Nekromanti Söker ett fantasyrollspel

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Hej forumet!

Det är som så att jag funderat på att införskaffa mig ett nytt rollspel i framtiden. Tanken är att jag ska kunna använda det för att spelleda fantasy (närmare bestämt gamla äventyr till Ereb Altor). Grejen är att jag inte gillar Drakar och Demoners regelsystem (inget av dem) längre.

Vad jag söker är ett rollspel som tillåter episk och storslagen fantasy samtidigt som det ska gå enkelt att spela färdiga äventyr med dem (så regler som fokuserar på hur lång tid varje kampanj tar, så som jag förstått Burning Empire och Mouse Guard har).

Vad finns därute för mig? Ja, jag känner till Dragon Age-rollspelet, men vad finns i övrigt?

Edit: Ja, jag kanske ska tillägga att jag känner till diverse BRP-varianter, Runequest och liknande. De är jag inte så intresserade av. Lite av indie/forge/whatever you wanna call it, får gärna titta in där, även om det inte är nödvändigt.

Det viktigaste är som sagt var att jag som SL får skapa en färdig berättelse (eller använda en sådan), istället för att den formar sig själv vid spelmötet från ingenting.

Botulf

Hero
Burning Wheel Kanske kan vara något? Då du redan nämnt Burning Empires och Mouseguard som är systerspel vad jag fattat. Helt utan att ha spelat det men verkar omtyckt av folk som gillar fantasy och indie. Enligt rykte ett spel som verkligen faktiskt passar till att lira episka kampanjer i Tolkiens Midgård. Och då borde det kunna vara rätt episkt.

På tradspelsfronten skulle jag annars rekommendera att kanske slänga ett öga på Barbarians of Lemuria. Enkelt, snabbt och rätt intuitivt och väldigt lättmoddat. Skulle gå att skriva ett hack i ett nafs eller bara köra rakt av och improvisera resten.

[Som fotnot annars använder jag själv classic D&D till spel i gamla Trakorien-Ereb Altor just nu (Basic Expert Companion Master). Men Basic Fantasy skulle vara utmärkt det också. Och lite fräschare plus lättare att tweaka in d20/3,5 material till. Funkar finfint för mig även om det är långt från allas kopp te. Behövde bara kladda ned på ett A4 vilka få specifika varelser som motsvarar vilken mellan spelen ungefär och sedan köra direkt. Gett mig massor av utrymme att strunta i att lägga stor vikt på regelsystemet då det ganska stagnerat ligger där i grunden och fokusera på berättandet istället.]

Nässe

Myrmidon
Kommande trakorienspelet kanske kan vara värt att vänta på? Verkar ju i alla fall häftigt

Robert Jonsson

NilsH said:
Kommande trakorienspelet kanske kan vara värt att vänta på? Verkar ju i alla fall häftigt
Problemet med det rollspelet tycker jag att Magnus Edlund sammanfattar väl på Piruett i samband med speltest: "Jag vet ärligt talat inte hur en skriven kampanj till spelet skulle se ut. Systemet är i första hand inriktat på att spelarna själva skapar kampanjen." Det är raka motsatsen vad jag vill ha.

Men ja, det verkar häftigt. Det passar dock inte till det ändamål jag för tillfället har.

Storuggla

Champion
Hm. Du har strykt alla BRP-spel redan. Okej. Då säger jag Epic RPG. Eller HeroQuest2. Epic är ett tradsystem och Heroquest är toknarrativt. SÅ får du två olika rekommendationer.

Storuggla, flyttar till ghettot

Möller

Hubert Hortlax
Om utveckling av rollpersonerna inte är viktigt för dig kan Höstdimma vara värt att ta sig en titt på. Ruskigt enkel BRP. Men, det har då nästintill obefintligt stöd för »xp«. Allt som tillåts är att rollpersonerna förändras, till exempel sänker en färdighet för att höja en annan.

Robert Jonsson

Wulfrik said:
Burning Wheel Kanske kan vara något? Då du redan nämnt Burning Empires och Mouseguard som är systerspel vad jag fattat. Helt utan att ha spelat det men verkar omtyckt av folk som gillar fantasy och indie.
Jag blandar ihop Burning Wheel med Burning Empire. Skulle givetvis stått Wheel. Vad jag har förstått är det awesome, men det är också en sak som reglerar speltiden och inte verkar passa om man som SL har en berättelse som man vill spelleda, istället för att aktörerna skapar och utformar dem.

Wulfrik said:
På tradspelsfronten skulle jag annars rekommendera att kanske slänga ett öga på Barbarians of Lemuria. Enkelt, snabbt och rätt intuitivt och väldigt lättmoddat. Skulle gå att skriva ett hack i ett nafs eller bara köra rakt av och improvisera resten.
Det här kan vara värt att kolla in närmare i alla fall. Tack för tipset!

Arfert

Facit
Om man vill kan man tagga ner på BW och köra det mer som trad.

Det kanske stör puristerna, men BW är faktiskt riktigt njutbart även som tradspel. :gremgrin:

Max Raven

T12-kultist
Har inte koll på det riktigt, men Lamentations of the Flame Princess kanske skulle funka?

Är förresten Barbarians of Lemuria verkligen Trad? Och läste inte i recensionen i senaste Fenix att RP snabbt blev typ apmäktiga?

Endyamon said:
NilsH said:
Problemet med det rollspelet tycker jag att Magnus Edlund sammanfattar väl på Piruett i samband med speltest: "Jag vet ärligt talat inte hur en skriven kampanj till spelet skulle se ut. Systemet är i första hand inriktat på att spelarna själva skapar kampanjen." Det är raka motsatsen vad jag vill ha.

