Re: Star HERO
Om man maxar stenhårt på en bågskytt så kan man på grund av att systemet använder geometriska talföljder uppnå sanslösa resultat. Räckvidden ökas med färdigheten och en maxad bågskytt kan utan problem träffa månen. Eftersom pilen anses nå fram i samma runda som den avfyras så kommer den med andra ord att röra sig snabbare än ljuset, vilket borde ge den tillräckligt med rörelseenergi för att blåsa månen till damm.
Nja... Longbow 1D6+1 RKA (20 AP), max range 20*5*2 meter - 200 meter når inte riktigt till månen! Det är ju tom. dåligt i förhållande till verkligheten.
Men jag har inte spelat med första utgåvan av Fantasy HERO, som tydligen innehöll betydligt fler "hål" än de senare...
Systemet kryllar av sådana exempel och kräver att spelledaren stenhårt övervakar allt. Man har helt enkelt inte tänkt på följderna av de formler man använder.
Det är väldigt få formler, och den enda som får riktigt vansinniga effekter är att lyftförmågan dubbleras för varje 5 poäng i STR. Inga problem så länge man håller sig inom "rimliga" nivåer (om man inte kör med superhjältar så är det inte många karaktärer som har råd med mer än 30-40 i STR. Det räcker för att lyfta några ton).
Däremot så finns det en hel del sätt att knäcka systemet totalt med ett antal kul powers - om man är ny till systemet som SL ska man se till att kontakta någon som kan det för att få hjälp!
Exempel på regelknäckande 1.1:
Teleport 1", megascale (1" = 10^6 km), useable as attack, ranged (8 AP)
Kostar mindre än en attack motsvarande ett vanligt knytnävsslag, teleporterar målet 3 ljussekunder rakt ut i rymden... Gissa varför jag inte tillåter "megascale" när jag spelleder?
Men stridssytemet fungerar bättre än i GURPS (personlig erfarenhet, men så har jag ju också mer erfarenhet med HERO) och om SL håller koll på vad man får köpa för förmågor så är systemet för att skapa rollpersoner både bättre balanserat och intressantare än GURPS.
/Henrik