Nekromanti Saker vi vill se i Spelarboken

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,451
Det utmärkta första aprilskämtet om ankorna fick mig att börja spekulera om spelarboken.
Vad vill vi se Järnringarna jobba på? Fyll gärna på med egna förslag.

Nya spelbara släkten. Dvärgar, Stäppnomader? Alver? Något helt nytt?

Fler särdrag till de existerande spelbara släktena för att få lite mer variation. Individuella särdrag för de olika barbarstammarna. Även gärna regler för att särskilja släktena ännu mer.

Nya förmågor. Sådana som öppnar upp nya taktiker i strid men framförallt ett helt gäng med förmågor som inte är striddrelaterade utan mer problemlösande. Fler förmågor för att specialisera de mystiska traditionerna. Tjuvrelaterade förmågor!

Nya vapen och rustningar. Framförallt nya kvaliteter att bygga nya vapen och rustningar med. Hjälmar?

Riddjur och husdjur. Stridsdoggar, bjäror och familiarer.

Nya mystiska förmågor och ritualer. Får gärna särskilja de olika traditionerna ännu mer.

Fler valfria regeltillägg. Avancerade stridshandlingar, träffområden, avståndsmodifikationer. Utbyggnad av tjuvrelaterade regler. Sociala konflikter.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,451
gorillotaur;n83183 said:
JAG VILL HA ANKOR PÅ RIKTIGT.

Jag ser inget problem att använda ank-reglerna som lades upp som ett skämt. Tror de kan fungera fint. Bilden gör en grymt sugen på att slänga in dem. :)
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Kunna leka lite med speciella material i kläder vapen rustningar som är speciellt för världen.

ABSOLUT INGA ANKOR!!!!!!!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,637
Location
Ludvika
Paal;n83188 said:
Jag ser inget problem att använda ank-reglerna som lades upp som ett skämt. Tror de kan fungera fint. Bilden gör en grymt sugen på att slänga in dem. :)
Förutom att upplösningen på den bilder är för dålig för att jag ska kunna läsa texten, och jag verkar inte kunna öppna upp en större bild genom att klicka på den. Funkar det för er andra? För i så fall är det kanske bara en inställning hos mig som spökar.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,420
Location
Umeå
Rymdhamster;n83190 said:
Förutom att upplösningen på den bilder är för dålig för att jag ska kunna läsa texten, och jag verkar inte kunna öppna upp en större bild genom att klicka på den. Funkar det för er andra? För i så fall är det kanske bara en inställning hos mig som spökar.
Om jag fattade facebook rätt så ska dom göra den tillgänglig på någe sätt
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
586
Location
Skogen
Lilja får skjuta mig om han vill men det kommer INTE FINNAS NÅGRA ANKOR i boken. Över min döda kropp.
Däremot kommer vi på ett eller annat sätt att göra Andrik-materialet från 1 april tillgängligt för de som verkligen vill ha ankor i Symbaroum. Regelmässigt är andrikarna fullt spelbara.

Här finns bilden högupplöst så länge: http://i.imgur.com/mfqrSq5.jpg
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,637
Location
Ludvika
pappa;n83212 said:
Lilja får skjuta mig om han vill men det kommer INTE FINNAS NÅGRA ANKOR i boken. Över min döda kropp.
Så det finns en chans med andra ord?
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Jag vill ha ankregler till symbaroum nästan lika mycket som att någon skulle klippa i min penis med en slö sax. Dvs inte alls.
 

davalt

Veteran
Joined
30 Dec 2013
Messages
50
Jag är nog för ung (!) för att ha varit med på tiden då det fanns ankor i fantasy så för mig är det bara wtf. Hade vart en grym mutant i ua dock!

Vad jag önskar mig i en spelarbok är fler kampanjregler och inspiration. Utökade regler för expeditioner och utposter i Davokar hade uppskattats. Kanske exempel på hur mycket man kan tjäna på olika resurser som kan bärgas från en utpost.

Vill även ha regler för att starta företag eller liknande. Om RP vill profitera rejält på sina utfärder och utposter det vill säga.

Rykte och status hade varit uppskattat, om någon RP siktar på att bli baron exempelvis.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
davalt;n83281 said:
Vill även ha regler för att starta företag eller liknande. Om RP vill profitera rejält på sina utfärder och utposter det vill säga.

Rykte och status hade varit uppskattat, om någon RP siktar på att bli baron exempelvis.
+1 på dessa, men speciellt den sista.

Fler förmågor och spelbara släkten är viktigast för mig, folk dör stup i kvarten och förmågorna som folk inte har haft kommer börja tryta förr eller senare. En revidering av stryparkonst där gesäll och mästar nivån inte innefattar stryparsporer utan är likare novisnivån.

Regler för riddjur. Fler vapen. Fler förmågor som inte används enbart i strid typ navigation, hantverk och fler kunskapsfärdigheter. Exempel på organisationer som spelarna kan ansluta sig till och regler för hur dessa kan användas av spelarna i spel. Fler arketyper som använder de nya förmågorna jag hoppas på.

