Nekromanti Sanari i Pereine

Krille

Super Moderator
Re: Cirefaliska samväldet borde ju gripa in

"Du har ju sagt att Thalamur ändå kommer att förfalla p g a att de har förlorat Colonan och Pereine. Och om Thalamur förfaller kommer ju Consaber avancera västerut, och då får cirefalierna märkbar konkurrens."

Det är inte så säkert. Då skulle Consaber behöva lägga en massa resurser på att bygga upp Thalamur igen, och det kanske inte är så attraktivt för Consaber. Jag kan mycket väl tänka mig att Consaber hellre lägger de resurser som de inte behöver lägga på fiendskapen mot Thalamur på att expandera sina kolonier istället, och jag har en känsla av att både sabrier och cirefaler ser det på samma sätt.

Sen finns det ju en möjlighet till: om Thalamur förfaller så kan Caserion alltid expandera österut. Visserligen blir sabrierna i så fall starkare om Thalamur fallet, men å andra sidan blir cirefalerna också starkare i så fall. Skulle Thalamur utsättas för lite väl stort tryck från öst så kan det mycket väl hända att cirefalerna gör det bästa av situationen, och helt enkelt kör över västra Thalamur. Man kan ju för sjutton inte låta Consaber få hela kakan. /images/icons/wink.gif

"Istället för att skicka in trupper till Thalamur och på så sätt krossa Consaber är ju inte så smart. Så det bästa är helt enkelt att låta de båda länderna vara på samma nivå. Så länge Consaber ligger på en högre nivå än vad Thalamur gör, så bör cirefalierna ställa sig mot Consaber, men bara så att inte Thalamur blir übermäktigt och krossar allt (det skulle ju ändå förfalla, så det verkar ju inte vara ett stort hot)."

Exakt. Stöd till Thalamur är förmodligen inte militärt, utan snarare ekonomiskt, så att förfallet inte fortsätter.

"Förresten vad är bra krigshistorielitteratur?"

Läs allt. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Cirefaliska samväldet borde ju gripa in (OT)

"De används främst i försvar och vid tärning"

Spel & Dobbel 15 eller ;)

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby

Helmgast
Ja, men då tycker vi ju nästan samma

För att vi tänker så förnuftigt. Men vad är bra krigsböcker förutom Krigarens Väg?

// Slut.

Krille

Super Moderator
Krigsböcker

Nägra böcker att börja med:

Försvarsmakten, "Soldaten i Fält"
Försvarsmakten, "Handbok Utländska Stridskrafter"
Vegetius, "De Re Militari"
Carl von Clausewitz, "Om kriget"
Sun Tzu, "Krigskonsten"
Julius Caesars annaler
Heinz Guderian, "Achtung Panzer!"

- Krille

hatten

Swashbuckler
Re: Ja, men då tycker vi ju nästan samma

The ART of war.... av kinesen vars namn jag inte kan stava men utala....

"The prince" av Machavelie. ( Fursten )

Sedan historie böcker och olika analyser av Cecars eller Alexander den stores som finns att få tag i bland annat biblioteket.

Sen kan man andra källor användas problemet är att det finns så många olika typer av böcker om krig och strategie så jag vet inte vart jag ska börja men de två där uppe är ganska bra start... ( Kärt barn har många namn och i mänsklighetens historia har krig altid varit dominant )

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Svarte Faraonen

ром и смерть
Jag förmodar att sanarimagikerna i huset Cuvri'an inte alla är bannlysta (även om de är förbannat suspekta, tänk att umgås med learám-förrädare!) och åtminstone följer Lagen om Livet och undviker dem som inte gör det. Varför har de då "en viktig allierad i Thalamur, då en av magikraterna är sanarialv" (Mystik & Magi)?

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby

Krille

Super Moderator
"Varför har de då "en viktig allierad i Thalamur, då en av magikraterna är sanarialv" (Mystik & Magi)?"

Tillfälligt hjärnsläpp, antingen hos mig eller redaktören.

- Krille