Nekromanti SAGA 2nd Edition...

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Saga - nybörjarrollspelet

Saga är inte framröstat som bästa nybörjarrollspel, det var recensenten (Dante) som tyckte det var det mest nybörjarvänliga rollspelet just då. Rätt ska vara rätt.

Och redaktionen på Fenix vet jag gillar spelet också.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Re: Saga - nybörjarrollspelet

Här gäller det nog att hålla ordning på distinktionen "nybörjarrollspel" vis a vi "nybörjarvänligt rollspel". Saga är det senare. Det genom vissa kvaliteter som kan uppskattas av alla, däribland tydlig textbehandling, kompletthet, regellätthet och ett allmänt icke-pretentiöst tillval.

Det förra (nybörjarrollspel) tror jag är vanskligt att försöka göra. För vem vill egentligen se sig som en nybörjare? Och hur länge är man nybörjare? Tre spelmöten? Fem? Sju? Måste man sedan köpa ett nytt spel?
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Re: Saga - nybörjarrollspelet

Väldigt intressant. Det kanske helt enkelt är en slump. Format, illustrationer och det faktum att det just nu inte finns andra nybörjarvänliga rollspel kanske är vad som gör det så populärtjust nu. Precis som du säger så är spelvärlden ganska långt från att vara rollspelsfortsättning på att spela Baldurs Gate eller Quest for Glory (min tonårstids dataspel). Samtidigt är den inte så oerhört invecklad, kanske just eftersom den inte är ett lapptäcke.

Vad ser du för målgrupp framöver? Erfarna culture gamers eller de som är nya inom rollspel?
(Det ena behöver inte nödvändigtvis utesluta det andra)
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
207
Re: Saga - nybörjarrollspelet

Man kan inte vara nybörjare på rollspel eftersom rollspel inte är en tävling och därför kan man inte vinna eller vara bäst:)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Saga - nybörjarrollspelet

Nero said:
Vad ser du för målgrupp framöver? Erfarna culture gamers eller de som är nya inom rollspel?
(Det ena behöver inte nödvändigtvis utesluta det andra)
Nästa edition av Saga ska vara ett regellätt fantasyrollspel, med fokus på de spelare som gillar mer medeltid och culture gamng än "fantasy-fantasy.. lite som i Song of Ice and Fire-böckerna". Det finns monster och magi, men det handlar mest om människor och deras konflikter.

Mitt nya rollspel Fantasy! riktar sig mer mot de som vill ha mer sword & sorcery och monster. Där är det helt OK med lapptäckesvärldar. Är det coolt, släng in det.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,868
Några synpunkter:

- Jag är väldigt förtjust i formatet och layouten över lag. Mycket behändigt men samtidigt stiligt.

- "Flytta ut" texten lite på sidorna, dvs öka innermarginalen eller vad det kallas. Jag får bryta upp min bok obehagligt mycket för att kunna läsa ordentligt.

- Ha aningen mörkare färg på texten. Den är lite svårläst om man inte har perfekta förhållanden.

- En eller två böcker-frågan är lurig. Å ena sidan är jag otroligt störd när en detaljerad världsbeskrivning, monster-stats och introäventyr finns i den bok som spelarna ibland vill bläddra i. Å andra sidan är det ju smidigt med allt-i-ett, och det säljer väl mer antar jag. En lösning vore ju två böcker, men att de alltid säljs ihop. Kanske inte en box, men nån slags "hylsa" eller dylikt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Necross said:
Några synpunkter:

- Jag är väldigt förtjust i formatet och layouten över lag. Mycket behändigt men samtidigt stiligt.

- "Flytta ut" texten lite på sidorna, dvs öka innermarginalen eller vad det kallas. Jag får bryta upp min bok obehagligt mycket för att kunna läsa ordentligt.

- Ha aningen mörkare färg på texten. Den är lite svårläst om man inte har perfekta förhållanden.

- En eller två böcker-frågan är lurig. Å ena sidan är jag otroligt störd när en detaljerad världsbeskrivning, monster-stats och introäventyr finns i den bok som spelarna ibland vill bläddra i. Å andra sidan är det ju smidigt med allt-i-ett, och det säljer väl mer antar jag. En lösning vore ju två böcker, men att de alltid säljs ihop. Kanske inte en box, men nån slags "hylsa" eller dylikt.
Snabba svar:

Jag gillar formatet själv, kanske gör det en aning större dock. Men bara lite, inget A4- eller Letter-format.

Innermarginalen blev för liten, den skulle vara 5 mm bredare.

Tyvärr kommer nog trycket bli svart, har nog inte råd med en PMS-färg.

2 böcker eller en, det är frågan. Jag gillar allt i ett-tanken. Kan tänka mig en kombo, att böckerna går att köpa var för sig, eller som ett paket. En del spelare kanske känner att det räcker med en billigare och tunnare regelbok.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,613
Location
Malmö
Hej Tomas!

