Nekromanti Saker som borde bli rollspel

Johan K

Gammal & dryg
En sak till jag skulle vilja se..

Skulle vilja se detta spel komma i tryck: Rollspel.nu, the rolplaying game of doom !

Känns som det finnes en hel sjö av upplägg, inspiration & allsköns andra idéer att göra ett rollspel av denna del av rollspelsvärlden..
Eller hur... :gremgrin: :gremwink: :gremtongue:

Pom

Swashbuckler
Re: Några till

Citat:
Xena
Gladfantasy när den är som bäst.

Finns, eller rättare sagt, fanns:
http://www.pen-paper.net/rpgdb.php?op=showbook&bookid=69

Jag hade spelet ett tag. Mycket snyggt och roligt att läsa i men det blev aldrig av något spelande innan jag sålde det vidare.
Och jag kör Xena med DnD-regler. :gremsmirk:

BSG spelet är på G av Margaret Weis företag, men det har säkert någon nämnt i tråden redan och det borde jag ha kollat innan jag skrev detta.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jönssonligan

Jönssonligan skulle kunna bli ett litet målinriktat skurkrollspel.

- Spelarna antar rollerna av olika arketyper, t.ex. Kassaskåpsexperten, Dynamitarden eller Fixaren och rollpersonerna ska sedan planera och genomföra osannolika kupper.
- Rollpersonernas motståndare, som av olika anledningar försöker stäcka deras planer, kan vara typer som Den skrupelfrie affärsmannen, Den korkade polischefen och Gorillan.
- Varje arketyp har en särskild svaghet som träder in i kritiska lägen som, t.ex. en tendens att titta för djupt i glaset eller dekolletaget.
- Ingen i spelet kan dö eller skadas, bara tillfälligt försättas ur spel genom att t.ex. rullas in i en matta, supas ned eller låsas in i ett frysrum.
- Spelet har tydliga dramaturgiregler och ett konfliktresolutionssystem för handlingar.

Dewil

Wilmer

Hero
Re: Starcraft

Jag tror jag såg ett spel som innehöll en väldig massa D6:or fast det verkade skit rent ut sagt. Den som gjort det hade inte ens koll på all lore.

Storuggla

Champion
Lupin III - ett spel där man lirar mästertjuvar som åker runt i ett pseudotrettio-sjuttiotaloch gör kupper. Med stil, och i små fiatbilar.

Sandbaggers - ett spel där man spelar hemlig agent, fast åt le Carré-hållet istället för Bond-hållet. Men en dos grå geopolitik och backstabbade chefer. Män i kostym som blöder ihjäl i en gränd i Prag, typ. :gremsmile:

Naziockuperat Frankrike - väl spelstil mellan 'Allo 'Allo till Hemliga Armén. Försök överleva och hjälpa engelska flygare, medan Gestapo sitter i farstun. Varrdagsskräck indeed.

Gaza - Försök leva ett schysst liv medan Hamas och Fatah bankar skiten ur varandra och IDF bombar slumpvist valda hus.

Första Världs - Sänk handelsskepp från en ubåtsbas i Tyska Polynesien! Var först upp för stegen i Flandern! Jaga spioner i habsburgska Wien! Slåss för kaisern!

Statskupp - Rollpersonerna har som mål att ta makten i ett land. Enkelt och estetiskt.

Storuggla, dinky donky dii

Vavva

Swordsman
Re: Saker som borde bli rollspel (15+)

Tja, jag tror att "lajv" kan funka, men bara om båda parter verkligen tänder på scenariot och har fantiserat om det. Eller, snarare, jag VET att det kan funka eftersom jag har gjort det. En hel del. Med nästan varje rollspelande pojkvän/KK jag har haft. (Underligt nog har ingen av mina ex. flickvänner varit rollspelare och jag har aldrig haft någon kvinnlig KK. Oh well. ) Nästan hela fetish/BDSM-scenen är ju uppbyggd på rollspel i någon mån. :gremsmile:

Menmen, jag i alla fall att det borde gå att göra ett Anais Ninspel utan att det behövde urarta till lajvorgier.

Storuggla

Champion
Oh yeah, och så West Wing. Det borde bli mysigt. Och modern hårdkokt noir, i stil med Infernal Affairs / Departed och The Shield.
Also, detta: [bild][/bild]

Edit, av Dimfrost: kolla bilden i bifogningen i stället, dess storlek fuckar upp platt visning något enormt annars.

Storuggla, dansk bitter

Krille

Super Moderator
Takeshi Kitano-rollspel. Ett hårdkokt yakuza-rollspel, helt enkelt.

