Nekromanti Saga eller Hjältarnas tid?

JJoghans

Regelknackare
Jag har inte läst Saga, så jag kan inte uttala mig om det.

Jag kan dock säga några ord om Hjältarnas Tid, och - tyvärr - är det inte ett spel jag egentligen vill rekommendera. HT marknadsförs som en "enklare" version av järnålders-fantasyspelet Järn. Jag tycker dock inte att det verkar enklare. De har skalat bort det som gjorde Järn bra, och lagt till märkligt överkomplicerade tärningsmekanismer. Det finns några coola arter i spelet, men i övrigt saknar det miljöer. Om du lutar åt Hjältarnas Tid - skaffa då Järn istället. Det är ett bättre spel i min mening.

luddwig

Lawful evil
Jag gillar Fantasy! som är gjort av Arfert som också gjort Saga. Fantasy! har ett enkelt och stabilt regelsystem samt en del riktigt inspirerande äventyrsmaterial.

Bolongo

Herr Doktor
HT, lätt.

För övrigt håller jag inte med om något som Dazumal skrev. ;)

Eller något som luddwig skrev, för den delen...

2097

deleta mitt konto tack
Dazumal;n228876 said:
De har skalat bort det som gjorde Järn bra, och lagt till märkligt överkomplicerade tärningsmekanismer.
Ge oss detaljer kära Daz! Vad saknar du från Järn och vad är tärningsmekanismerna i HT?

Jag har full förståelse för hur ett nerstrippat spel kan bli krångligare och sämre än orginalet. Som Fate Core vs Fate Accellerated Edition. Jag hatar FAE och raderade just en lång paragraf om varför. Men jag gör det. Tycker bättre om estetiken i FAE och att det är en smidigare och tunnare bok. Men det är ett krångligare och mer svår-spelat och mer svår-spellett spel. (Att dom slog ihop stress tracksen var dock bra, det borde ha varit default.)

Men, för att sammanfatta: Hjältarnas Tid är det nerstrippade Järn (om inte Dazumal kan motbevisa utsagan) medan FOSG är det nerstrippade Saga. Stämmer detta?

Så frågeställningen jämför ett "lillasyster"-spel, HT, med ett "storasyster"-spel, Saga. Stämmer det?

Av dessa fyra spel vet jag mest om Fantasy.
Jag tycker inte Fantasy! är så dumt förutom namnet men det fyller en överbefolkad nisch av nerstrippade fantasyspel. Skaver oftast i mig när jag spelar dom för dom är så nära min favorit, D&D, att jag sitter och tänker... ok, detta är ju kul men varför kör vi inte nån retroclone (älska Svärd & Svartkonst ex vis) eller femman. Ungefär som att Black Spy är ett roligt kortspel men om jag ändå spelar sticktagning varför spelar jag inte hellre nått precision bidding spel som Nittionio. Eller schack är ju kul men vi skulle kunna spela 960. Eller gonnect är ju kul men vi skulle kunna spela go. Spelet skulle kunna vara världens näst bästa spel och jag tänker njaej... varför spelar vi inte det bästa istället? Om dom slåss om samma nisch dvs. Totalt annorlunda spel som Burning Wheel och Dungeon World som är så otroligt mycket sämre än Fantasy!OSG (förutom namnen) skulle jag vara mycket mer intresserad av att spela just för att dom inte "konkurrerar" om samma utrymme i mitt huvud lika mycket.

Blir nyfiken på HT nu när jag kikar på det.

2097

deleta mitt konto tack
Eftersom jag tycker att "vad är ett rollspel"-inte räcker så blir jag nyfken på om HT "räcker" för att lära ut rollspel.

luddwig

Lawful evil
Det lilla jag hunnit läsa av Saga så finns det inget tydligt släktskap med Fantasy!. Saga använder T20, Fantasy! ett pölsystem med T6:or. Just det sistnämnda gör att jag inte heller upplever Fantasy! som en direkt konkurrent till gammel-DnD, SåS m.fl. Skillnaderna i regelbygget ger en annan känsla även om allt är retro. I övrigt instämmer jag med dig 2097, Fantasy! vinner inget pris för sitt namn.

Bolongo

Herr Doktor
2097;n228899 said:
Ge oss detaljer kära Daz! Vad saknar du från Järn och vad är tärningsmekanismerna i HT?
.
Nu håller jag som sagt inte med Dazumals omdöme, så jag ger mitt perspektiv istället.

HT gör egentligen bara två förenklingar jämfört med Järn: ersätter två typer av modifikationer med en, och eliminerar valet av taktiska stanser i strid.

