Nekromanti Sa lycklig!!!

Minimoni

Homelander
Efter mycket besvar och manga problem sa har jag antligen kommit over en Playstation3 :gremlaugh: Jag hoppas det har varit vart besvaret och att spelen och maskinen ar sa bra som jag har forvantat mig. Jag kommer sjalvklart ge er en recension av de spel jag kommer att kopa. Ar det nagon av er som har spelat nagot spel till PS3an och kan rekomendera nagot? Tyvarr lar det val inte finnas sa dar jattemycket spel an sa lange :gremfrown: Ni som har testat ps3an, vad ar er uppfattning om den. Hur star den sig mot tex Wii och Xbox360? Nu ska jag ivag och kopa lite spel :gremlaugh:

Ha det fint!

MVH Fran en lycklig MiniMoni

P.S Jag vet inte vilken del av forumet det har inlagget passar bast... Flytta det om det visar sig att jag gjorde fel val att lagga det har.

ripperdoc

Myrmidon
Jag har haft Ps3 sedan början av december och den är underbar. Favoritspel är Genji och Resistance: Fall of Man. Genji är enplayer-spel, men vi turas om att spela - man dör ofta. Resistance kan spelas i cooperative - väldigt kul, väldigt snyggt!

Annars, tanka ner demospelen från Playstation Store samt den kostnadsfria fullversionen av Gran Turismo. RIktigt kul racing där!

Ridge Racer 7 och Gundam är inte särskilt bra IMHO - det är för mycket arkadhall över dem.

Det är många enormt coola spel på gång som jag hoppas kunna lägga vantarna på när de kommer, ex. Motorstorm och Call of Duty 3.

Jag är lycklig nu eftersom jag kommit hem och kopplat upp PS3:an mot en 42-tummare och 6.1-ljudsystem :gremsmile: Jag ska aldrig spela datorspel igen.

/RipperDoc - ska se sin första BluRay-film imorrn kväll

Johan K

Gammal & dryg
En får lov att grattulera !!
En annan är (o)lyckligt innehavare av exakt 0 grejer av allt som stavas tv-spel... Är nog en av de torrbollar siom inte riktigt fastnat för det där om att just lira en massa tv-såpel..

Krille

Super Moderator
Så lycklig (fast åt andra hållet)!!!

Det fanns en talande bild nånstans på nätet (självklart hittar jag den inte just nu). På ena sidan fanns en Wii, fyra kontroller, en komponentkabel, en liten klase kul spel, ett flak öl, en massa chips och ett par pizzor. På andra sidan fanns en PS3 utan nånting till. De båda sidorna hade ungefär samma prislapp. Det är en bra illustration av mina fördomar av Wii kontra PS3 - Wii är party, PS3 är ensamspel.

Men, lite mer objektivt (men inte mycket): till att börja med så kommer PS3 till Europa i mars. Kanske. Det är inte många av oss som får möjlighet att jämföra den med XBox 360 och Wii. Wii är tillräckligt sällsynt den - även om den finns så är det väntetid på ett par månader om man beställer en nu.

Det sagt, jag har en Wii, och den är tekniskt inte den bästa konsoll jag någonsin har spelat på, men den är definitivt den roligaste, alla kategorier! Kontrollen är intuitiv, men annorlunda - det är lättare för vanligt folk att komma in i användandet än inbitna gamers som prompt måste ha två styrspakar, två styrkors och minst fyra knappar per finger för att kunna spela. Till och med med bara en kontroll som man turas om att använda så är Wii Sports ett helt underbart partyspel!

Nu kanske jag har haft tur med spelen, men jag är faktiskt inte så säker. Jag har kunnat prova Gamecube-versionen av Zelda: Twilight Princess - ett förbaskat bra äventyrsspel i sig. Men ändå är Wii-versionen den roligare versionen. Tekniskt och stårymässigt sett är de båda spelen i stort sett samma spel. Det som skiljer är den där kontrollen som folk kastar in i TVn.

Nu säger det här inte så mycket eftersom jag inte har en PS3 eller ens har testat en. Men det finns inte så mycket som lockar i PS3, utom Blu-ray-funktionaliteten, och skaffar jag en PS3 så kommer jag sakna HD-DVD-funktionaliteten, så då måste jag fixa en XBox 360 också. Så min plan är mer att vänta på en grunka till hemmabion som klarar både HD-DVD och Blu-ray, och låta den sköta filmvisandet, och sen skaffa en klase med kul speltitlar till Wii istället.

