Nekromanti Saker som borde bli rollspel

ripperdoc

Myrmidon
Re: Starcraft

Vi spelade en mycket lyckad Starcraft-kampanj. Vi använde några hemgjorda regler (googla) som baserades direkt på Starwars D6. Rekommenderas!

Marcus J

Hero
Eftersom det finns serie, filmer ,spel osv. så tänkte jag vara lite egen. Jag vill ha ett spel som baseras på Lars Winnerbäcks "Lång väg hem".

Nu finns det inte så mycket värld i låten, men det finns desto mer stämning, och jag har länge funderat på hur man skulle kunna köra en skräckkampanj med den låten som grund.

Här kommer texten om det är fler som är intresserade:

Mörk himmel över Sörmland
Kvällsblå skymning in i bilen
Vi kör den glömda gamla E4:an mot norr
Himmel mörk över land och gård
Den kärva kylan packar jorden hård
Luften fuktig, strupen torr

Värdshus är stängda utmed vägen
Som spökhus från en svunnen gammal sägen
Här dansade man för länge sen
En rostig skylt hänger kvar där än
Det är månsken över en ödebygd och det är en lång väg hem

Var är vi någonstans? Vi måste fråga nån
Det går en gammal man ner mot vattnet
Hur tar man sig fram utan den stora vägen?
Han säger: Skyll er själva, ingen vet
Det är en välbevarad hemlighet
Själv fastnade jag här, i min ensamhet
Hans ögon ser osedda och trötta ut
Han säger: Vägen har bara början inget slut
Vi sätter oss i bilen igen
Framåt, bara framåt min vän
Jag har tandvärk ner i roten och det är en lång väg hem

Genom skogar, över ängar
Förbi åkrar genom natten
Det lyser från ett öppet vägmotell
det verkar kusligt, verkar skumt
Men vi måste ha kört runt
Dags att stanna, det är redan kväll
Det står en man i baren
och frågar varifrån vi kom
Han säger: Vi serverar bara dem vid sidan om
Jag säger: Vi är vilsna, unga män
på jakt efter lust, på flykt från tiden
Jag får en kaffe och en fyra JB
och det är en lång väg hem

Månsken över skogarna
Månsken upp ur sjöb
Det bålser till, vinden viner i varje topp
Det är långt till söder, långt till norr
Det är långt åt alla håll
Det är långt kvar innan solen går opp
Från ett motell på slätten hörs en säregen sång
Skuggor av dem som dansade där en gång
Och på den lilla, krokiga vägen är två sökare ute än
I bil på väg genom natten och de har en lång väg hem

/Marcus gillar den låten. Om ni vill lyssna på den, vilket gör den ännu bättre, så ligger den på Söndermarken som finns på en välsorterad Internetbutik nära dig.

Troberg

Sinister eater
Hm, varför skulle det inte funka med din nuvarande grupp? Dåligt med folk som kan göra avslappnade, kvinnliga karaktärer eller är homofoba? (Jag bara spånar på ett vanligt problem).

Dock så tror jag att allt sex skulle bli tråkgit till slut, om man inte lade upp det som att man spelade en grupp erotikaskribenter som var på evig jakt efter något nytt att skriva om. Hm, jag tror att jag börjat fånga en idé där...
Nja, jag funderade mer på något i gränslandet mellan "vår sorts rollspel" och "den andra sortens rollspel", och även om jag inte är homofob så är tjejer min grej om det går längre än att bara snacka.

Är det någon som provat sådant spel? Om det känns pinsamt att skriva om det så kan ni skriva det på "Jag har en kompis som..."-formen.

Arfert

Facit
Tintin. Speciellt perioden från Blå Lotus till och med Månen tur och retur.

Gilgamesh-eposet.

Övärden.

Barsoom.

Stiftelsen.

Vavva

Swordsman
Re: Saker som borde bli rollspel (15+)

Nja, jag funderade mer på något i gränslandet mellan "vår sorts rollspel" och "den andra sortens rollspel", och även om jag inte är homofob så är tjejer min grej om det går längre än att bara snacka.

Är det någon som provat sådant spel? Om det känns pinsamt att skriva om det så kan ni skriva det på "Jag har en kompis som..."-formen.
Det krävs nog en mycket öppen och företrädesvis erfaren spelgrupp (både på rollspel och allsköns otuktigt leverne) för att kunna mixa de tu på ett psykiskt stabilt sätt. Att spela "den andra sortens rollspel" på fler än två personer kräver personkemi och en rejäl dos av SSC (ni som fattar, fattar). Inte ens jag hade nog gjort det med min ordinarie spelgrupp, utan jag hade föredragit att plocka ihop en ny...

Däremot så kan man ju, i en sådan setting, låta bli att zooma ut när snuskiga saker händer in game. Jag har en mycket översensualiserad, manlig karaktär i en freeformkampanj jag är med i, och jag beskriver nog ofta mycket detaljerat Maximilians rörelser, kroppsspåk och sexuella beteende när det blir aktuellt, speciellt om det riktas mot en annan spelare. Jag hoppas att gruppens manliga spelare tar chansen att få inspiration till sina egna sängkammaräventyr, för jag tror att både Anais Nin och några tidigare flickvänner gjort mig till en ganska kompetent "manlig" älskare. ;)

Men jag tror ändå att det är synd att förmiska Nin till bara hennes sexuella alster. Hon skildrar en hel epok, eller i alla fall en subkultur under den, som är väl värd en egen setting, även om sexandet skulle få en mindre plats än i hennes bestsellers.

