Nekromanti Saker som borde bli rollspel

ripperdoc

Myrmidon
Re: Starcraft

Ett gäng marines skickas ner på den första planeten som blivit angripen av zergs, för att åka till en utpost och "säkra någonting". Givetvis hade denna utposten hamnat bakom zergs front sedan länge...

Mogger

Hipsteranka
Hill Street Blues

Den hårda verkligheten i en stor amerkansk stad under tidigt 80-tal med fokus på misslyckande och samhällets förlorare. Kan det bli så mycket bättre?

Big Marco

Läskig
American Psycho

Backstoryn ÄR ju rollspel - jakt på pengar och status, ingen kommer ihåg någon annans namn, blodigt våld över småsaker, bisarr humor, pervo-sex, en gnutta galenskap och psykopati - och då har vi bara skrapat på ytan.

Feliath

Swashbuckler
Å ena sidan är jag rätt ointresserad av licenser, åtminstone vad jag kan komma på. Å andra sidan nämnde du ju själv Nibelungenlied, så det tar jag till intäkt för att man inte behöver bry sig :gremsmile:

That said: Jag har länge velat ha ett fightingspelsrollspel, där spelarskicklighet är apviktig och berättelsen fortskrider mellan noder av slagsmål, men just nu är jag mest intresserad av ett

Irländsk mytologi-rollspel
Och då menar jag fan inte Slàine eller någon sådan felskovlad dynga, utan något som har sin grund solitt i det forniriska samhället samt den Mytologiska Cykeln och Ulstercykeln; fir bolg och kreatursräder all over the place, ríastarthae, märkliga halvt obegripliga vapen och massor, massor, massor av slagsmål för minsta lilla. Jag tror det passar den typiske rollspelarens lynne perfekt :gremsmirk:

Hör här bara:

»Go from the pig, now«, said Conall.
»What should bring you to it?« said Cet.
»It is fair«, said Conall, »that Cet should claim contest of me. I will give single combat against you, Cet. I swear by what my tribe swears by: since I took spear in hand there has not been a single day when I have not killed a Connachta warrior, not a single night when I have not destroyed with fire, and never have I slept without the head of a Connachtman under my knee.«
»It is right«, said Cet, »that you are a better warrior than I. If Anlúan my brother were in the house, he would give you another sort of contest. It is our misfortune he is not here.«
»But he is«, said Conall, and took Anlúan's head from his pouch; and he hurled it onto Cet's chest so that a mouth of blood splashed from the lips.
Cet left the pig then.

Eller:
Then they decided in debate that if Cú Chulainn were deprived of his javelin, he would be no more formidable than any other.
Then Redg the satirist went, on Ailill's advice, to ask Cú Chulainn for the javelin, that is, Cú Chulainn's spear.
»Give me your spear«, said the satirist.
»No indeed«, said Cú Chulainn, »but I will give you your treasure.«
»I shall not accept that«, said the satirist.
So he wounded the satirist since he did not accept what was offered him, and Redg said that he would bring dishonor on him (by satire) unless he got the javelin. So Cú Chulainn threw the javelin at him and it went right through his head.
»This treasure was quickly delivered indeed«, said the satirist.
Hence the name Áth Tolam Sét.

Nu kan man ju tänka sig att det här passar bra till ett gamistiskt röjarspel, men det är inte alls vad jag vill ha; tvärtom. Jag vill nog helst ha något samberättarigt, annars går antagligen en stor del av det jag gillar förlorat.

/Feliath — Beheaded with a hurley stick

Flurtis

Hero
Tintin i friform med flaws

Med tintin hår och liten terrier, och obligatoriska flaws på NPC Som t:ex:

Haddock: Galna svärdomar, Temperament, och förkärlek till konjak.
Kalkyl: Dålig hörsel
Pontarna: Fumlighet rank 5
Rasta Populos: Övermänsklig näsa.

Blandat i en härlig kompot med deckare och 1920-tal.

//Flurtis som får gåshud vid bara tanken.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Ett spel om musiker

En licens därimot är ett spel baserat på Alien rullarna, serietidningarna mm, det skulle vara riktigt nice att ha några riktigt snygga böcker i hyllan som det stod Alien på och som var ett rollspel som kanske har breddat sig aningens mer än vad rollspelet som kom i början av 90-talet hade.
Jag testade All Flesh Must Be Eaten i söndags i all enkelhet och på nåt sätt får jag känslan av att Eden skulle kunna göra ett jäkligt schysst Alien-spel; de har ju redan gjort en uppsjö gedigna licensspel dessutom. Tryckt i flådig färg med bra bilder (oavsett om det är från filmerna, serietidningarna eller nytt) så är saken biff liksom.

Troberg

Sinister eater
Canardo!

Någon borde göra spel av Benoit Sokal's noir-anka Canardo. Dyster och hårdkokt noir-känsla med fabeldjur. En av dem har gjorts till datorspel (Amerzone), men där byttes fabeldjuren ut mot människor. Syberia är också Sokal's skapelse.

Arfert

Facit
en till:

Kitchen Confidential av Anthony Bourdain

Avancerad matlagning, rock n roll, galenskap, sex och droger i köksmiljö på guldkrogar i NY...

Flurtis

Hero
Re: Tintin i friform med flaws

Nää, är rätt så säker på att det utspelar sig på 20-30talet, med tanke på att första "stripen" kom 1929. För övrigt kan man ju kolla på bilarna och teknologin så ser du när det utspelar sig. Dessutom klubbar han ju på Al Capone i Tintin i amerika.

//Flurtis som diggar Tintin

Troberg

Sinister eater
"Neon Genesis Evangelion."

Detta måste finnas. NU. Om inte annat så för att Gainax ska suga ur ännu mer pengar av alla fans.
Missförstå mig inte, jag skulle vilja se det och skulle köpa det, men jag tror att det är attans svårt att spela på ett vettigt sätt. Det är för mycket en "enhandlingsvärld" där allt kretsar kring ett enda spår. Kampanjerna skulle tendera att bli bleka kopior av originalhandlingen och det håller inte i längden.

Troberg

Sinister eater

Nää, är rätt så säker på att det utspelar sig på 20-30talet, med tanke på att första "stripen" kom 1929. För övrigt kan man ju kolla på bilarna och teknologin så ser du när det utspelar sig. Dessutom klubbar han ju på Al Capone i Tintin i amerika.
Jag tror att man ska betrakta den som ospecifierad i tiden. I 'Koks i lasten' förekommer tex en DeHavilland Mosquito, som kom till i mitten av WW2. 'Månen tur och retur' var en respons på rymdkapplöpningen. Osv.

Flurtis

Hero

mm, du har en poång där. Strunt samma, väldigt sjysst setting är det i alla fall i serien.