Jag har tänkt en del på de påståenden som finns kring att Saga skulle vara ett nybörjarspel- och jag håller verkligen med om att det är ett (mycket bra!) spel för vuxna. Helt klart.

Jag var i en situation på jobbet för ett tag sedan där jag träffade en pojke som hade mycket svårt för att lära sig läsa- han älskar dock fantasy och har börjat pilla med typ Talisman, eller vad det var. Jag lovade hans föräldrar att sätta ett bra nybörjarrollspel i handen på honom. Och så stod jag där med Sag men tänkte att det passar fan inte alls. Han gillar starka färger, drakar, demoner, feta riddare, fight med magi och dramatiska poser. Hur äkta medeltiden är, och hur mycket culture gaming som är möjligt i spelet är helt ointressant.

Att reglerna har lite fler eller lite färre tabeller eller tärningsslag har vad jag vet aldrig påverkat en nybörjargrupp i ena eller andra riktningen- när man sitter med sitt första rollspel så antar man ju att det är så det ska vara.

Så, lite OT- fortsätt tänka i vuxenbanor, lätt!

Sen skulle jag välja att lägga en röst på två böcker, om du inte planerar att kapa en massa saker i det som redan finns. Jag tror att det är en otroligt stor skillnad i tröskel att börja spela- på ett spel med ett par äventyr, och ett spel utan färdiga äventyr och kampanjmaterial. Är det något man ska satsa på (vad jag tror...) om man vill få sitt spel spelat så är det saker som gör att grupper kan köra igång direkt, nu, helst ikväll. Efter att man fastnat för spelet finns det mkt plats för att modda och skriva eget och så, men jag tror det flesta grupper behöver en lätt väg in.

Och då känns det rätt att satsa mkt på det materialet.

Sen är det klart "estetiskt" rätt att ha en enda bok i bokhyllan... Känns bättre på något sätt... Men den skrivs ju inte för att stå där i bokhyllan och vara så där sabla estetisk...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Superkort svar. ska precis ut:

Tror inte Saga är ett spel för unga nybörjare, men det finns trots allt äldre nybörjare också. En gång på tidigt 90 tal körde jag CoC, Gurps och RQ med ett nybörjargäng som var ca 45 år i snitt... bara för att nämna ett exempel.

(...sen vet jag flera yngre spelare som kör Saga.. Just för att det inte känns ungdomsinriktat).

Näste ed. kommer ha mer kampanjmaterial, så det kommer kanske behövas 2 böcker. När det gäller reglerna kanske det tillkommer några sidor.. 8 kanske. Där handlar det om lite småfix mest.
 

Bethlen

Veteran
Joined
10 Jul 2010
Messages
4
Location
Stockholm
Kan bara flika in, ang. fler för och nackdelar, att "Manodepressiv" leder till ohyggligt intressanta karaktärer. Inled varje dag med att slå en T6. 1-3 = Depressiv, 4-6 = Manisk.

Jag och mina vänner började med Rollspel i början av denna sommaren, med Saga, och ser än ingen anledning att byta (ev. till Parallell Worlds för en Västern-roll nån gång i framtiden) och personligen spenderar jag gärna pengar på en "2nd Edition". Vi planerar att spendera en kväll någon gång framöver med att lägga till egna fördelar och nackdelar etc. Kan ta och posta våra tillägg när vi är klara, så kanske du kan hitta någonting intressant, om du skulle vilja. :gremsmile:

(Alkemi kan gärna få lite förklaringar på hur det fungerar i en 2nd Edition, för övrigt)
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Älskar att du drar Sagas regler till lite mer Indie inspirerat( Att du kan använda dina nackdelar/fördelar till mer).

Något jag önskar se i Saga är mer om världen, jag gillade inte att Saga förutsätter att du är bekant med medeltidens samhälle och makt positioner.
Något som kanske börs gå in närmare för att förtydliga.

Samt lite mer För och Nackdelar :gremlaugh:
Och mer fluff :gremlaugh:!

Och kanske att nya regelboken blir mer som en klassisk rollspels bok, smalare men större. Tycker det är jobbigt att läsa regler i sånt litet format xD
Men det är ju bara ett personligt önskemål ;D

Annars, kör på!
Du gör ett underbart jobb och Saga är grymt bra.
(Brukar modda det lite för att spela Götterdemmerung)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Arfert said:
Vad vill ni ha med? Några tankar?
Ja, något för många tankar för att jag ska ha lyckats formulera mig ordentligt. Idag kom jag att tänka på något konkret dock, så jag bara slänger ut det. Det gäller språk.

Jag gillar Andys alternativa språkregler från Saga Trudvang och skulle gärna se dem i grundreglerna, kanske en aning modifierade.

Till detta skulle det vara bra med en liten ruta där några av språken i Arcaria listas, lite flufftext kring hur de förhåller sig mellan varandra, och nåt ord om hur de skrivs.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
DeBracy said:
Arfert said:
Vad vill ni ha med? Några tankar?
Ja, något för många tankar för att jag ska ha lyckats formulera mig ordentligt. Idag kom jag att tänka på något konkret dock, så jag bara slänger ut det. Det gäller språk.

