Nekromanti Så vi kan inte diskutera eller kritisera spel öppet längre alltså?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag vet inte hur jag ska göra för att det här inte ska bli jättepersonligt... Känns som att tråden redan är det. Well, jag säger väl inget som inte redan sagts egentligen.

God45;n131977 said:
Så vi kan inte diskutera eller kritisera spel öppet längre alltså?
Jo, det kan vi! Faktum är att det aldrig varit ett problem, för majoriteten av användarna här. Som Magnus Seter (och vid tidigare tillfällen även Krille och andra) redan påpekat så har du däremot ett alldeles eget sätt att "kritisera spel" på. Du är extremt duktig på att formulera dig på ett sätt som inte bara antyder att du tycker illa om något, utan även att alla som inte delar dina åsikter är dumma i huvudet och sämre människor. Och det här gäller flera ämnen, inte bara åsikter om spel.

De flesta av oss har en viss respekt för att andra kanske inte delar våra åsikter (och framförallt vår smak), men du verkar inte ha det alls. De flesta av oss har också en uppfattning om när vår åsikt faktiskt tillför något i en diskussion, och när den istället bara kommer att störa.

För inte så länge sedan fanns det en användare här på forumet som tyckte sig nödgad att gå in i alla diskussioner som hade med feminism att göra bara för att basunera ut till världen att hen inte tyckte om feminism. Det var inte konstruktivt alls och beteendet liknade nästan ett tvångsbeteende - INGEN diskussion som berörde ämnet fick vara i fred. Jag får samma uppfattning om dig och Eon; det kanske inte är helt korrekt men min uppfattning är att du verkar känna dig nödgad att ta alla tillfällen du hittar att förklara för omvärlden att Eon är sämst och - till råga på allt - att inga intelligenta och tänkande människor kan tycka något annat.

I början var det lite komiskt, men sen länge tillbaka är det bara tröttsamt. Framförallt föraktet mot alla människor som inte delar dina extrema åsikter.

Du tillför skitmycket till det här forumet, med massor av idéer och reflektioner kring olika ämnen. Jag önskar bara att du kunde uttrycka dig mer respektfullt och nyanserat. Och för guds skull släpp den där besattheten vid Eon. Jag är knappast ett fan av det själv (längre), men det finns andra saker att lägga sin energi på. Och acceptera att andra ser spelets många styrkor och värderar dem annorlunda än du. Jag menar, jag avskyr Apple och kommer totalt på kant med alla deras produkter, men jag är ändå inte oförmögen att se vad de har för kvaliteter eller varför de är så populära. Dessutom hävdar jag inte att alla som tycker om dem är puckon.

Däremot håller jag med om att det var olämpligt att hänvisa till "saftmiffon" och "rövhattar" i andra inlägg rörande det här.

Tre solar

Hero
God45;n131987 said:
Definiera trolla spelskaparna i det här sammanhanget tack. För jag vet redan att det är att "förolämpa" dem att uttrycka att de är dåliga på att skapa spel så nivån är redan satt på: Går inte att kritisera. Så vad menar ni egentligen med att inte "trolla"?

Nivån verkar sättas på att EON är en helig ko som aldrig får störas på något sätt någonsin just nu. Vilket, tja, vill man bara skydda dem från all kritik rörande deras spel så är det väll ok. Men på ett diskussionsforum låter det inte som en grej man vill göra.
Du har objektivt fel.

Om vi antar att detta är ett diskussionsforum för rollspel finns det två kriterier på bra:
1. Diskussion
2. Om rollspel.

Om en tråd börjar "låt oss prata om rollspel x" och någon annan säger "nej, för x är ett ruttet spel och du exemplifierar allting som är dåligt" har forumet objektivt blivit sämre eftersom ämnet förskjuts från ett spel till en spelare (kriterium 2) och formen förskjuts från diskussion till ett underkännande av andra argument som giltiga att göra (kriterium 1).

Så "att trolla" bör i sammanhanget innebära "medvetna försök att underminera en viss typ av diskussion"

RasmusL

Champion
Modereringen God45 länkar till är dock ganska... spännande? Jag har inte läst den så noga tidigare men implikationerna är ju rätt stora...

Krille

Super Moderator
Pendragon;n132037 said:
Jag får intrycket av att det gäller att man inte ska oreserverad galla över EON.... på Eonforumet. På samma sätt som det är dålig stil att ställa sig i hejaklacken och skrika om att fotboll är en idiotisk sport. Eonforumet är främst till för de som gillar Eon och är intresserade av att diskutera det. Att komma dit bara för att berätta att Eon är skit eller att andra rollspel är bättre är kanske... inte riktigt vad forumet är tänkt för.

Men om jag tolkar Krilles inlägg rätt är taket för såna åsikter något högre utanför de officiella forumen.
Precis så. Låt de officiella spelforumen vara supportkanaler och diskussionsforum om spelet i första hand.

