränsdragningsproblem. Undantag är knepigt.)

Samtidigt förstår jag om WRNU vill ha kvar de officiella forumen, och ett sådant här regeltillägg är kanske nödvändigt för att ha det.
Jag håller med om att ha olika regler för olika forum är problematiskt om det inte är mycket, MYCKET tydligare än idag vilket forum man postar i (vilket inte alltid är så självklart om man svarar på ett annat inlägg) och vilka regler som gäller för just det forumet.
Skulle du fråga mig så skulle inte jag kunna svara på vilka forum som har specialregler, och än mindre vilka dessa regler är. Detta är inte heller något som framgår tydligt av de officiella reglerna för rollspel.nu.

.113

Swashbuckler
Rymdhamster;n132275 said:
Hmm? Är det det här inlägget vi pratar om nu? För ingenstans verkar det vara personligt riktat mot God45. Han är trots allt inte den enda som klankar ner på Eon.
Rymdhamster, ja, förvisso är det inte uttalat riktat mot honom, men eftersom han två inlägg och tio minuter tidigare nämner att det är dåligt så är det ganska tydligt att han minst innefattar honom. Och vad jag vet är det väl inte flera som "trollar" Eon, även om flera har negativa åsikter om Eon. (flera har positiva också vad jag förstår ;) )

Så antingen kallas alla som ogillar eon för troll + saftmiffon, annars är det bara vissa som kallas för saftmiffon. I vilket fall så är det väl lika onödigt som allt annat namnkallande. Jag måste däremot erkänna! att jag nog rörde ihop det lite i alla inlägg för jag hade för mig det var i ett annat inlägg, eller mindre troligt så är det ett återkommande ord här på forumet ;)

I vilket fall är det inget som jag själv skulle anmärka på i vanliga fall, det är bara hela situationen som spårar ur. Jag tycker väl helt enkelt att det är mer ok av någon att skriva att "Spel X är skitdåligt" än att "person X är ett saftmiffo". Det ena är ett spel som inte har egna känslor, oavsett om någon skapat det eller inte, det andra är en person. Sen förstår jag att det blir jobbigt efter ett tag. Å andra sidan tycker jag att det faktiskt verkar finnas två läger, där den andra sidan tycker att deras spel är överlägset allt annat och då och då gärna säger att allt annat är skit i jämförelse. Så de är inte så oskyldiga som de vill verka kan jag tycka.

Sapient;n132279 said:
Vad jag ville säga - jag kanske missförstod dig - var att det nog inte är en bra idé att ta den diskussionen, i anslutning till God45s tråd/argument. För det är inte det hans argumentation egentligen syftar till.

Han vill gärna få det att handla om "jag tycker statyn är ful" vs. "statyn är ful eftersom den är (...)" medan han egentligen uttryckte något i stil med att skulptören var jättedum och att alla som gillade den var jättedumma - och det borde vara okej, för någon hade sagt att de som inte gillade skulpturen var saftmiffon... Utom att God45 inte använder uttryck som "jättedum" och inte verkar vilja förstå att det är DET som är problemet här. Inte "kritik".
?
Sapient, förvisso, men å andra sidan var det efter det här som det nämndes något om att inte kritiseras alls i spelforum, vilket som sagt var min huvudpoäng, oavsett vad någon sagt eller gjort så kändes det konstigt att stänga av alla från att göra det. Kanske inte helt rätt ställe att diskutera det på, men nu blev det så ;)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
erikt;n132294 said:
Jag håller med om att ha olika regler för olika forum är problematiskt ...
Vi har pratat om olika regler på olika officiella forum tidigare, och det är inget jag vill ha om det går att undvika.

Vårt mål är alltså att ha samma regler överallt. Ibland måste vi ta till andra åtgärder för att hitta fram till dessa övergripande regler, och detta är ett sådant tillfälle.

Jag vill att alla användare bemöts med respekt, och det omfattar även spelskaparna som har sina forum här. Vi som kollektiv har, sett till vår tidigare historia, drivit bort åtminstone RiotMinds från forumet delvis på grund av det bemötande de fick här. Och så vill jag inte att det ska vara.

