Saker som känns som att de är med "för att det ska vara så"

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,608
Location
Göteborg
I helgen spelade vi en kort kampanj i @wilpers Kadettspelet (engelsk titel "The Academy"). Det är ju ett skitbra spel, ju! Tyckte mycket om det. Vi spelade en militärakademi i Italien på 1920-talet, med stegrande fascism. Blev en riktigt fin berättelse, och mycket i mekaniken var riktigt snyggt och passade temat otroligt bra.

I spelet finns det ett "mörkt hot" som ligger i bakgrunden och som rollpersonerna ska bekämpa. Jag fattar att det är ett Harry Potter-spel från början och att det därför finns en Voldemort-mekanism, men hela mörka hotet-grejen kändes lite påklistrad och onödig. Vi glömde bort den lite då och då och mest påminde om hotet i något brev här och där, innan det blev slutspel och det hela avgjordes. Men mest kändes det som en distraktion från vad spelet handlade om. Jag har lite samma åsikt om Okult, som jag också tyckte mycket om, men där det också skulle finnas ett mörkt hot som låg i bakgrunden, och jag tror att jag hellre hade skippat den biten. I Kadettspelet känns det dock lättare att helt sonika skära bort det mörka hotet och använda slutspelsmekanismen för hur det går för rollpersonen, istället.

Jag får lite samma känsla av detta som jag får av övernaturligheter i många rollspel. Att man tvunget måste klistra på en Gandalf på alla genrer för att det ska bli ett rollspel av det. Som malströmmen i Apocalypse World, eller psimutanterna i Mutant. Jag får lite känslan av att man har med det för att det är någon sorts förutsättning att det måste finnas där, snarare än för att det faktiskt gör spelet bättre. Får lite samma känsla av de mörka hoten i Okult och Kadettspelet. Att man inte kan göra ett spel som bara handlar om människor, deras uppväxt, deras relationer och problem, utan att man måste ha en Voldemort för att det ska bli ett rollspel av det. Och jag tycker att resultatet blir ett likriktande av rollspelen, eftersom man lägger till saker som alla andra rollspel redan har. Mörka hot och magi finns ju i varenda dussinrollspel, så det är ju mer intressant och unikt att ha rollspel som saknar dessa saker, än att ha med dem, tycker jag.

Som sagt, jag tycker att både Okult och Kadettspelet är skitbra spel, även med det mörka hotet, och jag gillar ju (numera) även AW. Men det har väckt de här tankarna. Har ni fått samma känsla av något rollspel? Att man har lagt till grejer i det bara för att det ska vara där, utan att det egentligen gör någon nytta eller passar in, och i processen gör spelet mindre speciellt och mer som alla andra spel?
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,639
Location
Ludvika
För mig är det här oftast knutet till den här trenden med överspecialiserade spel där varje spel är tänkt att fokusera på en viss typ av upplevelse. Oftast har ju jag egna idéer om vad jag tanker mig att ett äventyr eller en kampanj ska handla om som kanske inte alls passar med såna fokuserade mekaniker i spelet. Då blir de mekanikerna mer ett hinder eller ett störande moment än något annat. Jag kan tänka mig att det problemet kan bli än mer markant i en grupp där alla bidrar mer aktivt till spelet.

Overspecialize, and you breed in weakness.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,115
Location
Nordnordost
I spelet finns det ett "mörkt hot" som ligger i bakgrunden och som rollpersonerna ska bekämpa. Jag fattar att det är ett Harry Potter-spel från början och att det därför finns en Voldemort-mekanism, men hela mörka hotet-grejen kändes lite påklistrad och onödig. Vi glömde bort den lite då och då och mest påminde om hotet i något brev här och där, innan det blev slutspel och det hela avgjordes. Men mest kändes det som en distraktion från vad spelet handlade om. Jag har lite samma åsikt om Okult, som jag också tyckte mycket om, men där det också skulle finnas ett mörkt hot som låg i bakgrunden, och jag tror att jag hellre hade skippat den biten. I Kadettspelet känns det dock lättare att helt sonika skära bort det mörka hotet och använda slutspelsmekanismen för hur det går för rollpersonen, istället.
Tack för spelrapporten.

Att spela OKULT och Kadettspelet utan hot gör väl om spelen till "slice of life"-spel. Nuförtiden tycker jag bättre om sådant än jag gjorde för tio år sen.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,303
Location
Stockholm
Samma känner jag om fällor och självförstörelsemekanismer i grottor - jag har länge haft svårt att köpa den diagetiska anledningen till att massor av avancerade fällor sätts upp på det viset som blivit vanligt i många rollspel. Krävs en medveten gärning för att slappna av och bara acceptera att de (i bästa fall) bara ska vara en rolig pryl att peta på och desarmera.

