Nekromanti samspel/brädspel

anth

Vetefan
Är på jakt efter brädspel (eller kortspel) där spelarna spelar tillsammans (d.v.s. inte mot varandra som man gör i monopol eller fia med knuff).

Vad finns det för spel i denna kategori som är bra?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Pandemic är favorit här.

Return to Castle Ravenloft / Wrath of Ashardalon / Legend of Drizzt är juste grottröjsspel där man är ett party på äventyr i någon sorts grottor.

Björn den gode

Swashbuckler
Väldigt få. Det grundläggande problemet är att väldigt många bryter mot Risings regel (det bästa sättet att spela på ska också vara det roligaste) då det bästa sättet att spela på nästan alltid är att man diskuterar sig fram till bästa lösningen på varje persons drag, vilket leder till att det i princip bara är den som är bäst som spelar.

Men ett spel som faktiskt fungerar, och fungerar väldigt bra är Space Alert, här kommer man ifrån bristen genom att ha en stark tidspress vilket gör att alla måste ta eget ansvar eftersom en person (om man inte spelar med Pilzeman) omöjligt hinner ta ansvar för allt.

Ett annat litet finurligt spel är Hanabi, där man kör med dold information och begränsad kommunikation, nackdelen med spelet är att man måste vara en ganska speciell grupp och det var var väldigt svårt att känna någon glädje över resultatet då det verkade som att om man spelade hyfsat så hamnade man alltid mellan 20-24 poäng (25 var max), och att 25 oftast inte var möjligt att nå. Men spelet klarade sig i vart fall från det första problemet.

Möller

Hubert Hortlax
Fantasy Flighs samlarkortspel i Tolikien-tema, det heter nog Lord of the Rings Collective Card game, är nog det bästa jag sätt gällande undvikandet av kommité-spel. Rätt mycket dolt, utmanande och bra. Det ska dock tappa lite när man blir fler än 2-3 spelare.

Space Alert gör också samarbetet riktigt bra, men stressen är inte för alla. Det är dock grymt kul.

Arkham Horror och Red November är inte jättebra, de lider av problemet att det bästa är att man diskuterar fram den bästa vägen. Men de är ändå trevliga spel; mycket att uppleva respektive humorisiskt (jag har inte tröttnat än på Red November, men vissar har bra kul 1-3 ggr).

Det finns två närliggande genrer av spel; förrädar-spel (varulvs-aktigt) och flera-spelare-mot-en-spelare. I båda dem får man element av samarbete utan mycket av det dåliga från speltypen. Är de också intressanta för dåg?

Ond bråd död

Swashbuckler
Lord of the rings-kortspelet har jag spelat en hel del, men tycker att det är rätt mkt som vanliga kommitté-spel. På vilket sätt tycker du att man undviker det?

Sen tycker jag att de flesta av deras scenarion är gjorda för exakt två spelare. För en blir det för svårt och på tre för lätt. Det är möjligt att de skärpt sig punkten på senare tid.

Möller

Hubert Hortlax
Ond bråd död said:
Lord of the rings-kortspelet har jag spelat en hel del, men tycker att det är rätt mkt som vanliga kommitté-spel. På vilket sätt tycker du att man undviker det?

Sen tycker jag att de flesta av deras scenarion är gjorda för exakt två spelare. För en blir det för svårt och på tre för lätt. Det är möjligt att de skärpt sig punkten på senare tid.
Jag har inte spelat det så mycket, ska sägas. Lu-kaazh är den jag litar mig på, han kanske får fylla i.

Men man undviker ju kommité-spel genom att inte prata kort! Du får inte (åtminstone när jag spelat) ge mer än vaga hintar om vad du planerar & kan göra. Så man har sina egna kort att tänka kring och lägga upp strategier med.

Ond bråd död

Swashbuckler
Aha. Då spelar vi väldigt annorlunda. Vi kör ungefär som i Pandemic att man inte får visa korten. Det är mkt möjligt att vi gör fel.

Troberg

Sinister eater
Rise of the Zombies är ett bra spel. Svårt, och det beror ganska mycket på hur mycket tur man har i början av spelet, men ändå mycket spelvärt. Spelet går på en timer, och timern stoppar inte för något, inte ens för en riktig zombie-epidemi. Ingen turordning, utan alla gör samtidigt. Det gör att man inte hinner med "spel via kommitté", utan var och en måste, i huvudsak, tänka själv.