Jag gillar Andys alternativa språkregler från Saga Trudvang och skulle gärna se dem i grundreglerna, kanske en aning modifierade.

Till detta skulle det vara bra med en liten ruta där några av språken i Arcaria listas, lite flufftext kring hur de förhåller sig mellan varandra, och nåt ord om hur de skrivs.
Ja det är kanske nåt intressant att ha med, om man går ännu mer mot culture-gaming... Nån språkkunnig som kan tänka sig lite input där?

Tror att det ska finnas typ sex huvudspråk... ett "nordiskt", gammelalbiska, Lingua pannona, språket de talar i Khamad och Seyadh, arlanska och belagriska... plus språk för ickemänskliga raser..
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Siffner said:
Älskar att du drar Sagas regler till lite mer Indie inspirerat( Att du kan använda dina nackdelar/fördelar till mer).

Något jag önskar se i Saga är mer om världen, jag gillade inte att Saga förutsätter att du är bekant med medeltidens samhälle och makt positioner.
Något som kanske börs gå in närmare för att förtydliga.

Samt lite mer För och Nackdelar :gremlaugh:
Och mer fluff :gremlaugh:!

Och kanske att nya regelboken blir mer som en klassisk rollspels bok, smalare men större. Tycker det är jobbigt att läsa regler i sånt litet format xD
Men det är ju bara ett personligt önskemål ;D

Annars, kör på!
Du gör ett underbart jobb och Saga är grymt bra.
(Brukar modda det lite för att spela Götterdemmerung)
Tror att den/de nya boken/böckerna kommer bli större än nu, men inte riktigt lika stort som A4, nånstans däremellan.

Resten av önskemålen är noterade... :gremsmile:

Mer fluff blir det helt klart. Men behövs verkligen fler för och nackdelar?

Trodde min förklaring om feodalismen mm i boken räckte till, ville inte bli överdrivet detaljerad. Men det kanske finns grejer som kan förtydligas. Albion är som medeltiden, en ändå inte, gjorde en hel del förenklingar, för att underlätta. För mycket att hålla reda på annars, kanske.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Arfert said:
Mer fluff blir det helt klart. Men behövs verkligen fler för och nackdelar?
Behövs och behövs... jag tycker det är rätt trevligt att ha en del att välja mellan, men det kanske vore bättre att ge exempel på hur man kan bygga en ny utifrån någon av de existerande än att krysta in en massa nya? De flesta För- och Nackdelar jag har gjort är ju i princip mer specifika versioner på de redan befintliga.

Samtidigt, ska man vara krass är det kanske inget som behöver vara med i boken. Lite godis kan gott sparas till hemsida eller blogg också.

Arfert said:
Trodde min förklaring om feodalismen mm i boken räckte till, ville inte bli överdrivet detaljerad. Men det kanske finns grejer som kan förtydligas. Albion är som medeltiden, men ändå inte, gjorde en hel del förenklingar, för att underlätta. För mycket att hålla reda på annars, kanske.
Jag har läst på lite nu när jag funderat på vad man skulle göra fluff av och det är verkligen som du säger, det är otroligt mycket att hålla reda på. Istället för att helt grotta ner sig tror jag man skulle kunna komma ganska långt med att lyfta fram de två frågorna »Vem tjänar jag?« och »Vilka är min familj?«. På nåt sätt är det väl kärnan i det medeltida samhället.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
436
Location
Jönköping
Arfert said:
På något sätt ska man kunna använda Fördelar och Nackdelar för att antingen få Erfarenhetspoäng eller Hjältepoäng eller båda. Lite som i Fate.
Jag gillar verkligen mekaniken kring complications i det nya DC Adventures. Complications (typ nackdelar) formuleras helt fritt (det finns många exempel i regelboken) och kan aktiveras av antingen spelledaren eller spelaren själv. Aktivering av en complication ger en hero point. Hero points är väldigt kraftfulla i spelet.

Något liknande borde funka i Saga.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,626
Location
Maastricht
Ang språken så beror det väl på hur starkt länkade de är till några av vår världs språk, vilket jag antar att de är.

Men vad som därimot kanske skiljer är hur folkgrupper vandrat och rört sig och på så sätt vilka språk som är släkt med varandra. Annars är det inte så svårt väl?
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
En liten grej bara. Kunde man inte slopat KP och istället haft haft direkt skadetröskel a la D6 och Västmark?
Kanske som en sorts alternativ regel?
Avskyr KP, Saga funkar ju ändå på grund av att du inte har så många och du får inte lätt fler som i t.ex. DnD och Dragon Age. Men ja, bara en tanke.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har inga problem med KP alls.

KP upplever jag som mer elegant och flexibelt, skalbart, än skadetrösklar. Och egentligen är ju KP också en slags skadetröskel. Så jag känner inte att behovet finns.

Visst kan man tänka sig ett alternativt system. Men om det kommer i boken är tveksamt.
 
Top