Inom kort kommer jag att börja spelleda Horror on the Orient Express, ett äventyr till skräckrollspelet Call of Cthulhu. Som de flesta vet är CoC ett ganska gammaldags traditionellt spel, med grundegenskaper och färdigheter.
Ju närmare spelstarten kommer, så inser jag hur länge sedan jag spelade ett spel med ett färdighetssystem öht, och att jag nog inte riktigt vet hur färdigheter fungerar i praktiken. Jag förstår det såklart på nivån "Om en rollperson tar sig för något som matchas av ett färdighetsanvändande, slå ett slag för att se om handlingen lyckas", men jag fiskar efter såväl djupare som abstraktare resonemang här. I synnerhet ett spel som CoC som har en del ganska linjära rena detektivavsnitt riskerar ju att bil helt kaputt med oansvarig hantering av denna fråga, så jag känner att jag vill vara väl förberedd.
Således söker jag texter skrivna om ämnet färdighetssystem: varför de finns, när man använder dem, för- och nackdelar, hur man använder dem, etc.
Ju närmare spelstarten kommer, så inser jag hur länge sedan jag spelade ett spel med ett färdighetssystem öht, och att jag nog inte riktigt vet hur färdigheter fungerar i praktiken. Jag förstår det såklart på nivån "Om en rollperson tar sig för något som matchas av ett färdighetsanvändande, slå ett slag för att se om handlingen lyckas", men jag fiskar efter såväl djupare som abstraktare resonemang här. I synnerhet ett spel som CoC som har en del ganska linjära rena detektivavsnitt riskerar ju att bil helt kaputt med oansvarig hantering av denna fråga, så jag känner att jag vill vara väl förberedd.
Således söker jag texter skrivna om ämnet färdighetssystem: varför de finns, när man använder dem, för- och nackdelar, hur man använder dem, etc.