Timern är inte så brutal, jag och min sambo spelade tex ett parti på 40 minuter (av 90), men jag har också sett partier där spelarna pratat bort 45 minuter på första två rundorna...

Ett annat helt OK spel är Castle Panic, där spelarna ska hjälpas åt att försvara en fästning mot anstormande horder från alla sidor. Löper en viss risk för "spel via kommitté", men det finns spelvarianter som minskar den. Ett trevligt "snabbspel" när man inte har tid för ett långt spel eller om man inte har motivation för något komplicerat.

Möller said:
Space Alert gör också samarbetet riktigt bra, men stressen är inte för alla. Det är dock grymt kul.
Space Alert är mycket bra.

Möller said:
Arkham Horror och Red November är inte jättebra, de lider av problemet att det bästa är att man diskuterar fram den bästa vägen. Men de är ändå trevliga spel; mycket att uppleva respektive humorisiskt (jag har inte tröttnat än på Red November, men vissar har bra kul 1-3 ggr).
Vi löser det med en regel, eller snarare etikettsregel, där man inte säger åt någon vad de ska göra, utan man får inte säga mer än vad som direkt berör ens egen karaktär, tex är följande OK:

* "Jag kan hjälpa dig genom att ge dig föremål X";
* "Jag behöver hjälp med X";
* "Vill du att jag ska hjälpa dig med något".

Däremot är det inte OK med:

* "Jag tycker du ska anfalla det monstret" (fast "Det monstret blockerar mig, kan någon fixa det" är OK);
* "Gå och plocka en clue där";
* "Hoppa in i gaten till R'lyeh".

Det är naturligtvis ingen stenhård regel, och speciellt nybörjare får ju naturligtvis fråga "Hur gör jag bäst här?", men i huvudsak är den en bra riktlinje.

Den höjer också svårighetsgraden en aning, och när man spelat Arkham Horror några gånger så behövs det verkligen.

Framför allt så gör den spelet mycket roligare.

Genesis

Ni dés ni maître
Förutom Space Alert är Catacombs (heter det väl?) ett spel som fixar problematiken. Man kan diskutera hur mycket som helst vad som är det bästa draget, men i slutänden är det bara en spelare som ska knäppa pluppen och träffa monstren, och det kan ingen hjälpa till med.

anth

Vetefan
Möller said:
Det finns två närliggande genrer av spel; förrädar-spel (varulvs-aktigt) och flera-spelare-mot-en-spelare. I båda dem får man element av samarbete utan mycket av det dåliga från speltypen. Är de också intressanta för dåg?
De är så närliggande att vi kan utvidga tråden till att täcka dem med.

Möller

Hubert Hortlax
anth said:
Möller said:
Sweet!

Descent 2ed, också av FFG, är ett riktigt trevligt grottröjarbrädspel. Rätt nära D&D4e, men mycket enklare såklart. Ett antal spelare med rollpersoner mot en overlord.

Bäst i varulvsbrädspels-genren är nog Battlestar Galactica. Det kul både som brädspel och förrädarspel. Kan behövas en expansion dock för att fixa endel problem i grundspelet, jag är lite osäker.

Shadows over Camelot är mycket hyllat, jag är lite tveksam. Förrädarmekaniken är lite mesig, som förrädare har man inte så mycket möjligheter att spela ondskefullt har jag hört. Det är dock bra i sina sammarbets-brädspels-moment.

Robban

Hero
anth said:
Möller said:
The Fury of Dracula är i såna fall trevligt, där en spelare är Dracula och de andra spelarna jagar hen genom Europa. Det är dock lite plåttrigt, och som Dracula hatar man Mina efter ett tag (fast jag kommer inte ihåg namnet på anledningen varför).
Edit: Hypnosis. Så var det. Usch.

Ett annat spel som kan vara av intresse är House on the Haunted Hill, där man utforskar ett hemsökt hus. Efter ett tag "triggar" spelet och en spelare blir (oftast) "förrädaren" och de andra blir överlevare. Klassiska skräckfilmsmoment i det spelet, rekommenderas varmt, trots att det lider av att vissa scenarion (det finns väl 50-60 tror jag) är grymt obalanserade på ena eller andra hållet.

Troberg

Sinister eater
anth said:
Möller said:
I så fall spå måste jag ju rekommendera Battlestations. Spelarna är en rymdskeppsbesättning, och en spelledare skickar på dem diverse uppdrag.

