zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,753
I DnD 5e finns ju förslaget att använda fixed (till skilland från att slå en tärning) skada för att snabba upp.Tänker att det borde väl kunna gå i andra spel oxå Svartalfer tål ett hugg, människor två hugg, riddare trehugg, osv
Jag har till och med sett/läst typ ditt förslag (som husregel) - att bara reducera till antalet träffar (då spelar det ju ingen roll vem som anfaller med vad).
Det här är ju ett tecken på att det är får många HP och för många tärningar i 5e. Att man inte orkar räkna.
Det finns ju en omfattande HP-inflation i D&D. Motståndare som typiskt hade 2HD (9HP) i OSR ( B/X,BECMI/1e/2e ) har plötsligt 35-40HP i 5e. Det är en av de största anledningarna att inte spela 5e.
Vad som däremot kan vara användbart om man vill ha stora maffiga strider är att köra med "minions" - motståndare med exakt 1HP.