CapnZapp said:
Med andra ord; hur vill du ha det?
För mig är de traditionella fantasyäventyren ofta utformade av den här mallen:
Introduktion: Karaktärerna får ett problem/uppdrag att utföra, säg ta reda på varför kungens son mördades.
De reser till byn där prinsen mördades. De börjar utreda saker. Lyckas de med slagen får de reda på att det är Drakkulten som ligger bakom det. De kan då resa till Drakkultens näste - banka på dem och åka hem till kungen.
De får fel information och tror Vargbröderna gjorde det, åker dit och pucklar på dem och åker tillbaka - bara för att få reda på att kungen fått utpressningsbrev från Drakkulten och nu ber rollpersonerna söka hjälp hos Vargbröderna.
Alltså: Jag vill skapa ett narrativ och servera en helhetsupplevelse utifrån det. Tärningar och slump finns där och påverkar visserligen den, karaktärerna har givetvis inflytande över handlingen - men de kontrollerar inte den.
Jag vill ha ett rollspel där jag själv kan spendera timmar att planera storyn innan spelmötet, inte ett som jag kan komma till spelmötet oförberett och så blir det awesome ändå.