Nekromanti Samberättarspel: postapokalyps

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Jag undrar om det finns något vettigt "regellätt"/ev. spelledarlöst, samberättarrollspel i postapokalypsmiljö i dagsläget? Jag är periodvis mycket trött på core rulebooks på 450 sidor och så någon spelarbok på det. Tips någon?

kwarnberg

Swordsman
Kanske inget jätteinspirerat förslag, men Fiasco är ju fullt möjligt att köra i postapokalyps om man så önskar.

Hellzon

Långsamma Vargen
Dream Askew, 16 sidor inklusive rollpersonsblanketter.

Standardförslaget annars är väl Apocalypse World (som Dream Askew baseras på) med lite mer standardmässigt sidantal, men det kan vara bökigt att få tag i nu för Apocalypse World 2 är under utveckling.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Wilding Tales är ett superkomprimerat (tar mindre än en timme att spela) spelledarlöst postapokalypsspel som kan vara spännande att kika på.

Pilzefrau

hon/henne
Hellzon sade det i förbifarten men jag tänker stå upp för Apocalypse World som mitt huvusakliga förslag. Det är inte spelledarlöst, och i vissa kretsar t ex Indierummet på GothCon kanske det inte ses som regellätt, men några 450 sidor är det inte. Spelledaren behöver lägga mindre lästid än på (men eventuellt mer tid på att smälta perspektivskiftet från) traditionella regeltunga rollspel, men spelarna behöver inte läsa i boken alls, utan bara sitt rollformulär och ett par–tre referensblad.

Dream Askew är också himla bra, det säger jag inte emot. Men det är distinkt annorlunda från AW, så kolla in båda och se vilket du gillar bäst.

Edit: som Hellzon sade så är det out-of-print just nu, och kickstartern för 2:a utgåvan avslutades nyligen men den är inte släppt än. Men det går att få tag på enbart pdf:en från http://theunstore.com/index.php/unstore/game/83
Jag har själv nästan aldrig behövt titta i själva boken medan jag spelleder, utan den är något du läser in dig på, och sedan skriver du ut alla rollformulär och referensblad (som också finns som gratis nedladdning) och har därmed allt du behöver vid spelbordet (utom i undantagsfall).

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Tack alla och fortsätt gärna fyll på. Det behöver som sagt inte vara spelledarlöst. Archipelago III i post.a.-setting kan ju också vara något.

Björn den gode

Swashbuckler
Måste sälla mig till Dream Asqew-kören, det är verkligen ett jättebra spel. Jag brukar säga att det är som Apocalypse World fast bra (men med lite glimten i ögat), däremot håller jag med om att det trots uppenbar inspiration är väldigt annorlunda, ingen spelledare och inga tärningar är bara de mest uppenbara skillnaderna men det finns fler.

Archipelago III kan också absolut fungera i postap, men eftersom det inte är gjort för specifikt PS så ger inte lika mycket inspiration som DA (eller AW) utan ställer högre krav på att hitta på själv.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Jag har absolut ingenting emot queer-kulturen, missförstå mig inte här, men är inte så sugen på den som krydda i rollspelande. Går den biten att bortse ifrån i Dream Askew?

RasmusL

Champion
P.eLL.e;n176086 said:
Jag har absolut ingenting emot queer-kulturen, missförstå mig inte här, men är inte så sugen på den som krydda i rollspelande. Går den biten att bortse ifrån i Dream Askew?
Du kan fokusera hur mycket eller lite du vill på den, spelet är kort så kolla in så ser du att reglerna inte är byggda så att det är obligatoriskt (även om det är synd att missa!)!

gustaf s

Warrior
P.eLL.e;n176086 said:
Underrubriken till Dream Askew är ju "playing through the queer apocalypse"... så inte direkt va. Sen vet jag inte om jag skulle kalla det för "krydda".

Björn den gode

Swashbuckler
Jag kan tycka det är synda att missa, men ja det går att bortse från utan några större problem, regeltekniskt så är det väl en punkt där en väljer identitet, den går att stryka utan att det gör inverkan på några andra regler. (Och vill du vara riktigt normativ kan du istället för att stryka ersätta med valet 'Man' eller 'Kvinna').

Sen beror det på vad du lägger i queer-definitionen, men vi kanske inte ska ta den diskussionen här. Spelet handlar hur som helst som personer som blivit utstötta ur det gamla samhället när det börjar krackelera, det vill säga personer som av en eller annan anledning inte passade in där utan är udda på något sätt. Den biten är nog svår att komma ifrån (finns bland annat en SL-roll som är 'Society Intact' mm).

Genesis

Ni dés ni maître
Dream Askew är så förbannat bra och du borde absolut spela det. Queerperspektivet handlar mest om att det finns ett tema om utanförskap och gemenskap i spelet. Och att man antas spela personer som är på olika sätt ickenormativa, vilket är rätt trevligt, tycker jag.

Caligo

Swashbuckler
P.eLL.e;n176006 said:
Jag undrar om det finns något vettigt "regellätt"/ev. spelledarlöst, samberättarrollspel i postapokalypsmiljö i dagsläget? Jag är periodvis mycket trött på core rulebooks på 450 sidor och så någon spelarbok på det. Tips någon?
QuwstCore är regelsmart/regellätt och har stöd för många olika settings inkl postapoc. 16 sidor regler plus förmågor. Finns på drivetrurpg pdf el print

RasmusL

Champion
Caligo;n176283 said:
QuwstCore är regelsmart/regellätt och har stöd för många olika settings inkl postapoc. 16 sidor regler plus förmågor. Finns på drivetrurpg pdf el print
Spelas det utan dedikerad spelledare?