Last Exile.

Nibelungens ring.

Neon Genesis Evangelion.

Millennium. Alltså TV-serien med Lance Henricsen - som jag plötsigt fick mycket stor lust att återse.

Storuggla

Champion
"Takeshi Kitano-rollspel. Ett hårdkokt yakuza-rollspel, helt enkelt."

Färdigheter såsom "Stirra på folk i fem minuter och sedan sparka ner dem" antar jag? Men bra idé. Fast då måste jag kontra med en annan japansk ikon:
Haremmangarollspel. Typ, Love Hina, Ranma eller... den där... serien... ni vet?

Storuggla, Sonatine = underbart

Nightowl

Champion
Last Exile.
Jo.

Anekdot: När jag såg Last Exiles första fyra avsnitt tänkte jag: "Vilken fin serie. *tystnad* Snygga flygscener. *tystnad* Synd att jag vet jack shit om flygning, det här är ju som Hornblower och farsan som vet hur gamla skepp fungerar kontra mig, ungefär. *tystnad* Serien måste ju vara ännu häftigare om man är ett flygarfan. *tystnad* Typ Krille."

Erik

Nightowl

Champion
Haremmangarollspel. Typ, Love Hina, Ranma eller... den där... serien... ni vet?
Nightowl <3 Storuggla!

(Visserligen räknas nog Tenchi Muyo! som haremkomedi, och det hade ju ett officiellt rollspel, men TM! är mer en spejsopera med hareminslag - jag menar, det är ju i princip Star Wars om Ben Kenobi var Lukes farfar, Han Solo var tjej och fejdade med Leia om Lukes gunst, och Chewbacca kunde förvandla sig till Millenium Falcon. Eller kanske inte.)

Erik

Krille

Super Moderator
TM! är mer en spejsopera med hareminslag - jag menar, det är ju i princip Star Wars om Ben Kenobi var Lukes farfar, Han Solo var tjej och fejdade med Leia om Lukes gunst, och Chewbacca kunde förvandla sig till Millenium Falcon.
Best!

Description!

Ever!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
QF(F)T (ANT)

Best!

Description!

Ever!
Quoted For (F*ckin') Truth

Dags för en till mangaversion av Star Wars kanske...? F.ö. blir ju Negima en bra haremsmodul till Biblioteksvärlden.

Hmmm... anime serierna Last exile, Wolf's rain och eventuellt Death note skulle vara rätt coola att göra rollspel av.

Last exile: En blandning av 1800 tal, små och stora flygandeskepp och ett desperat krig mellan två länder. Och emellan dem, en "neutral" faktion, "Gillet" som ser till att allt "går enligt reglerna" när det krigas.

Wolf's rain: Världen håller sakta på att frysa till is och dö. Adelsmännen lever ett lyxliv och flyger runt i stora rymdskepp medan den vanliga människan lever på deras smulor. Allt hopp verkar ute, men enligt legenderna så skall vargarna visa vägen och öppna dörren till paradiset. Tyvärr så är vargarna utdöda sedan över tvåhundra år tillbaka... eller snarare, det är vad människorna tror. Egentligen så har de lärt sig att "förvandla" sig till människor genom att skapa en optisk illusion så att de liknar människor och kan prata med dem.

Death note: Dödsgudarna är uttråkade. Så en utav dem bestämmer sig för att släppa ner sin "Death note", den anteckningsbok som dödsgudar använder för att skriva ned vilka människor som ska dö och hur. En ung, extremt begåvad men uttråkad japansk student hittar death noten. Efter att ha läst instruktionerna så får han reda på att han med hjälp av boken kan döda vem som helst, bara han vet hur de ser ut och skriver ner deras namn i boken. Efter att han blivit införstådd hur boken fungerar så bestämmer han sig för att rensa världen från alla han dömer ut som onda. Sedan ska han ta platsen som gud i "utopin" som skall komma efter att han blir klar. Polisen tycker självklart annorlunda och bestämmer sig för att stoppa mördaren som har dödat tusentals dömda och misstänkta brottslingar.

Vavva

Swordsman
Re: Saker som borde bli rollspel (OT och 15+)

Men varje detaljbeskrivning skulle bryta mot forumsreglerna så jag slutar här.
Finns det forumregler mot barnförbjudet material? *ponder* Ajfan. Då finns det risk att mina dagar är räknade. Jag lider kroniskt av ett visst tourettes och ett överflöd tonårshormoner.

G

Guest

Guest
Re: Jaaaa! Gilmore Girls! Jaaaaa! [NT]

Medhåll! G-Girls rules! Synd att det är slut )-: