Nekromanti Saker som borde bli rollspel

Rising

Vila i frid
Bara licenser?

Okej... Jag håller med Dimfrost om ett Invisibles-The Filth-rollspel. Men det skulle jag bara vilja spela om det var jag som skrivit det. Så det är lite som med fjärtar.

Andra licenser man kunde göra spel av:

Spoilsbury Toast Boy
Jag är en sucker för David Firth. Jag älskar Salad Fingers, men mest av allt älskar jag Spoilsbury Toast Boy. Det handlar om en karg, surrealistisk dystopivärld där enorma kafkaeska skalbaggar verkar regera, och människobarn försätts i arbete med att tillverka bröd för att mätta en enorm jätteskalbagge. Serien (till dags dato bara tre avsnitt) börjar med att Spoilsbury Toast Boy går med på att ta livet av sig, och sedan får vi se vad som ledde fram till detta beslut, då varje nytt avsnitt går längre och längre bakåt i tiden. Några av ingredienserna är:
- små skalbaggar som kryper in i pojkens öra och ger honom mardrömslika hallucinationer.
- skämtsamma skalbaggspsykologer.
- en flicka som avrättas för att hon vill bli av med slemmet hon har i halsen. Skalbaggarna vet nämligen att slemmet är ett levande väsen, och att om slemmet gör det svårt för henne att andas så förtjänar hon kanske inte att andas alls.
...och massor av annat godis.
Det slår mig helt enkelt att det finns få surrealistiska rollspel.

Jag vill ha ett Den Nakna Lunchen-rollspel oxå.

MrG

Swashbuckler
Re: Bogart the RPG

Jag köpte ett spel, tror det hette Mercenaries, spies and private eyes för att det hade Bogart på omslaget till boxen... men det var inte så bra har jag för mig :gremfrown:

Ett bra sånt spel kan jag instämma i saknaden av, tror jag nämde det i Bobby Magikerns tråd.

-Gunnar (med dryga tjugotalet Bogartfilmer i samlingen hemma)

Targon

Hero
Har den senaste veckan kollat på Witch Hunter Robin, en animegrunka från 2002 som förenar ockult action, melodram och mordmysterier a la CSI till en ganska snygg mix. Om någon skulle få för sig att göra rollspel av det skulle i alla fall jag köpa det.

Vavva

Swordsman
Jag skulle iofs kunna tänka mig ett rollspel på hennes mer kända verk också, fast då vill jag ha en annan spelgrupp först.
Hm, varför skulle det inte funka med din nuvarande grupp? Dåligt med folk som kan göra avslappnade, kvinnliga karaktärer eller är homofoba? (Jag bara spånar på ett vanligt problem).

Dock så tror jag att allt sex skulle bli tråkgit till slut, om man inte lade upp det som att man spelade en grupp erotikaskribenter som var på evig jakt efter något nytt att skriva om. Hm, jag tror att jag börjat fånga en idé där...

Sanjuro

Warrior
Naken lunch

Apropå Naked Lunch, det finns väl ett rollspel vid namn Over The Edge som listar William S. Burroughs som en av sina främsta inspirationskällor? Det är väl knappast Naked Lunch the RPG men alltid värt att kolla upp.

Eller är Den nakna lunchen något annat än Naked Lunch? Så jag inte går och gör bort mig här.

*EDIT*

Där ser man, OTE är dessutom skrivet av Robin Laws och Jonathan Tweet. Intressant. http://en.wikipedia.org/wiki/Over_the_Edge_%28game%29

Leon

Leo carcion
1984

Varje äventyr skall sluta med rollpersonens internering eller död :gremlaugh:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Heavy Metal

Men VAD i Heavy Metal? Möebius? Richard Corben? Drulliet?
Hörru gubbe! Jag är för ung för att få ha läst den medan det var mer serier än porreklam så det är inte mitt problem att välja. Tyvärr. :gremmad:

Dilandau

Myrmidon
Jeff Smiths "Bone"
Humor, spänning, kärlek, drakar, Moby Dick... Skulle bli det bäst fantasyrollspelet genom tiderna.

Cormac McCarthys "The Road"
Sjukt dyster post-apokalyps. Kanibaler, hopplöshet och aska.

Gillmore Girls
... med regler som kräver att man pratar hela tiden.

Kurt Busieks "Astro City"
Sköna metahistorier om retrosuperhjältar.

Arfert

Facit

min poäng är att det var en enorm bredd i HM. Allt från klassiskt SF til fantasy, deckare, skräck, satir...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

min poäng är att det var en enorm bredd i HM. Allt från klassiskt SF til fantasy, deckare, skräck, satir...
Jo, jag är medveten om det. För mig som inte läst det är det väl mest attityden i många verk som figurerar där som har blivit grejen för oavsett genre eller tecknarnas stilar så tycker jag väl ändå att man över lag kan skönja nån slags samhörighet.

Dock ska det sägas att jag bara kikat på filmerna, läst lite sånt som figurerat (en gnutta Bilal, en skvätt Manara exempelvis). Så... det är väl mer Heavy Metal som varumärke/utgivare jag har en relation till, min uppfattning om tidningen är lite mer romantiserad. Poängen är väl mest att den har bjussat på en hel del väldigt coola grejer genom åren. :gremsmile:

Ett spel om musiker

Jag skulle vilja se något utflippat som ett spel om musiker (nu pratar vi beskrivningar om alla sorters möjliga stilar) och som kretsar kring ett band av något slag och alla deras upplevelser. Detta kanske inte något som har med någon licens att göra men jag vill nämna det endå.

En licens därimot är ett spel baserat på Alien rullarna, serietidningarna mm, det skulle vara riktigt nice att ha några riktigt snygga böcker i hyllan som det stod Alien på och som var ett rollspel som kanske har breddat sig aningens mer än vad rollspelet som kom i början av 90-talet hade.

Samma sak gäller Terminator, kanske ett spel som skulle bli aningens enkelspårigt, men man kan nog göra något coolt av det.

Arfert

Facit

ja det finns ju massor att hämta där, speciellt i årgångarna sent 70-tal till tidigt 80-tal.

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle vilja se ett Herman Hedning-rollspel.
Bara för att jag älskar denna serie.

Dimfrost

Special Circumstances

Det bästa med licensierade rollspel baserade på en serie är ju att bildmaterialet automatiskt blir så ypperligt. Få rollspel har lika snygga bilder som Authority, Metabarons, Hellboy eller Burning Empires, till exempel. Och med Moebius kan det ju aldrig gå fel. :gremlaugh:

/Dimfrost

Wilmer

Hero
Starcraft

Ja jo, kanske inte. Det är ganska generisk smutsig sci-fi som dessutom redan är WH40k+Alien. Men jag älskar Starcrafts mäktiga historia och det finns många väletablerade platser och saker att göra. Dessutom är zerg den i särklass ballaste hivemindrasen. Jag funderar på att dra igång en liten Starcraftkampanj innan 2:an kommer ut och förstör allt.