Ja, åsså tre handkontroller till, en klase spel, ett flak öl, en massa chips och ett par pizzor.

Troberg

Sinister eater
Re: Så lycklig (fast åt andra hållet)!!!

Men det finns inte så mycket som lockar i PS3
Det jag gillar med PS3 är att den är mer flexibel. Jag kan köra andra operativsystem på den, jag kan köra vilka program jag vill och så vidare. Jag hörde någon mumla om att XBMC är under portning till den, vilket skulle göra den till en mycket attraktiv mediaspelare nu när någon på Microsoft fått hjärnblödning och slutat tillverka Xboxen. Den har också relativt kapable hårdvara, och efter ett år eller två av priskrig så kommer den att kosta 1500-2000. Det gör den idealisk som en "smådator" för specialsysslor, såsom 3D-rendering (såg för ett tag sedan en lösning som använde 32 stycken PS1 för det och fick bättre prestanda än en maskin för en kvarts miljon), webservers, mailservers osv.

Det som är kul med PS3 är att den är mer ett koncept än en hårdvara. I och med att den kör Linux i en GPL-licens, så har man källkoden till alltihop (utom abstraktionslagret mot grafiken, där bråkade chiptillverkaren, men jag tror att de förr eller senare kommer att tvingas att lämna ut den i en rättsprocess). Det innebär att det bara är en tidsfråga innan operativsystemet portas till andra plattformar, tex PC, vilket innebär att PS3-spelens potentiella marknad ökar rejält. Kom ihåg att konsolltillverkarna inte tjänar något på konsollförsäljningen, deras vinst ligger i licensiering till spelbolagen. Med andra ord, kan de få en bättre marknad för spelen utan att behöva sälja så många subventionerade konsoller så är de jätteglada.

Krille

Super Moderator
Bundla om PS3!

Det jag gillar med PS3 är att den är mer flexibel.
Det är den säkert, men det är en klase nördargument som faktiskt inte lockar mig. Vad som lockar mig hos en konsoll är hur kul jag har med den, och jag har långt kvar till den sorts nördighet som allt det där teknobabblet skulle kunna tilltala, så jag har helt enkelt inte kul med den under de premisserna.

I teorin så är det dock inte så mycket som skulle behöva göras med en PS3 för att jag skulle gilla den skarpt. Som nu är så är PS3 mest en PS2 med extra kräm, och... tja, det är ju ungefär lika upphetsande som RX-lim.

Men släng på en spelare som kan spela både Blu-ray och HD-DVD, minst en och upp till fyra Wiimotes istället för den vanliga handkontrollen (och definitivt inte halvmesyren med en rörelsekänslig vanlig handkontroll - går det inte att fäktas med den så är det bara säljsnack), dräm till med ett par partyspel i stil med Wii Sports eller Rayman Raving Rabbids, och bundla med två chipspåsar och ett flak öl... en sån bundle kan få PS3 att locka till och med mig.

...tja, och det viktigaste av allt: se till att den finns tillgänglig i Europa. Annars kan Sony faktiskt ta sin superdupernördmaskin och stoppa upp på tvären nånstans där det gör ont.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Så lycklig (fast åt andra hållet)!!!

Jag har aldrig gillat konsoler tidigare - tråkiga spel, dåliga kontroller och vad är hela den här grejen med att spela med sina vänner? :gremsmile: Nu har jag skaffat en PS3, och fick igår pröva på en Wii ordentligt. Det är som att jämföra äpplen och päron. PS3:an är oerhört kapabel på grafik och som hemmabiosystem. När jag köpte den var jag inte ens säker på om jag skulle gilla att spela på den - det viktiga var att den är en billig hemmabiomaskin som klår det mesta man kan bygga själv, särskilt om man vill installera Linux på den. Jag slipper gärna en massa olika burkar och PS3:an kan läsa alla skivor, inklusive SACD, utom just HD-DVD. Jag nöjer mig nog med att köpa Blu-ray, ser inte nyttan med att köpa både HD-DVD och blu-ray material. Som skivspelare är den klart bättre än alla laptops och hemmabiodatorer, och förmodligen lika vass som en dedikerad, progressiv DVD-spelare.