För mig är det här inte en ny regel, även om jag uppfattat att flera tycker så. Inget trollande. "Don't be a dick" som Dante skriver i ett klistrat inägg på det här subforumet.

EDIT: Det sista stycket är alltså ett generellt uttalade, och inte en specifik pik till dig, erikt. Kände att jag ville förtydliga det så att det inte blir ett missförstånd.

MVH

/Magnus

Ram

Skev
.113;n132295 said:
I vilket fall är det inget som jag själv skulle anmärka på i vanliga fall, det är bara hela situationen som spårar ur. Jag tycker väl helt enkelt att det är mer ok av någon att skriva att "Spel X är skitdåligt" än att "person X är ett saftmiffo". Det ena är ett spel som inte har egna känslor, oavsett om någon skapat det eller inte, det andra är en person. Sen förstår jag att det blir jobbigt efter ett tag. Å andra sidan tycker jag att det faktiskt verkar finnas två läger, där den andra sidan tycker att deras spel är överlägset allt annat och då och då gärna säger att allt annat är skit i jämförelse. Så de är inte så oskyldiga som de vill verka kan jag tycka.
Asså...

Jag har fem barn. Så gott som varje dag predikar jag för dem om de magiska orden. Snälla, tack, förlåt... Jag pratar även om de svarta magiska orden (ja, jag kallar dem så, stäm mig! :wink: ). Dum, ful, ditt fel, korkad...

Är det för mycket begärt av en vuxen människa att fatta att de "svarta magiska orden" är förbannat olämpliga att använda i alla sammanhang? Varför vill någon skriva "skitdåligt"? Jag tycker bara att det tyder på att man är lat, arg eller har taskigt vokabulär. Skriv något vettigt i stället. Skriv varför du inte gillar det. Krök lite ord för att mjuka lite. Detsamma gäller för "saftmiffo". Well, nåja, nu kryper jag till korset och anser att saftmiffo är lite kul med reservation för att jag inte fattar om det betyder någonting verkligt elakt. Jag är en gammal, trött människa så det kanske är skitelakt bland er ungdomar. Men i vilket fall som helst, hade man inte kunnat ge fan i att skriva saftmiffo?

Nu känner jag att jag är väldigt nära att börja be alla hålla händerna och sjunga "we shall overcome" här, men med bara en liten gnutta vanlig respekt och folkhyfs så skulle detta vara en ickefråga. Det är ok att kritisera, men man kan väl vara en snäll liten kanin i också?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n132295 said:
Och vad jag vet är det väl inte flera som "trollar" Eon, även om flera har negativa åsikter om Eon.
Det är tvärt om något Eon-gänget tagit upp som ett återkommande problem på sista tiden här på forumet; att det finns en grupp människor som envisas med att klanka ner på Eon utan att varken ha spelat eller läst det. Jag är dessutom rätt säker på att det är just Ymir (som nämner saftmiffon) som har tagit upp detta förut.

Jag säger inget om ifall han har rätt i det eller inte, och jag tycker inte att det var ett bra uttalande oavsett, men att kalla det för ett direkt personangrepp specifikt riktat mot God45 tycker jag är att läsa in rätt mycket grejer som inte står där.

.113;n132295 said:
Jag tycker väl helt enkelt att det är mer ok av någon att skriva att "Spel X är skitdåligt" än att "person X är ett saftmiffo".
Det håller sig ju inte till "spel X är skitdåligt" utan det blir ju "spel X är skitdåligt, de som skrev det är efterblivna jäkla djurplågare och alla som spelar det är spelet är dumma i huvudet".

.113

Swashbuckler
Rymdhamster;n132301 said:
Det är tvärt om något Eon-gänget tagit upp som ett återkommande problem på sista tiden här på forumet; att det finns en grupp människor som envisas med att klanka ner på Eon utan att varken ha spelat eller läst det. Jag är dessutom rätt säker på att det är just Ymir (som nämner saftmiffon) som har tagit upp detta förut.

