Sim City och The Sims.Johoohno said:Vilka av dessa spel skulle ni klassa in som sandlådespel:
sim city
the sims
Populous
World of Warcraft
Inte GTA1 då? =)!Paxen said:3. GTA III. Det första spelet för mig iaf som var ett riktigt sandlådespel.
Har dålig koll på Populous. WoW är ett gränsfall.Johoohno said:Vilka av dessa spel skulle ni klassa in som sandlådespel:
sim city
the sims
Populous
World of Warcraft
...men inte de tidiga Ultimaspelen*? =)Elmrig said:3. Ultima Online.
Vad gör WoW till ett gränsfall?krank said:Har dålig koll på Populous. WoW är ett gränsfall.Johoohno said:Vilka av dessa spel skulle ni klassa in som sandlådespel:
sim city
the sims
Populous
World of Warcraft
Säkerligen, men jag har inte testat dem. Elite kanske?krank said:...men inte de tidiga Ultimaspelen*? =)Elmrig said:3. Ultima Online.
*de som en gammal stöt frestas kalla de "riktiga"...
Är Elite förlagan till Frontier där man flyger runt i rymden och handlar, skjuter ner pirater, tar uppdrag, själv blir pirat.Elmrig said:Säkerligen, men jag har inte testat dem. Elite kanske?krank said:...men inte de tidiga Ultimaspelen*? =)Elmrig said:3. Ultima Online.
*de som en gammal stöt frestas kalla de "riktiga"...
Å ENA sidan är det rätt styrt, å ANDRA sidan finns väldigt mycket att göra. På ytan iaf, i praktiken blir det ju rätt mycket same same bortsett från att man får använda nya taktiker och så.Johoohno said:Vad gör WoW till ett gränsfall?
Den sortens spel tycker jag helt klart är sandbox, när de görs bra. Elite, Earth and Beyond, X-spelen...Johoohno said:Är Elite förlagan till Frontier där man flyger runt i rymden och handlar, skjuter ner pirater, tar uppdrag, själv blir pirat.
Delvis, men man har olika banor vilket jag tycker talar mot det. Det är inte så mycket en kontinuerlig värld men leker med.Johoohno said:Fanns/finns det inte ett spel som hette "dungeon keeper" också, där spelaren designade dungeons som hjältarna (alltså spelets monster) skulle besegrs i. Är det en sandlåda?
Det är det i SimCity också. "Håll allt balanserat och tänk på att amerikaner hatar skatter", typ. SC är inte så svårt när man börjar genomskåda mekaniken...Johoohno said:I populous spelade men gud och skulle hjälpa sitt folk till storhet. I sig är väl det en sandlåda i temat, men det var ju ganska givet hur man skulle spela, även om man kunde plåga sitt folk också har jag för mig.