Nekromanti SAMANTHA - kommentarer

Pom

Swashbuckler
Re: Bästa kommentaren

En nackdel med begreppet rollspel på svenska är att det redan fanns andra betydelser innan våra kära bordsrollspel dök upp i sinnevärlden. Att översätta roleplaying games till rollspelsspel var liksom inte görligt, så vi fick en komplikation som engländarna slipper.

Så egentligen är den lilla enkäten i programmet fullt relevant. Det finns inte en enskild betydelse av begreppet rollspel.

Hm, det här blev ju egentligen inte en direkt kommentar till ditt inlägg, Balderk. Ledsen för det.

Quadrante

Grisbonde
Re: Egentligen mä'rker jag ord nu.

:gremsmile: ok

Nu var det egentligen mest språkbruket och polariseringen,
som jag var ute efter. Just att man sätter de två sätten som
olika i den bemärkelsen att det är långt ut på varsin ände.
Gärna när man talar gott om det ena och dåligt om det andra.

Till och med använder det andra sättet som exempel på varför det
första är så bra (att använda istället).

Johan Granberg

Swordsman
Re: Bästa kommentaren

Alltså problemet med ditt inlägg är att du har vänt på precis alltihop. De som känner sig hotade i det här fallet är inte prettosnubbarna som sitter och analyserar, utan forumbullies som istället för att försöka diskutera sprider smädelser och kastar glåpord. Precis som alltid på det här forumet. Varför känner "simplisterna" sig så fruktansvärt hotade av de som har andra ambitioner med deras älskade hobby?

"Kan vara. Det är en helt annan sak än måste vara."

Och här sammanfattade du probemet med den här tråden på ett helt lysande sätt. Om folk bara kunde säga "det stämmer inte in på mig, men det kan säkert ligga något i det när det gäller andra" skulle det aldrig ha blivit bråk. Istället fick vi höra "UGH JÄVLA PRETTOGUBBJÄVEL SNACKAR SKIT!!!"

Rickard

Urverk speldesign
Re: Våra päron

"Ett sekvens i programmet kändes verkligen som huvet på spiken.

Reportern hittade en förälder till en rollspelare, jag menar mannen i arbetskläder som stod på stan och berättade att hans son är rollspelare. Reportern följde upp med att fråga honom vad rollspel är. Han kunde inte svara. Såå symtomatiskt!
"
Haha.. Ja, jag skrattade verkligen åt det.. Det säger lite om hur svårt rollspel är att förklara alternativt hur lite rollspelarna orkar engagera sig i att förklara vad rollspel är (vilket säger lite om hur svårt rollspel är att förklara :gremwink:).. Föräldern verkade ju försöka förklara men kunde inte..

Jag skrattade även åt när Henke (programledaren) sade till lajvaren "Så ni klär alltså ut er och springer omkring och leker i skogen?" och lajvaren grymtade typ.. "Öhm, ja". Det säger ju lite om hur villiga rollspelare är att förklara.. :gremsmile:

/Han som ibland undrar om lajvare verkligen tänker på hur keffa de är i huvudet ^^

Pom

Swashbuckler
Jag känner en oemotståndlig lust att kommentera, men jag kommer inte på så mycket.
Och just det vill jag kommentera.
Programmet var väl helt enkelt vad man kunde förvänta. Nyfiket och alls inte fientligt, men förfärligt fragmenterat.
Inte lär någon ha blivit så mycket klokare på vad rollspel egentligen är, eftersom det tycks inrymma att se på fantasyfilm från åren runt -80, slå tärningar vid ett bord, klä ut sig till orch med hela familjen, hitta på egna språk, bli domderad av en flicka i en betongbunker samt sitta på stan och låtsas att folk runt omkring en också låtsas.

Jag tror rollspelsaktien är helt opåverkad av det här programmet.

Starka insatser av Magnus dock (särskilt efter att ha hört förutsättningarna) och även lajvarkvinnan sade en del jag tyckte lät välforumlerat just då (och nu har glömt...)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
"Inte vill föra en diskussion"?

