Nekromanti Sandlådedataspel

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Stövelkatten said:
Johoohno said:
Vilka av dessa spel skulle ni klassa in som sandlådespel:

sim city
the sims
Populous
World of Warcraft
Sim City och The Sims.
+1. Dock så passar inte Sim City in riktigt. Visst skulle jag kunna kalla Sim City för ett sandlådespel, men den tillhör en annan kategori av sandlådespel.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
3) Vilka titlar har varit historiska milstolpar för genren?

Minecraft, som redan nämnts.
Dungeon Keeper
Dwarf Fortress (vad jag förstått, har inte spelat det själv)
Majesty

4) Vilka titlar är på väg ut och efterlängtade?

Jag vet inte om man kan säga att det är på väg ut, men om Pathfinder Online blir verklighet så är det definitivt en spännande sandlådetitel.

Till diskussionen skulle jag vilja lägga att en hel del tower defense-spel för mig är väldigt sandlådiga.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,122
Location
Sthlm
OT:
Om jag gillade Freelancer och Escape Velocity, men tycker att X2- the threat och EVE online är för såra att komma in i, inns det något i genren jag borde spela? har inte spelat någt sen X2, så det gåt att tipsa om ganska gamla titlar..
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Åh! Escape Velocity! 100% Top-down kärlek :heart:

CCP's nya WoD lir lär ju bli extremt sandlådigt om det blir så bra som de lovar.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
!Paxen said:
+1. Dock så passar inte Sim City in riktigt. Visst skulle jag kunna kalla Sim City för ett sandlådespel, men den tillhör en annan kategori av sandlådespel.
Annan kategori, absolut, men den här tråden diskuterar väl sandlådespel i stort? Alltså, både Sim City-typen, GTA-typen och Elder Scrolls-typen? Och Elite-typen?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
krank said:
!Paxen said:
+1. Dock så passar inte Sim City in riktigt. Visst skulle jag kunna kalla Sim City för ett sandlådespel, men den tillhör en annan kategori av sandlådespel.
Annan kategori, absolut, men den här tråden diskuterar väl sandlådespel i stort? Alltså, både Sim City-typen, GTA-typen och Elder Scrolls-typen? Och Elite-typen?
+1000, tolka det jag sa i slutet som något som makes sense
 
Joined
14 Sep 2011
Messages
113
Location
Uppsala
Dwarf Fortress hör definitivt till sandlådespelen. (Jag skulle grötat ned mig i det totalt om det inte hade en nästan vertikal inlärningskurva. Jag har försökt i ett par omgångar men det är bara för otillgängligt.)

Jag skulle definitivt inte klassa WoW som ett sandlådespel. Där ska man göra quests och levla och alla spelets belöningar är uppbyggda runt detta. Jag tror nog att man kan sandlådespela lite i WoW - bara crafta och prata med folk och slåss mot monster man råkar träffa på eller måste jaga för sitt craftande eller liknande - men spelet är inte gjort för att man ska leka runt och göra lite hursom utan för att man ska questa och levla.

Man kan jämföra med spel som Minecraft och Mount & Blade, där det finns en värld att utforska med små eller inga begränsningar vad gäller geografi eller level-motsvarigheter, och man inom de möjligheter som finns att interagera med världen kan göra vad man vill utan att knuffas åt något särskilt håll. Visst, i Minecraft kan man fokusera på att gruva fram de resurser som krävs för att man ska ta sig fram till The End (något jag själv inte satsat på än), men man kan lika gärna strunta i det och bara odla vete, fälla träd och bränna tegel till sitt torn som ska nå upp till molnen dagen lång utan att spelet försöker pusha en till något annat. I Mount & Blade kan man försöka bli kung, bygga upp ett handelsimperium eller gifta sig med någon adelsdonna/-snubbe, bygga upp en armé och plundra allt i sin väg eller bli tjenis med någon kung och sitta och jäsa i en liten by man blivit tilldelad, men det finns inget som gör att man behöver intressera sig för något av detta och spelet försöker inte säga "borde du inte..." om något av det heller.

I WoW däremot så finns det massor av små färdigskrivna historiesnuttar som man förväntas intressera sig för och uppleva i en viss ordning, och de enda sätt man kan interagera med världen är strid, resursinsamling och att prata med NPC:ar, och inget av detta har någon permanent påverkan på världen. (Det sistnämnda kanske också är viktigt? Är det ett sandlådespel om man inte kan göra oåterkallerliga förändringar?)

Populous skulle jag säga är mer av ett gränsfall. Jag vill minnas att det fanns någon form av fritt spelläge där, och det skulle jag kunna tänka mig att kalla för ett sandlådespel. De "vanliga" delarna av spelet där det gällde att besegra en annan gud eller civilisation eller hur det nu var skulle jag däremot säga definitivt inte är det.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Paradox Interactives stora titlar; Hearts of Iron, Europa Universalis, Crusader Kings, är väldigt mycket av sandlådespel.

Ta Hearts of Iron III: Välj en stat, vilken som helst i världen, och gör va fan du vill med den under perioden 1936-1948. Ta USA in i Axelmakterna, eller låt Argentina förena Sydamerika etc. Det finns inga vinstkriterier ens (okejdå, valbara sådana las till i en expansion).

Total War-serien blir väl då något av gränsfall-sandlådor. Det är rätt fritt, det är ju knappast någon snitslad bana, men kampanjerna har vinstkriterier etc.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
1) Vad kännetecknar ett sandlådedataspel?
FREEDOOOOOOOM! Att kunna ta sig runt fritt i en värld, en karaktär som antingen inte specialiseras alls (Minecraft) eller som har mycket specialisering. Att det inte finns någon historia eller, alternativt, att historian är meningslös och att det är minst lika givande att bara leka runt.
2) Vilka titlar är i ropet nu?
Bah, inget jag kan tänka på.
3) Vilka titlar har varit historiska milstolpar för genren?
Ultima Online. Visserligen ett MMORPG, men spelet hade extrem styrka på grund av sandlådeelementen. Egentligen kan man säga att Minecraft är ganska historiskt, dess roll i att popularisera den typen av bygg-sandlådespel går inte att ignorera.
4) Vilka titlar är på väg ut och efterlängtade?
Efterlängtat: Infinity Universe, 0x10c, Starbound. Alla rymdspel, alla med supermycket utforskning och totalt fri värld.
 
Joined
14 Sep 2011
Messages
113
Location
Uppsala
Ska man prata om viktiga sandlådetitlar går det inte att bortse från Sims. Friheten är mycket stor: Jag vet åtminstone en spelare som aldrig kör själva spelet utan bara bygger hus; det finns folk som satsar på att jävlas så mycket som möjligt med sina simmar; man kan detaljstyra varje handling ("Toaletten! Nu!") eller låta simmarna lalla runt lite som de vill osv. Med tanke på hur populär den är är det förvånande att den fått så få efterföljare. (Det fanns något som hette Couples eller liknande vars främsta tillägg var mer fokus på att man skulle få ihop det med simmarna och få dem att ligga med varandra eller nåt, men annars är dockskåpsgenren förvånansvärt underutnyttjad.)
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Vad tror ni om den här texten jag skrivit angående sandlådespel, känns den rättvisande?

(Texten är en läsförståelsetext för högstadiet under temat frihet)
 

Attachments

Top