Nekromanti Söker ett fantasyrollspel

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Har läst igenom det men inte hunnit spela det seriöst än. Verkar dock väldigt lovande rekomenderar också Legends of Anglerre för Ereb spel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Lamentations of the Flame Princess är ju nice, speciellt för de som vill ha oldschool med en twist.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,395
Location
Örebro
Tack för alla förslag!

Sådär. Nu har jag kollat in och gjort lite efterforskningar. Personligen är jag rätt sugen på Legends of Anglerre som Arfert rekommenderade så jag kanske skaffar det.

Resten av förslaget är vidarebefordrat till min spelgrupp för utvärdering. Stort tack till alla er som kommit med förslag. :gremsmile:
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Endyamon said:
Det viktigaste är som sagt var att jag som SL får skapa en färdig berättelse (eller använda en sådan), istället för att den formar sig själv vid spelmötet från ingenting.
Tycker du ska utveckla vad du menar.

Klassiska old-school spel bygger ju på att tärningarna bestämmer. Du kan aldrig vara säker på att ondingen överlever eller att hjältarna klarar det där viktiga slaget.

Å andra sidan låter "berättelsen formar sig själv" som icke-klassisk nymodig indie; alltså att man överlämnar storybyggandet mycket upp till spelarna.

Med andra ord; hur vill du ha det? :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,395
Location
Örebro
CapnZapp said:
Med andra ord; hur vill du ha det? :gremsmile:
För mig är de traditionella fantasyäventyren ofta utformade av den här mallen:

Introduktion: Karaktärerna får ett problem/uppdrag att utföra, säg ta reda på varför kungens son mördades.

De reser till byn där prinsen mördades. De börjar utreda saker. Lyckas de med slagen får de reda på att det är Drakkulten som ligger bakom det. De kan då resa till Drakkultens näste - banka på dem och åka hem till kungen.

De får fel information och tror Vargbröderna gjorde det, åker dit och pucklar på dem och åker tillbaka - bara för att få reda på att kungen fått utpressningsbrev från Drakkulten och nu ber rollpersonerna söka hjälp hos Vargbröderna.

Alltså: Jag vill skapa ett narrativ och servera en helhetsupplevelse utifrån det. Tärningar och slump finns där och påverkar visserligen den, karaktärerna har givetvis inflytande över handlingen - men de kontrollerar inte den.

Jag vill ha ett rollspel där jag själv kan spendera timmar att planera storyn innan spelmötet, inte ett som jag kan komma till spelmötet oförberett och så blir det awesome ändå. :gremwink:
 
Top