Jag ber om ursäkt ifall folk kände sig orättvist utpekade när de egentligen ville föra en diskussion, men jag har inte fått känslan av att ni vill det.
Tja, jag har inget emot en diskussion, var du nu fått det ifrån... :gremconfused:

Det bästa sättet att få igång en diskussion som verkligen leder nånstans är dock i min mening inte med att börja skrika "fascister" till höger och vänster. Men så är jag en meldelålders konservativ tråkgubbe också. :gremlaugh:

Så jag kände inte att ditt inlägg inbjöd så hemskt mycket till diskussion, men det får väl stå för mig.

Om vi nu ska diskutera pretentioner inom rollspelshobbyn så är det viktigt att komma ihåg att det, precis som du indikerar, finns en mängd olika typer av personer som spelar rollspel och som gör det av olika skäl. Majoriteten gör det för att det är kul på ett sätt som man inte tänkt efter på så mycket, precis som mycket annan underhållning. Sedan finns det de som gör det, eller upptäckt att de gör det, för att utveckla sig själva, eller lära sig mer om berättelser, eller för att uttrycka något, kanske som en konstnärlig ambition.

Sen finns det de, och jag har träffat en hel del, som sitter och försöker intellektualisera om vad rollspel är och varför man spelar, men som inte spelar själva. Till och med många av oss på rollspel.nu är nog skyldiga till att snacka för mycket och spela för lite. :gremlaugh:

Och, det finns de som säger en massa bra saker och det finns de som snackar en massa goja. I alla läger.

Jag känner att det numera råder bättre balans mellan de olika "jag spelar så här! och det är rättast i hela världen"-lägren än någonsin. Till skillnad från dig (som jag uppfattar det i alla fall) uppfattar jag det som att rollspelare blivit väldigt förstående och toleranta mot varandra, och man kan nu samsas med de flesta om att man spelar för att få något ut av rollspelen och det kan vara "kul", "cool", "utvecklande", "konstnärligt" eller vad som helst.

Hmmmm... eller... kanske inte... när jag jobbade med Historiska Museet upplevde jag det som att lajvarna har en massa konflikter inom sin del av hobbyn, om hur man ska spela för att det ska vara rätt. Bordsrollspelare har inte samma grad av oenighet, möjligen mellan friformare och tärningsrullare. Man jag uppfattar det som att halshuggningen inte är så vitt utbredd som du uppfattar den.

Eller är det bara jag som är naiv?

Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Du missade helt uppenbarligen..

...att Mask i sitt inlägg som sågade Martin och Christopher sa...

Personligen tyckte jag...
...och...

Jag tyckte det bara lät som...
...och...

Men whateva. Det var bara mitt intryck.
Alltså väldigt tydligt sa att han endast och enbart utgick från sig själv och vad han tyckte. Men det kanske inte var Masks inlägg du retade upp dig på? Jag antog det eftersom det följde på ett svar som Eksem gjorde till Mask. Men det kanske är jag som missat något?

Jag tycker att du blir upprörd över i stort sett ingenting i det här fallet.

M.

Mask_UBBT

Hero
Re: Martin och hans teorier

Det hela blev jättelogiskt efter att ha sovit lite, och läst bland dina andra svar i den här tråden, där du skrev en del saker, varav jag valt att ta ett stickprov:

"Och de är rätt flummiga som personer"

Jag tänker nämligen inte säga emot resten, det är mycket möjligt att de har jättemånga bra tankar, etc. etc. Men...

Jag tror jag fått ett väldigt dåligt intryck av dem av samma anledning som jag aldrig riktigt fattar vad Arvidos pratar om när han ska börja "snacka allvar". Irl och via chat och så är det inget problem, men Arvidos har ju ett sätt att flumma till sina tankegångar, vilket mer eller mindre gör att mitt flum-filter genast går igång. Det gör att alla eventuella vettigheter förvsinner(såsom jag uppfattar det) i ett hav av:

"Blah, blah, det här skulle jag kunna säga jättesimpelt, men det vore inte koolt då, blah, blah."

Om det är deras mening eller inte att vara koola, eller om de bara formulerar sig så när de pratar allvar, det spelar ändå ingen roll.

Så om de hade en massa smartheter att säga, så var det ju faktiskt väldrigt synd. För mig lät det "Blah, blah, vad kool jag låter.", och nu irriterar det mig att jag vet att de faktiskt sade något som vissa verkar hålle med om, men att de var så ogripliga att jag tonade ut. :gremtongue:

/Mask - levereras med inbyggt flum-filter och två laddningsbara batterier

Mask_UBBT

Hero
Att vara i teve - OT

"Och så pratar vi inte mer om det..."

