Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
, eller finns det en annan tråd som jag har missat?God45;n132141 said:Oh, jag gjorde det och sedan blev den ned stängd.
, eller finns det en annan tråd som jag har missat?God45;n132141 said:Oh, jag gjorde det och sedan blev den ned stängd.
Avstängningen på grund av "personangrepp" var för jag påstod att spelskaparna var dåliga på att skapa rollspel. Det är inte kritisk som skall kunna framföras alltså? Oh, men den spelskaparen får kalla mig "Saft miffo" för det är helt ok.PAX;n132143 said:Om jag minns rätt så stängdes den tråden på grund av att du använde personangrepp i din kritik.
Det finns ju andra alternativ till att ge kritik i din typ av jargong, genom att starta en egen blogg eller eget forum som du kan länka till härifrån. Då får du åtminstone den egna friheten i val av språkbruk.
Du blev avstängd för att du omtalade spelskaparna och spelarna med väldigt nedsättande ordalag, inte för att du kritiserade spelet. Det står tydligt i modereringen.God45;n132141 said:Du menar att jag ska skapa en specifik tråd där jag går igenom spelet i fråga och gör specifik kritik tillexempel? Oh, jag gjorde det och sedan blev den ned stängd.
Jag håller på inga sätt med. Men när du ändå är här, vad är grejen med att man tydligen får kalla folk "Saft miffon" om man är EON spelskapare?Krille;n132148 said:Du blev avstängd för att du omtalade spelskaparna och spelarna med väldigt nedsättande ordalag, inte för att du kritiserade spelet. Det står tydligt i modereringen.
Att antyda att spelskaparna skrivit något för att de har små kukar är inte samma sak som att säga att de är dåliga på att skapa rollspel.God45;n132147 said:Avstängningen på grund av "personangrepp" var för jag påstod att spelskaparna var dåliga på att skapa rollspel. Det är inte kritisk som skall kunna framföras alltså? Oh, men den spelskaparen får kalla mig "Saft miffo" för det är helt ok.
Vad är det du inte håller med om? Att du tilltalade skaparna med nedsättande ordalag, eller att det står i modereringen där du blev avstängd?God45;n132150 said:Jag håller på inga sätt med.
Ett enskilt exempel skrivet i affekt på ett trollande kan jag se mellan fingrarna på – vi är hårdare mot provokatörer än de provocerade.God45;n132150 said:Men när du ändå är här, vad är grejen med att man tydligen får kalla folk "Saft miffon" om man är EON spelskapare?
Ah, här kommer bortförklaringarna. För det har inte setts mellan fingrarna för någon annan tidigare. Minns du när folk reagerade i affekt mot rasism och sexism och du stängde av dem? Good times! De här sakerna dyker bara upp när du vill skydda någon som gör ett klart brott mot reglerna men du gillar dem. Så då får den andra parten en varning.Krille;n132156 said:Ett enskilt exempel skrivet i affekt på ett trollande kan jag se mellan fingrarna på – vi är hårdare mot provokatörer än de provocerade.
Då kan man göra det sakligt. Jag gillar t.ex. Noir, men ordningen man har placerat informationen i är enligt min åsikt hemsk. Problemetiken i samband med rollspelsskapande är i stort sett löst med Spelpaketet. Jag tycker det kan vara på sin plats att varna om att det kommer att kräva mycket bläddrande fram och tillbaka. Vissa har problem med det, andra inte.God45;n132157 said:Men om grejen är att det inte är problemet att ett spel har en annan spelstil utan att det är dåligt på att göra den spelstilen, eller någon spelstil då? Kan vi inte peka ut att något är inkompetent skrivet?
