Rickard
Urverk speldesign
Vad har ni irriterat er på? Själv har jag följande saker:
Detaljismen. Man hade en färdighet för att bluffa, en för att ljuga, en för övertalning och så vidare. Så fort spelmakarna kom på en specifik sak som man kunde göra en färdighet av, så slängde de med en sådan i nästkommande modul. Favoriterna är ändå besvärjelserna, där det var olika besvärjelser för att skapa eld, forma eld, släcka eld, skapa eld i olika former och styra eld.
Vikterna. I 91:an så var vikterna helt åt helvete. Irriterande.
Ankbilderna. Bilderna på ankorna var i 91:an (och DoD2) disneyfierade, vilket vi alla i spelgruppen kräktes på.
Två vapen. Hur fungerar färdigheten egentligen.
Striderna. Reglerna är knappast utformade för flexibilitet eller för att hjälpa till med berättandet i striderna. Reglerna finns där. Man slår några tärningar. Man vinner och/eller får lite skada. Det krävdes en del av spelledaren för att spelarna skulle få en strid utöver det vanliga.
Bläddrandet. Ok, i 91:an var tabellerna samlade på ett ställe vilket var rätt smart. I EDD var det inte så. Dessutom så var man ändå (i 91:an) tvungen att bläddra för andra saker, såsom yrkesfärdigheter och sådant inte fanns på ett enda ställe. Yrkena tog upp på tok för stor plats.
Färdighetsreglerna. Vissa färdighetsbeskrivningar var helt nya regeluppsättningar, vilket gjorde att jag aldrig orkade lära mig vissa färdigheter.
/Han som antagligen accepterat en hel del skit i DoD (som initiativslaget), bara för att han är van vid det
Detaljismen. Man hade en färdighet för att bluffa, en för att ljuga, en för övertalning och så vidare. Så fort spelmakarna kom på en specifik sak som man kunde göra en färdighet av, så slängde de med en sådan i nästkommande modul. Favoriterna är ändå besvärjelserna, där det var olika besvärjelser för att skapa eld, forma eld, släcka eld, skapa eld i olika former och styra eld.
Vikterna. I 91:an så var vikterna helt åt helvete. Irriterande.
Ankbilderna. Bilderna på ankorna var i 91:an (och DoD2) disneyfierade, vilket vi alla i spelgruppen kräktes på.
Två vapen. Hur fungerar färdigheten egentligen.
Striderna. Reglerna är knappast utformade för flexibilitet eller för att hjälpa till med berättandet i striderna. Reglerna finns där. Man slår några tärningar. Man vinner och/eller får lite skada. Det krävdes en del av spelledaren för att spelarna skulle få en strid utöver det vanliga.
Bläddrandet. Ok, i 91:an var tabellerna samlade på ett ställe vilket var rätt smart. I EDD var det inte så. Dessutom så var man ändå (i 91:an) tvungen att bläddra för andra saker, såsom yrkesfärdigheter och sådant inte fanns på ett enda ställe. Yrkena tog upp på tok för stor plats.
Färdighetsreglerna. Vissa färdighetsbeskrivningar var helt nya regeluppsättningar, vilket gjorde att jag aldrig orkade lära mig vissa färdigheter.
/Han som antagligen accepterat en hel del skit i DoD (som initiativslaget), bara för att han är van vid det