Jo, snäääälla? :gremcrazy:

/Mask - har varit i TV en gång, då han var en av tre som vann Lilla löpsedelns klasskampsfinal åt Kolarängsskolan för fem-sex år sedan. Om ni undrar vem jag är så är jag den lilla tjockisen med page som sitter emellan de två söta flickorna, ropar "Kolarängen" efter varje fråga, och därefter inte kan svaret. :gremblush:

Men kungen av konstiga tvframträdanden är nog min far. Han fick, via jobbet, sitta och sjunga på en frusen sjö. I mitten av en cirkel av eld. I ett akvarie. Iklädd en dräkt av kanelbullar och bakelser. Tillsammans med en massa möss. Nämde jag att han var iklädd kanelbullar? :gremcrazy:

Balderk

Swashbuckler
Flummigt språk?

Pratade de flummigt? Det tänkte jag inte på. Kankse nått ord här och där på sin höjd. Annars tycker jag de var ganska klara i sitt språkbruk, men det kanske är en efterkonstruktion. Var ju nästan ett dygn sedan jag såg det nu.

Johan Granberg

Swordsman
Re: "Inte vill föra en diskussion"?

Som vanligt har ett missförstånd lett till ett annat och det har bara blivit kaos av alltihop. Jag syftade absolut inte på något sätt på dig, eftersom jag inte har hetsat upp mig över något du sagt, och verkligen inte kallat dig fascist.

Det jag snackar om är helt enkelt att det känns som att de uttalanden jag hört hittills i den här tråden har varit av typen "de sitter bara och snackar en massa skit för att känna sig viktiga" och fullständigt avfärdande av det de framförde. Jag hade nog inte hetsat upp mig lika mycket om det inte var för att det här händer varenda gång någon kommer med åsikten att rollspel kan vara något annat än "hjärndöd underhållning". Jag tror också att det har blivit mycket bättre i rollspelscommunityn överlag, men min erfarenhet av den typen av trådar här på forumet ("kan rollspel vara konst?" typ) säger mig att det inte här så just här. Jag tycker det är orättvist att avfärda folk som uppblåsta pretton bara för att man inte själv känner igen sig i det de säger.

Det ligger mycket i det Rising sa, att folk verkar känna sig hotade av andras spelstilar av någon anledning. Det är det här jag riktar mig emot. Inte mot dig.

Troberg

Sinister eater
Re: Att vara i teve - OT

"Och så pratar vi inte mer om det..."

Jo, snäääälla?
Nej, och i vilket fall så är jag inte ens i närheten av att bräcka

Men kungen av konstiga tvframträdanden är nog min far. Han fick, via jobbet, sitta och sjunga på en frusen sjö. I mitten av en cirkel av eld. I ett akvarie. Iklädd en dräkt av kanelbullar och bakelser. Tillsammans med en massa möss. Nämde jag att han var iklädd kanelbullar?
Jag antar att du behövde en terapi för att komma över det...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
För min del …

… skulle jag gärna säga att alla har rätt och att man får tycka vad man vill och spela hur man vill. :gremshocked:

Men gjorde jag det skulle jag få Rising i baken som en ilsken (och mycket sarkastisk) iller.

Så jag nöjer mig med att konstatera att bordsrollspel* är ett medium, alltså en bärare av något. Vad detta »något« är bestämmer man själv: grottkräl, grisodlande, medeltidshistoria, undervisning, terapi, konst – i stort sett allt är möjligt.

För att dra en parallell med andra kända medier: Att säga att bordsrollspel bara är »hjärndöd underhållning« är som att säga att ex. böcker, musik och film är det. Visst, det kan vara De överlevande, Ishockeyfrisyr och Rush Hour 2, men det kan även vara Candide, Tuonelas svan och Metropolis.

Tycker jag då att bordsrollspel är konst eftersom jag jämför det med verk av Voltaire, Sibelius och Lang? Nä, inte nödvändigtvis, men att jämföra bordsrollspel med andra hobbyer blir lätt missvisande: Modelljärnvägar, korpfotboll och luktsuddsamlande är inga medier – och behöver därför inte fyllas med innehåll för att kunna utövas.