Båda spelen använder en BRP/Pendragon-mekanism i grunden: slå d100, få så högt värde på tärningarna som möjligt men utan att gå över ditt färdighetsvärde.
I andra BRP-spel finns traditionellt bara ett sätt att hantera svårighetsmodifikationer: ge plus eller minus på färdigheten (alternativt multiplicera eller dividera färdigheten med någon faktor).
Järn komplicerar detta genom att olika sorters påverkan ger antingen en traditionell färdighetsmodifikation eller en resultatmodifikation (ex.vis om du har en resultat mod på +20, räknas ditt slag på 55 som om det vore 75, vilket gör att du vinner motsatta slag oftare). Detta tillåter mer finlir, men till priset av mer att hålla i minnet: man behöver ha koll på när vilken typ av modifikation skall användas. Det löser inte heller vad många verkar anse som ett grundproblem med BRP: huvudräkningen som måste göras i stundens hetta.
HT ersätter allt detta med ett helt nytt system för modifikationer som inte kräver någon huvudräkning utan bara tittar på tärningarnas siffror. Jag skall inte gå in på detaljerna här eftersom det blir så mycket terminologi. Jag kan bara säga att tvärtemot vad Dazumal hävdar så är det i mitt tycke enklare och snabbare.

Den andra ändringen är att där Järn försöker bemöta ett annat vanligt klagomål mot BRP - att det inte finns några val att göra i strider - genom att göra val av taktik till ett centralt tvång, väljer HT att skala tillbaks till utgångsläget för att vara mer nybörjarvänligt.

Bolongo

Herr Doktor
2097;n228901 said:
Eftersom jag tycker att "vad är ett rollspel"-inte räcker så blir jag nyfken på om HT "räcker" för att lära ut rollspel.
I HT-boxen finns två böcker: reglerna och ett "starthäfte" som i själva verket är en serie nybörjar-äventyr med extremt tydliga instruktioner till SL om vad som skall göras varje steg av vägen. Är det tillräckligt tydligt för en total nybörjare? Det kan jag omöjligt bedöma. Men det är det tydligaste jag någonsin sett.

Staffan

Myrmidon
2097;n228899 said:
Jag är inte Daz, men det som är lite udda med Hjältarnas Tid (i alla fall ur en gammal rollspelsrävs synvinkel) är hur svårigheter hanteras, med slag som "öppnas" respektive "spärras" med X steg. Systemet är T100-baserat, och om ett slag är öppnat/spärrat med X steg så kommer en entalssiffra från 1 till X automatiskt att vara lyckad/misslyckad, oavsett färdighet.

Alltså, om du har 58 i din färdighet och ska göra något ganska lätt (öppnat två steg) så lyckas du på: 01-58, 61-62, 71-72, 81-82, samt 91-92. Om det i stället hade varit ganska svårt (spärrat två steg) så lyckas du på 03-10, 13-20, 23-30, 33-40, 43-50, samt 53-58.

En annan sak som vissa tycker är udda är att motståndssituationer hanteras med "Pendragon-slag", alltså att den som slår högst men ändå lyckas vinner.

2097

deleta mitt konto tack
Är det... eine rälsemacherfrau? eller är det ett mer "gå vart ni vill" förgrenat grottkräl a la Jennell Jaquays?

Bolongo

Herr Doktor
2097;n228916 said:
Är det... eine rälsemacherfrau? eller är det ett mer "gå vart ni vill" förgrenat grottkräl a la Jennell Jaquays?
Menar du starthäftet i HT?
Man kan säga att det finns två delar.
Den första kan väl kallas "rälsad" eftersom det är en serie bestämda scener, som var och en är skapta för att lära ut specifika regelmekanismer. Det är som en tutorial i ett dataspel.
Den andra delen är mer av en öppen situation. En sandlåda i miniatyr.

Staffan

Myrmidon
Dazumal;n228876 said:
Jag har inte läst Saga, så jag kan inte uttala mig om det.

Jag kan dock säga några ord om Hjältarnas Tid, och - tyvärr - är det inte ett spel jag egentligen vill rekommendera. HT marknadsförs som en "enklare" version av järnålders-fantasyspelet Järn. Jag tycker dock inte att det verkar enklare. De har skalat bort det som gjorde Järn bra, och lagt till märkligt överkomplicerade tärningsmekanismer. Det finns några coola arter i spelet, men i övrigt saknar det miljöer. Om du lutar åt Hjältarnas Tid - skaffa då Järn istället. Det är ett bättre spel i min mening.
Jag skulle inte säga att det marknadsförs som ett nerstrippat Järn. Det enda stället jag hittar Järn nämnas i samband med Hjältarnas Tid på Helmgasts sida är en intervju där Krille säger att "Eon och Järn är spel för erfarna spelare, och kan vara rätt komplicerade med stora inslag av culture gaming. Vi tyckte det saknades ett enkelt introduktionsspel utan så mycket krusiduller, och som gärna inte riktar sig uteslutande mot unga/medelålders vita män."

