Re: Cirefaliska samväldet borde ju gripa in
"Du har ju sagt att Thalamur ändå kommer att förfalla p g a att de har förlorat Colonan och Pereine. Och om Thalamur förfaller kommer ju Consaber avancera västerut, och då får cirefalierna märkbar konkurrens."
Det är inte så säkert. Då skulle Consaber behöva lägga en massa resurser på att bygga upp Thalamur igen, och det kanske inte är så attraktivt för Consaber. Jag kan mycket väl tänka mig att Consaber hellre lägger de resurser som de inte behöver lägga på fiendskapen mot Thalamur på att expandera sina kolonier istället, och jag har en känsla av att både sabrier och cirefaler ser det på samma sätt.
Sen finns det ju en möjlighet till: om Thalamur förfaller så kan Caserion alltid expandera österut. Visserligen blir sabrierna i så fall starkare om Thalamur fallet, men å andra sidan blir cirefalerna också starkare i så fall. Skulle Thalamur utsättas för lite väl stort tryck från öst så kan det mycket väl hända att cirefalerna gör det bästa av situationen, och helt enkelt kör över västra Thalamur. Man kan ju för sjutton inte låta Consaber få hela kakan. /images/icons/wink.gif
"Istället för att skicka in trupper till Thalamur och på så sätt krossa Consaber är ju inte så smart. Så det bästa är helt enkelt att låta de båda länderna vara på samma nivå. Så länge Consaber ligger på en högre nivå än vad Thalamur gör, så bör cirefalierna ställa sig mot Consaber, men bara så att inte Thalamur blir übermäktigt och krossar allt (det skulle ju ändå förfalla, så det verkar ju inte vara ett stort hot)."
Exakt. Stöd till Thalamur är förmodligen inte militärt, utan snarare ekonomiskt, så att förfallet inte fortsätter.
"Förresten vad är bra krigshistorielitteratur?"
Läs allt. /images/icons/wink.gif
- Krille
"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"