Äsch! det blev visst en sorts kramkalasinlägg i alla fall, så det är väl lika bra att avrunda med: Alla har rätt och man får tycka vad man vill och spela hur man vill. :gremwink:

<font size="1">* Jag använder termen »bordsrollspel« för att vara extra tydlig.</font size>

EchonCique

Hero
Angående Konst i rollspel

Nej Magnus, nu missförstår du mig. Det jag kritiserar är den väldigt utbredda trenden att genast halshugga och gräva ner varje liten stavelse som indikerar att man tycker det kan finnas ett uns av konst i rollspelshobbyn. Inte att man ifrågasätter och diskuterar en teori. Jag ber om ursäkt ifall folk kände sig orättvist utpekade när de egentligen ville föra en diskussion, men jag har inte fått känslan av att ni vill det.
Det är lugnt. Jag blir halshuggen var gång jag träffar på min vän som är doktor i Konstvetenskap med fokus på Bildkonst samt homosexuell erotik. Vi brukar ha roligt genom att ta en på måfå vald bok ur min rollspelshylla och dissikera dess bild- och textspråk i den. Det är inte många positiva ord som kommer fram gentemot White Wolf om jag säger som så.

Sedan finns det akademiskt flummeri kring rollspelande, rollgestaltning och sociala roller etc. Det intressanta där är att ta ett steg till och se vad dessa personer har för bakgrund, vad deras roll i den lite större 'rollspelsvärlden' är och vilken agenda de har nu och har haft tidigare.

Sedan kan man kolla lite bakåt i tiden i kulturella strömningar eller vissa marginella konstgrupperingar som uppstått och sedan dött ut tämligen snabbt. Där hittar du ett gäng referenspunkter till dessa båda herrar och deras akademiska forskning.

Men jag förstår att ZTV inte har tid att göra denna research, däremot är det fullt möjligt för oss konsumenter och rollspelare att göra. Den är ganska intressant faktiskt.

Johan Granberg

Swordsman
Hmmm...

Det du skriver är ju exakt det jag försöker säga. Har du missförstått mig eller vill du bara hålla med och kramas lite? :gremlaugh:

Johan Granberg

Swordsman
Re: Angående Konst i rollspel

Och nu klagade jag inte enbart på hur dessa herrar blir bemötta, utan den allmänna attityden på forumet.

Ärligt talat fattar jag inte riktigt vad du vill ha sagt. :gremconfused:

EchonCique

Hero
Re: Martin och hans teorier

Martin och Christopher har en massa intressant att säga. Det viktiga är att man väger detta mot till exempel min egen grunda analys "det är kul för att det är kul". Tänk på att de klippt i det de sade, och att det mycket väl kan ha funnits en massa annat intressant i deras beskrivning av rollspel som man helt enkelt tog bort för att det var för banalt. Eller oförståeligt till och med.

Martin och Christopher är för övrigt inte ensamma om sina teorier. Inom kulturvärlden finns någon slags aktivitet där man intellektualiserar kring rollspel och de mekanismer som man leker med i samband med rollspel, där jag börjar klättra på väggarna efter fem minuter av "världen är ett stort rollspel och alla spelar vi ett rollspel för att utforska vår roller i spelet" (vilket jag har hört många säga, med olika grad av analys bakom hela teorin).

Problemet är också att om man tittar på rollspelande på nått slags akademiskt sätt, så smyger sig fnoskiga termer in väldigt snabbt. Jag håller inte med Martin i allt han pratar om, men det är mer en fråga om att vi har olika sätt att se på vad vi tycker är spännande, utvecklande eller kul, än om att det han säger är fel.

Det jag tycker är för jävligt är att de har betalt för att fnoska, och jag inte har det!
Vill du floska, fnoska och pyssla med rollspel och få betalt för det? Det skall nog inte vara några problem. Det hela handlar om att göra smart marknadsföring av sig själv, sitt budskap och det resultat man anser sig kunna vara slutmålet med forskningen.

Sedan börjar man bearbeta statliga myndigheter och statligt ägda företag tills man får en fot in någonstans. Sedan rullar det snabbt på.

Se bara på Johan Strömqvists lilla idé om ett alternativt Sverok som snabbt fick projektpengar för tungans bekännelser och massa floskler.

Vill du pyssla med akademiskt rollspel? Jag vill. :p

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Hmmm...

Jag tänkte bara att någon skulle framföra det på ett lite nyktrare vis. :gremsmirk:

Och så ville jag kramas förstås. :gremsmile: