zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,751
Vid en första anblick tyckte jag att 5e verkade bra!
Räddningsslag kopplade till stats. Proficiency bonus för allt. Väldigt enkla färdigheter, baserade på bakgrund och klass. Och lite feats. Spells som kan återanvändas mellan olika klasser, och cantrips för att inte göra magiker för menlösa i början. Advantage/Disadvantage - enkelt och snabbt.
Men alla monster tål mycket mer, och har också feats. Så striderna tar längre tid, och blir som någon slags figurspel/CCG, med action economy och combos. Och spelarna förväntas strida taktiskt, med en tank, en healer, några ranged-dps:er, osv. Och för att fienden ska kunna stå upp mot spelarna, så behöver jag som DM spela dem mer taktiskt och förbereda striderna mer. Jag vill inte att "spelskicklighet" ska avgöra överlevnad i strid som i något brädspel.
Rollfigurerna blir snabbt bättre. Inte bara linjärt bättre som i OSR. Utan fler attacker, extra skada här och där, osv. Så det blir svårt att anpassa motståndet.
I OSR har en orc 1T8 HP. Det finns liksom inte massa orc-varianter med 3 hit dice, 5 hit dice, och massa feats. En pirat, stadsvakt, rövare är en "vanlig människa", oavsett om rollfigurerna är level 1 eller level 6. Men D&D 5e känns lite som World of Warcraft, där mäktigare spelare kommer till farligare platser, där riddare och pirater är höggradiga allihop.
Precis som att magiker får en ranged-attack varje runda som gör 1dX i skada, "helt gratis". Inte ens en pil går det åt, som för en ranger.
Och på toppen av detta long/short rests, som gör att rollfigurerna kan skaka av sig en ganska tuff strid och bara gå vidare.
Detta är bara inflation.
Jag hade gärna - som flera antyder ovan - sett någon förenklad variant av 5e, men tyvärr tror jag att stridssystemet och HP-inflationen alltför mycket påverkar hela balansen i spelet.
Räddningsslag kopplade till stats. Proficiency bonus för allt. Väldigt enkla färdigheter, baserade på bakgrund och klass. Och lite feats. Spells som kan återanvändas mellan olika klasser, och cantrips för att inte göra magiker för menlösa i början. Advantage/Disadvantage - enkelt och snabbt.
Men alla monster tål mycket mer, och har också feats. Så striderna tar längre tid, och blir som någon slags figurspel/CCG, med action economy och combos. Och spelarna förväntas strida taktiskt, med en tank, en healer, några ranged-dps:er, osv. Och för att fienden ska kunna stå upp mot spelarna, så behöver jag som DM spela dem mer taktiskt och förbereda striderna mer. Jag vill inte att "spelskicklighet" ska avgöra överlevnad i strid som i något brädspel.
Rollfigurerna blir snabbt bättre. Inte bara linjärt bättre som i OSR. Utan fler attacker, extra skada här och där, osv. Så det blir svårt att anpassa motståndet.
I OSR har en orc 1T8 HP. Det finns liksom inte massa orc-varianter med 3 hit dice, 5 hit dice, och massa feats. En pirat, stadsvakt, rövare är en "vanlig människa", oavsett om rollfigurerna är level 1 eller level 6. Men D&D 5e känns lite som World of Warcraft, där mäktigare spelare kommer till farligare platser, där riddare och pirater är höggradiga allihop.
Precis som att magiker får en ranged-attack varje runda som gör 1dX i skada, "helt gratis". Inte ens en pil går det åt, som för en ranger.
Och på toppen av detta long/short rests, som gör att rollfigurerna kan skaka av sig en ganska tuff strid och bara gå vidare.
Detta är bara inflation.
Jag hade gärna - som flera antyder ovan - sett någon förenklad variant av 5e, men tyvärr tror jag att stridssystemet och HP-inflationen alltför mycket påverkar hela balansen i spelet.