Järn handlar till stor del om klanen och dess inbördes (och i viss mån utbördes) relationer, medan Hjältarnas Tid är ett mer traditionellt äventyrsspel. Mekaniskt har de rätt stora likheter, men de syftar till helt olika saker. Om du sätter Järn i händerna på ett gäng nybörjare så kommer de inte att förstå någonting av vad det handlar om, medan Hjältarnas Tid i alla fall försöker sig på att vara pedagogiskt och förklara hur rollspelande går till, och presenterar olika moment steg för steg. Eftersom jag inte själv är nybörjare har jag svårt att avgöra hur bra det lyckas, men man har följt mer eller mindre samma mall som i FFGs nybörjar-versioner av Star Wars.

2097

deleta mitt konto tack
Staffan;n228914 said:
Alltså, om du har 58 i din färdighet och ska göra något ganska lätt (öppnat två steg) så lyckas du på: 01-58, 61-62, 71-72, 81-82, samt 91-92. Om det i stället hade varit ganska svårt (spärrat två steg) så lyckas du på 03-10, 13-20, 23-30, 33-40, 43-50, samt 53-58.
Denna typ av shenanigans låter lite som Unknown Armies med sina också rätt ointuitiva probs. I fallet UA var det motiverat av lite Merricat-style magiskt tänkande.

Känns också som en sån där ever-so-clever kill-your-darlings-mekanik som designers kan ha svårt att släppa.

Jag skulle istället ha löst det med att inte ha några svårighetsgrader alls. Allt är lika lätt.
Men, kan ju bero på att jag inte bryr mig lika mkt om granularity eller realism men bryr mig desto mer om objektivt SL:ande och svårighetsgrader är en subjektivitet som kommer in. (Det måste ju finnas subjektiva saker annars sitter man där med nåt jäkla Descent och det går inte längre att riva loss tapeterna från dungeonen för att skydda sig mot papier mache-vålnaden från Sirius. Men, det ska vara lagom mkt sånt, och en massa svårighetsbedömning gör mig inte glad.)

Eller, om det ändå är "slå mitten" a la pendragon... kunde dom inte bara ha gjort en plain vanilla "slå över X men slå under Y"-lösning? Jaja. All lyckönskning åt spelet. Skulle också vilja att det fanns ETT bra enkelt fantasyspel som alla spelade, så det blev lite nätverkseffekt ("ska vi spela drakar?"). Men vi är just nu i en kreativ period med mycket utveckling och finkar på olika öar, och kanske är det något gott i det. Vi får väl hoppas att dom bästa klarar sig men nätverkseffekten brukar ju historiskt inte gynna dom bästa utan bara dom som råkar ha tur. Eller ja diverse andra worse is better-argument a la Richard Gabriel.

PS jag tycker HT ser snyggt ut

---

Ja, starthäftet i HT.
Bolongo;n228918 said:
Den andra delen är mer av en öppen situation. En sandlåda i miniatyr.
Hurra för detta!!!! Min uppskattning av HT steg nu 100°.

Bolongo

Herr Doktor
2097;n228923 said:
Denna typ av shenanigans låter lite som Unknown Armies med sina också rätt ointuitiva probs. I fallet UA var det motiverat av lite Merricat-style magiskt tänkande.
Som sagt, motivationen här är snarare pedagogisk. Och visst, vi har tidigare diskuterat här på forumet det på sätt och viss ointuitiva att modifikationer drabbar dig väldigt olika beroende på vilken din färdighet är. Men vill du verkligen diskutera det rekommenderar jag litet trådnekromantik:
https://www.rollspel.nu/threads/654...neras med motsatta slag (i exempelvis strid).

Arfert

Facit
Saga, för att du får en snygg bok, rätt klassiska men enkla regler, en genomarbetad kampanjvärd med massor att läsa, samt ett gäng äventyr. Allt i en bok. Och så har SFbok rea på Saga. Bästa svenska spelet för det priset. Mycket för pengarna.

Tillägg:

Jag höll ju på att glömma att Myling har köpt en massa Saga och har en sjukt billig SagaGames-kampanj!

Fantasy! hos Myling

Saga hos Myling

Zadrith

Hero
I vår förening i Växjö kör vi rollspel för nybörjare i Studiecirkelform och riktar den mot högstadie- och gymnasieelever. Vi har kört en testcirkel och ska köra igång en på riktigt nu på torsdag. Vi använder Hjältarnas tid och det fungerar väldigt bra. BRP lösningen där färdigheter beskrivs med procentchansen att lyckas gör det väldigt lätt att bedöma sina möjligheter. Systemet med öppnade och spärrade slag har också varit lätt för alla att ta till sig.

Jag har aldrig spelat Saga så jag kan inte jämföra de två. Men Hjältarnas tid är onekligen ett väldigt bra nybörjarspel. Fast det är lite synd att det framställs som framför allt ett sådant för även om jag har varit rollspelare i över trettio år så är det just nu det system jag helst använder.