Nekromanti Sär skrivningar dödar an vändare

RasmusL

Champion
MiniMoni said:
Tycker bara att en hel tråd ägnad till att påvisa faktumet att man hatar särskrivningar men kanske ännu mer på vilket sätt den avskyn presenteras är onödig.

Jag tror inte de som särskriver gör det för de tycker det är så fasansfullt kul...

Med tanke på det klimat som forumet har haft den senaste tiden så är det onödigt och barnsligt enligt mig att peka på grupper/individer med ett visst sätt att skriva och uttrycka sig så som skett i den här tråden.

Tycker jag tråden är jätte hemsk? Nej inte direkt, bara onödig och barnslig.

Vidare har jag inte ork att ta någon debatt om det men har i alla fall efter att frågats, berättat min åsikt i frågan.

Med vänlig hälsning, Minimoni
Jag förstår din synpunkt men jag är dock helt på trådskaparens sida i sakfrågan. Trådskaparen har i flera inlägg även ursäktat startinläggets framtoning samt eventuella upplevda pikar till de som har god anledning att inte känna igen en särskrivning.

Du tycker att tråden är "onödig och barnslig" och det är givetvis helt ok att tycka (90% av trådarna på forumet faller exempelvis för mig personligen in under "onödig" på grund av preferenser, åsikter och liknande) men jag har svårt att se meningen i ditt inlägg när du frångår att diskutera sakfrågan och istället försöker sig på någon form av gissning kring motivationen bakom trådstarten (?).

Ingen ska behöva känna sig förolämpad men särskrivningar är ett problem som jag ser symptom på närmast dagligen på olika håll i vårat samhälle och om en tråd som denna kan öka medvetenheten kring problemet samt eftertänksamheten hos "folket" så ser jag inget negativt i det.

Huruvida du inte har ork att diskutera är inget jag tar hänsyn till i de fall du väljer att posta din åsikt på ett diskussionsforum. Vill du inte svara så köper jag givetvis det men jag ser ingen möjlighet att freda sig från motsträviga åsikter på detta sätt.

Minimoni

Homelander
Har jag försökt freda mig mot motsträviga åsikter? Nu övertolkar du vad jag sa.

Tycker inte dina åsikter är motsträviga och vill inte heller freda mig mot dem. Tycker enbart att jag förklarat var jag står i frågan och vidare utveckling av mina åsikter känns inte helt nödvändiga.

Jag förstår dock dina åsikter och inser även motiv och de poänger som finns i ditt inlägg, jag håller dock helt enkelt inte med dig och mer än så är det inte med det.

Har full respekt för dig och dina åsikter men känner mig intemtvingad att stångas med någon för att vara berättigad mina egna.

Minimoni

Homelander
Hmm

Jag skall göra ett försök men jag är inte helt säker på att det går att göra något åt känslan av elitism för likt dig är jag självklart inte säker på att det förekommer någon medveten sådan.

Nåväl, och försök nu att tolka det jag säger med snälla ögon då det inte finns någon vilja att varken svartmåla eller förolämpa någon från min sida.

Språknivån på det här forumet är enormt mycket högre än på något annat forum jag känner till. Detta kanske enbart talar för att jag inte känner till så många forum, vad vet jag? Kunskapsnivån är också enormt hög inom de allra flesta områden då många här är både pålästa och bildade. Detta är självklart bra saker, men det är också en avskräckande faktor för den som inte anser sig besitta dessa avundsvärda egenskaper och förmågor.

Betyder det att folk bör fördumma sig själva? Nej, det låter knappast hållbart men en högre toleransnivå vore att föredra mot de som inte vet hur och att källor är livsnödvändiga vid argumentation eller att perfekt stavning och meningsuppbyggnad har den vikt det tillskrivs här på forumet.

Det är också min subjektiva känsla att det är väldigt lätt att komma hit och bli sönderdebaterad av en legion av vana forumiter som använder retorikens alla knep för att plocka köttet ner till märgen av den som har en åsikter eller liknande som de mest skickliga inom retorik på forumet inte besitter.

Än en gång anser jag inte att forumiterna bör fördumma sig själva men ibland är den mjuka vägen att föredra framför den hårdare.

Som du ser Krank är det jag säger väldigt subjektivt och de känslor jag själv upplever och tycks se här på forumet så jag vet inte om jag gjorde dig något visare på den frågan du ställde mig, men nu vet du i alla fall hur jag ser på det via mina glasögon.

