Re: Bästa kommentaren
Och liksom, att teckna kan vara att klottra i ett tidningshörn med barnkrita. Det kan också vara djupa konstverk i kol som uttrycker ens själs ångest.
Jag har inte någon gång under mitt liv hört benämningen "När Da Vinci tecknade Mona Lisa". Därför anser jag att ditt exempel med teckna blir lite svårapplicerat på det problem vi diskuterar.
Image-problem.
Image-problem eller inte anser jag inte att det har ett dugg med rollspel att göra, snarare med individen i fråga. Rollspel är fortfarande ett spel, medan cowboys och indianer är en lek precis som du säger. Vad oinsatta människor anser om rollspel är givetvis svårt att veta, men jag gör ett dristigt antagande när jag säger att ingen relaterar rollspel med cowboys och indianer. Snarare med andra spel, litteratur eller film. Men givetvis kan jag inte under några omständigheter språka för alla rollspelare, så det kan mycket väl finnas individer med image-problem, men dessa problem är nog inte endast rotade i rollspel.
Men båda är varianter av samma sak: någon form av låtsas i någon konventions/regelstyrd form.
Medhålles.
Det bör noteras när en definition av begreppet rollspel diskuteras, att friformsrollspel är något som verkligen inte har med ett rollspel att göra. Friform, vilket inte är någon garvad hemlighet, är mer som en teatertillställning. Ett skådespel under styrda former. Hur detta hamnat under kategorin rollspel är och förblir en obetänkt benämning, precis som alla språk utvecklats under regelfria former har även denna rollgestaltningsssysselsättning fått ett slumpartat namn, därför bör den inte vara en del av en definition av rollspel eller rollspelare.
Det som skiljer den fina formen från den barnsliga är pretentionsnivån, men det är faktiskt samma sak.
Vad är samma sak? Förväntningarna? Ifall du menar att även om vissa rollspelare förväntar sig en karaktärsdjupdykning av en psykodramisk form medan andra bara förväntar sig 2000 xp och en bunt rullande tärningar, så är detta fortfarande samma sak - är jag med. Förväntningar som förväntningar, det är självklart. Men när du som rollspelare tar steget förbi förväntningarna och mot själva spelandet, behöver det inte alls vara samma sak. Utöver att action- och dramafilmer är just filmer, så är det nog ingen som benämner dem som samma sak. Det är något som bör betänkas när du definierar din åsikt, då jag anser att vi främst har diskuterat olika former av rollspelande och inte vad som är rollspel eller inte.
Men jag kan nästan tolka det som att du indirekt drar paralleller mellan barnalek och psykodramer. Detta är uppenbert en icke fungerade parallell, fast jag antar att det inte är det du försöker säga.