//Alva - snusktant

Troberg

Sinister eater
Några till

American Gods
En perfekt miljö som skulle tilltala både powergamare och vampireångestare.

Windows Vista
Vad kan man säga, jag är en sucker för katastrofspel.

Wing Commander
Charmigt spel, speciellt fyran.

Battlestar Galactica
Fattar inte att ingen gjort det än.

Japs-skräck
Jag skulle vilja se ett skräckspel baserat på Ju-On, Ringu, Dark Water osv.

MST3k
Ett rollspel med ostig handling där inaktiva spelare uppmuntras att avbryta med ovidkommande kommentarer.

Highlander, TV-serien (Det finns bara två Highlanderfilmer, 1 och 4, och försöker någon säga något annat så hör jag inte)
Jag tycker konceptet är skithäftigt. Många har gjort fan-spel, skulle varit kul med ett officiellt.

Day of the triffids
Som sagt, jag är en sucker för katastrofspel.

Space 1999
En SF-serie som oförtjänt hamnat i Star Treks skugga.

Bröderna Dahl och Professor Drövels hemlighet
Skulle kunna bli ett charmigt humorspel.

Futurama
Bra setting, med potential för både äventyr och humor.

Lost Room
Underbar miniserie som alla måste se. Enorm rollspelspotential.

Married with children
Al Bundy är gud! Underbar miljö för humorspel.

Xena
Gladfantasy när den är som bäst.

Så, nu vet ni vad som behövs. Börja skriva.

Troberg

Sinister eater

Det krävs nog en mycket öppen och företrädesvis erfaren spelgrupp (både på rollspel och allsköns otuktigt leverne) för att kunna mixa de tu på ett psykiskt stabilt sätt. Att spela "den andra sortens rollspel" på fler än två personer kräver personkemi och en rejäl dos av SSC (ni som fattar, fattar). Inte ens jag hade nog gjort det med min ordinarie spelgrupp, utan jag hade föredragit att plocka ihop en ny...
Jag tror att det funkar mest som en romantisk date-greja med någon som man redan har ett förhållande med. Som ett slags alternativ till en myskväll med en romantisk film så kan man köra ett romantiskt scenario i samberättarstil som kanske går över i lajvande så småningom. Själv har jag dock aldrig haft ett förhållande med en rollspelerska, så chansen har aldrig uppenbarat sig.

Genesis

Ni dés ni maître
MST3kRPG!

MST3k
Ett rollspel med ostig handling där inaktiva spelare uppmuntras att avbryta med ovidkommande kommentarer.
Jävlarns, vad fräckt. Jag undrar om det skulle funka att helt enkelt MST3k:a gamla DoD-äventyr (Spindelkungens pyramid, någon?). Jag kan tänka mig att man byter SL så att alla får spelleda under spelets gång (eftersom det nog är ganska trist att spelleda, jämfört med att slänga ur sig kommentarer).

Nu när jag tänker efter, så är det nog vettigt att försöka efterlikna en typisk filmplott, med löjliga vändningar och otrovärdiga karaktärer. En typisk filmplott har ju mer "ensamspel" än ett gammalt äventyr, så mer utrymme för kommentarer. Och så kan man lättare byta SL mitt i.

Nightowl

Champion

När ni nu börjar prata, så har jag rollspelat i det syftet med mitt ex (innan vi blev ihop) - över chatt. När vi sedan blev ihop försökte vi, uh, lajva, men vi började alltid garva. :gremsmirk: Vi hade väl för fåniga fantasier. Och ändå är vi rollspelare bägge två...

Erik

Krille

Super Moderator
Ringu + Ju-on + grudge + rollspel = Dread

Japs-skräck
Jag skulle vilja se ett skräckspel baserat på Ju-On, Ringu, Dark Water osv.
På den fronten så skulle jag nog rekommendera indie-rollspelet Dread. Det är inte specifikt för just japs-skräcken, men det är definitivt för den sortens krypande skräck som man inte kommer undan.

Rent spontant så kände jag att alla tankar kring ett japs-skräckisrollspel som jag har haft försvann när jag läste Dread. De behövdes helt enkelt inte - ska jag någonsin leda ett Ringu-äventyr så är det Dread jag ska använda.

Faktum är att Dread är så jefla bra att jag är beredd att utnämna det till det enda skräckrollspel som jag någonsin har läst - under förutsättning att man definierar "skräckrollspel" som "rollspel som är gjort för att skrämma spelarna" istället för "rollspel som innehåller skräck-inspirerad parafernalia".

Troberg

Sinister eater

När vi sedan blev ihop försökte vi, uh, lajva, men vi började alltid garva. Vi hade väl för fåniga fantasier. Och ändå är vi rollspelare bägge två...
Jag tror problemet är att ni försökte. Det är nog mer sådant som bara ska hända.

Troberg

Sinister eater
Re: Ringu + Ju-on + grudge + rollspel = Dread

På den fronten så skulle jag nog rekommendera indie-rollspelet Dread.
Vilket företag?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: MST3kRPG!

Om du inte vill vänta på ett brandat spel så skaffa Dead of Night, som är ett bra spel på egna meriter iofs, men som lätt kan spelas på det viset du efterlyser.

Nightowl

Champion

Det var inte som vi planerade det, faktiskt - och våra IRC-sessioner tenderade att också växa fram ur framkastade, uh, förslag, mitt i en annan diskussion.

Men varje detaljbeskrivning skulle bryta mot forumsreglerna så jag slutar här. :gremsmile:

Erik