Rise of the Zombies är ett bra spel. Svårt, och det beror ganska mycket på hur mycket tur man har i början av spelet, men ändå mycket spelvärt. Spelet går på en timer, och timern stoppar inte för något, inte ens för en riktig zombie-epidemi. Ingen turordning, utan alla gör samtidigt. Det gör att man inte hinner med "spel via kommitté", utan var och en måste, i huvudsak, tänka själv.
Timern är inte så brutal, jag och min sambo spelade tex ett parti på 40 minuter (av 90), men jag har också sett partier där spelarna pratat bort 45 minuter på första två rundorna...
Ett annat helt OK spel är Castle Panic, där spelarna ska hjälpas åt att försvara en fästning mot anstormande horder från alla sidor. Löper en viss risk för "spel via kommitté", men det finns spelvarianter som minskar den. Ett trevligt "snabbspel" när man inte har tid för ett långt spel eller om man inte har motivation för något komplicerat.
Möller said:
Space Alert gör också samarbetet riktigt bra, men stressen är inte för alla. Det är dock grymt kul.
Space Alert är mycket bra.
Möller said:
Arkham Horror och Red November är inte jättebra, de lider av problemet att det bästa är att man diskuterar fram den bästa vägen. Men de är ändå trevliga spel; mycket att uppleva respektive humorisiskt (jag har inte tröttnat än på Red November, men vissar har bra kul 1-3 ggr).
Vi löser det med en regel, eller snarare etikettsregel, där man inte säger åt någon vad de ska göra, utan man får inte säga mer än vad som direkt berör ens egen karaktär, tex är följande OK:
* "Jag kan hjälpa dig genom att ge dig föremål X";
* "Jag behöver hjälp med X";
* "Vill du att jag ska hjälpa dig med något".
Däremot är det inte OK med:
* "Jag tycker du ska anfalla det monstret" (fast "Det monstret blockerar mig, kan någon fixa det" är OK);
* "Gå och plocka en clue där";
* "Hoppa in i gaten till R'lyeh".
Det är naturligtvis ingen stenhård regel, och speciellt nybörjare får ju naturligtvis fråga "Hur gör jag bäst här?", men i huvudsak är den en bra riktlinje.
Den höjer också svårighetsgraden en aning, och när man spelat Arkham Horror några gånger så behövs det verkligen.
Framför allt så gör den spelet mycket roligare.