Så lycklig (fast åt andra hållet)!!!
Det fanns en talande bild nånstans på nätet (självklart hittar jag den inte just nu). På ena sidan fanns en Wii, fyra kontroller, en komponentkabel, en liten klase kul spel, ett flak öl, en massa chips och ett par pizzor. På andra sidan fanns en PS3 utan nånting till. De båda sidorna hade ungefär samma prislapp. Det är en bra illustration av mina fördomar av Wii kontra PS3 - Wii är party, PS3 är ensamspel.
Men, lite mer objektivt (men inte mycket): till att börja med så kommer PS3 till Europa i mars. Kanske. Det är inte många av oss som får möjlighet att jämföra den med XBox 360 och Wii. Wii är tillräckligt sällsynt den - även om den finns så är det väntetid på ett par månader om man beställer en nu.
Det sagt, jag har en Wii, och den är tekniskt inte den bästa konsoll jag någonsin har spelat på, men den är definitivt den roligaste, alla kategorier! Kontrollen är intuitiv, men annorlunda - det är lättare för vanligt folk att komma in i användandet än inbitna gamers som prompt måste ha två styrspakar, två styrkors och minst fyra knappar per finger för att kunna spela. Till och med med bara en kontroll som man turas om att använda så är Wii Sports ett helt underbart partyspel!
Nu kanske jag har haft tur med spelen, men jag är faktiskt inte så säker. Jag har kunnat prova Gamecube-versionen av Zelda: Twilight Princess - ett förbaskat bra äventyrsspel i sig. Men ändå är Wii-versionen den roligare versionen. Tekniskt och stårymässigt sett är de båda spelen i stort sett samma spel. Det som skiljer är den där kontrollen som folk kastar in i TVn.
Nu säger det här inte så mycket eftersom jag inte har en PS3 eller ens har testat en. Men det finns inte så mycket som lockar i PS3, utom Blu-ray-funktionaliteten, och skaffar jag en PS3 så kommer jag sakna HD-DVD-funktionaliteten, så då måste jag fixa en XBox 360 också. Så min plan är mer att vänta på en grunka till hemmabion som klarar både HD-DVD och Blu-ray, och låta den sköta filmvisandet, och sen skaffa en klase med kul speltitlar till Wii istället.
Ja, åsså tre handkontroller till, en klase spel, ett flak öl, en massa chips och ett par pizzor.