Nekromanti Saker som borde bli rollspel

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Heavy Metal

Ja, alltså inte nån random trist hårdrocksplatta utan tidningen Heavy Metal. Science Fantasy och annan fantastik med massor av coola smågrejer och några detaljer strax utanför vad som är PK.

Dimfrost

Special Circumstances
Om det är just licenser som gäller så är China Miévilles böcker om Bas-Lag (Perdido Street Station, The Scar och Iron Council) de första jag kommer att tänka på, förutom det som nämndes i den förra tråden, till exempel Linda och Valentin. Ett allmänt knarkigt Grant Morrison-rollspel, med utgångspunkt i "ontologisk hemlig agent"-grejen i The Filth, vore också ballt. Samt ett Lord Dunsany-spel (se Idle Days) av något slag.

Saker i allmänhet som borde bli rollspel är en helt annan grej. Då kommer man in på alla idéer till rollspel som jag har. :gremlaugh:

/Dimfrost

solvebring

Superhero
Animen Fullmetal Alchemist - att hålla på med alkemi på det sättet i ett rollspel vore jävligt coolt!!!
Har man inte sett avsnitten så säger jag - gör det, bästa animen någonsin!

Sedan vore det ju klockrent med typ alla möjliga superhjälte-rollspel. En kille (spelare som då blev SL i detta spel) i vårat spelgäng gjorde ett där var spelare är en speciell superhjälte, i samma spel. Det blev en sådan grej man spelade någon gång när man hade tråkigt. Jag var Blade, en annan var Spindelmannen... Kommer fan inte ihåg mer, tror man kunde vara Hulken, nån utav X-men o.s.v.
Då skrev han individuella system beroende på hur var superhjälte fungerade med sina speciella förmågor och färdigheter - och han kunde fan allt om dem också, hela Peter Parkers fullständiga bakgrund, livshistorians alla punkter etc.
Han hade pluggat på bra. Ett sådant spel, fast välutvecklat vore coolt. :gremsmirk:

Vavva

Swordsman
Anais Nin.

Jo, hon har skrivit mer än Venusdeltat, så det är inget porr-rollspel jag efterlyser, mer ett rollspel inriktad på Paris vid tiden för andra världskriget, bohemer, socialt spel och utsvävande dekadens tillsammans med europas konstnärliga kollektiv under en tid av politisk instabilitet och väntan på kriget.

För inspiration, läs Nins egen dagbok eller Henry Millers The Tropic of Cancer. Yummy!

MrG

Swashbuckler
Carnivale, Gril Genius och Cheez geek

Spontana saker jag skulle köpa när inte fästmön såg på:

Carnivale
Lika mycekt som jag skulle vilja ha mer av tv-serien så skulle jag gärna spela rollspelet. Funkar säkert att använda CoC moddat, men en licens som jag gärna skulle köpa rollspel på.

Girl Genius
Och Girl Genius RPG, det kommer säkert som GURPs modul med tanke på att det är studio Foglio :gremwink:

Chez Geek
Kort spel som jag gärna skulle se som rollspel, Dork Tower RPG skulle funka lika bra.

-Gunnar (Bobby Magikern startade förresten den här tråden för ett tag sedan på likartat ämne)

Leon

Leo carcion
Den enda "Dragon" jag har är full av d20-regler och beskrviningar av just Bas-Lag :gremgrin:

Leon

Leo carcion
Erik Granströms roman Svavelvinter + de kommande uppföljarna :gremsmile:

Nightowl

Champion
Jag upprepar mig helt enkelt från Risings tråd. Jag har inte sett några av mina önskningar än.

Bacon & Ägg
Dvs det serieuniversum (jmf Marvel etc) som fanns i den gamla tidningen. Precis som sådana där trikåtidningar i USA har man en genomlöpande stämning i tre helt olika genrer: skum urban vardagsfantasy (Bacon & Egg), skum technothriller (James Hund), skum ockult thriller (Hieronymus Bosch). Men alla existerar i samma universum, sas. (Att jag sedan skulle vilja se en crossover mellan hr Bosch och nån sådan där överspänd Vertigoserie är en annan sak; om nån gör ett rollspel av det kan jag ändå låta Hieronymus och Nathaleia möta Preacher, eller the Invisibles, eller John Constantine... )

Lånarna
Inse, samma överlevnadskänsla som i Mutant, samma "oja jag är annorlunda och måste gömma mig för människorna, o ve" som i alla WOD-spel, samma back-to-nature-känsla som i Bunnies & Burrows... vad kan gå fel?

Olaf Stapledon-SF
Eller WH Hodgson, eller Peter Nilson... och det är förstås helt omöjligt, men den där sortens SF där man får en vision över hela universums utveckling fram till de naturligt utvecklade frysta kvävedatornerna som uppstår efter universums värmedöd. Så jävla ospelbart som det bara går, men Pierce Brosnan är straight och jag kilar stadigt men det hindrar en inte från att drömma, right?

