Krille
Super Moderator
Antag att ni fick i uppdrag att skriva ett nytt Sagan om Ringen-rollspel. Ni har ett helt batteri med tolkienister bakom er som kan skriva mängder med bakgrundsfakta, inklusive saker som Ar-Pharazons skostorlek, så bryr er inte om bakgrunden.
Vad jag är ute efter är reglerna som fångar Midgårdsstämningen. Och nu talar vi inte enbart strid eller ens magi, utan rubbet, inklusive fördärv, hjälteregler som inte enbart innebär att hjältar är tokbäst, ståryflöde, vildmarksregler, fältslag och så vidare. Rubbet, helt enkelt. Kriterierna är att reglerna ska fånga Midgårdsstämningen, det vill säga fundamentala saker som gör Midgård till Midgård, inte saker som gör renässansen till renässansen eller wushu till wushu.
Och bara för att vara tydlig: jag är inte intresserad av "kör friform", "MERP finns redan" eller "sådant ska spelledaren sköta". Det är inte intressant för diskussionen. Utgå från att du gillar regler (till och med enkla regler, men dock regler), alla andra Sagan om Ringen-rollspelsskapare har misslyckats, och att spelledaren är inkompetent och inte vet hur man gör.
Vad jag är ute efter är reglerna som fångar Midgårdsstämningen. Och nu talar vi inte enbart strid eller ens magi, utan rubbet, inklusive fördärv, hjälteregler som inte enbart innebär att hjältar är tokbäst, ståryflöde, vildmarksregler, fältslag och så vidare. Rubbet, helt enkelt. Kriterierna är att reglerna ska fånga Midgårdsstämningen, det vill säga fundamentala saker som gör Midgård till Midgård, inte saker som gör renässansen till renässansen eller wushu till wushu.
Och bara för att vara tydlig: jag är inte intresserad av "kör friform", "MERP finns redan" eller "sådant ska spelledaren sköta". Det är inte intressant för diskussionen. Utgå från att du gillar regler (till och med enkla regler, men dock regler), alla andra Sagan om Ringen-rollspelsskapare har misslyckats, och att spelledaren är inkompetent och inte vet hur man gör.