Sen kan man kritisera spel på mängder med olika nivåer.
  • "Fördelningskurvan ser ju helt skev ut och leder till orimliga resultat! Kan man laga den?" är en helt legitim fråga för ett officiellt spelforum, då det handlar om support och/eller förbättring.
  • "Spelet är alldeles för crunchigt och strider tar flera timmar och intronovellerna är dåligt skrivna" är helt okej att skriva … men inte på det officiella spelforumet. Den hör nästan bättre på forumet Rollspel, eftersom den ställer spelets spelstil mot din egen spelstil och smak (underförstått: jämförelsen är mellan spelet X och ditt hypotetiska eller faktiska favoritspel), och är alltså mer allmänt än bara spelet ifråga. Det kan även passa på Nyheter/Promotion/Recension, om det är en riktig recension. Och det får man ta som spelskapare – dålig kritik är en del av spelet, helt enkelt.
  • "Spelskaparna är ju helt inkompetenta och de som spelar ett sånt skitspel måste vara helt tappade" är inte okej alls, med hänvisning till forumets regler: gå inte till personangrepp. Både spelets skapare och spelare är användare här. Även om man får ta dålig kritik som spelskapare så ska man inte behöva ta förolämpningar.

cogitare

Swashbuckler
Jag tycker också att den där modereringen öppnar för en del problematiska gränsdragningar. Nu kanske God45 slår lite för hårt på stora trumman med 'det är nu otillåtet att kritisera spel [x]' men om man ser bortom detta tycker jag han har en poäng för även jag tror det kan uppstå en del tvetydigheter mellan vad som är respektfull kritik och inte.

Ok, så i de uppenbara fall som presenterats i tråden så lär det inte vara några större problem att skilja agnarna från vetet men det kommer otvetydigt dyka upp fall som är mycket mer på gränsen OCH folk tenderar att ta illa upp kring sina hjärtesaker. Min gissning är att spelskapares spel är deras hjärtesaker också. Som extra grädde på moset är det flera moderatorer som faktiskt gör sina egna spel. Det är allra minst en intressekonflikt i mina ögon att de nu ges större befogenheter att slå ned på folk som 'respektlöst kritiserar deras spel'.

Just sayin'.

Cog.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag håller med om att både "saftmiffon" och "rövhatt" är olämpliga. I det första fallet ett solklart personangrepp och i det andra fallet ett implicit sådant.

Minimoni

Homelander
Tycker personligen man borde kunna kritisera ett spel på dess egna forum, men inte basha spelet och kalla alla som gillar det för idioter.

Stor skillnad tycker jag att ge kritik och att bara slänga ur sig vulgära och stötande ord om en produkt och dess användare. Sen så tycker jag personligen att moderatorkåren borde stå över ord som saftmiffon och rövhattar, bättre i så fall att ge en varning till personen som gått över gränsen och förklara varför.

Personligen tycker jag det känns enormt krystat och inte alls helt enkelt att jag från och med nu inte får ge kritik till ett spel på spelets forum, det är enligt mig en dålig regel som jag tror moderatorer och andra auktoritetspersoner på forumet bör tänka över en gång till.

Jag tycker också att de nyanser Krille pratar om gällande vilken kritik som är ok är svår att se mellan alternativ ett och två, alternativ tre är en självklarhet att det inte borde förekomma.

Hikage

Veteran
Borde inte punkt två vara okej i spelforumet också beroende på vilken fråga som ställs?
Att starta en helt ny tråd bara för att säga det är visserligen helt onödigt men när man som nu senaste jämförde Eon och Symbaroum är det väl ändå en legitim anledning till att inte tycka om ett spel.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Det där skulle egentligen kunna skickas i ett pm till God45, det är ju han det riktas till. Vi andra kan nog fortsätta som tidigare....

Minimoni

Homelander
Zoth-ya: Nej, tror inte vi andra kan fortsätta som tidigare och kanske inte bör göra det heller. Tror den här diskussionen behövs dels för att klargöra vad vi som användare får göra och dels om det är ok att kalla användare för,saftmiffon och rövhattar. Moderatorerna är också människor, men tror att jag inte skulle kunna slinka undan utan en varning om jag kallade någon på forumet något liknande.

Vill tillägga att jag tror spelens forum mår bra av kritik och inte bara ryggdunkningar om hur bra allt är, detta betyder inte att jag på något vis anser att den trollning Eon fått i den aktuella tråden ens är nära vad kritik är.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Jo, men allt det där kommer ju från God45, skärper han till sig så löser det sig ju, moderatorerna slipper får kokade skallar pågrund av hans envishet att folkhetsa mot Eonspelare.
Taggar han ner så kommer allt fortsätta som vanligt i sin stilla gång

Minimoni

Homelander
Zoth-ya: "Små" regeländringar på forumet kommer ha avsevärda konsekvenser eller mer blygsamt, riskerar att forumet blir lite väl tamt. Hetsiga diskussioner utan personangrepp och liknande brukar i slutändan vara de mest intressanta trådarna att läsa tycker jag personligen. Olika åsikter som stöts och blöts, är rädd för att ett ännu strängare klimat på forumet faktiskt blir för...tråkigt.

cogitare

Swashbuckler
Skriv upp mig som anhängare av att moderatorers språkbruk mot användare inte bör innefatta nedvärderande ord. Det är sådant som de skall utdela varningar för snarare än själva använda sig av.

