Jag har heller inget att klaga på. Eller, jo, förresten, det har jag. Se näst sista paragrafen.
Jag skulle vilja ha ett tillägg att om man envist kämpar på till sista rundan så kan motståndaren sätta "död" som konsekvens, men inte annars. På det sättet är döden något man riskerar själv, vilket alltid är bra.
Sedan behöver det nog speltest. Exakt hur det faller sig i praktiken är svårt att förutsäga (folk eskalerar aldrig/alltid), men det ser ganska balanserat ut, tycker jag.
Principen med straff- och bonustärningar är snygg. Jag diggar system där man mekar med matematiken utan att ändra max- eller minvärde.
En fråga: Kan vinnaren bestämma att gå vidare? Om jag vill ge dig en käftsmäll och vinner konflikten, kan du säga "Nä, jag eskalerar inte. Konsekvensen blir att jag blir arg."? Kan jag säga "Såfan heller! Jag eskalerar!" och sedan vinna och bestämma att du får den där käftsmällen i alla fall?
Bägge varianterna har sina nackdelar. Om vinnaren kan eskalera förlorar du ju en del av den där säkerheten du ville åt. Men om vinnaren inte kan eskalera blir det stört omöjligt att få som man vill i konflikter, eftersom förloraren bestämmer vad som händer.