Nekromanti !! Sagan om ringen !! LÄS NU!!

Ludo

Veteran
Hej alla glada rollspelare!

Några av mina vänner köade till Sagan och Ringen och köpte en biljett till mig. Det enda som gällde för oss var premiärvisningen men dom ända biljetterna till den var i, hör och häpna, TÄBY. Inget ont om Täby, men det är en bra bit från min bostad, och speciellt jobbigt mitt i natten.

Därför undrar jag om det finns någon barmhärtig själ som har 2 eller fler biljetter till premiärvisningen till salu? Till bästa möjliga biograf, gärna Rigoletto eller Sergel om det är möjligt, men andra går också bra.
Jag betalar bra och kan även byta min biljett om det är så, samt lägga emellan en slant!

Om ni har biljetter svara på forumet eller maila mig på: ludde_hellberg@hotmail.com

Tack på förhand!

Herr Ågren

Veteran
Vad är detta för förnuftsvidrig hysteri? Varför måste alla springa på stora "galapremiären"? För att spana efter B-kändisar eller? Sen när har biofilmer ett "bäst före"-datum?

Jag bara undrar. Och nej, jag har inga biljetter att sälja.

Sadaigh

Swordsman
Svar till Herr Ågren...

Hej Herr Ågren. Det finns vissa personer som gillar att läsa, däribland jag. Men man vill inte läsa vad som helst, eller hur?
Alltså läser man J.R.R. Tolikens böcker, bla. Sagan om Ringen. Och om man då är ett "freak" av hans böcker, så är det väl upp till var & en om man vill gå på premiären av historiens bästa film! Så skit du i det! För det är en speciell känsla att kolla på den på premiären!

Förresten: Visste ni att Sagan om Ringen ses över hela världen samtidigt. Det är därför Sagan om Ringen kommer att visas 24:01 natten mellan den 18 - 19 December

Sagan om Ringen rular fett!!!!!!!! Yahhooo!!!
Själv har jag också biljetter till premiären, men tyvärr så har jag bara EN, sorry!

Ludo

Veteran
Re: Svar till Herr Ågren...

Jag ska säga att jag håller med dig fullständigt Sadaigh. Men enligt mig räcker det med att bara spela rollspel för att förstå vilken otrolig film det är. Jag har sett trailern, och det räckte gott och väl för att övertyga mig om hur överlägsen filmen kommer att bli alla andra filmer som skapats och kanske rentav bättre än alla filmer som kommer att skapas.
Jag vill helt enkelt vara en av dem som såg den först. Och om man är en fanatiker av rollspel eller tolkien tycker jag inte att det borde vara svårt att förstå.
Om du inte vill se den först herr ågren, skiter jag fullständigt i. Men jag har stor förståelse för alla som låg utanför biografen och frös natten till den 19:e november.

Men det där med världspremiären har jag inte riktigt förstått. Att den har premiär i Sverige klockan 00:01 är jag väl medveten om, men med tanke på tidszonerna, hur fungerar det då? Är det bara dagen som är samma eller är det tiden också?

Tack för ditt svar Sadaigh, men synd att du bara har en biljett. Men men, trots att jag kommer att få se filmen på en liten biograf många mil hemmifrån är det definitift värt både pengarna och mödan. /images/icons/wink.gif

Gabriel_UBBT

Warrior
Käre Ludo...

Jag känner mig djupt sårad och förorättad av ditt inlägg om Täby... /images/icons/wink.gif Nää... Men faktiskt så är inte täbys salonger så dåliga... Alla fall inte den bästa som SoR garanterat kommer visas i... Det är bra ljud och så... Själv fick min flickväns kompis som jag bara har träffat en gång köpa biljetter åt oss...

Vi hamnade på Söder... Men det blir nog bra ändå, helst hade man ju velat gå på Sergel... iallafall jag... Hoppas det löser sig!

Ludo

Veteran
Re: Käre Ludo...

Hehehe, som sagt inget ont om täby. /images/icons/smile.gif
Jag tror visst att täbys största salong är fin och bra, det har jag även hört från andra källor. Men nu är jag tyvärr inte så lyckligt lottad att det är den jag ska se filmen på.
Jag hade sån tur att jag fick biljetter på Camera 2:an! Buhuuuuuuu!! /images/icons/sad.gif
Men biopalatset på söder är det verkligen inget fel på. Du ska vara glad att du fick där.
Jag skulle faktiskt ha föredragit Rigoletto framför allt annat, det är ju liksom sveriges största salong vad jag vet.

Wolfmaster

Warrior
Jag har ingen biljett, tyvärr. Men jag har hört nån stans att det var folk som sålde biljetter till Sergel, typ 400 kr st eller nåt sånt.....så ge inte upp hoppet, leta vidare...

Ludo

Veteran
Schysst att du berättade det, har du nån aning om var det kan ha varit? Det skulle vara guld värt! /images/icons/laugh.gif

Ludo

Veteran
Hehe, nej jag har tyvärr inga planer för en Luleresa.
Är biljetterna i Lule också eller? Jag är bara intresserad av biljetter i Stockholm. Om biljetterna du har är i Stockholm kan vi ju enkelt lösa saken med post.