Jag säger inget om ifall han har rätt i det eller inte, och jag tycker inte att det var ett bra uttalande oavsett, men att kalla det för ett direkt personangrepp specifikt riktat mot God45 tycker jag är att läsa in rätt mycket grejer som inte står där.

Det håller sig ju inte till "spel X är skitdåligt" utan det blir ju "spel X är skitdåligt, de som skrev det är efterblivna jäkla djurplågare och alla som spelar det är spelet är dumma i huvudet".

Då har jag missat något, och det är väl inte mer än att om det nu är så, då måste jag väl erkänna att jag hade fel helt enkelt. Det kan hända att det är så, jag hänger inte direkt på Eon forumet, det är bara av och till jag läser saker där så jag kan mycket väl ha missat något. Däremot eftersom det kom så pass nära God45's inlägg så antog jag att det var det som gjorde att denna kommentar blev till. Var det inte så, så hade jag fel då helt enkelt :)

Men i vilket fall, tycker jag hellre att man som moderator bankar ner lite hårdare på trollen än på alla andra. Är det samma person/personer som återkommer med nya trådar och kommentarer där de uppenbarligen enbart klankar ner för att jävlas, är det väl inte rättvist att jag eller du ska få skriva att vi inte gillar Eon eller Saga, eller för all del mitt eget rollspel, om någon frågar. Det var det jag va ute efter. Helt enkelt, straffa inte alla för att några gör något. Och visa inte att det är ok att ge igen heller. Vill man ha ett bra klimat så funkar det inte med att folk ska få hämnas heller. Hur förståeligt det än är.

Men för att tydliggöra: Om person X bråkar med person Y som bråkar tillbaka så kan man antingen A: Ge varning att nu skärper vi oss allihopa. Eller B: Ge kort banning till person X och varning till Y, typ "du är bannad för att du håller på så här", och "du får en varning för att du sänkte dig till han/hons nivå men eftersom denne började så får du bara en varning denna gång. Nästa gång säger du till moderatorer och låter oss sköta det."

.113

Swashbuckler
Ram;n132300 said:
Asså...

Jag har fem barn. Så gott som varje dag predikar jag för dem om de magiska orden. Snälla, tack, förlåt... Jag pratar även om de svarta magiska orden (ja, jag kallar dem så, stäm mig! :wink: ). Dum, ful, ditt fel, korkad...

Är det för mycket begärt av en vuxen människa att fatta att de "svarta magiska orden" är förbannat olämpliga att använda i alla sammanhang? Varför vill någon skriva "skitdåligt"? Jag tycker bara att det tyder på att man är lat, arg eller har taskigt vokabulär. Skriv något vettigt i stället. Skriv varför du inte gillar det. Krök lite ord för att mjuka lite. Detsamma gäller för "saftmiffo". Well, nåja, nu kryper jag till korset och anser att saftmiffo är lite kul med reservation för att jag inte fattar om det betyder någonting verkligt elakt. Jag är en gammal, trött människa så det kanske är skitelakt bland er ungdomar. Men i vilket fall som helst, hade man inte kunnat ge fan i att skriva saftmiffo?

Nu känner jag att jag är väldigt nära att börja be alla hålla händerna och sjunga "we shall overcome" här, men med bara en liten gnutta vanlig respekt och folkhyfs så skulle detta vara en ickefråga. Det är ok att kritisera, men man kan väl vara en snäll liten kanin i också?

Jag har 3 barn och jobbar på det fjärde så jag förstår faktiskt vad du pratar om ;) Själv så skulle jag inte skriva så som vissa personer väljer att skriva, men jag är också beredd på att samhället ser ut på ett helt annat sätt och man bör lära sig hantera att världen inte är fylld av fluffiga vita kaniner. Men som jag skrev tidigare, man får skylla sig själv om man gör så. Sen kan jag väl tycka att det är skillnad på konstruktiv kritik och annat, men jag kan också tycka att man väljer någorlunda själv vad man läser och inte. Det går ju trots allt blocka folk.

Sen betyder det inte att moderatorerna inte behövs, ibland krävs det åtgärder och ibland inte.