Hellzon sade det i förbifarten men jag tänker stå upp för Apocalypse World som mitt huvusakliga förslag. Det är inte spelledarlöst, och i vissa kretsar t ex Indierummet på GothCon kanske det inte ses som regellätt, men några 450 sidor är det inte. Spelledaren behöver lägga mindre lästid än på (men eventuellt mer tid på att smälta perspektivskiftet från) traditionella regeltunga rollspel, men spelarna behöver inte läsa i boken alls, utan bara sitt rollformulär och ett par–tre referensblad.
Dream Askew är också himla bra, det säger jag inte emot. Men det är distinkt annorlunda från AW, så kolla in båda och se vilket du gillar bäst.
Edit: som Hellzon sade så är det out-of-print just nu, och kickstartern för 2:a utgåvan avslutades nyligen men den är inte släppt än. Men det går att få tag på enbart pdf:en från
http://theunstore.com/index.php/unstore/game/83
Jag har själv nästan aldrig behövt titta i själva boken medan jag spelleder, utan den är något du läser in dig på, och sedan skriver du ut alla rollformulär och referensblad (som också finns som gratis nedladdning) och har därmed allt du behöver vid spelbordet (utom i undantagsfall).