Wii är mer en dagiskonsol. Den ÄR jättekul att spela med, särskilt med vänner. Den verkar funka bra, den är liten och sexig. Men den har inte musklerna, high definition, spelen, etc som jag vill ha i ett ordentligt underhållningssystem. Känslan att spela Resistance med 6-kanaligt ljud och 720p upplösning är kraftfull. Wii är som alfapet och uno - alltid roligt, lätt att börja med - medan PS3 är som rollspel - starkare upplevelse, mer nördigt. Med det sagt - jag är rätt sugen på att köpa en Wii nu för att komplettera mitt PS3. Deras användningsområden överlappar inte direkt, så jag är inte orolig. Iofs blir det en burk till som skräpar i hyllan :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Dagiskonsollens nyhetsvärde

Jag nöjer mig nog med att köpa Blu-ray, ser inte nyttan med att köpa både HD-DVD och blu-ray material.
Tja, det beror på vilka format som filmtitlarna kommer i. Som det nu är så verkar det som att olika distributörer verkar binda sig till antingen Blu-ray eller HD-DVD, så väljer man bara den ena av dem så finns risken att man sitter med halva filmutbudet.

Känslan att spela Resistance med 6-kanaligt ljud och 720p upplösning är kraftfull.
Brädar det valfri FPS i 1600*1200 med åttakanaligt ljud?

Liksom, vi har haft brutalgrafik och brutalljud i ett par år nu på våra vanliga PC-maskiner (1024x768, motsvarigheten till 720p, som spelgrafik är ju skitmjäkigt, och 1366x768 är bara 30% mindre mjäkigt). Det har inte gjort mig till en gladare spelare. Jag kan till och med installera Linux på min PC-burk, eller ordbehandla, eller surfa, och som hemmabiomaskin funkar den också alldeles ypperligt. Och den är redan betald. Men det gör mig fortfarande inte till en gladare spelare. Which is kinda my point: PS3 tillför egentligen inget nytt, utom Blu-ray. Resten har jag redan.

Men dagiskonsoller... det var i alla fall nåt nytt.

Big Marco

Läskig
Vänta nu...

Det här blev för många intryck - dels håller jag med Krille i så gott som allt han säger, det är lite läskigt. Dels fick jag så starka Mac vs. PC-vibbar så det kändes som att se Millennium för första gången.

Wii är jättekul. PS3 väntar jag på att få se... Martin, Martin...? ,-)

ripperdoc

Myrmidon
Re: Dagiskonsollens nyhetsvärde

Brädar det valfri FPS i 1600*1200 med åttakanaligt ljud?
Näe. Men hade jag varit rik nog för att fixa ett sådant system som funkar väl med ett hemmabiosystem så hade jag lätt kunnat köpa en hel trave PS3 och Wiis :gremsmile: Jag konstaterade att PS3 är en billig allt-i-ett-lösning jämfört med PC-byggen. De vassaste PC-grafikkorten kostar ju mer än ett helt PS3, lägg sedan till Blu-ray, SACD, DVD. Blueooth, trådlöst, kortläsare, 1000gbit ethernet, flerkanalsljudkort med optisk ut, etc, etc. Det kostar.

Jag HAR redan en stationär mediadator (eller min familj har), men jag gillar det inte, för det är stökigt, går alltid sönder och har alltid kompabilitetsproblem. Det är oerhört befriande att använda en konsol (då menar jag alla konsoler) där allt är plug-n-play (ja, hrm... PS3 vägrade ju visa bild utan HDMI igår :gremwink: ).

Det handlar inte om att jämföra siffror, utan om upplevelse. Jag har ju konstaterat att jag gillar både Wii och PS3, men att det är helt olika saker.

Krille

Super Moderator

De vassaste PC-grafikkorten kostar ju mer än ett helt PS3, lägg sedan till Blu-ray, SACD, DVD. Blueooth, trådlöst, kortläsare, 1000gbit ethernet, flerkanalsljudkort med optisk ut, etc, etc. Det kostar.
Ca 10.000 kronor för ett och ett halvt år sedan, minus Blu-ray och plus en cool låda. Skippar jag lådan skulle jag ha varit nere på 8.300, och idag lär komponenterna vara ännu billigare.