Än en gång, bli inte förolämpad av det jag skrev då det inte är menat att alla här är elitistiska översittare. Forumet har enormt mycket bra sidor, annars skulle jag inte lurka här efter tio år som registrerad.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tycker personligen det skall bli skönt när svenskan och andra liknande småspråk dör ut innom någon generation. Ett enda språk för en enad värld där alla skall kunna kommunicera med alla. Kanske blir det Engelska eller Mandarin eller kanske till och med ett nytt Lingua franca. Men jag hoppas på engelska, vi återkommer till varför.

Sedan... Rätt stavning som vi förstår det i dag i väst världen är bara ett par hundra år gammalt, yngre än tryckpressen faktiskt!

Shakespear, eller Sakespeer eller hur stavas det nu? Ja själv stavade ju Barden sitt namn på olika sätt tills han valde att bara använda Shakespeare av smak orsaker. Standariserad stavning fanns inte när han skrev sina pjäser.

Men varför tar jag upp allt detta? Jo för att förutom att rättstavning är något modernt humbug så vill jag se svenska dö för att då slipper jag bry mig om att särskriva eller inte. Engelskan har inget ihopsättande av ord, vilket för övrigt är ett skumt sätt att sköta ett språk på. Svenskan, eller fornnordiskan eftersom svenska ochså är ett ungt språk, har ju gett engelskan ord som Troll och Window så kan vi inte komma fram till att svenska gjort sitt?

Minimoni

Homelander
Håller inte med dig om att svenskan gjort sitt eller något framtida lingua franca som skall ersätta alla andra språk. För det första låter det inte som någon vidare trovärdig framtid men kanske ännu viktigare så låter det som en otroligt tråkig värld att leva i. Det är för mig en stor njutning att lyssna på musik på en myriad olika språk och älskar att upptäcka nya språk och kulturer för att grotta ned mig i läsning om dessa.

Men även om jag själv föredrar om jag själv och andra skulle lyckas undvika särskrivningar och felstavningar så är det helt enkelt inte en så viktig fråga för mig. Så länge jag kan läsa och förstå en text utan att ramla över ord och stavning så är det inga större problem för mig, jag har för mig viktigare saker att oroa mig över samt klaga på.

johoohno

Warrior
God45 said:
Men varför tar jag upp allt detta? Jo för att förutom att rättstavning är något modernt humbug så vill jag se svenska dö för att då slipper jag bry mig om att särskriva eller inte. Engelskan har inget ihopsättande av ord, vilket för övrigt är ett skumt sätt att sköta ett språk på. Svenskan, eller fornnordiskan eftersom svenska ochså är ett ungt språk, har ju gett engelskan ord som Troll och Window så kan vi inte komma fram till att svenska gjort sitt?
Även engelskan erbjuder liknande problem:

Key word list?
Keyword list
Key wordlist
Keywordlist

Ett ovan är rätt, ser du direkt vilket?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Johoohno said:
God45 said:
Även engelskan erbjuder liknande problem:

Key word list?
Keyword list
Key wordlist
Keywordlist

Ett ovan är rätt, ser du direkt vilket?
Exakt. Faktum är att svenskans "låter det som ett ord"- princip har betydligt färre undantag än engelskan, som sätter ihop "ibland". Påstår man att engelskan inte har sammansatta ord har man helt enkelt fel. Wordsmith, keyword, motherfucker, listmaker... Engelskan sätter ihop hela tiden.

Med skillnaden att de i en del sammanhang där vi skulle ha satt samman, inte gör det. Engelskan är mindre konsekvent.

Själv ser jag också gärna ett världsspråk, och tycker att de som är språkinstresserade gott kan få nöja sig med historiska studier. Man kan inte behålla språk bara för att en del tycker att det är roligt att hitta nya. Däremot tror jag mer på ett världs-pidgin, alltså ett språk som blandar en massa språk. Och det kommer att finnas dialekter kvar väldigt, väldigt länge...

(Fast egentligen hoppas jag såklart på uploading och att vi lämnar de här töntiga köttkropparna efter oss, och börjar kommunicera binärt istället...)

