Rickard
Urverk speldesign
Jag hade tänkt att göra ett samberättarspel, där det finns regler som gör att spelarna får en chans att bli mer involverade i berättelsen.. I vissa av mina spel som jag gjort har jag kommit på en ny samberättarregel men det var först för någon månad sedan som jag insåg att jag kunde sammanföra alla dem till ett eget regelsystem..
Medan jag satt och klurade på regler idag så upptäckte jag att mina regler kunde användas som ett tillägg till alla rollspel.. Det kräver inga större regelförändringar för att bli mer samberättande, utan mer en anpassning i spelstil till de nya reglerna.. Hur har ni andra som gillar samberättande löst det? Jag vill ha regelförslag.. Det duger inte med "Alla fick vara spelledare" eller "Vi kom överens om att spelarna skulle ta mer ansvar för att föra historien framåt".. Jag vill fortfarande ha strukturen med en spelledare och flera spelare..
Jag kan ge lite förslag på hur jag hade tänkt det.. Jag har (bara) två regler till, förutom dessa..
Det första man kan använda sig av, är Feng Shuis många regler.. Exempelvis den regeln som säger att om en spelare lyckas mycket bra med sin uppgift så får denne själv förklara hur uppgiften löstes..
Det andra regel är att alla spelare har en "Tidsflyktpoäng" var som de får använda en gång per spelmöte.. Detta innebär att om en "scen" (en händelse som begränsar sig till en plats) gick dåligt så får en spelare offra sin Tidsflyktpoäng för att börja om från början på scenen igen.. Allting som spelarna har gjort i den scenen är utraderat men deras kunskap om vad som kan hända är kvar..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kom på medan han skrev inlägget att det var en dogmaduell som precis handlade om att skapa ett samberättande rollspel
Medan jag satt och klurade på regler idag så upptäckte jag att mina regler kunde användas som ett tillägg till alla rollspel.. Det kräver inga större regelförändringar för att bli mer samberättande, utan mer en anpassning i spelstil till de nya reglerna.. Hur har ni andra som gillar samberättande löst det? Jag vill ha regelförslag.. Det duger inte med "Alla fick vara spelledare" eller "Vi kom överens om att spelarna skulle ta mer ansvar för att föra historien framåt".. Jag vill fortfarande ha strukturen med en spelledare och flera spelare..
Jag kan ge lite förslag på hur jag hade tänkt det.. Jag har (bara) två regler till, förutom dessa..
Det första man kan använda sig av, är Feng Shuis många regler.. Exempelvis den regeln som säger att om en spelare lyckas mycket bra med sin uppgift så får denne själv förklara hur uppgiften löstes..
Det andra regel är att alla spelare har en "Tidsflyktpoäng" var som de får använda en gång per spelmöte.. Detta innebär att om en "scen" (en händelse som begränsar sig till en plats) gick dåligt så får en spelare offra sin Tidsflyktpoäng för att börja om från början på scenen igen.. Allting som spelarna har gjort i den scenen är utraderat men deras kunskap om vad som kan hända är kvar..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kom på medan han skrev inlägget att det var en dogmaduell som precis handlade om att skapa ett samberättande rollspel