Remington Steele
Apperopå Brosnan; jag tycker inte det finns något bra spel för TV-deckare av den där mysiga sorten. OK; det fanns ett som hette Mean Streets and Mean Villains gratis på nätet, som åtminstone hade ett stridssystem anpassat till den sortens historier, men annars var det inte tillräckligt kul. Andra deckare jag skulle vilja vara med i är Simon & Simon, Sally Privatdeckare, Magnum PI (givetvis!) och Spanarna (gammal svensk deckare).

Gösta Berlings saga
Eller ja, gotisk romantik fast utan vampyrer. Gärna i Värmland för jag har just läst om den och den rockar. Och även om det inte finns vampyrer finns det folk som gjort pakter med djävulen, dömd och dramatisk kärlek, tvättäkta förbannelser, uråldriga sägner och stora granfyllda skogar med så dramatiska djur så att Kipling själv skulle få ståfräs.

Akazukin Chacha
En japansk tecknad filmserie för barn om hur det är att gå lågstadiet i en mycket skruvad sagovärld. De första säsongerna var egentligen magic girl-serie men de tog till slut livet av storskurken och insåg att det vara som att göra Vänner till ett sjukhusdrama genom att ge Phoebe cancer eller så, och så koncentrerade man sig på dramakomedi. Fast skurken hade några av de mest märkliga underhuggarna med de mest mystiska motiveringar fram till dess (inklusive Stephen Hawkings onda kusin) så det skulle gå att dra in det Mörka Kungariket om man absolut MÅSTE ha en metaplott bortom "klara matteprovet".
Erik

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Efter att ha spelat en massa Crimson Skies - High road to revenge på Xbox så har jag insett att jag vill ha en sådant rollspel. Halvflummig, men ändå rätt ljus, blandning av allt från 30-tal till 50-tal, mystisk teknik, hårda hjältar, damer i åtsittande glittrande röda klänningar som sjunger på scen, gangsters med tommy guns, vandrande stridsmaskiner och flygplan.

För den som missat Xbox-spelet så är settingen faktiskt rätt lik Disneys "Luftens hjältar", där Baloo flyger ett gult sjöflygplan och Shere Khan är stor elak företagsledare. Fast utan de talande djuren.

Dimfrost

Special Circumstances
Ja. Det är den enda Dragon jag äger också. Men jag är en sådan där som vill att reglerna ska stödja det valda spelsättet, och jag anser inte att D&D:s fokus på grottkräl passar särskilt bra till New Crobruzons barocka stadsliv. Det är alltså ett fristående och ordentligt fokuserat Bas-Lag-spel jag är sugen på.

/Dimfrost

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Bogart the RPG

Att ha och inte ha och Casablanca som utgångspunkt för ett äventyrarspel i städer långt från andra världskrigets blodiga fronter.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag var rätt mycket inne på att skriva ett sådant spel en gång, fast med lite mer retro-SF också: Space: 1939. Om jag skulle göra något av det idag skulle det bli en värld till Spirit of the Century, eventuellt med utökade regler för flygstrider.

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
The Culture

Jag skulle, föga överraskande, vilja se ett rollspel baserat på Iain M Banks The Culture. Jag skulle gärna spela ett hyperintelligent rymdskepp som åker runt och berättar för barbariska civilisationer att liberalism och utopi är det finaste -- och spränger deras planet om de inte håller med.

/tobias

Mogger

Hipsteranka
Word!

Jag hade köpt det omgående. Det är nästan så att man undrar hur man skulle kunna komma över en exklusiv licens för den svenska rollspelsmarknaden... :gremconfused:

Troberg

Sinister eater
Anais Nin.

Jo, hon har skrivit mer än Venusdeltat, så det är inget porr-rollspel jag efterlyser, mer ett rollspel inriktad på Paris vid tiden för andra världskriget, bohemer, socialt spel och utsvävande dekadens tillsammans med europas konstnärliga kollektiv under en tid av politisk instabilitet och väntan på kriget.
Jag skulle iofs kunna tänka mig ett rollspel på hennes mer kända verk också, fast då vill jag ha en annan spelgrupp först.

Rosen

Myrmidon
Taarna flyger i skymningen

Ja, alltså inte nån random trist hårdrocksplatta

Ååja...

utan tidningen Heavy Metal. Science Fantasy och annan fantastik med massor av coola smågrejer och några detaljer strax utanför vad som är PK.

"A universe of mystery. A universe of magic. A universe of sexual fantasies. A universe of awesome good. A universe of terrifying evil. A universe of... Heavy Metal!"

--
Åke

Leon

Leo carcion
Ja, jag är öh inte särskilt d20ig, så det är mest kuriosa :p