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
[(Fast egentligen hoppas jag såklart på uploading och att vi lämnar de här töntiga köttkropparna efter oss, och börjar kommunicera binärt istället...)
Fuck Yeah! :gremsmile:

RasmusL

Champion
Om det är så att argumentation enligt någon form av regler är det som har genomslag på forumet bör det vara omtänksamt snarare än drygt att peka ut enkla fel så att de som har möjlighet att ta dessa råd till sig kan förbättras?

Hur som helst så är det som du säger, vi har olika åsikt i frågan och det känns inte som att det finns utrymme för en vettig debatt kring detta. Det som provocerade mitt första svar var vad jag upplevde som ett indirekt angrepp på trådstartaren som jag inte ville skriva under på (helt fel anledning att ge sig in i en diskussion med andra ord).

Anarchclown

Swashbuckler
Ok. Nu ska jag erkänna att den här tråden har gått väldigt mycket längre än jag hade planerat när jag försökte skriva någonting lite lättsamt och roligt och misslyckades. Hursomhelst så har den blivit bra mycket intressantare än jag kunde tro så jag tänker inte klaga. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
English: A language that lurks in dark alleys, beats up other languages and rifles through their pockets for spare vocabulary.

Anarchclown

Swashbuckler
Det är snällt att du vill försvara mig. :gremsmile: Jag upplever dock inte stämningen i tråden som hotfull direkt.

Übereil

Swashbuckler
krank said:
Jag tror att det finns två grupper:

1) De som är dyslektiker, och som inte ser sina fel. De är ursäktade.
2) De som kan, men helt enkelt är för lata och inte bryr sig ens tillräckligt för att läsa igenom det de skrivit en vända innan de postar.
Lathet som koncept överlever inte djupare analys. För vad krävs för att någon ska vara lat. Jo, följande krävs:

A: Personen vet att hen borde anstränga sig.
B: Personen är kapabel till ansträngningen.
C: Personen anstränger sig, trots a+b ändå inte.

Där har vi lathet.

Det som gör att det inte håller som koncept är följande fråga: om A och B är sanna, varför skulle man då inte göra det? Den frågan går inte att svara på utan att lägga till ytterligare faktorer. Faktorer som (såvitt jag vet), vid närmare analys, alltid ändrar på A eller B.

För att ta ditt exempel: om personen inte bryr sig, kan man då verkligen säga att personen vet att hen borde anstränga sig? Det tyder på att personen är medveten om problemet men att hen inte ser det som tillräckligt stort för att anstränga sig extra för att undvika det. Personen anser med andra ord inte att hen borde anstränga sig.

Låt oss anta att personen, rent objektivt, har fel i den här utvärderingen. Kan man hålla det emot en person att ha fel? Åter igen, vem skulle tro på något felaktigt medvetet? Tja, ibland lurar vi oss själva för att slippa konfronteras med sanningen. Dvs, åter igen, vi anser inte att ansträngningen för att göra "det rätta" är värd det. Dvs vi ser inte att göra det bra men jobbiga som det som vi borde göra för ansträngningen är inte värd det. Så man kan tro någonting felaktigt medvetet, men man gör det bara när man känner att man måste.

I alla fall, för att återgå till ditt exempel med folk som är för lata för att stava korrekt: det är inte en fråga om lathet. De är omotiverade. Antingen för att de inte fullt ut förstår konsekvenserna av sitt handlande eller för att de bedömer det som för jobbigt att handla bättre för att vara värt det (eller en kombination av de två).

(Appropå att det bara är dyslektikerna du ursäktar.)

Übereil, som har betydligt bättre saker för sig än att korrläsa alla inlägg han skriver på internetforum

Leon

Leo carcion
God45 - kan hålla med om att det är skönt att skriva och arbeta (och ta del av media!) på engelska där det finns en hög standard vad gäller stil och språkbruk. Svenskan lider dels av att ligga i världsspråkens skugga (så har det ju alltid varit) och dels ha en relativt liten institutionell kärna som upprätthåller standarder eller arbetar med språkfrågor.

Däremot håller jag inte med om det där med sammanskrivningar. Svenskan, tyskan och grekiskan tycker jag är både poetiskare och mer lekfulla än engelskan, franskan och latinet just i.om. att de har den här kapaciteten till sammanskrivning och ordbildning. Varje språk har ju poetisk klang på sitt eget sätt, men jag uppskattar verkligen det germanska och grekiska. Franskans och engelskans poesi ligger snarare i den analytiska, mer världsvana uppbyggnaden (som påpekats ovan ligger iofs. engelska halvvägs mellan det tyska och det franska mönstret, med viss sammanskrivning).

