Re: League och sånt
"Filmen däremot, våldtog inte bara berättelsen och dess karaktärer utan tog dessutom udden ur hela poängen, dvs de litterära referenserna, som krävde en viss litterär bildning för att vara igenkännbara."
Fast var det inte i grund samma typer? Rent visuella och/eller stilistiska förändringar gör ju inte mycket till skillnad. Man måste ju fortfarande ha läst Wilde's bok för att haja vem Dorian Gray är (eller nja, det måste man ju uppenbarligen inte, men man behöver i vart fall känna till boken och dess handling). Så tja, skall jag vara ärlig så ser jag inte direkt skillnaden. Men så har jag ju faktiskt inte läst serien heller, så det är ju fullt möjligt att jag missat nåt... Jag lär dock inte göra några större ansträngningar för att leta upp härket; referenser hit och dit kan väl vara en kul krydda, men den verkar lida av samma problem som Justice League och alla andra blandningar av den här typen. Jag tänker främst på två stycken: dels trovärdigheten (herregud!), dels skillnaden i nivå (case in point: vad har Mr Hyde/Batman att komma med mot Mina Harker/Stålmannen? Det är dock starkt kopplat till det förra problemet).
"Resultatet...är det sämsta jag sett det här året iaf, nollbudget- och tv-filmer undantagna."
Själv tyckte jag att den var underhållande, men dålig, och jag är glad att jag inte lade några pengar på den.
"Van Helsing ska jag nog inte ens öda tid på att se, efter omdömena här på forumet."
Tja, själv saknar jag som sagt inte mina 90 spänn nämnvärt. Bara musiken gjorde den värd pengarna (vill man vara krass så kan man ju påpeka att jag kunde ha köpt soundtracket istället, men men). Men det är ju vad jag tycker. Indiana Jones goes gothic, eller nåt. ¬_¬
"Vill jag dräggla på Kate Beckinsale i läderkorsett är Underworld med all sannolikhet bättre för ändamålet, dessutom."
Kanske det...fast Van Helsing är både bättre och mer underhållande än Underworld, måste jag säga. Ja, faktiskt, bättre; jag står bara inte ut med Elders som dels får blod via nåt slags dropp-liknande anordning, dels inte skulle kunna hantera ett svärd om så livet självt (har har) hängde på't. Men jag antar av din kommentar att döma att det inte direkt var det du gillade i Underworld, så att säga... ¬.¬