Om att "peka ut och nämna att man själv hade svårt att förstå en text" är gränsen för "godkänd kritik" så känns det rätt meningslöst att diskutera svenska rollspel ur en kritiker-synvinkel. Om jag läser en recension eller genomgång så vill jag veta vad recensionsförfattaren känner och tänker, inte tafatta försök till objektivitet som ändå faller på den mänskliga naturens begränsningar och enbart leder till en pretentiös hög kodynga.Lupus Maximus;n132165 said:Då kan man göra det sakligt. Jag gillar t.ex. Noir, men ordningen man har placerat informationen i är enligt min åsikt hemsk. Problemetiken i samband med rollspelsskapande är i stort sett löst med Spelpaketet. Jag tycker det kan vara på sin plats att varna om att det kommer att kräva mycket bläddrande fram och tillbaka. Vissa har problem med det, andra inte.
Jag har själv aldrig läst Apocalypse World, men jag har hört många nämna att den är svårgenomtränglig. Åter igen, vissa har problem med att bryta sig igenom texten, andra inte. Helt på sin plats att varna om det, samt kanske nämna andra spel med samma regelmotor för de som vill sätta sig in i det men har problem med texten.
Eon III är ett regel och settingtungt spel. Det är inte allas smak. Eon IV är inte lika regeltungt, men fortfarande inte i allas smak. Men bevisligen är det i mångas smak. Det är med andra ord inte ett dåligt spel. Sedan. är du säker på att det är inkompetent skrivet. Det finns mer än ett rollspel från White Wolf som får mig att plågas då jag försöker sätta mig in i regelboken. De är ofta inte skrivna på ett sätt som passar mig, men de passar bevisligen andra som handsken.
Peka ut och nämna att man själv hade svårt att förstå en text är en sak, att säga att något är inkompetent skrivet är en annan sak. Att ta till kraftuttryck i sin beskrivning över hur "inkompetent" något är skapar bara dålig stämning och i mitt tycke totalt missar att leverera eventuell faktisk kritik.
RasmusL said:Drunk
https://dl.dropboxusercontent.com/u/.../SSF/drunk.zip
Ett jeepform om alkoholism, troligtvis menat att spelas sjukt close to home, känslosamt och ärligt. Vi spelade det spelledarlöst och fick ett kuvert med tre häften i skulle förklara spelet. Det gjorde de inte.
Bra
Temat?
Spelet "som det är tänkt att spelas"?
Dåligt
Speltexten aka "spelet"
Va fan. Bara grejen att en förväntas sitta tyst och läsa igenom typ 16 sidor text med en massa sidebars och skit är för mycket för mig. Lägg sedan till det att det finns solklara motsägelser i speltexten, exempelvis:
"The first flashback begins with Pia and Lisa picking up Ove outside the treatment centre."
VS
"However, the story has to be chronologically linear: the flashbacks have to move towards the present at all times."
+
"Scenes about how Ove gets admitted can depict how he openly must admit that he is an alcoholic in order to get admitted, how Pia and Lisa have to fight to get him to admit himself voluntarily (a requirement), or how Pia and Lisa tricks Ove into going to the rehab centre without him knowing that he has to willingly sign up etc."
Va? Så vi ska spela i kronologisk ordning, börja med att Ove släpps från rehab och SEDAN SÄTTA SCENER FRÅN INNAN HAN BLIVIT INLAGD!?!?!?!?!?
Därefter refereras i speltexten till en massa papperslappar, tejp och relationsscheman som vi inte fick med i materialet och vi får spendera 10 min med att söka upp i alla fall tejp som var helt centralt för spelmekaniken. Suuuuck.
Detta plus att det här spelades med folk jag inte känner och det blev inget annat än katastrof. Jag tror att jag, genom min rätt begränsade kännedom om jeepform, förstår hur det ska spelas men speltexten gjorde oss spelare så förvirrade och osäkra att det bara blev skit alltihopa.
När vi sedan var förvirrade och osäkra på vart vi skulle ta vägen får vi detta i ansiktet:
"When the game has begun you are not allowed to discuss anything out-of-character."
Tack kära spel, tack.
Det kom förvisso med brasklappen:
"If you feel that the game is not working you ought to cut and talk it through with your fellow players. They probably agree with you. (share the feeling?)"
