JagGillarSaker
Veteran
Ja, vad tycker ni?
Ge oss detaljer kära Daz! Vad saknar du från Järn och vad är tärningsmekanismerna i HT?Dazumal;n228876 said:De har skalat bort det som gjorde Järn bra, och lagt till märkligt överkomplicerade tärningsmekanismer.
Nu håller jag som sagt inte med Dazumals omdöme, så jag ger mitt perspektiv istället.2097;n228899 said:Ge oss detaljer kära Daz! Vad saknar du från Järn och vad är tärningsmekanismerna i HT?
.
I HT-boxen finns två böcker: reglerna och ett "starthäfte" som i själva verket är en serie nybörjar-äventyr med extremt tydliga instruktioner till SL om vad som skall göras varje steg av vägen. Är det tillräckligt tydligt för en total nybörjare? Det kan jag omöjligt bedöma. Men det är det tydligaste jag någonsin sett.2097;n228901 said:Eftersom jag tycker att "vad är ett rollspel"-inte räcker så blir jag nyfken på om HT "räcker" för att lära ut rollspel.
Jag är inte Daz, men det som är lite udda med Hjältarnas Tid (i alla fall ur en gammal rollspelsrävs synvinkel) är hur svårigheter hanteras, med slag som "öppnas" respektive "spärras" med X steg. Systemet är T100-baserat, och om ett slag är öppnat/spärrat med X steg så kommer en entalssiffra från 1 till X automatiskt att vara lyckad/misslyckad, oavsett färdighet.2097;n228899 said:Ge oss detaljer kära Daz! Vad saknar du från Järn och vad är tärningsmekanismerna i HT?
Menar du starthäftet i HT?2097;n228916 said:Är det... eine rälsemacherfrau? eller är det ett mer "gå vart ni vill" förgrenat grottkräl a la Jennell Jaquays?
Jag skulle inte säga att det marknadsförs som ett nerstrippat Järn. Det enda stället jag hittar Järn nämnas i samband med Hjältarnas Tid på Helmgasts sida är en intervju där Krille säger att "Eon och Järn är spel för erfarna spelare, och kan vara rätt komplicerade med stora inslag av culture gaming. Vi tyckte det saknades ett enkelt introduktionsspel utan så mycket krusiduller, och som gärna inte riktar sig uteslutande mot unga/medelålders vita män."Dazumal;n228876 said:Jag har inte läst Saga, så jag kan inte uttala mig om det.
Jag kan dock säga några ord om Hjältarnas Tid, och - tyvärr - är det inte ett spel jag egentligen vill rekommendera. HT marknadsförs som en "enklare" version av järnålders-fantasyspelet Järn. Jag tycker dock inte att det verkar enklare. De har skalat bort det som gjorde Järn bra, och lagt till märkligt överkomplicerade tärningsmekanismer. Det finns några coola arter i spelet, men i övrigt saknar det miljöer. Om du lutar åt Hjältarnas Tid - skaffa då Järn istället. Det är ett bättre spel i min mening.
Denna typ av shenanigans låter lite som Unknown Armies med sina också rätt ointuitiva probs. I fallet UA var det motiverat av lite Merricat-style magiskt tänkande.Staffan;n228914 said:Alltså, om du har 58 i din färdighet och ska göra något ganska lätt (öppnat två steg) så lyckas du på: 01-58, 61-62, 71-72, 81-82, samt 91-92. Om det i stället hade varit ganska svårt (spärrat två steg) så lyckas du på 03-10, 13-20, 23-30, 33-40, 43-50, samt 53-58.
Hurra för detta!!!! Min uppskattning av HT steg nu 100°.Bolongo;n228918 said:Den andra delen är mer av en öppen situation. En sandlåda i miniatyr.
Som sagt, motivationen här är snarare pedagogisk. Och visst, vi har tidigare diskuterat här på forumet det på sätt och viss ointuitiva att modifikationer drabbar dig väldigt olika beroende på vilken din färdighet är. Men vill du verkligen diskutera det rekommenderar jag litet trådnekromantik:2097;n228923 said:Denna typ av shenanigans låter lite som Unknown Armies med sina också rätt ointuitiva probs. I fallet UA var det motiverat av lite Merricat-style magiskt tänkande.