I mitt huvud inkluderar detta av någon anledning inte säkerhetssystem i spiongenren, nästan oavsett hur orimliga, trots likheterna. Märkligt!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,878
Det är inte ovanligt att jag känner så inför tradspel som har både grundegenskaper och färdigheter. Det ena eller det andra räcker i många fall. Ibland är både ock rent av sämre, till exempel när det ger klumpigt stora tärningspölar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,735
Ja, och nej. Jo så till vida att en hel del spel har inslag som liksom följer med genren eller strukturen. Det kan vara mekanik eller tematiska inslag. Tex utifrån min lilla erfarenhet av AW (bara via playbooks) delar jag din bild av malströmen som något ganska apart. Samtidigt nej, i den mening att många spel faktiskt vill slå an lite bredare och låta fler spelare med lite varierande smak samsas om dem, tex finns det många spelare som direkt slänger sig över ett inslag som malströmen. Om det är kul för dem så kanske det ändå har en poäng?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,608
Location
Göteborg
Tack för spelrapporten.

Att spela OKULT och Kadettspelet utan hot gör väl om spelen till "slice of life"-spel. Nuförtiden tycker jag bättre om sådant än jag gjorde för tio år sen.
I alla fall Okult. Vi hade rejält med drama och en hel del våld i Kadettspelet, helt orelaterat till det mörka hotet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,608
Location
Göteborg
Ett annat exempel är systemet för vanliga handlingar i tredje utgåvan av Nobilis. Den tredje utgåvan, den med de fula bilderna, är ju otvetydigt den bästa utgåvan av Nobilis. Men en löjlig sak är att man lagt till ett system för mundana grejer. Man spelar varelser som kan skapa bergskedjor och få konceptet musik att aldrig ha existerat, men självklart måste man ha ett helt system med färdigheter för att se hur bra folk är på att skjuta med pistol!
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,946
Location
Värnhem, Malmö
Ja, och nej. Jo så till vida att en hel del spel har inslag som liksom följer med genren eller strukturen. Det kan vara mekanik eller tematiska inslag. Tex utifrån min lilla erfarenhet av AW (bara via playbooks) delar jag din bild av malströmen som något ganska apart. Samtidigt nej, i den mening att många spel faktiskt vill slå an lite bredare och låta fler spelare med lite varierande smak samsas om dem, tex finns det många spelare som direkt slänger sig över ett inslag som malströmen. Om det är kul för dem så kanske det ändå har en poäng?
Så vitt jag erfarit ger Malströmmen utmärkta tillfällen att gå från grisig postapokalyps till drömlik surrealism.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,735
Så vitt jag erfarit ger Malströmmen utmärkta tillfällen att gå från grisig postapokalyps till drömlik surrealism.
Ja, det var bara ett exempel, och ditt svar illustrerar ju min poäng väldigt fint. Det är helt enkelt svårt att göra sådana avgöranden.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,810
Location
Stockholm
Att man har lagt till grejer i det bara för att det ska vara där, utan att det egentligen gör någon nytta eller passar in, och i processen gör spelet mindre speciellt och mer som alla andra spel?
Alver gillar inte dvärgar och tvärtom är ju en klassiker som verkar vara default i alla fantasyspel.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
744
Location
Göborg
Det behövs en konflikt (skrev först "kliché"... tolka det som ni vill) för att göra en historia intressant – men nästan alltid utgörs konflikten av ett yttre, våldsamt, militärt hot. Om kungamakten hotas sker det genom en odöd armé, inte att en fraktion adelsmän genom övertalning, mutor och informationsövertag (inte att förväxla med utpressning) samlar stöd för att i en omröstning avsätta kungen vid nästa riksmöte.
 

Gustav Lorentz

a.k.a. McKatla
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,135
Hitpoints, tärningar med konstiga former, stats på rollpersonerna. Det går utmärkt att spela rollspel utan detta – men nästan inga rollspel tar den vägen.

EDIT Jag har inget emot stats (med måtta) etc – men strängt taget behövs de inte, och tråden handlade ju just om sådant. Jag vill alltså inte slåss för att avskaffa lustiga tärningar etc!
 

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,737
Location
Nirvana
Saker som är med "för att det ska vara så"? Tja, dungar kanske. De är ju ofta med för att tillföra hot, strider, skatter och valmöjligheter. Sådant kan man skapa ändå. Om man bara anstränger sig lite.
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,400
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ett slag för attack och sen ett för försvaret, när det effektiva istället är att baka ihop de båda till ett. Samma gäller skador och attacker. Baka ihop in i första slaget. Skippa initsiativ, låt det ha annan funktion än ”vem slår först” för bägge slår samtidigt, den som slog bäst hade initsiativet. Osv
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,608
Location
Göteborg
EDIT Jag har inget emot stats (med måtta) etc – men strängt taget behövs de inte, och tråden handlade ju just om sådant. Jag vill alltså inte slåss för att avskaffa lustiga tärningar etc!
Tråden handlar om saker som inte behövs och som inte gör spelet bättre, och dit hör ju stats. De allra flesta bra spel har ju inga stats på rollpersonerna. :gremcool:
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,303
Location
Stockholm
Tråden handlar om saker som inte behövs och som inte gör spelet bättre, och dit hör ju stats. De allra flesta bra spel har ju inga stats på rollpersonerna. :gremcool:
Aha! Du menar förstås att alla stats är på rollpersonernas prylar! :gremgrin:
 
Top