Nekromanti Sökes: enkvällsscenario för fullständiga nybörjare

Bifur

Veteran
Jag har blivit ombedd att hjäpa till att hitta ett enkvällsscenario åt en grupp fullständiga nybörjare och inser att jag saknar bra idéer.

Gruppens premisser är:
- Absoluta nybörjare som sagt, tror i princip ingen av dem spelat förr
- Utöver SL kommer de inte vara beredda att göra några tidskrävande förberedelser
- De har inga ambitioner att bilda en permanent spelgrupp eller nödvändigtvis utvecklas inom hobbyn, det är alltså sannolikt att detta blir deras enda försök
- I övrigt är de mogna människor som kan hantera komplexa ämnen, därmot är det troligt att alltför starka genre-konventioner kommer att tråka ut dem
Utifrån detta bedömer jag att scenariot behöver uppfylla föjande krav:
- Vara för en kväll (så klart)
- Ha färdiga rollpersoner (även om jag kanske kan göra dessa åt dem)
- Ha en hyfsat röd tråd (början-mitt-slut, sandlådor eller samberättande lär bli för komplext)
- Inte utspela sig i en alltför specifik setting som kräver förförståelse av denna (jag gissar att nästan all sci-fi och fantasy går bort, men undantag kan finnas)
- Inte bygga på våldsam konfliktlösning (därmed inte sagt att det inte kan finnas våldsamma inslag)
- Helst vara på svenska (inte nödvändigt men ett plus tror jag)
Regelmekanik är mindre viktigt, jag tänker att jag ändå får sätta ihop något super-enkelt system i de fall det behövs.
Min hjärna är tyvärr ganska tom och det vore tråkigt att inte kunna leverera något. De enda grejer jag spelat själv åt detta hållt är några konventsscenarion som jag inte minns namnen på längre. Tips och förslag mottackes därför tacksamt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nu känner jag inte gänget. Men hade det varit jag hade jag kört The Daughters of Verona eller Zombie Cinema.

I The Daughters of Verona spelar man en teatertrupp som sätter upp pjäsen "The Daughters of Verona", det är en komedi, vilket betyder att den slutar med bröllop för de älskande och kalas. Reglerna är väldigt enkla och spelledarlösa, men du som van spelare kan vara facilitator och guida dem in i berättelsen och hålla reda på scen och aktbyten. All text är på engelska, men bara en behöver kika i (den väldigt tunna) regelboken, i övrigt är det lite text på kort, men det är storleksordningen två-tre ord per kort, så det är inga jättemängder. Ytterligare bonus med The Daughters of Verona är att jag har skrivit det, så du vet att det är bra.

Zombie Cinema är världens bästa finska zombiefilmsrollspel. På konvent brukar vi köra det med nybörjare. Det har väldigt lätta regler, och dessutom har det en spelplan, som ett brädspel, så det är lätt att se hur det går för hjältarna hela tiden. Om någon rollperson blir uppäten av zombies så får spelaren spela zombiesarna - det brukar vara väldigt populärt. :)

IcarusDream

Anti-populist
Jocke;n200568 said:
Här är en tråd på samma ämne full med bra tips.
Lady Blackbird, efter som spelarn...n-spelar-lady-blackbird-det-galnaste-nagonsin

Som Jocke sa.. Lady Blackbird.

Rangertheman

Myrmidon
Symbaroum och gratisäventyret "Det förlovade landet". Det är visserligen fantasy, men inte särskilt stereotypt utan med ett stort djup (framkommer inte så mycket i DFL dock). Mycket av äventyret går att hantera utan våld. Äventyret innehåller intressanta färdiggjorda karaktärer som lätt går att skriva ut och t.ex. plasta in.

wilper

Jocke;n200568 said:
Efter som jag gillar mina egna tips i den tråden så tar jag dem igen:
Trevliga grejjer där. JAG hade dock väntat med dem till andra spelmötet eller så. De är väldigt mycket friare i upplägget, och har mer komplicerade regler, än TDoV och ZC.

Nu kan det vara så att jag är väldigt dålig på att introducera folk i spel, men för mig har det gått bättre när jag kört ännu enklare system än de du föreslår. Samtidigt underlättar det om frågan "Vad skall man göra?" har ett rakare svar.

Men som sagt, trevliga grejjer.

Jocke

Man med skägg
wilper;n200572 said:
Trevliga grejjer där. JAG hade dock väntat med dem till andra spelmötet eller så. De är väldigt mycket friare i upplägget, och har mer komplicerade regler, än TDoV och ZC.

Nu kan det vara så att jag är väldigt dålig på att introducera folk i spel, men för mig har det gått bättre när jag kört ännu enklare system än de du föreslår. Samtidigt underlättar det om frågan "Vad skall man göra?" har ett rakare svar.

