Nekromanti Sandlådedataspel

johoohno

Warrior
1) Vad kännetecknar ett sandlådedataspel?
2) Vilka titlar är i ropet nu?
3) Vilka titlar har varit historiska milstolpar för genren?
4) Vilka titlar är på väg ut och efterlängtade?

!Paxen

Swashbuckler
1. För mig är det ett spel där du är fri att utforska en stor värld, med få gränser.

2. Just nu... Ingen aning. Eller, jo, Skyrim förstås. Jag är nästan konstant 6 månader efter så jag har inte så jag har inte så bra koll.

3. GTA III. Det första spelet för mig iaf som var ett riktigt sandlådespel. Och, även om det var ett skitspel, Superman 64 då det var en stor (även om den var tråkig) värld. Tyvärr så var det fruktansvärt linjärt, så att man inte kunde utnyttja det.

4. AC 3 är det enda jag kan komma på lite snabbt. Sen så kommer ju nya Batman inom 2 år (troligtvis).

johoohno

Warrior
Vilka av dessa spel skulle ni klassa in som sandlådespel:

sim city
the sims
Populous
World of Warcraft

G

Guest

Guest
Johoohno said:

sim city
the sims
Populous
World of Warcraft
Sim City och The Sims.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
1. För mig är det ett spel där spelaren leker med världen snarare än följer en färdigsnitslad bana. Det kräver mycket frihet i vad man ska kunna göra.

2. Jag har noll koll på "just nu", men Prototype 2 kommer väl? Prototype 1 var ruskigt roligt; helt klart sandlådigt. Finns en story men i praktiken spenderar man mest tid med att hoppa runt på Manhattan och göra hyss.

3. Sim City, Grand Theft Auto, Elder Scrolls: Arena, Ultimaspelen. Typ allt jag sett efter det har varit efterföljare eller efterapare till de spelen (Prototype är ju GTA med superkrafter, till exempel). Minecraft tyckte jag var en riktigt cool milstolpe.

4. Prototype 2, är väl det jag känner till... Tilltalas inte så mycket av genren, så min koll är inte superstor.

krank

!Paxen said:
3. GTA III. Det första spelet för mig iaf som var ett riktigt sandlådespel.
Inte GTA1 då? =)

krank

Johoohno said:

sim city
the sims
Populous
World of Warcraft
Har dålig koll på Populous. WoW är ett gränsfall.

krank

Elmrig said:
3. Ultima Online.
...men inte de tidiga Ultimaspelen*? =)

*de som en gammal stöt frestas kalla de "riktiga"...

johoohno

Warrior
Antar att Minecraft är en given titel, kanske till och med milstolpe?

Fanns/finns det inte ett spel som hette "dungeon keeper" också, där spelaren designade dungeons som hjältarna (alltså spelets monster) skulle besegrs i. Är det en sandlåda?

johoohno

Warrior
krank said:
Johoohno said:

sim city
the sims
Populous
World of Warcraft
Har dålig koll på Populous. WoW är ett gränsfall.
Vad gör WoW till ett gränsfall?

I populous spelade men gud och skulle hjälpa sitt folk till storhet. I sig är väl det en sandlåda i temat, men det var ju ganska givet hur man skulle spela, även om man kunde plåga sitt folk också har jag för mig.

johoohno

Warrior
Elmrig said:
krank said:
Elmrig said:
3. Ultima Online.
...men inte de tidiga Ultimaspelen*? =)

*de som en gammal stöt frestas kalla de "riktiga"...
Säkerligen, men jag har inte testat dem. Elite kanske?
Är Elite förlagan till Frontier där man flyger runt i rymden och handlar, skjuter ner pirater, tar uppdrag, själv blir pirat.

krank

Johoohno said:
Vad gör WoW till ett gränsfall?
Å ENA sidan är det rätt styrt, å ANDRA sidan finns väldigt mycket att göra. På ytan iaf, i praktiken blir det ju rätt mycket same same bortsett från att man får använda nya taktiker och så.

Jag känner nog att MMO's generellt har lite för tydlig progression. Det är lite för mycket "levla upp, kom till nästa ställe". Tycker jag. Men jag har svårt att vara sådär benhård. Genrer är som bekant inga hårda, påtagliga saker direkt.

krank

Johoohno said:
Är Elite förlagan till Frontier där man flyger runt i rymden och handlar, skjuter ner pirater, tar uppdrag, själv blir pirat.
Den sortens spel tycker jag helt klart är sandbox, när de görs bra. Elite, Earth and Beyond, X-spelen...

krank

Johoohno said:
Fanns/finns det inte ett spel som hette "dungeon keeper" också, där spelaren designade dungeons som hjältarna (alltså spelets monster) skulle besegrs i. Är det en sandlåda?
Delvis, men man har olika banor vilket jag tycker talar mot det. Det är inte så mycket en kontinuerlig värld men leker med.

krank

Johoohno said:
I populous spelade men gud och skulle hjälpa sitt folk till storhet. I sig är väl det en sandlåda i temat, men det var ju ganska givet hur man skulle spela, även om man kunde plåga sitt folk också har jag för mig.
Det är det i SimCity också. "Håll allt balanserat och tänk på att amerikaner hatar skatter", typ. SC är inte så svårt när man börjar genomskåda mekaniken...

Jag tycker inte att shälvklarheten i "hur man ska spela" är det som gör det till sandlåda. Kunde majn i Popolous göra på lite olika sätt? Kunde man bygga sitt rika som man ville, experimentera, leka?

Laowai

Hero
När MMO's ändå är på bordet kan jag ju nämna både EVE Online och Entropia. Båda är ju i princip helt spelarstyrda världar där nästan alla föremål, konflikter och events på ena sätter eller andra görs av spelarna.