Nekromanti Saker som inte borde bli rollspel

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Urrk, jag har en föraning om att detta kan bli en enda "jo, det borde det visst det!" - match.

Nåja, mina förslag:

* He-man: Säga vad man vill om 80-talsklassikerna, men de gamla He-Manavsnitten var inte bra då och håller inte nu - och världen är lite för inkonsekvent för att det ska funka som rollspel.

* The Sims - Real World-rollspel fast med mindre innehåll och poäng.

* World of Warcraft - världen behöver inte ännu en jättetrist standardfantasyvärld.

Vilket Såparollspel som helst baserat på något som gått på Tv, tex Days of our Lives the roleplaying game, eller Glamour: the roleplaying game.

MrG

Swashbuckler
Vilket Såparollspel som helst baserat på något som gått på Tv, tex Days of our Lives the roleplaying game, eller Glamour: the roleplaying game.
Fast jag skulle nog köpa det...

-Gunnar (skulle vilja lura av Marco hans ex av Dallas RPG :gremtongue:)

MrG

Swashbuckler
Veckans gimmickrollspel

Även om jag tykte om första "Pirates of the Carabian"-filmen, är jag rädd för att ett rollspel på den skulle suga...
Samma sak med allt som är på en tillfällig trend och som är mycket hajpat för stunden. Sake som tecknat upp en större fan-skara kan jag märka att det funkar (som B5, Buffy, Xena osv), men när det är nytt och hett, nej tack för ett licensspel.

Dock ge mig gärna ett piratspel!

-Gunnar

Johan K

Gammal & dryg
Dockusåpor, gud nåde den dag som en dockusåpa blir rollspel.
Då kommer jag att läga av !

Rosen

Myrmidon
"tex Days of our Lives the roleplaying game,"
Fast jag skulle nog köpa det...

Jag skulle köpa det för Stefano DiMeras spelvärden, och sen använda honom som evil overlord i nåt annat spel. (-:

--
Åke

G

Guest

Guest
Alla rollspel som använder bilder av Luis Royo. Mer smaklöst än så kan det knappt bli! Hur som helst. Det ända rollspel som är förlåtet är Khelataar... Men det e knappt!

Fy fan!

Nadorou

Veteran
Kokoro Library. Ett rollspel där du spelar en biblotekarie kanske kan göras intressant, men inte ett spel baserat på Korkoro Library. Majoriteten av all action under ett äventyr blir när någon skall vattna blommorna, eller visa en besökare var utlänsk literatur ligger. >_>

Nightowl

Champion
Borde och borde...

Vissa existerande böcker/filmer/wahtever är enbart intressanta på grund av grejer sóm är knutna till, säg, huvudpersonerna. Att göra ett spel innebär att historien kommer att handla om rollpersonerna istället. Således får man inte med det häftiga, och då känns det hela bortkastat.

Men sådant kan man ju komma runt. Man kan t.ex. göra ett generellt spel om en viss stil/genre/tema och direkt komma ut och säga "Det här piratrollspelet har som sin främsta inspiration Svarta Pärlans Förbannelse, men bygger inte direkt på det, utan är ett spel om att spela pirater med mycket övernaturligheter och action med."

Eller man kan presentera bakgrunden i boken/videospelet/filmen och bygga ut resonemang av typen "Vad skulle kunna hända om en av rollpersonerna var med och stal ett av de förbannade aztekmynten och så vidare?", att kraftigt stödja möjligheterna att spela i en variant med liknande stämning och bakgrund. Just Buffy och Angel tycker jag är bra exempel på detta; det kan bara finnas en Dråpare, och knappast mer än en besjälad vampyr, men spelen är byggda så man kan spela ändå - inklusive huvudpersonerna från TV-serierna. Å andra sidan är de väldigt nära det första alternativet ovan - de är väldigt mycket generella spel för action-äventyrshistorier med ockulta/övernaturliga inslag. Det skulle gå utmärkt att använda dem för att spela Charmed, Eerie, Indiana eller Phantom Quest Corps.

Ett annat exempel är grejer som är bra på grund av egenskaper hos mediet som är svåra att överföra till bordsrollspel.

Jag är t.ex. förtjust i anime-serien Kinos Resa. Den märkliga science-fantasy-värld den utspelas i har ingen geografi eller historia i egentlig mening, men den Ray Bradbury-ska stämningen och fabellliknande episoderna kan säkert förvandlas till ett mönster för äventyr av nån Forgesnubbe eller nåt. Huvudpersonen är visserligen intressant men inte unik; en av de återkommande elementen i världen är att det finns fler Resenärer än Kino, och en Resenär i TV-serien är per defintion en äventyrare i rollspelsbetydelsen av ordet.

Problemet är att det jag framförallt gillar med serien är t.ex. musiken, animationen, röstskådespelarnas sätt att prata... inget som kan återskapas i ett bordsrollspel. Så för mig vore det ingen vits överhuvudtaget. Men här är ju grejen att detta är just mina bevekelsegrunder, och en annan fan av serien kan ha andra, och en tredje person har aldrig sett serien men skulle tycka det är skitballt att resa runt mellan kufiska symboliska stadsstater med skum retro-teknologi och filosofera när han skjuter folk...

Erik

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vill inte göra dig besviken. Men, World of Warcraft är redan rollspelifierat.
Jag vet.

Det gör inte att det borde ha blivit rollspel.

Troberg

Sinister eater
Nu trodde ni att jag skulle säga Dungeons & Dragons, men så lätt ska ni inte få...

Jag skulle säga nästan alla datorspel, med några mycket få undantag (Elder scrolls, Silent Hill (som bas för ett mer generellt skräckspel), Larry, Freelancer osv).

Detsamma gäller alla filmer som har en snäv fokus på sin handling och som inte innehåller tillräckligt med värld för att duga utanför den. Alien är paradexemplet. Visst, man kan sätta ihop en värld som går att använda, men hur mycket är den egentligen baserad på originalmaterialet?

Visst ja, Dungeons & Dragons borde inte heller bli ett rollspel, speciellt inte filmerna.

MrG

Swashbuckler
Licencrollspel som jag nog dumt nog skulle köpa, men som jag inte tror på för fem öre skulle vara en bra idé:

Rocky horror roleplaying game - transvestitrollspel, tids och rymdresor, galna vetenskapsmänn, en del bra grundstenar, men i den kombon, jag är skeptsik (fast skulle testa det) Rocky Horror LARP kanske skulle kunna vara bizzart och kul

Liftarens guide till galaxens Rollspelet! - för serien, filmen, radioteatern, böckerna, tv-serien finns, så varför inte rollspelet? För att det är så sönderknarakde grundtankar att det inte skulle funka som rollspel och är knöksvårt att rollspela i närheten av lika roligt som orgnialet. VIll du köra det, friforma (men man blir nog besviken)

Monty python flying rollplay - visserligen var deras "Holy Ale" riktigt bra, men vissa varumärken ska inte göras till vad som helst :gremtongue:

-Gunnar (grunnade lite på saker som någon skulle kunna få för sig och som jag i dumhet nog skulle köpa)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Pippi Långstrump. Blir alltför beroende av huvudpersonens egenheter. :gremwink:

(Läser just nu Pippi-böckerna som godnattsaga för mina barn, så jag känner mig välorienterad i Pippi-kosmos. Negerbarnen på söderhavsön har blivit kurrekurreduttbarn i nutidens PK-anda.)

Lycan

Hero
Jag hade inte varit sådär värst tänd på ett Bruce Willis-rollspel, kan jag erkänna.

- L