"Inte vill föra en diskussion"?
Jag ber om ursäkt ifall folk kände sig orättvist utpekade när de egentligen ville föra en diskussion, men jag har inte fått känslan av att ni vill det.
Tja, jag har inget emot en diskussion, var du nu fått det ifrån...
Det bästa sättet att få igång en diskussion som verkligen leder nånstans är dock i min mening inte med att börja skrika "fascister" till höger och vänster. Men så är jag en meldelålders konservativ tråkgubbe också.
Så jag kände inte att ditt inlägg inbjöd så hemskt mycket till diskussion, men det får väl stå för mig.
Om vi nu ska diskutera pretentioner inom rollspelshobbyn så är det viktigt att komma ihåg att det, precis som du indikerar, finns en mängd olika typer av personer som spelar rollspel och som gör det av olika skäl. Majoriteten gör det för att det är kul på ett sätt som man inte tänkt efter på så mycket, precis som mycket annan underhållning. Sedan finns det de som gör det, eller upptäckt att de gör det, för att utveckla sig själva, eller lära sig mer om berättelser, eller för att uttrycka något, kanske som en konstnärlig ambition.
Sen finns det de, och jag har träffat en hel del, som sitter och försöker intellektualisera om vad rollspel är och varför man spelar, men som inte spelar själva. Till och med många av oss på rollspel.nu är nog skyldiga till att snacka för mycket och spela för lite.
Och, det finns de som säger en massa bra saker och det finns de som snackar en massa goja. I alla läger.
Jag känner att det numera råder bättre balans mellan de olika "jag spelar så här! och det är rättast i hela världen"-lägren än någonsin. Till skillnad från dig (som jag uppfattar det i alla fall) uppfattar jag det som att rollspelare blivit väldigt förstående och toleranta mot varandra, och man kan nu samsas med de flesta om att man spelar för att få något ut av rollspelen och det kan vara "kul", "cool", "utvecklande", "konstnärligt" eller vad som helst.
Hmmmm... eller... kanske inte... när jag jobbade med Historiska Museet upplevde jag det som att lajvarna har en massa konflikter inom sin del av hobbyn, om hur man ska spela för att det ska vara rätt. Bordsrollspelare har inte samma grad av oenighet, möjligen mellan friformare och tärningsrullare. Man jag uppfattar det som att halshuggningen inte är så vitt utbredd som du uppfattar den.
Eller är det bara jag som är naiv?
Magnus