Cog.

Krille

Super Moderator
Samtidigt har ju de officiella spelforumen en specifik supportfunktion. De måste kunna fungera som sådana utan att deras kunder skräms bort av hetsiga diskussioner. Kan de inte det så drar de härifrån, och tar sina användare med sig, och det gör forumet mindre aktivt och attraktivt.

Så vänligen, ta de hetsiga diskussionerna där det inte stör supportfunktionen (exempelvis forumet Rollspel), eller på ett sätt som inte stör supportfunktionen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Krille;n132056 said:
[*]"Spelet är alldeles för crunchigt och strider tar flera timmar och intronovellerna är dåligt skrivna" är helt okej att skriva … men inte på det officiella spelforumet. Den hör nästan bättre på forumet Rollspel, eftersom den ställer spelets spelstil mot din egen spelstil och smak (underförstått: jämförelsen är mellan spelet X och ditt hypotetiska eller faktiska favoritspel), och är alltså mer allmänt än bara spelet ifråga. Det kan även passa på Nyheter/Promotion/Recension, om det är en riktig recension. Och det får man ta som spelskapare – dålig kritik är en del av spelet, helt enkelt.
Om någon går in på D20-forumet och säger att de "gillar hela OSR-stuket men lite och lätta regler och tunna böcker, och nu har en av mina vänner rekomenderat pathfinder, är det något för mig" (du vet, följer instruktionerna som de står om var man ska posta saker) så borde det självfallet vara okej att gå in och skriva något i stil med "Spelet är alldeles för crunchigt och strider tar flera timmar och intronovellerna är dåligt skrivna".

(Om så nu är fallet, jag har aldrig läst Pathfinder då redan volymen med böcker är tillräckligt för att helt avskräcka mig).

Det här är så klart inte samma sak som att starta en tråd för att säga att man tycker någons spel är dåligt.

Annars borde ni ärligt talat se över beskrivningen av officiella forum och rollspelsforumet omgående, vilket så klart också är en fullt gångbar lösning. Skriv att de är till för frågor direkt riktade till spelskaparna eller nått sånt. Det skulle förvisso göra att hela D20-forumet behöver tänkas om...

Se även det här inlägget.

Minimoni

Homelander
Jag har all respekt för dig Krille, men allt du säger är inte objektiva sanningar. Är väl asbra om kritik får förekomma på spelens egna forum så potentiella köpare faktiskt vet vad folk har för åsikter om spelet eller delar av spelet, dåliga som bra? Så tycker jag som rollspelare och kund i alla fall.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Krille;n132082 said:
Så vänligen, ta de hetsiga diskussionerna där det inte stör supportfunktionen (exempelvis forumet Rollspel), eller på ett sätt som inte stör supportfunktionen.
Eller för all del, som fortsättning på mitt oavstående inlägg, skriv att de officiella forumen är tänkta som rena supportforum. Det borde ge en ganska klar och tydlig indikation på vad som ska tas där, utan att något av forumen (d20) blir konstigt.

RasmusL

Champion
Zoth-Ya;n132074 said:
Jo, men allt det där kommer ju från God45, skärper han till sig så löser det sig ju, moderatorerna slipper får kokade skallar pågrund av hans envishet att folkhetsa mot Eonspelare.
Taggar han ner så kommer allt fortsätta som vanligt i sin stilla gång
Kanske, kanske inte. Att modereringar anpassas utifrån "företag" och "kunder" är ändå i mina ögon med råge intressant nog att få ha en egentråd.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Minimoni;n132086 said:
Är väl asbra om kritik får förekomma på spelens egna forum så potentiella köpare faktiskt vet vad folk har för åsikter om spelet eller delar av spelet, dåliga som bra?
Om bara den kritiken hade varit någorlunda saklig och förklarande...

cogitare

Swashbuckler
Rymdhamster;n132084 said:
Annars borde ni ärligt talat se över beskrivningen av officiella forum och rollspelsforumet omgående, vilket så klart också är en fullt gångbar lösning. Skriv att de är till för frågor direkt riktade till spelskaparna eller nått sånt. Det skulle förvisso göra att hela D20-forumet behöver tänkas om...
+1

Var inne på att skriva något om detta och hur det var på tapeten för inte så länge sedan (ägare till dessa subfora mindes att de tidigare fick ha egna regler på sina egna forum (tror det var Mekanurg eller kanske Seter)) och det verkar nu aktualiseras igen.

Cog.