Men ja, det verkar häftigt. Det passar dock inte till det ändamål jag för tillfället har.
Vill bara inflika att Trakorien-spelet har verktyg för både karaktärsdriven och klassisk (SL-driven) spelstil. Tanken är att det ska funka till båda. En nackdel är förstås att det inte är klart ännu :gremsmile: - om man inte vill bli speltestare, förstås...

Annars har jag också hört bra saker om Barbarians of Lemuria, förutom att det kanske passar sämre till långa kampanjer.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Max Raven said:
Har inte koll på det riktigt, men Lamentations of the Flame Princess kanske skulle funka?

Är förresten Barbarians of Lemuria verkligen Trad? Och läste inte i recensionen i senaste Fenix att RP snabbt blev typ apmäktiga?
Njaaa... jag vet inte om LotFP är vad TS söker, det är ett spel i OSR-fåran, dvs primitivt D&D. Men det är klart, om spelet skall fokusera på sjöstrid och bankande av kritter i grottor kanske det kan vara värt en titt...

http://wilper.wordpress.com/2010/11/19/r...dward-raggi-iv/

Storuggla

Champion
Nu kom jag att tänka på en sak. Klassisk fantasy: HARP! Det är Rolemaster fast bantat och man dör inte av räknemaskinsfinger efter en kampanj. Det är fint. Just saying.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/kWGcOqPUBTU"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/kWGcOqPUBTU" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Storuggla, old school

Übereil

Swashbuckler
Det roligaste är att han klagar på matten och att det inte är möjligt att göra utan en miniräknare... :gremtongue:

Übereil

Necross

Swashbuckler
Storuggla said:
Nu kom jag att tänka på en sak. Klassisk fantasy: HARP! Det är Rolemaster fast bantat och man dör inte av räknemaskinsfinger efter en kampanj. Det är fint. Just saying.
Vill minnas att HARP hade en mycket fiffigt kombinerat attack/skadeslag som sparade massor av tid (tror det var en optional rule). Men det var ändå alldeles för mycket huvudräkning för min smak.

Storuggla

Champion
"Det roligaste är att han klagar på matten och att det inte är möjligt att göra utan en miniräknare..."

Tja. Jag kanske borde skrivit att det inte är några matteproblem för mig :gremwink:

Storuggla, hroooonk

anth

Vetefan
Necross said:
Vill minnas att HARP hade en mycket fiffigt kombinerat attack/skadeslag som sparade massor av tid (tror det var en optional rule). Men det var ändå alldeles för mycket huvudräkning för min smak.
Det bero på avd man jämför med. :gremlaugh:
Jämför man med Role Master som HARP bygger på är HARP busenkelt.

Det jag tycker sämst om med HARP är att det är så influerat av d20: samma classes, samma saves o.s.v.
De hade tjänat på att ta classes från Role Master istället.

Botulf

Hero
Max Raven said:

Sorry att jag OT:ar loss

Jag har hört lite delade meningar om det där med vad det ska kallas och jag är ingen jag är osäker på definitionerna för exempelvis indie. Jag skulle säga att det helt enkelt är känns väldigt oldschool och trad men man tagit bort det mesta som är dåligt med oldschool och trad men behållit det bra.
Vad får man då?

mjoo... BoL är väldigt tydligt med att det är avsett för heroiska pulp-sword&sorcey hjältar alá Conan ja. Det är meningen med att man ska bli mäktig. Det handlar mer om att följa hjältarnas äventyr, utveckling och livsöde och ha kul på vägen snarare än att oroa sig att man ska dö i strid med stadsvakten eller en minion. Heropoints är exempelvis något man har hur mycket som helst egentligen men bara 5 att bränna på ett äventyr (som är tänkt att vara en sittning).
Karaktärerna kan bli mäktiga väldigt snabbt och om man lägger alla förbättringspoäng mellan äventyren på samma saker så då kan det spåra ur. Fast det är inte riktigt det som är tanken med spelet. Grundtanken är att spelarna ska ha massa olika "karriärer" att placera ut poängen på. = Skillpacket egentligen fast man improviserar fram vad man kan beroende på vad man har i någon karriär som motsvar det man vill göra och sedan använder den som +mod på slag. Tanken är att det spinner på sword&sorcery temat att resande hjältar som snabbt plockar upp nya kunskaper för varje äventyr och ska vara kompetenta att klara sig själva i alla tänkbara situationer. Man ska tänka som Conan helt enkelt och placera ut grejer på beroende på vad man senast gjorde för äventyr och vad han har haft för sig sedan dess: tjuv, pirat, soldat, barbar, ädling/kung osv. Att bli bättre i stridsfärdigheter eller grundegenskaper funkar på samma sätt.

Men bland det bästa är enligt mig magisystemet: korta men konkreta anvisningar med situationsbaserade begränsningar i kombination med improvisation fullt ut och tar någon minut att lära sig by the book.

Sedan är det så lättmoddat att man kan göra det dödligt rätt snabbt. Sätt ut att motståndare behandlas efter samma premisser som hjältarna regeltekniskt då grundspelet förutsätter exempelvis att hjältar tål dubbelt så mycket som en vanlig soldat i grund. Vill man ha länge kampanjspel sätt en cap på 4-5 i varje grundegenskap, career och stridsfärdighet och behandla SLP´s som om de är på samma våglängd som rp. Så tror jag den biffen är löst. Det är det som är nice med det: Det vill att man ska höfta och modda så länge det inte kommer i vägen för historien.