Ser fram emot att det kommer begränsningar som spelarna kan välja från start. De är bra som alternativ till att någon dör, så att de kan vara riktigt ärrade och trasiga mot slutet av en kampanj.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Spelaroll;n83256 said:
Jag vill ha ankregler till symbaroum nästan lika mycket som att någon skulle klippa i min penis med en slö sax. Dvs inte alls.
Låter som att du skulle behöva skaffa dig förmågan Ståndaktiv.
 

holmstrom

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
70
Det jag saknar allra mest (och det mina spelare frågat efter) är inte fler förmågor, fler vapen eller fler spelbara släkten - det är mer information om de släkten som finns. Mer information om barbarsamhällena och deras kulturer, *mycket* mer om svartalfer och deras bakgrund. Även resar tycker jag förtjänar med beskrivning och variation så att inte alla känner sig tvingade in i "stor dum köttklump"-rollen. Bortbytingar vore också trevligt. Som jag skrivit i en annan tråd känns det svårt att ge spelare så mycket att utgå ifrån när de gör en icke-mänsklig karaktär. Har man fantasi så kan man komma långt, men det vore kul att kunna ge mer mjuk information om de olika raserna och deras kulturer.

Utöver det vore det kul med mer information om de olika städerna i Ambrien. Det behöver inte vara mer än en sida per stad, med kort info om ledarskap, politik, handel med andra städer osv.
 

hyperdrive

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
193
Location
Uppsala
Paal;n83164 said:
Det utmärkta första aprilskämtet om ankorna fick mig att börja spekulera om spelarboken.
Vad vill vi se Järnringarna jobba på? Fyll gärna på med egna förslag.
Jag vet inte riktigt vad jag vill se i "spelarboken" eller vad en sådan bok ska vara bra för. Dock vill jag se mer ekonomi: Vad driver på makthungern? Vilka plågor riskerar man drabbas av om man inte exploaterar sin omgivning? Skogsavverkning för energi och husbyggen måste ju vara en betydande del av ekonomin. Hur fungerar det spelmässigt? Kan vi se lite äventyrskrokar?

Jag har fler önskningar också:

* Jag gillar mutants regler för hur saker går sönder hela tiden och måste byggas upp igen. Det vore roligt att se det här appliceras på några lätthanterliga kategorier av utrustning för att driva på törsten för guld och rikedom och göra livet lite svårare för de som vill spela självuppoffrande och genomgoda (samt kanske även öka den potentiella belöningen för de som lyckas trots detta).

* Mer sjukdomar och komplicerade recept för botemedel! Kanske kan sjukdomar vävas in i reglerna kring korruption också?

* Jag gillar FATEs regler för hur man kan undvika död genom att ta en konsekvens. Det vore inte så svårt att göra samma sak här: skippa dödsslaget och tvinga rollpersoner att ta en konsekvens från någon elak tabell för att återfå någon poäng tålighet så de inte dör. Alternativt tvinga på dem en konsekvens varje gång de når sin smärtgräns.
Fler eländestabeller för det här vore underhållande.

* Elaka väderutmaningar och tydliga spelbara konsekvenser av dåligt väder vore trevligt. Vad händer rent spelmässigt när det regnar och man saknar rätt utrustning? Eller när vattnet tar slut och det är vårlvarmt? Eller hur långt klarar man en natt med mygg utan myggmedel innan man blir en styggelse?

* Alverna gråter över sin egen synd, att ha lurats att ge kunskap om magin till människorna för att sedan se hur de missbrukade den. Alternativt hur det var en alv i maskopi med en människa som öppnade porten till korruptionens mörker i jakt på mer makt och trolldom (lite som i rollspelet Gemeni)

* Drakar! Jag vet inte hur väl de passar in egentligen, men jag har svårt för fantasyspel utan drakar. Jag gillar drakar. Vi vet hur de ser ut och beter sig. Inga överraskningar ;)

* Fler förmågor, och gärna indelade i lite olika grupper: offentiva, defensiva, mystiska, osv. Eller i grupper efter funktion: substitut av egenskap, förbättring av egenskap, ny regel, etc.
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Paal;n83164 said:
Det utmärkta första aprilskämtet om ankorna fick mig att börja spekulera om spelarboken.
Vad vill vi se Järnringarna jobba på? Fyll gärna på med egna förslag.

Nya spelbara släkten. Dvärgar, Stäppnomader? Alver? Något helt nytt?

Fler särdrag till de existerande spelbara släktena för att få lite mer variation. Individuella särdrag för de olika barbarstammarna. Även gärna regler för att särskilja släktena ännu mer.

Nya förmågor. Sådana som öppnar upp nya taktiker i strid men framförallt ett helt gäng med förmågor som inte är striddrelaterade utan mer problemlösande. Fler förmågor för att specialisera de mystiska traditionerna. Tjuvrelaterade förmågor!

Nya vapen och rustningar. Framförallt nya kvaliteter att bygga nya vapen och rustningar med. Hjälmar?

Riddjur och husdjur. Stridsdoggar, bjäror och familiarer.

Nya mystiska förmågor och ritualer. Får gärna särskilja de olika traditionerna ännu mer.

Fler valfria regeltillägg. Avancerade stridshandlingar, träffområden, avståndsmodifikationer. Utbyggnad av tjuvrelaterade regler. Sociala konflikter.
Precis som Paal önskar jag detta i spelarboken. Kanske en fjärde nivå på förmågor för riktigt överdrivet bra hjältar :)
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
CapnZapp;n83388 said:
Låter som att du skulle behöva skaffa dig förmågan Ståndaktiv.
Verkar som att särdraget Provokativ är så effektivt att det blöder ut i verkligheten!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
555
Alla nuvarande "kunskapsyrken" tycker jag är starkt förknippade med mystiska krafter/religion så skulle gärna se några arketyper som inte är så starkt förknippade med sådant. Något i stil med hantverkare, lärd man, köpman etc.
 
Top