Herr Ågren

Veteran

Nu är det ju så att jag också har läst nämnda böcker, och det är just därför jag hyser viss skepsis mot de kommande filmerna. Inte så att jag tror de kommer att vara kassa - ur underhållningssynpunkt betraktat - men för att de aldrig kan beröra mig inombords på samma sätt som böckerna med sitt fantastiska, atmosfäriska djup. Den skönlitterära boken som företeelse tillåter ju läsaren att vara delaktig i framställningen av den berättade historien, på så vis att läsaren tolkar texten fritt och skapar sina egna personliga bilder och filmsekvenser i sinnet. Dessutom upplever man karaktärer och miljöer olika beroende på sina egna livserfarenheter och andra faktorer. Filmer, däremot, levererar en färdig oföränderlig tolkning av historien utan möjlighet till avvikelser.

För mig kommer, tills motsatsen är bevisad, en film aldrig att kunna nå upp till samma nivåer som en bra bok. Jag stimuleras helt enkelt i mycket högre grad av att ta in innebörden av skrivna textrader än av bilder på en filmduk. Filmatiseringar av böcker blir sällan något annat än en projektion av det ytliga innehållet i boken. Djupet fylls i bästa fall ut med filmteamets egna tolkningar och föreställningar om boken, som med största sannolikhet inte överensstämmer med mina. Om boken var dålig kan filmen naturligtvis överträffa den i kvalitet, men så är knappast fallet med Sagan om Ringen.

Jag kommer gå till biografen och se filmen. Men jag kommer göra det när jag tycker att tiden är mogen, d.v.s. några veckor efter premiären när den värsta hysterin lagt sig och man inte behöver köa i timmar för biljetter. Och jag kommer göra det utan andra förhoppningar på filmen än att den kan ge mig par timmars god underhållning.

Ludo

Veteran

Nu ligger det till på så sätt, gode Herr Ågren, att jag har aldrig sagt någonting om att filmen kommer överträffa boken.
Och av just den anledning som du just framförde, har jag inte läst boken. Jag kommer att göra det, men jag kommer att se filmen först. Just pågrund av att en filmatisering av en bok man läst aldrig känns speciellt lyckad. Om man däremot inte har läst boken kan filmen bli någonting helt annat än en vanlig filmatisering.

Jag har börjat läsa boken, men när jag började höra talas om filmen bestämde jag mig för att vänta och få ut så mycket som möjligt av både filmen och boken. Inte alls för att jag tror att filmen kommer överträffa boken, för det är jag ganska säker på att den inte kommer.

Jag kommer gå till biografen och se filmen på premiären och för att få göra det är jag helt klart beredd att lägga ner ganska många hundralappar. Det är helt enkelt något speciellt med den här filmen. Det är jag övertygad att många andra tycker likadant och det kan du väl ändå inte ifrågasätta beroende på hur många tusentals människor som har köat för den upplevelsen världen över.

Oavsett om Tolkien själv sa åt mig att inte filmen, skulle jag ändå göra det.

Herr Ågren

Veteran

Jag har förståelse för att saken kommer i ett annat ljus då du inte har läst böckerna, men däremot på andra vägar (väl?) fått en försmak av vad trilogin om Härskarringen innehåller. Men jag tror nog att en överväldigande majoritet av de som kamperade utanför biograferna för att komma över en premiärbiljett redan har läst böckerna, både en och två gånger i många fall. Sen så har jag heller inte förmanat dig att strunta i att gå och se filmen som du verkar uppfatta det, verkligen inte. Som jag uppgav ska jag ju själv avnjuta den i lugn och ro någon gång. Men den där inställningen att man nödvändigtvis, till vilket pris som helst, måste gå på premiärföreställningen, när filmen garanterat kommer visas praktiskt taget dygnet runt i säkert ett kvartal på de flesta stora biografer eftersom den ofelbart blir en tittarsuccé, den kan jag omöjligt förstå. Särskilt inte när det krävs att man köar utomhus i två dygn för att boka sin plats! Men visst, jag ska sluta ifrågasätta och vara påstridig. Jag antar att jag helt enkelt inte är typen som bara måste hinna först med allting.

Cybot

Mest spelbar
Han vänder sig i sin Grav!

Tolkien måste vända sig i sin grav nu.

För om du ser filmen först så förstör du boken. För den stora upplevelsen i böcker har alltid varit att skapa sin egen fantasivärld till dem. Själv har jag alltid när jag läser en välskriven fantasybook sjunkit in i mina dagdrömmar medans jag läser boken och upplevt den bättre än någon film någonsin skulle kunna göra den, med 3D bilder, ljud och lukt.

Om du ser filmen före boken så begränsar du dig till någon annans fantasi. Något som aldrig blir lika bra.

Re: Han vänder sig i sin Grav!

Tja. Om man läser den svenska översättningen så blir det också ganska fel emellanåt, bara så du vet det.... Originalet är bättre än den svenska översättningen....

Eksem

Champion

Där skulle jag vilja kontra med att Tolkien faktiskt sålde filmrättigheter till Sagan Om Ringen. Och vem är du att avgöra om han roterar eller inte? Han kanske skulle gillat filmen?

Eksem

Champion

Jag har faktiskt bara läst översättningen, men har hört att Tolkien inte var lika glad i bombastiska uttryck som översättaren var. Skulle vilja ha en redogörelse över skillnaderna, och om det gör någon jätteskillnad. Jag har inte läst klart De Förlorade Sagornas Bok ännu, och vet inte om jag orkar med en runda Tolkien till...