Men det är ju OCKSÅ en motsägelse. Ugh...
Jag spelar det supergärna igen men då med regelhäftena som inspiration mer än som "regler" samt har spelare omkring mig som har samma idéer som jag om vad spelet är och ska vara. Jag kommer även att högaktningsfullt skita i "not allowed to discuss anything out-of -character" och säkra upp att vi spelare drar i samma riktning.
Det ska kanske sägas att jag inte klickade med mina medspelare och att det givetvis har stor del i fiaskot men nej, det här var verkligen en lysande tanke inlindad i en rutten speltext som hade mått bra av att läsa lite om fluence play/pedagogy of play.
Asså... Är syftet med det där att proba ut vart gränsen går eller vad? Det där är också väldigt dåligt skrivet även om jag för min del i någon mån uppskattar då folk skriver direkt från hjärtat. Hur tror du att Tobias skulle må om han läste det där? Skulle det inte varit bättre att bara fila av de skarpaste hörnen med några "Jag förstår inte" eller "Jag uppskattade inte" i stället för att bara raljera rakt ut?RasmusL;n132173 said:Var detta OK på grunderna av att Tobias Wrigstad inte är aktiv på forumet (eller är han?)? Att jag inte skrev i ett officiellt jeepform-forum? Jag förhöll mig tämligen känslomässigt och "osakligt" till spelet och ser inga större skillnader mellan det här och God45s recension av Eon III utöver omfattningen.
Menar du alltså att all form av känslomässigt laddad kritik mot ett rollspel inte ska få yttras på spelets underforum? Hur tänkte du nu, egentligen? Omskrivningen "...men någon annan tycker säkert att det är jättebra" bör kunna läsas in underförstått utan att den ska klämmas in i varje jävla mening.
Ärlighet > apologetisk låtsasobjektivitet
Du verkar inte kalla spelskaparen för efterbliven, djurtorterare, värsta sortens människa fysiskt underutvecklad nån gång vad jag kan se. Och du verkar inte dömma ut alla som kan tänkas gilla spelet som fullkomligt efterblivna heller. Det enda du verkar klanka ner på är spelet i sig, och där lyfter du ju dessutom fram flera konkreta exempel.RasmusL;n132173 said:Var detta OK på grunderna av att Tobias Wrigstad inte är aktiv på forumet (eller är han?)? Att jag inte skrev i ett officiellt jeepform-forum? Jag förhöll mig tämligen känslomässigt och "osakligt" till spelet och ser inga större skillnader mellan det här och God45s recension av Eon III utöver omfattningen.
God45;n132144 said:Det spelar inte någon roll vilken typ av kritik jag har framfört mot EON, resultatet har alltid varit det samma. Omedelbar hämnd genom avstängning för att våga ifrågasätta spelet eller skaparna av det. Något som inte drabbat de som ifrågasätter andra spel eller spelskapare. Att tonen som använts vid avstängningar och modereringar har varit förolämpningar och okvädesord från moderatorer är bara ett steg längre i det.
Måltavlan för "roasts" brukar generellt sett delta frivilligt..113;n132184 said:När det gäller Eon 3 kritiken som God45 skrev så ser jag det mer som kritik med "roast" inslag typ
Ursprung är missfoster, men daglig betydelse idag varierar lite beroende på plats. Miffo kan även ses som synonym till klantig, obegåvad eller just inkompetent. Fortfarande inte ett okej tilltal, så klart..113;n132184 said:"miffo" aka missfoster... Jag skulle nog egentligen säga att bli kallad missfoster är betydligt värre än att bli kallad inkompetent.
Notera att jag inte anser att det är att begränsa kritik att begränsa trollandet. För det är trollandet som är det vi vill åt, inte kritiken..113;n132188 said:Men att begränsa kritik på det sätt som detta verkar leda till är en bestraffning för alla medlemmar, dåligt för hela forumet och ett i mitt tyckte inte tillräckligt igenomtänkt beslut.