Men som sagt, trevliga grejjer.
Jag har ingen erfarenhet av TDoV eller ZC, så det gör dem svårare för mig att tipsa om. Sen så tror jag också att du har spelat med oändligt många fler nybörjare än mig.

luddwig

Lawful evil
Into the Odd skulle kanske kunna passa. Mycket regellätt med fokus på att utforska egendomliga platser. Att göra en rollperson tar bara några minuter. Färdiga platser att utforska finns att ladda hem gratis.

Bifur

Veteran
Tackar och bockar, nu ska jag bara hinna läsa in mig. Ett scenario jag ramlat över i mitt trålande är "Mörkret mellan stjärnorna". Någon som har erfarenhet? Det verkar lite för långt möjligen?

Bolongo

Herr Doktor
Jag har med framgång använt level-0 äventyret ur regelboken till Dungeon Crawl Classics i dylika situationer. "The Portal Under the Stars" heter det. Jag konverterade allt till att slå mot en svårighetsgrad på en T20, och så använder jag min stora T20 i skumplast, bara för humorvärdet.

wilper

Bifur;n200650 said:
Ett scenario jag ramlat över i mitt trålande är "Mörkret mellan stjärnorna". Någon som har erfarenhet? Det verkar lite för långt möjligen?
Jag ledde det på GothCon i år. Det ryms absolut på en kväll, på konventet rymdes det i ett 4 (5?) timmarspass.

Dock, det är ganska mycket regler i Coriolis, jag är inte övertygad om att det är en lämplig första kontakt med rollspel av den anledningen.

Bifur

Veteran
Ah, jag menade den första delen av det som verkar kallas Uppsala-sviten. Något om systrar som ska styra upp sin far mystiska arv... Förvirrande med samma namn som Fria ligan valt.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag tänker vara den självgode och rekommendera en sak jag själv skrivit: Leka med elden. Det handlar om ett par barn (12 år) som bestämmer sig för att besöka samhällets mystiska spökhuset som det går så mycket skrönor om. Inte mycket förförståelse där som krävs, extremt enkla regler (mer fokus på berättelsen) och slutligen färdiga karaktärer med lite inbyggd relationsband som ger något konkret att relatera till.

Du hittar mer information om det på MylingSpels hemsida. Det går att köpa en tryckt version där, men längst ned i texten kan du även ladda hem en PDF helt gratis.

Jocke

Man med skägg
Upsalasviten är kanske inte något jag skulle slänga på nybörjare - det är lite för oklart _vad_ man förväntas göra respektive inte göra. Det är från en tid där det var ganska självklart hur friform skulle spelas och vilket kontrakt som existerar i spel, vilket även gör det svårt för vana rollspelare som inte kört mycket 00-tals friform.
Sen så tog Mörkret mellan stjärnorna mig båda gångerna jag spelat det två kvällar i anspråk.

MEN det är helt otroligt bra och toppar fortfarande min lista på konventsäventyr tillsammans med resten av sviten och grejerna KKK och ASF klämde ur sig.

Bifur

Veteran
Jocke;n200681 said:
som inte kört mycket 00-tals friform.
Sen så tog Mörkret mellan stjärnorna mig båda gångerna jag spelat det två kvällar i anspråk.
Bra att veta angående tiden, är ofta det många enkvälls faller på i praktiken.

Bara för att jag är nyfiken? Vad menas med 00-tals friform? Skiljer den sig från 90-tals frifomen (som är min referens)? Angående formen i stort: borde den inte vara lika lätt/svår för nybörjare att ta till sig som regelstyrda varianter. Om det är bara är regel-aspekten är den ju annars lätt att lägga till.

Tre solar

Hero
Bifur;n200699 said:
Bra att veta angående tiden, är ofta det många enkvälls faller på i praktiken.

Bara för att jag är nyfiken? Vad menas med 00-tals friform? Skiljer den sig från 90-tals frifomen (som är min referens)? Angående formen i stort: borde den inte vara lika lätt/svår för nybörjare att ta till sig som regelstyrda varianter. Om det är bara är regel-aspekten är den ju annars lätt att lägga till.
Det som är speciellt är väl att man förväntas följa äventyret på ett sätt som (jag tror) förutsätter att man är van vid trad-spel. Det finns liksom inget på ditt rollformulär eller i upplägget som hintar om det.

Men med det sagt tror jag inte det är så mycket problem med Mörkret mellan stjärnorna om bara SL är med på noterna.

Tre solar

Hero
Första äventyret till Call of Cthulhu är också toppen. Annars vill jag lägga en röst på Leka med elden. Det är objektivt bra.

Bifur

Veteran
Tre solar;n200705 said:
Första äventyret till Call of Cthulhu är också toppen. Annars vill jag lägga en röst på Leka med elden. Det är objektivt bra.
Du menar "Edge of Darkness"?