Det handlar inte om att jämföra siffror, utan om upplevelse.
Prexis. Min upplevelse av PS3 (som i stort sett är en fördom, eftersom jag aldrig får peta på någon, eftersom Sony skjuter upp Europa-releasen hela tiden) är att jag redan har en, minus Blu-ray. Och den där uppskjutna Europa-releasen sänker upplevelsen totalt.

ripperdoc

Myrmidon

Ca 10.000 kronor för ett och ett halvt år sedan, minus Blu-ray och plus en cool låda. Skippar jag lådan skulle jag ha varit nere på 8.300, och idag lär komponenterna vara ännu billigare.
På något sätt tvivlar jag att den burken klarar lika mycket som en PS3, eftersom jag själv byggde en mediadator för det priset i somras, och den är inte i närheten så kapabel som PS3:an. Men, jag får väl lita på ditt ord och antar därmed att Skövde inte följer gängse priser på datorkomponenter :gremwink: Jag har ju redan en laptop som kan spela spel 720p och som kan hantera AC3-ljud - men återigen är upplevelsen milsvida från PS3. PS3 är mot PC vad Mac är mot PC - allt bara funkar och ser läckert ut. Samma argument gäller också för Wii, som är mer som en Mac än en PC.

Krille

Super Moderator

På något sätt tvivlar jag att den burken klarar lika mycket som en PS3, eftersom jag själv byggde en mediadator för det priset i somras, och den är inte i närheten så kapabel som PS3:an. Men, jag får väl lita på ditt ord och antar därmed att Skövde inte följer gängse priser på datorkomponenter
...eller så kan man ju anta att det handlar om lite research, och inte bara smäcka ihop vad som helst. Fast det skulle ju ifrågasätta hopsmäckarens kompetens, och det är väl egentligen personangrepp. :gremgrin:

Fast det är inte det som är poängen. Poängen är fortfarande att det enda som PS3 egentligen tillför till mitt digitala hem är Blu-ray. Allt annat, inklusive AC3, högupplöst bild, handkontroller med mängder av knappar och inbyggd vibrator, surf, epost, "bara funkar och ser läckert ut", nätverkande med eller utan sladd, fan, moster och mosters katt, har jag redan i form av en mediadator. Vill jag ha ännu högre upplöst bild så har jag det i arbetsstationen - den jobbar just nu på 3200x1200 (dubbla skärmar) och svettas inte ens.

PS3 är mer prestanda, men egentligen inget nytt. Nintendo satsade inte på mer prestanda, utan på något nytt. Prestandan har jag redan, för den har funnits tillgänglig i ett par år nu. Det är det som är poängen.

Feuflux

omjonasson.se
Någonting nytt

Rubriken i mitt inlägg är, precis som Krille så elegant visar här i tråden, det som gör att Wii är så intressant. Jag menar, jag har blivit intresserad av att skaffa en Wii och jag är med på Svenskt Näringslivs lista över värdelösa konsumenter (eftersom jag aldrig shoppar). Jag behöver förstås köpa en vettig tv för att det ska vara nån poäng alls med att skaffa en konsol.

Men iaf, för mig som är helt oinsatt i konsolvärden (nåja, man lär sig ju en del saker i förbifarten) så verkar PS3, Xbox360, GameCube och allt vad det heter vara i princip exakt samma sak. Det är lite olika spel som släpps och det är säkert lite skillnad på handkontroller och vad som finns inne i lådan (och på vilka DVD-format som de kan hantera, men där brukar jag somna innan jag lär mig nåt). Wii har med handkontrollen en uppenbar skillnad mot alla andra konsoler och blir därför intressant. Vem vet, om jag får ett års betänketid kanske jag t.o.m. skaffar mig en.

ripperdoc

Myrmidon

Billigaste blu-ray i Sverige: 10589:-. Den har inte SACD.

Pris jag betalade för PS3: 3400 kr.

Det räcker för mig. Jag vet faktiskt inte vad vi argumenterar om, mer än hur mkt en mediadator kan kosta. Vi är båda bevisligen prylgalningar, det brukar inte handla om "antingen eller" utan snarare "jag vill ha alltihop". Åtminstone vill jag det. Ha alltihop, alltså. Ja, där ingår din fantastiska mediedator :gremwink:

Krille

Super Moderator

Jag vet faktiskt inte vad vi argumenterar om, mer än hur mkt en mediadator kan kosta.
Hur kan du missa poängen så oerhört mycket? Det handlar inte så mycket om pris, eller ens prestanda, utan avsaknad av något egentligt nytt!

Poängen är att jag redan har samma sorts prestanda, med samma sorts sorts handkontroller och samma sorts spel och samma sorts uppkopplingsmöjlighet, som en PS3. Den har helt enkelt inget nytt att komma med, utom Blu-ray.