I sakfrågan - givetvis gäller påpekandet inte dyslektiker, och kardinalregeln är väl att man bör försöka så gott man kan, och att vi bör påpeka på ett hjälpsamt sätt, inte på ett elitistiskt sätt. Detta är faktiskt en demokratifråga, konstigt nog. Om formuleringsförmåga ses som något man lämnar över till en "elit" så avsäger man sig en massa makt och mandat. Grundtanken att var och en bör och kan kunna uttrycka sig snyggt, enkelt och bildat i ett demokratiskt samhälle tycker jag har hamnat i vägrenen, och förtjänar att räddas.

Übereil

Swashbuckler
Elmrig said:
Ingen ska behöva känna sig förolämpad men särskrivningar är ett problem som jag ser symptom på närmast dagligen på olika håll i vårat samhälle och om en tråd som denna kan öka medvetenheten kring problemet samt eftertänksamheten hos "folket" så ser jag inget negativt i det.
Att språk utvecklas är inte ett problem i sig. Så länge det bara är kosmetiska skillnader, i alla fall (vilket just sär kontra ihopskrivning är). Det enda problemet är att folk måste anpassa sig, och folk tenderar att tycka det är jobbigt att byta vissa vanor mot andra.

Själv tycker jag lösningen på det problemet är att folk blir bättre på att ändra vanor snarare än att vi slaviskt håller kvar vid det gamla. Men det kanske bara är jag.

Eller för att ta det kortare: språk förändras över tid. Ju mer du kämpar emot desto jobbigare blir det.

Übereil

Leon

Leo carcion
Fast visst är det så att särskrivning inte är en trend, utan snarare något konstant? Minns hur jag bläddrade i tidningar från 30-talet och såg gott om särskrivningar. Har även för mig att jag har hört något avsnitt av radioprogrammet Språket där de konstaterar att särskrivning är något vi alltid dragits med.

God45

#PrayersForBahakan
Etepete:

När det komemr till Poesi och litteratur har jag svårt att inte försvara Goethes eller Victor Hugos språk... You win this round Etepete, but just wait until next time! :gremwink:

Leon

Leo carcion
God45 said:
Etepete:

När det komemr till Poesi och litteratur har jag svårt att inte försvara Goethes eller Victor Hugos språk... You win this round Etepete, but just wait until next time! :gremwink:
Du kanske inte skall ta min lilla hemmabrygda språkteori på fullt allvar. :gremwink: Misstänker att det finns en eller annan språkvetare här som kommer att skjuta mina uppdelnignar i sank....

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Etepete said:
I sakfrågan - givetvis gäller påpekandet inte dyslektiker, och kardinalregeln är väl att man bör försöka så gott man kan, och att vi bör påpeka på ett hjälpsamt sätt, inte på ett elitistiskt sätt. Detta är faktiskt en demokratifråga, konstigt nog. Om formuleringsförmåga ses som något man lämnar över till en "elit" så avsäger man sig en massa makt och mandat. Grundtanken att var och en bör och kan kunna uttrycka sig snyggt, enkelt och bildat i ett demokratiskt samhälle tycker jag har hamnat i vägrenen, och förtjänar att räddas.
:heart:

Och det som gör mig nedstämd, för att inte säga rädd, är att så många smarta unga människor idag inte kan skriva. Det kan inte skriva i den meningen att de stavar som krattor, inte kan interpunktion och särskriver (och antingen är för lata eller för omotiverade för att göra något åt detta). Men i förekommande fall kan de inte heller skriva i meningen komponera en text i meningar och stycken på ett sätt som hänger ihop logisk.

Som vårt samhälle ser ut är det en avsaknad av ett helt centralt socialt kapital, som kan kosta mycket. (En dagstidning lär t ex inte ta in en debattartikel om aldrig så angelägen om den inte är grammatiskt korrekt).

Anarchclown

Swashbuckler
Var inte så säker på det. Det finns ju alltid Aftonbladet. :gremsmile: (Kallat för Avigbladet på Avigsidan eftersom det är så fullt av särskrivnings, syftnings och stavfel som gör det roligt)