Grejen är att spelet utspelar sig i två "skalor". På den ena skalan så har man de olika rymdskeppen, asteroider och sånt, på den andra springer man omkring i rymdskeppet. Det som gör det speciellt är att detta sker samtidigt. Så, för att kunna skjuta så måste någon befinna sig vid kanonen för att göra handlingen att avfyra den, för att ändra kurs måste någon befinna sig på bryggan och styra och så vidare. Naturligtvis så blir allt krångligare när man fått några sektioner av skeppet skadade, så att de måste repareras för att funka (och för att man ska kunna passera dem). Till råga på allt så måste man balansera behoven av energi mellan olika funktioner i skeppet. Mitt i denna röra så är boarding torpedoes ett ständigt hot (och en möjlighet, om man vill borda fiendeskeppet...).

Det finns en drös olika alien-raser, och de är verkligen olika. De är inte bara "människa med annan panna", utan de är totalt olika oss. Det närmaste en människa som finns är en trebent, trearmad kackerlacka...

Ett riktigt bra spel som tyvärr passerat under merparten av spelvärldens radar.

Om jag någonsin skulle gjort ett system för rymdstrid i Star Trek-universat så skulle jag använda ett moddat Battlestations, för stämningen är verkligen helt rätt.

Det har också många intressanta regelmekanismer, så det är värt en titt bara för det. Exempel: En laser gör, säg, 7 tärningar i skada, vid en viss energinivå. Man slår då 7 stycken D6. Målet har, säg, 4 i energi i sina sköldar. Det plockar bort de 4 högsta tärningarna. Man ser sedan var skeppet blir träffat. Återstående 3 tärningar, från högsta till lägsta, gör skada på de första tre modulerna efter träffpunkten, så mest skada längst ut, minst i den innersta modulen. Säg att de återstående 3 tärningarna var 3, 2, 2. Modulerna får då 3, 2 respektive 2 i skada. Enkelt, elegant och smidigt.

Lukas

Mannen i Gult
Ond bråd död said:
Aha. Då spelar vi väldigt annorlunda. Vi kör ungefär som i Pandemic att man inte får visa korten. Det är mkt möjligt att vi gör fel.
Det står i regelboken (är jag ganska säker på) att man INTE får säga vad för kort man har på handen.

Ond bråd död

Swashbuckler
"Players are permitted and encouraged to talk to one
another during play, and to work as a team to plan and
execute the best course of action. Players can discuss
anything they would like, but they cannot name or read
out loud directly from cards in their hand, or from cards
that they have seen but the rest of the players have not."

Var tvungen att kolla.
Ok, då har vi spelat rätt. :gremsmile:

anth

Vetefan
Hittade den här trevliga videon:
Dice Tower Top 10 Cooperative Board Games

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ziL905aXGnE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/ziL905aXGnE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Och för er som inte orkar titta på 50 minuter vidseo kommer här en sammanfattning:
1 Pandemic
2 Shadows over Camelot
3 Ghost Stories
4 Atlantis Rising
5 Defenders of the Realm
6 Forbidden Island
7 Lord of the Rings
8 Police Precinct
9 Battlestar Galactica
10 Arkham Horror

Bubblare:
Conquest of Planet Earth
Hooyah
Hanabi
Witch of Salem
Onirim
Robinson Crusoe
Space Cadets
Flash Point
Legendary
Sentinels of the Multiverse

Björn den gode

Swashbuckler
anth said:
1 Pandemic
2 Shadows over Camelot
3 Ghost Stories
4 Atlantis Rising
5 Defenders of the Realm
6 Forbidden Island
7 Lord of the Rings
8 Police Precinct
9 Battlestar Galactica
10 Arkham Horror

Bubblare:
Conquest of Planet Earth
Hooyah
Hanabi
Witch of Salem
Onirim
Robinson Crusoe
Space Cadets
Flash Point
Legendary
Sentinels of the Multiverse

Och då vill jag nog passa på att påpeka, utan att ha sett videon, att dom antagligen är ute efter något annat när det gäller samarbetsspel än mig. Av de jag prövat på top-10 listan (pandemic, ghost stories, forbidden island, lord of the rings, battlestar galactica, arkham horror) så kan jag meddela att alla lider av kommitéspel (även om BG har förrädare med), men att ha en lista utan Space Alert, vet inte vad dom tänkte, dom måste ha missat det.